Žvýkání za volantem pomáhá udržet koncentraci

Žvýkání za volantem pomáhá udržet koncentraci

 

Snad každý z nás se stal svědkem nějaké dopravní nehody. Někdy se ale plech ohýbat nemusel, stačilo si jen vzít žvýkačku...

Hlavní příčinou chyb, nehod a ztrát na životech na silnicích má na svědomí lidský faktor. Přestože dochází ke zdokonalení ve vybavení automobilů nejrůznějšími prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, lidský faktor hraje vždy klíčovou roli a není možné ho vyloučit. Škody, které jeho vinou vznikají, jsou bohužel extrémní. „Podle dostupných statistik působí lidský faktor až 75 % nehod v leteckém provozu a více než 50 % nehod v provozu na silnicích,“ říká prof. Ing. Mirko Novák, DrSc. z Fakulty dopravní ČVUT. „Podle Evropských údajů činily ztráty na silnicích v EU v r. 2007 více než 200 miliard Euro, při čemž zahynulo přes 40 000 lidí. Vinou lidského faktoru tedy došlo ke škodám přes 100 miliard Euro a zemřelo více než 20 000 lidí,“ doplňuje profesor z Ústavu řídicí techniky a telematiky.

Řidiči nejčastěji chybují z důvodu únavy, ztráty koncentrace nebo mikrospánku. Projevy poklesu pozornosti a hrozby mikrospánku jsou velmi individuální. Řidiči mohou mít zpožděné reakce, vidět lehce rozmazaně, pociťovat sníženou orientaci na vozovce nebo úzkost při jízdě ve zúženém jízdním pruhu. Dalším signálem může rovněž být leknutí při vjezdu do osvíceného tunelu, zejména pak v noci – poukazuje to na nedostatečné soustředění a přípravu na změnu situace na vozovce.

Kromě mikrospánku jako takového představují po probuzení značné riziko také zmatečné reakce, náhlé zrychlení nebo prudká změna směru jízdy. Aby se snížilo riziko tragických nehod, měl by každý řidič před cestou dostatečně odpočívat. Kliničtí psychologové navíc konstatují, že řidič je povinen během jízdy sledovat příznaky spojené se snížením pozornosti a musí učinit potřebná opatření k zabránění nebezpečí mikrospánku.

„Nedoporučuji snažit se bojovat proti únavě pitím kávy nebo energetických nápojů,“ říká Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Ty povzbudí jen krátkodobě a poté způsobí útlum. Kouření v autě také není vhodné a představuje řadu rizik. Naopak radím přerušovat jízdu (u profesionálních řidičů rozhodně častěji, než je povinností ze zákona), protáhnout se a zacvičit si, nejíst před cestou těžkou stravu a měnit polohu sezení za volantem. Ideálním řešením jsou také mentolové žvýkačky,“ dodává.

Vědecké studie potvrzují pozitivní vliv žvýkání na koncentraci za volantem. Při žvýkání se zvyšuje proudění krve do mozku, který je tak více okysličován. Žvýkání navíc není při řízení nebezpečné, protože neodvání pozornost a nerozptyluje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Wrigley
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…