Alfa Romeo Stelvio bude nejrychlejším SUV na Nürburgringu. Za kolik ho zajede?
První snímky Alfy Romeo Stelvio jsme vám přinesli již včera ráno, tisková konference k představení vozu na autosalonu v Los Angeles však probíhala až v podvečer (začala v 18:15 našeho času) a bylo možné ji sledovat živě z jakéhokoliv místa na světě. Prezentace se ujal Reid Bigland, který od května letošního roku šéfuje značkám Alfa Romeo a Maserati.
Stelvio je SUV, které se nebude bát rozdat si to na závodní trati i s dvoudveřovými sportovními vozy. Značka zatím představila pouze nejvýkonnější verzi Quadrifoglio, která má pod kapotou nám už známý šestiválec o objemu 2,9 litru, výkonu 375 kW a točivém momentu 600 N.m, stejně jako sedan Giulia vůz stojí na platformě Giorgio, a při jeho návrhu našly uplatnění materiály jako hliník, hořčík a uhlíkové vlákno.
Pokud pomineme odlišné proporce karoserie (stelvio je 468 cm dlouhé, 165 cm vysoké a včetně zrcátek 216 cm široké), jde v podstatě o zvýšenou a robustnější giulii, která vedle výkonu těží také z dobré hmotnosti (QV s manuální převodovkou váží 1580 kilogramů). Stelvio sice bude i kvůli standardně dodávané automatické převodovce a pohonu všech kol o něco těžší (čtyřkolka bude standardem pro všechny verze), ani to by mu ale nemělo bránit ve snaze to natřít konkurenčním SUV.
Jistě jste slyšeli o tom, jaký husarský kousek se Alfě Romeo nedávno podařil na Severní smyčce Nürburgringu. Za volant sériové Giulie QV s automatickou převodovkou se posadil „chlápek“ v džínech a tričku (ve skutečnosti to byl závodník Fabio Francia), zajel rychlejší čas než vyrámované Porsche Panamera Turbo a rekord mezi produkčními sedany byl na světě. Stelvio Quadrifoglio sice ještě na ringu oficiálně nejelo, podle Biglanda je však schopné zajet čas 7:59,00, tedy o necelou vteřinu rychleji než Porsche Cayenne Turbo S a téměř o čtvrt minuly rychleji než Cayenne Turbo a Range Rover Sport SVR. Možná si říkáte, že je to jenom takové plácnutí, jenže už v minulosti se alfa zařekla, že Giulia QV zajede náročný okruh za 7:39,00 a oficiální čas zaznamenaný na kameru byl nakonec o sedm sekund kratší.
Automobilka zatím nezveřejnila kompletní technická data, řadu z vás ale asi stejně zajímá hlavně výkon motoru a dynamika. Parametry šestiválce použitého už v Giulii QV jsou jasné, maximální rychlost 285 km/h a zrychlení z 0-96 km/h „asi“ za 3,9 sekundy jsou ale parametry, na které konkurenční Macan Turbo, Mercedes-AMG GLC 43 nebo Audi SQ5 nedosáhnou. Pohon všech kol Q4 by přitom neměl být překážkou pro snaze jezdit se stelivem podobně jako s běžnou zadokolkou. Většinu času je totiž na zadních kolech téměř veškerá hnací síla, rozdělovací převodovka však umí poslat až 50 procent síly dopředu. Poprvé se u Alfy Romeo objevuje systém vektorování točivého momentu s dvojicí spojek v zadním diferenciálu, které dokážou řídit tok momentu na každé kolo odděleně. Rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravy je u SUV vítané plus.