Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aptera: Konec elektrického snu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 6. 12. 2011
6
16
Zobrazit náhledy (6)
Abarth
Pamatujete ještě na futuristickou elektrickou tříkolku Aptera? Ambiciózní projekt je u konce, kalifornská firma Aptera Motors zkrachovala.

Plány přitom byly velmi ambiciózní. První zprávy o futuristickém vozidle se třemi koly pro trojici pasažérů začaly prosakovat na veřejnost v říjnu 2007. Aptera 2e byla postavena z kompozitních materiálů a vážila jen 385 kg. Akumulátory jí umožnily dojezd (nebo spíše dolet?) až 200 km.

V Kalifornii vyvíjeli i hybridní variantu 2h se supernízkou spotřebou 1,8 l/100 km. Zajímavostí byly ceny - elektrická verze měla začínat na zhruba 525 tisících korunách, hybrid pak měl stát 583 tisíc korun. Uvažovalo se také o Apteře 2g (g = gasoline, šlo tedy zřejmě o typ s tradičním zážehovým motorem).

Sériová výroba elektromobilu byla připravena na podzim 2009. Jenže ouha, nepodařilo se najít schopné investory, kteří by byli ochotni do tohoto projektu vložit své peníze. Přišel jim přece jen příliš odvážný. Továrna ve městě Moraine (stát Ohio), kde měly tříkolky vznikat, byla kvůli dluhům zaplombována.

Aptera se snažila získat půjčku od amerického ministerstva energetiky podobně jako Fisker Automotive a Tesla Motors. Finanční injekce ve výši 150 milionů dolarů ji ale nezachránily. Firma totiž chystala v utajení ještě jeden projekt - hybridní sedan velikosti Toyoty Camry s cenou pod 30.000 dolarů a spotřebou 1,5 l/100 km. A ten spolykal další investice.

Zdroje došly, je konec. Paul Wilbur, současný šéf společnosti, vyhlásil bankrot. Zda se zákazníci, kteří již zaplatili zálohy na tříkolky, dočkají svých peněz zpět, není tuto chvíli jasné. Objednávek bylo totiž prý uzavřeno na 4.000! Neví se ale, kolik prototypů vlastně ve skutečnosti vzniklo.

Wilbur doufá, že patentovaná tuhá kompozitová skořepina, která snižuje hmotnost auta až o třetinu, najde nakonec své uplatnění.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

To nie je o "googlovaní" ale o premene energie ...
| 7. 12. 2011
:yes:
Isto je rozumných ľudí dosť ... a tí kupujú ekonomicky ...
| 7. 12. 2011
Slyšeli jsme slova dementa. Amen.
To nie je o "googlovaní" ale o premene energie ...
| 7. 12. 2011
(:poslední odtavec)
To by měly mít elektromobily v USA spíše menší šance, ne? Já myslím, že ty šance tam zvyšuje spíše počasí a móda - ukázat, že mám na to chovat se "ekologicky".

Podle mne právě Aptera měla (a snad má) nějakou šanci. Teď ji pohřbil hlavně špatně zvolený ekonomický model firmy. Sázeli na masovou produkci elektroaut různých kategorií. Kdyby u Aptery cenu oproti 1/2 milionu stanovili třeba na milion, mohli mít namísto 4000 snad 100 objednávek a pár set, možná pár tisíc za tu cenu vyrobit a prodat. Tato firma už ale nevyrobí nic. Pro tohle vozítko to ale nemusí být konec nadějí, třeba teď celý projekt koupí někdo schopnější.

Každopádně toto nenahradí klasická auta, je to jen takový exot.
To nie je o "googlovaní" ale o premene energie ...
| 7. 12. 2011
A to z jednej formy na druhú ....

Ak nemám lacný zdroj elektrickej energie, tak sú všetky diskusie o výhodnosti elektromobilov na bežné používanie (nie do mesta, golf atď.) zbytočné ...

Súčasné "ekologické" elektromobily využívajú len tranformovanú energiu zväčša z fosílnych a jadrových zdrojov ... čiže len menia miesto vypúšťania exhalátov a odpadu ...

V USA majú o niečo väčšiu šancu pre neexistenciu obrovských "ekologických" spotrebných daní na palivá ... kto by u nás rozmýšľal o elektromobile, keby stál benzín cca 70 - 80 centov (20 - 22 Kč) ?
Takže nie špekulácia, ale istota ...
| 7. 12. 2011
Ale blbost. To vždycky někdo něco vygůgluje a pak má pocit, že pochopil celé dějiny. Programy na podporu alternativních technologií běží v USA již leta. Již Clinton měl takové programy. Poměrně masivní je učinil Bush jako součást balíčku, když před krizí raketově rostly ceny ropy. To není žádný výmysl Obamy. A nepoužívá je jenom Tesla, ale i ostatní automobilky a to nejenom na elektromobily ale i na jiné úsporné technologie, včetně konvenčních. V tom není Tesla vyjímkou. Nicméně většina peněz na vývoj elektromobilů pochází od soukromých investorů. Ti věří Tesle zejména proto, že v jejím čele stojí Elon Musk, který již dokázal své schopnosti na jiných miliardových projektech a také proto, že do Tesly šel vlastními penězi. Takže elektromobily se vyvíji za soukromé peníze běžně, ne že ne.

Dále o tom nemá cenu debatovat, protože Tesla S vyjíždí za pár měsíců a pak uvidíme, jak ten "ekonomický nesmysl" nebudou stačit vyrábět.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku