Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Atmosféra, 525 koní a řešení z motorsportu. Nové Porsche 911 GT3 RS je venku!

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Porsche konečně představuje novou 911 GT3 RS. A jeho parametry vypadají velice zajímavě...

Začít můžeme netradičně hmotností, lehká konstrukce totiž k verzím RS patří. Novinka váží slušných 1450 kilogramů, a to zejména díky použití polymerových kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP). Z těch jsou vyrobeny nejen části karoserie (dveře, přední blatníky, střecha a přední kapota), ale uplatnění našly také v interiéru, tvoří například konstrukci standardních sedadel.

Na pohled pak 911 GT3 RS zaujme množstvím aerodynamických prvků. Nejvýraznějším z nich je zadní křídlo ve tvaru „labutího krku“, které se skládá z pevného hlavního křídla a horního, hydraulicky nastavitelného prvku. A mimochodem - poprvé u sériového Porsche je horní okraj zadního křídla vyšší než střecha vozu.

Video se připravuje ...

Příď postrádá klasický spoiler, místo toho je vybavena předním splitterem, který rozděluje vzduch proudící přes něj a pod ním. Boční lišty přesně směrují vzduch ven. Větrání předních podběhů zajišťují žaluzie v předních blatnících, vstupy vzduchu za předními koly snižují aerodynamický tlak v podbězích. Boční lišty za sáním zajišťují, že vzduch proudí na bok vozu.

Zajímavým prvkem jsou dále „nozdry“ v přední kapotě. Těmi proudí vzduch z centrálně umístěného chladiče. Porsche sáhlo po řešení z motorsportu, které bylo poprvé použito u vítězného speciálu 911 RSR z Le Mans a následně v modelu 911 GT3 R. Namísto uspořádání se třemi chladiči, které známe z předchozích vozů, nové Porsche 911 GT3 RS spoléhá na velký šikmý centrální chladič v přídi. Je umístěn tam, kde je u běžných modelů 911 zavazadlový prostor. Toto řešení umožnilo využít zbylý prostor po stranách k integraci aktivních aerodynamických prvků.

Žebrování na střeše dále odvádí vzduch ven a zajišťuje chladnější teplotu sání v zádi vozu. Otvory v zadním bočním panelu se používají výhradně ke zlepšení aerodynamiky a nikoliv k nasávání vzduchu do motoru. Zadní podběh je také vybaven sáním pro optimalizované proudění vzduchu. Zadní difuzor pochází z 911 GT3 a byl mírně upraven.

Poprvé v sériovém voze Porsche se v 911 GT3 RS objevuje systém redukce odporu vzduchu (DRS). Po stisku tlačítka systému DRS se křídla v určitém provozním rozsahu zploští a díky nižšímu odporu vzduchu je dosahovaná rychlost na rovných úsecích vyšší. Nechybí ani funkce aerodynamické brzdy: prvky předního a zadního křídla se nastaví na maximum tak, aby byl odporem vzduchu vytvořen co největší zpomalovací efekt.

A jak pokročilá aerodynamika pomáhá? Porsche se chlubí, že plynule nastavitelné segmenty předního a dvoudílného zadního křídla v kombinaci s řadou dalších aerodynamických opatření znamenají celkový přítlak 409 kg při rychlosti 200 km/h. To znamená, že nové Porsche 911 GT3 RS generuje dvakrát větší přítlak než jeho předchůdce (generace 991.2) a třikrát větší než současný typ 911 GT3. Při rychlosti 285 km/h je pak celkový přítlak 860 kg.

Aerodynamické požadavky reflektuje také odpružení. Protože se počítá s tím, že podběhy kol budou vystaveny silnému proudění vzduchu, jsou komponenty přední nápravy s dvojitým lichoběžníkovým závěsem navrženy v kapkovitém profilu. Tyto aerodynamicky účinné články zvyšují přítlak na přední nápravě až o 40 kg. Vzhledem k širšímu rozchodu kol (+ 29 mm proti 911 GT3) jsou dvojitá ramena přední nápravy odpovídajícím způsobem delší.

Inženýři se dále soustředili na to, aby byl zajištěno, že rovnováha přítlaku mezi přední a zadní nápravou bude zachována i při brzdění z vysokých rychlostí. Auto má proto kloub ramene umístěn níže a modifikována byla rovněž zadní víceprvková náprava, která dostala jiné dráhy odpružení. Upraveno bylo chování asistenčních systémů a řízení zadní nápravy.

Porsche 911 GT3 RS nabízí tři jízdní režimy: Normal, Sport a Track. V módu Track lze samostatně nastavit odskok a kompresi předních i zadních tlumičů, nastavit lze také zadní diferenciál - a to pomocí otočných ovládacích prvků na volantu.

O pohon se stará atmosféricky plněný čtyřlitrový šestiválec, který poskytuje maximální výkon 386 kW (525 k). Zvýšení výkonu proti GT3 bylo dosaženo především novými vačkovými hřídeli s upravenými profily, technologie sání a pohonu ventilů pochází z motorsportu. Sedmistupňová dvouspojková převodovka má kratší stálý převod než 911 GT3 a Porsche zdůrazňuje, že vydrží i extrémní zatížení při častém používání na trati. Nová 911 GT3 RS zrychluje z klidu na 100 km/h za 3,2 sekundy a na sedmý rychlostní stupeň dosahuje maximální rychlosti 296 km/h.

Podívat se můžeme i na brzdy: na přední nápravě jsou použity hliníkové monoblokové brzdy s pevným třmenem a šesti pístky, kotouče mají průměr 408 mm. Ve srovnání s 911 GT3 se průměr pístku zvýšil z 30 na 32 mm, tloušťka kotoučů byl zvýšena z 34 na 36 mm. Zadní náprava je i nadále vybavena brzdovými kotouči o průměru 380 mm a čtyřpístkovými brzdami s pevným třmenem. Za příplatek je k mání keramická kompozitní brzdová soustava se 410mm kotouči vpředu a 390mm kotouči vzadu.

Vůz standardně jezdí na kovaných kolech s centrální maticí z hliníku, silniční sportovní pneumatiky mají rozměr 275/35 R20 vpředu a 335/30 R21 vzadu.

Interiér má nabídnout puristické a sportovní prostředí. Paket Clubsport (k mání bez příplatku) přidá ruční hasicí přístroj, šestibodové bezpečnostní pásy pro řidiče a ocelový ochranný rám. Balíček Weissach, který bude k dispozici za příplatek, zahrnuje přední kapotu, střechu, části zadního křídla a kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu, ochranné prvky z CFRP, pádla řazení s magnetickou technologií odvozenou z motorsportu a volitelně jsou s paketem Weissach k dispozici hořčíková kovaná kola, která ušetří osm kilogramů.

Jestli se vám nové Porsche 911 GT3 RS líbí, můžete už objednávat. Cena v Německu začíná na částce 229.517 eur, což je v přepočtu asi 5,63 milionu korun.

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
20. 8. 2022 06:39
Re: Tlouštík
RS má mám pocit full váhu bez vodiča.
Jedine čo má v tejto dobe asi ešte akceptovateľnú váhu pri podobnom výkone je to nové KTM.
19. 8. 2022 14:13
Re: Tlouštík
Já vidím Pista 1280 kg dry weight. Jen upozorňuju, ze pista má 8 válec… Takže 1385 kg bude klasická. Proto jsem psal, ze by mě zajímalo, jestli těch 1450 je dry weight, pak by to reálně vážilo ještě o 100kg víc. Ani tak mě to moc neimpresuje těch 1450, zvlášť když všude články jak použili kde co na snížení váhy, je to spis váha přijatelná, řekl bych.
Avatar - speedfred
19. 8. 2022 12:17
Re: Tlouštík
V tejto dobe stále slušná váha ale lezie to neskutočne hore a to je smutné.
O F1 platí to isté.
19. 8. 2022 10:18
Re: Tlouštík
Vidím 1385kg Pista.
18. 8. 2022 21:16
Tlouštík
Moc nechápu, proč všude vychvaluji, jak ušetřili váhu, když výsledkem je 1450kg. Zajímalo by mě ještě, jestli to je dry weight. Taková 488 Pista má 1280kg, a to je naprosto propastny rozdíl.