Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 1,4 TFSI – Fešné auto se svěžím motorem

Diskuze (91)
Naftová Audi A3 udělala v prvním testu dobrý dojem. S benzinovým turbomotorem je ale mnohem lepší!

Nové Audi A3 jsme už podrobili důkladnému testu s motorem 2,0 TDI, nemohli jsme ale odolat možnosti vyzkoušet i turbobenzín. Pod známým názvem 1,4 TFSI se nabízí zcela nový hliníkový motor. S výkonem 90 kW představuje mírný nadstandard, s cenou od 599.900 Kč druhou nejlevnější verzi nové A3.

Od motoru takových parametrů samozřejmě nelze čekat ostré výkony. Od toho Audi nabízí například 1,8 TFSI/132 kW a chystá verzi S3 s dvoulitrem o výkonu 221 kW, tedy rovných 300 koní. Dnes je ale řeč o benzinovém středu nabídky. Základní parametry zhruba odpovídají atmosférickému dvoulitru, s pomocí přeplňování ale turbomotor získává průběh točivého momentu podobný turbodieselům.

Čtrnáctistovka pracuje naprosto nenuceně už v nejnižších otáčkách. Mezi dvěma a třemi tisíci je plně při síle a stačí i na běžnou akceleraci. Nové TFSI má zase o něco doladěnější spodovou charakteristiku, takže s chutí snáší „dieselový“ způsob jízdy. Ovšem s podstatným rozdílem: projev motoru je kultivovaný a okořeněný zajímavým zvukem.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Nová odlehčená konstrukce zpříjemňuje práci s motorem – má rychlé a přesné reakce na sešlápnutí pedálu plynu a do otáček se hrne s chutí. To nahrává dynamičtější jízdě, kde ale verze s 90 kW brzy naráží na limity svých možností. Po překročení čtyř tisíc otáček se pomalu začíná vytrácet elán a poslední tisícovka dostupného spektra – kde leží udávané maximum výkonu – již představuje jenom nevýrazný závěr. Kdo stojí o dravější projev, může sáhnout po 103kW variantě téhož motoru. Ta přidává 50 N.m, Audi si za ni ale nechá dobře zaplatit: v ceníku nacházíme částku vyšší o 39.000 Kč.

I proto má 1,4 TFSI s 90 kW naše nejlepší doporučení. Ve skutečnosti totiž stačí na všechny provozní režimy v rozsahu 0 až 200 km/h. Ústupky jsou minimální, například ve stoupání na dálnici zrychluje bez podřazení jen velmi pozvolna.

Benzinová A3 nezklame ani spotřebou. Oficiálně schválených 5,3 l na 100 km sice dosahuje jenom vzácně, průměry mezi šesti a sedmi litry jsou ale v zimním počasí pravidlem. Pomáhá tomu i síla motoru v nízkých otáčkách spojená s těžkými převody: při 100 km/h točí motor 2200 min-1, ovšem spálí pouze 4,9 l/100 km. Dálniční stotřicítka znamená 2800 min-1 a 7,2 l/100 km. Při vyšším tempu nebo ostřejším šlapání na plyn roste konzumace paliva jen pozvolna, takže 1,4 TFSI nezruinuje ani dravější řidiče.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

I s tímto motorem Audi dodává víceprvkovou zadní nápravu a ve výbavě Ambition je standardem snížený sportovní podvozek. Základní konfigurace je proto stejná jako u 2,0 TDI, nicméně benzinový se vyznačuje o stupínek měkčím naladěním. Podvozek je stále dost tvrdý, ale snesl by i větší přitvrzení (které nabízí provedení S line).

Souhra tuhé a lehké karoserie s tužším podvozkem znamená přesné vedení vozu a špičkovou ovladatelnost. Tomu pomáhá i dokonale naladěné řízení s elektromechanickým posilovačem – sice bez zpětné vazby, ale reagující precizně na milimetrové pohyby volantu. Na radost z jízdy to sice nestačí, od toho je tu konkurent z Mnichova, ale když jako hlavní kritérium vezmeme čistě ovladatelnost, pak nemá A3 k dokonalosti daleko.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Závěr

O kvalitním designu exteriéru, prostorném a přehlednému interiéru, dobrém výhledu z vozu nebo pohodlných sedadlech byla řeč už minule. Pro podrobnosti vás proto odkážeme na předchozí test A3 2,0 TDI. Na závěr tedy jen pár posledních slov k benzinovému motoru a A3 obecně.

S relativně slabým motorem chybu neuděláte. Naopak, na poměry své výkonnostní kategorie je nový 1,4 TFSI perfektní. Na celém autě proto vidím jen tři drobné vady: je třídveřové, nenabízí již zmíněnou radost z jízdy a má sebevědomou cenovou politiku. Ale to si může dovolit, když ve všem ostatním vyniká nad konkurencí.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Souhlasím s Lukášem, A3 sice není „řidičské“ auto, nicméně nudy za volantem se bát nemusíte. Určitě ne s 1,4 TFSI.
Vzali jsme auto na brzdu a výsledek byl hodně potěšitelný: téměř placatá křivka momentu od nějakých 2.200 do 4.500 otáček a maximum 214 Nm. Nejvyšší výkon jsme naměřili při 5.460 otáčkách, konkrétně 102,5 kW. Z grafu i projevu auta je ale jasné, že tohle není motor lačnící po otáčkách a točit jej výrazněji za pět tisíc nemá smysl. Má zkrátka, možná po vzoru švédských hokejistů, skvěle silné střední pásmo. Běžný řidič to rozhodně ocení.
Jízdní vlastnosti se mi moc líbí. Karoserie se nekroutí (s vlepenými zadními okny do třídveřové karoserie se není čemu divit) a pocitově připomíná spíš nerozlousknutý vlašský ořech. Kola se mají do čeho opřít a proto tahle A3 jezdí znatelně lépe i než třeba pětidveřový Golf sdílející stejnou platformu. Na materiálech ani technice (multilink) se prostě nešetřilo, u Audi vědí, že by to u zákazníků tak lehce neprošlo.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

První cena vozu525.300 Kč (1,2 TFSI/77 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací559.900 Kč (1,4 TFSI/90 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu603.500 Kč (1,4 TFSI/90 kW Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků686.963 Kč (1,4 TFSI/90 kW Ambition)

Plusy

  • Relativně silný, pružný a úsporný motor s příjemným zvukem
  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do nejmenších detailů
  • Potlačení aerodynamického a valivého hluku
  • Vnitřní prostor oproti BMW řady 1
  • Cenově výhodný paket LifeStyle
  • Tvar a objem zavazadlového prostoru
  • Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Ceny některých příplatků
  • Tvrdý podvozek
  • Méně praktická třídveřová karoserie
  • USB jen za příplatek a se speciálním kabelem

Diskuze (91)
Audi A3 1,4 TFSI
Cena základní sestavy 603 500 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, mlhovky vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektronický závěr diferenciálu EDS, elektrické ovládání oken vpředu, ESP včetně brzdového asistentu, servotronic, systém start-stop, manuální klimatizace Climatic, autorádio se čtyřmi reproduktory, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo sklopné, systém drive-select bez možnosti nastavení tuhosti podvozku, barevný informační systém řidiče, litá 17" kola s pneumatikami 225/45, prahové lišty, potahy sedadel – látka "Rallye", přední sportovní sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, nastavitelný sklon opěradla, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní podvozek... Kč
Cena testované sestavy 686 963 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket LifeStyle (+28.990): xenonové světlomety plus, Audi Parking System, loketní opěrka, vyhřívání sedadel vpředu, tempomat; metalíza (+17.883), paket pro odkládací a zavazadlový prostor (+4.955), multifunkční sportovní kožený volant v tříramenném designu (+4.684), Autorádio MMI – zabudovaný koncept ovládání MMI, který se skládá z elektricky výsuvného 5,8 palcového barevného displeje, samostatné MMI ovládací části a nabídky pro vozidlo; singl jednotka CD a čtečka karet SDHC (až 32 GB), vždy s možností MP3 a WMA, a připojení AUX-IN, 50 paměťových míst pro uložení stanic s dynamickým seznamem vysílacích stanic, rozsah příjmu FM (UKW) a AM (MW) včetně zobrazování informací o aktuálně zapnutém rádiovém programu (např. titul a interpret, pokud jsou k dispozici), fázová diverzita a regulace hlasitosti na základě rychlosti; 8 reproduktorů vepředu a vzadu, celkový výkon 80 Wattů (+11.690), komfortní samočinná klimatizace (+15.261). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.4 / 5.2
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 365 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1250 / 485
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 1,4 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4237
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2601
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 925 / 1165
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1025
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 945
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 635
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - praděda7
1. 2. 2013 20:06
Re: A3 value for money
Co si budeme nakecávat. Je jasné, že když si někdo kupuje A3-ku v provedení 1.4 TFSI, chce něco, co se "hýbe". A to je potom H/H. Pokud ovšem je pro danou osobu důležitější značka a performance obětuje, je to jeho věc, ale stejně by si měl nechat pro jistotu vyšetřit hlavu, protože určitě trpí nějakým komplexem.
Avatar - white label
30. 1. 2013 22:58
Re: Tři dveře
Možná..., ale ne pro každého je zrovna 3dv. HB "nepraktickou karosářskou formou", ne každý nutně potřebuje chodit do kompaktního HB hned pěti "otvory".
Např. pár dní zpátky jsem měl půjčeného 5 dv. šestkového Golfa (jsem zvyklý na 3dv. G5 a G6) a jen "díky" těm krátkým předním dveřím jsem měl pocit, že mi půjčili minimálně o číslo menší auto, než je 3dv. verze. Ano, kdybych měl např. 170 cm, tak si na to samozřejmě nestěžuji...
Avatar - Ham.
30. 1. 2013 12:23
Re: Výkon motoru
rozdíl 103 a 124kW už moc v normě není.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
30. 1. 2013 11:18
Výkon motoru
Reakce na "Ze mali pod kapotou 103kW verziu a pisu o 90kW by som sa ani nedivil.

Su to iba novinari, nie technici a uz sa take neraz stalo. Napr. aj na autoforu, kde testovali dynamicke parametre Tiguana 170k a v clanku sa dusovali, ze je to skutocne tak rychla 140k verzia. Samozrejme nonsens, staci si dohladat merania na cudzich weboch.

I ked v tomto pripade Nm odpoveda 90kW verzii. ":

U 90kW 1,4 TFSI jsme v A3 naměřili zhruba 103 kW. Takový výsledek je v normě, podobný rozdíl mezi orientačně naměřeným a udávaným výkonem bývá obvyklý. O 103kW verzi nejde - pro srovnání, Golf se silnějším 1,4 TFSI najdete v aktuálním Světu motorů, kde mu bylo naměřeno 124 kW a 267 Nm (slabší motor má 103 kW a 214 Nm).
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
30. 1. 2013 09:26
Re: Tři dveře
Možná... ale když tato nepraktická karosářská forma je hlavním negativem testovaného auta - není to skvělé?