TEST Audi A3 2,0 TDI – Silnější, hbitější, levnější a pěknější
Nejhezčí Audi A3 by měla nejspíš červený nebo bílý lak, hezká kola s výrazným designem, paket S line a silný benzinový motor. Nejprodávanější ovšem bude s turbodieselem, bez vysokého účtu za vylepšení vzhledu a v nějaké méně výrazné barvě. Takový vůz jsme zvolili k testování, konkrétně černý a 2,0 TDI.
Ani tak nejde zrovna o levné auto. Cena ze základních 655 tisíc rychle vyskočila na 800 tisíc a za to si pořídíte třeba hezky vybavené rodinné kombi. Jenže Audi cílí na movitější individualisty, kterým stačí třídveřová karoserie (pětidveřový Sportback dorazí v lednu a bude o 27 tisíc dražší).
V černé barvě ale A3 dvakrát stylově nevypadá. Jak známo, tmavé barvy zeštíhlují, takže kompaktní Audi se najednou zdá být až příliš kompaktní a minimalistický design příliš nevýrazný. To je škoda, protože designéři si hezky pohráli s typickými prvky minulé A3 (boční prosklení, tvar zadního sloupku) i novějších modelu jako A6 a Q3 (šestiúhelníková maska chladiče, přední a zadní světla).
Špičkově navržený design ukrývá neméně špičkovou techniku. O modulární platformě MQB jsme toho napsali už hodně, A3 ale k lehké konstrukci s velkým podílem vysokopevnostní oceli přidává například kapotu motoru a přední blatníky z hliníku. Díky tomu klesla provozní hmotnost o desítky kilogramů, konkrétně u motoru 2,0 TDI z 1395 na 1355 kg – jinými slovy dieselové Audi A3 je o 35 kg lehčí než srovnatelné BMW 118d a o 90 kg lehčí než pětidveřový Mercedes A 200 CDI.
Uvnitř čeká minimalistická palubní deska. Například dnes téměř nadbytečná CD mechanika se schovala do přihrádky před spolujezdcem a panel klimatizace tvoří jen úzký pás tlačítek. V jednoduchosti je síla, což Audi A3 dokládá každým detailem. Přehledné tvary si vystačí jen s několika tlačítky, přesto jsou všechny funkce rychle dostupné a snadno se ovládají.
Zběžným pohledem se ale nedá ubránit srovnání s menším modelem A1. Samozřejmě, A3 je prostornější, má víc dekoru, všechny detaily jsou provedené alespoň o kousek lépe, ergonomie je dotaženější, palubní systémy odvozené od větších modelů promyšlenější… ale ten náznak pochybností už úplně zahnat nejde.
Vedle ergonomie nepřipouští A3 kompromisy ve velkorysosti rozměrů sedadel, výhledu z vozu ani využití obestavěného prostoru. Kabina je sice těsnější než například v Golfu, ve skutečnosti ale posádku nikde neutlačuje. Něco podobného se dá říct i o BMW řady 1, na posádku v Audi ale zbylo víc místa díky architektuře s motorem vpředu napříč.
Slabým místem je pochopitelně přístup na zadní sedadla – komu to vadí, musí si počkat na A3 Sportback s druhým párem dveří. Naopak bez výhrad je zavazadlový prostor: má objem 365 litrů, zcela pravidelný tvar a nastavitelnou mezipodlahu. Co víc od kompaktního hatchbacku žádat?
Nové TDI má víc elánu
Z dieselových motorů Audi nabízí agregáty známých názvů: 1,6 TDI a 2,0 TDI. V obou případech se ale jedná o zcela nové, odlehčené konstrukce. My jsme zvolili větší turbodiesel, který mezigeneračně posílil o 7 kW. Hlavně se ale nové maximum výkonu 110 kW posunulo z dřívějších 4000 min-1 už do 3500 min-1. Úměrně tomu se rozšířilo i pásmo maxima točivého momentu, 320 Nm je dostupných o 500 otáček dál, nově od 1750 do 3000 min-1.
Audi v souvislosti s novým motorem slibuje o kousek lepší dynamické parametry a nižší spotřebu. Tato kombinace je zásluhou lepšího průběhu točivého momentu a vyššího výkonu s vhodně sestavenou převodovkou. Pravidelné přeskoky mezi převody umožňují udržovat motor vždy v optimálních otáčkách – od 1500 do 2000 min-1 pro klidnou jízdu nebo mezi dvěma a třemi tisíci pro výraznou akceleraci.
Spotřeba paliva přesto nedosahuje nijak výjimečných hodnot. Při 130 km/h navzdory nízkým otáčkám (2200 min-1) spaluje motor 6,3 litru nafty na ujetých 100 km. Jízda při reálných 100 km/h pak znamená hodnoty 1700 min-1 a 4,6 l/100 km. Nejsou to špatné hodnoty, ale postupně se loučící 2,0 TDI dokáže být v některých modelech o poznání úspornější. A dřív bývalo common-railové TDI tišší.
Sportovní podvozek je tvrdý a jistý
Nová generace přináší dvě různá konstrukční řešení podvozku. Od výkonu 90 kW včetně (stejně jako u Golfu; ovšem u Octavie bude podmínkou výkon nad 110 kW) zůstává vzadu složitější víceprvková náprava, slabší motory – tedy 1,2 TSI a 1,6 TDI – si nově vystačí s jednodušší klikovou nápravou. V určitém slova smyslu se jedná o návrat k pojetí první generace Audi A3, kde vedle sebe také existovaly dvě různé konstrukce zadního zavěšení.
Díky motoru 2,0 TDI máme tentokrát tu čest s multilinkem, navíc doplněným o sportovní podvozek. Snížení o 15 mm je standardní součástí dražší výbavy Ambition (bez příplatku lze vyměnit za nejměkčí dynamický podvozek se standardní výškou), příplatkový paket S line by ubral ještě dalších 10 mm světlé výšky. Výsledkem je hodně tuhé nastavení, které si rozumí se sportovní image značky. Komfortní v pravém slova smyslu A3 není, díry v silnici před vámi neutají. Tlumiče jsou ale skvěle sladěné s tuhým skeletem, takže podvozek nemlátí a karoserie se nekroutí.
Nová generace se může pochlubit o 23 mm prodlouženým rozvorem, lepším rozložením hmotnosti, širším postojem na silnici a v neposlední řadě elektronickou náhradou samosvorného diferenciálu EDS. Proto nepřekvapí větší stabilita a zlepšení ovladatelnosti. Na hravost a dokonalé vyvážení BMW řady 1 to sice úplně nestačí, jízdní vlastnosti jsou ale i tak vynikající.
Elektromechanické řízení funguje precizně, v podvozku nejsou prakticky žádné vůle, a tak se Audi naprosto přirozeně překlápí ze zatáčky do zatáčky a zvládá až nepochopitelně rychlé průjezdy. Kdyby testovaná A3 neměla zimní pneumatiky, ovladatelnost by byla téměř perfektní. Jedním z posledních krůčku k dokonalosti mohou být příplatkové adaptivní tlumiče, které změkčí jízdu na rozbitých silnicích a jsou příslibem vyššího cestovního komfortu.
Závěr
Možností příplatků je samozřejmě podstatně víc. Kromě různých nastavení podvozku jsou to třeba tři úrovně audiosystému (a až s tím příplatkovým dostanete USB), nepřeberné množství bezpečnostních systémů a nejrůznější možnosti provedení interiéru i exteriéru. Konečný účet v konfigurátoru tak umí snadno vyskočit i na trojnásobek ceny běžného hatchbacku. To nejpodstatnější, tedy xenonové světlomety, parkovací senzory, tempomat a vyhřívání sedadel, ovšem Audi nabízí ve zvýhodněném balíčku dohromady za 29 tisíc korun.
Výše ceny (mimochodem, proti předchůdci o 50 tisíc nižší) ale v prémiovém segmentu ve skutečnosti tak podstatná není. Pokud to image značky ustojí, i dražší zboží si najde své kupce. U Audi není důvod k pochybám – A3 jako zakladatel kompaktního segmentu má tradici i dobré jméno. Navíc na svou stranu přidává výhodu v podobě zbrusu nové techniky.
Za své peníze dostane zákazník auto, které je ve všech oblastech lepší než sesterský Volkswagen Golf. Zároveň vypadá dostatečně exkluzivně a z trojice Audi, BMW a Mercedes je vzhledově nejusedlejší. Kdyby měly rozhodovat jízdní vlastnosti, musí se A3 sklonit před jedničkovým BMW, jenže proti němu má Audi prostornější kabinu. A ve srovnání se sportovněji stylizovaným Mercedesem je jako celek dotaženější. Mezi prémiovými kompakty se proto rozjíždí zajímavý souboj, při nákupu ale nakonec stejně budou nejspíš rozhodovat sympatie k tomu kterému designu nebo značce.
První cena vozu | 525.300 Kč (1,2 TFSI/77 kW Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 655.300 Kč (2,0 TDI/110 kW Attraction) |
Základní cena testovaného vozu | 698.500 Kč (2,0 TDI/110 kW Ambition) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 846.093 Kč (2,0 TDI/110 kW Ambition) |
Plusy
- Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
- Kvalita zpracování, interiér promyšlený do nejmenších detailů
- Potlačení aerodynamického a valivého hluku
- Vnitřní prostor oproti BMW řady 1
- Cenově výhodný paket LifeStyle
- Tvar a objem zavazadlového prostoru
- Zdířka pro CD přehrávač nezabírá místo na palubní desce
Minusy
- Hluk motoru v kabině
- V tmavé barvě vypadá nevýrazně
- Tvrdý podvozek
- Ceny některých příplatků
- Motor nenaplňuje předpoklad extrémně nízké spotřeby
- USB jen za příplatek a se speciálním kabelem