Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 2,0 TDI – Silnější, hbitější, levnější a pěknější

Diskuze (191)
Audi si dalo na přípravu nové A3 devět let. Čekání se vyplatilo, v pořadí třetí generace je velkým skokem kupředu.

Nejhezčí Audi A3 by měla nejspíš červený nebo bílý lak, hezká kola s výrazným designem, paket S line a silný benzinový motor. Nejprodávanější ovšem bude s turbodieselem, bez vysokého účtu za vylepšení vzhledu a v nějaké méně výrazné barvě. Takový vůz jsme zvolili k testování, konkrétně černý a 2,0 TDI.

Ani tak nejde zrovna o levné auto. Cena ze základních 655 tisíc rychle vyskočila na 800 tisíc a za to si pořídíte třeba hezky vybavené rodinné kombi. Jenže Audi cílí na movitější individualisty, kterým stačí třídveřová karoserie (pětidveřový Sportback dorazí v lednu a bude o 27 tisíc dražší).

V černé barvě ale A3 dvakrát stylově nevypadá. Jak známo, tmavé barvy zeštíhlují, takže kompaktní Audi se najednou zdá být až příliš kompaktní a minimalistický design příliš nevýrazný. To je škoda, protože designéři si hezky pohráli s typickými prvky minulé A3 (boční prosklení, tvar zadního sloupku) i novějších modelu jako A6Q3 (šestiúhelníková maska chladiče, přední a zadní světla).

 

Špičkově navržený design ukrývá neméně špičkovou techniku. O modulární platformě MQB jsme toho napsali už hodně, A3 ale k lehké konstrukci s velkým podílem vysokopevnostní oceli přidává například kapotu motoru a přední blatníky z hliníku. Díky tomu klesla provozní hmotnost o desítky kilogramů, konkrétně u motoru 2,0 TDI z 1395 na 1355 kg – jinými slovy dieselové Audi A3 je o 35 kg lehčí než srovnatelné BMW 118d a o 90 kg lehčí než pětidveřový Mercedes A 200 CDI.

Uvnitř čeká minimalistická palubní deska. Například dnes téměř nadbytečná CD mechanika se schovala do přihrádky před spolujezdcem a panel klimatizace tvoří jen úzký pás tlačítek. V jednoduchosti je síla, což Audi A3 dokládá každým detailem. Přehledné tvary si vystačí jen s několika tlačítky, přesto jsou všechny funkce rychle dostupné a snadno se ovládají.

 

Zběžným pohledem se ale nedá ubránit srovnání s menším modelem A1. Samozřejmě, A3 je prostornější, má víc dekoru, všechny detaily jsou provedené alespoň o kousek lépe, ergonomie je dotaženější, palubní systémy odvozené od větších modelů promyšlenější… ale ten náznak pochybností už úplně zahnat nejde.

Vedle ergonomie nepřipouští A3 kompromisy ve velkorysosti rozměrů sedadel, výhledu z vozu ani využití obestavěného prostoru. Kabina je sice těsnější než například v Golfu, ve skutečnosti ale posádku nikde neutlačuje. Něco podobného se dá říct i o BMW řady 1, na posádku v Audi ale zbylo víc místa díky architektuře s motorem vpředu napříč.

Slabým místem je pochopitelně přístup na zadní sedadla – komu to vadí, musí si počkat na A3 Sportback s druhým párem dveří. Naopak bez výhrad je zavazadlový prostor: má objem 365 litrů, zcela pravidelný tvar a nastavitelnou mezipodlahu. Co víc od kompaktního hatchbacku žádat?

 

Nové TDI má víc elánu

Z dieselových motorů Audi nabízí agregáty známých názvů: 1,6 TDI a 2,0 TDI. V obou případech se ale jedná o zcela nové, odlehčené konstrukce. My jsme zvolili větší turbodiesel, který mezigeneračně posílil o 7 kW. Hlavně se ale nové maximum výkonu 110 kW posunulo z dřívějších 4000 min-1 už do 3500 min-1. Úměrně tomu se rozšířilo i pásmo maxima točivého momentu, 320 Nm je dostupných o 500 otáček dál, nově od 1750 do 3000 min-1.

Audi v souvislosti s novým motorem slibuje o kousek lepší dynamické parametry a nižší spotřebu. Tato kombinace je zásluhou lepšího průběhu točivého momentu a vyššího výkonu s vhodně sestavenou převodovkou. Pravidelné přeskoky mezi převody umožňují udržovat motor vždy v optimálních otáčkách – od 1500 do 2000 min-1 pro klidnou jízdu nebo mezi dvěma a třemi tisíci pro výraznou akceleraci.

 

Spotřeba paliva přesto nedosahuje nijak výjimečných hodnot. Při 130 km/h navzdory nízkým otáčkám (2200 min-1) spaluje motor 6,3 litru nafty na ujetých 100 km. Jízda při reálných 100 km/h pak znamená hodnoty 1700 min-1 a 4,6 l/100 km. Nejsou to špatné hodnoty, ale postupně se loučící 2,0 TDI dokáže být v některých modelech o poznání úspornější. A dřív bývalo common-railové TDI tišší.

Sportovní podvozek je tvrdý a jistý

Nová generace přináší dvě různá konstrukční řešení podvozku. Od výkonu 90 kW včetně (stejně jako u Golfu; ovšem u Octavie bude podmínkou výkon nad 110 kW) zůstává vzadu složitější víceprvková náprava, slabší motory – tedy 1,2 TSI a 1,6 TDI – si nově vystačí s jednodušší klikovou nápravou. V určitém slova smyslu se jedná o návrat k pojetí první generace Audi A3, kde vedle sebe také existovaly dvě různé konstrukce zadního zavěšení.

Díky motoru 2,0 TDI máme tentokrát tu čest s multilinkem, navíc doplněným o sportovní podvozek. Snížení o 15 mm je standardní součástí dražší výbavy Ambition (bez příplatku lze vyměnit za nejměkčí dynamický podvozek se standardní výškou), příplatkový paket S line by ubral ještě dalších 10 mm světlé výšky. Výsledkem je hodně tuhé nastavení, které si rozumí se sportovní image značky. Komfortní v pravém slova smyslu A3 není, díry v silnici před vámi neutají. Tlumiče jsou ale skvěle sladěné s tuhým skeletem, takže podvozek nemlátí a karoserie se nekroutí.

 

Nová generace se může pochlubit o 23 mm prodlouženým rozvorem, lepším rozložením hmotnosti, širším postojem na silnici a v neposlední řadě elektronickou náhradou samosvorného diferenciálu EDS. Proto nepřekvapí větší stabilita a zlepšení ovladatelnosti. Na hravost a dokonalé vyvážení BMW řady 1 to sice úplně nestačí, jízdní vlastnosti jsou ale i tak vynikající.

Elektromechanické řízení funguje precizně, v podvozku nejsou prakticky žádné vůle, a tak se Audi naprosto přirozeně překlápí ze zatáčky do zatáčky a zvládá až nepochopitelně rychlé průjezdy. Kdyby testovaná A3 neměla zimní pneumatiky, ovladatelnost by byla téměř perfektní. Jedním z posledních krůčku k dokonalosti mohou být příplatkové adaptivní tlumiče, které změkčí jízdu na rozbitých silnicích a jsou příslibem vyššího cestovního komfortu.

Závěr

Možností příplatků je samozřejmě podstatně víc. Kromě různých nastavení podvozku jsou to třeba tři úrovně audiosystému (a až s tím příplatkovým dostanete USB), nepřeberné množství bezpečnostních systémů a nejrůznější možnosti provedení interiéru i exteriéru. Konečný účet v konfigurátoru tak umí snadno vyskočit i na trojnásobek ceny běžného hatchbacku. To nejpodstatnější, tedy xenonové světlomety, parkovací senzory, tempomat a vyhřívání sedadel, ovšem Audi nabízí ve zvýhodněném balíčku dohromady za 29 tisíc korun.

Výše ceny (mimochodem, proti předchůdci o 50 tisíc nižší) ale v prémiovém segmentu ve skutečnosti tak podstatná není. Pokud to image značky ustojí, i dražší zboží si najde své kupce. U Audi není důvod k pochybám – A3 jako zakladatel kompaktního segmentu má tradici i dobré jméno. Navíc na svou stranu přidává výhodu v podobě zbrusu nové techniky.

 

Za své peníze dostane zákazník auto, které je ve všech oblastech lepší než sesterský Volkswagen Golf. Zároveň vypadá dostatečně exkluzivně a z trojice Audi, BMW a Mercedes je vzhledově nejusedlejší. Kdyby měly rozhodovat jízdní vlastnosti, musí se A3 sklonit před jedničkovým BMW, jenže proti němu má Audi prostornější kabinu. A ve srovnání se sportovněji stylizovaným Mercedesem je jako celek dotaženější. Mezi prémiovými kompakty se proto rozjíždí zajímavý souboj, při nákupu ale nakonec stejně budou nejspíš rozhodovat sympatie k tomu kterému designu nebo značce.

První cena vozu 525.300 Kč (1,2 TFSI/77 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací 655.300 Kč (2,0 TDI/110 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu 698.500 Kč (2,0 TDI/110 kW Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 846.093 Kč (2,0 TDI/110 kW Ambition)

Plusy

  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do nejmenších detailů
  • Potlačení aerodynamického a valivého hluku
  • Vnitřní prostor oproti BMW řady 1
  • Cenově výhodný paket LifeStyle
  • Tvar a objem zavazadlového prostoru
  • Zdířka pro CD přehrávač nezabírá místo na palubní desce

Minusy

  • Hluk motoru v kabině
  • V tmavé barvě vypadá nevýrazně
  • Tvrdý podvozek
  • Ceny některých příplatků
  • Motor nenaplňuje předpoklad extrémně nízké spotřeby
  • USB jen za příplatek a se speciálním kabelem
Diskuze (191)
Audi A3 2,0 TDI
Cena základní sestavy 698 500 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, bezpečnostní sloupek řízení výškově a podélně nastavitelný, brzdy s antiblokovacím systémem ABS, s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, mlhové světlomety vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, mikrometalická stříbrná dekorace, držák nápojů vpředu na tunelové konzoli, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, elektrické ovládání oken vpředu, elektronický stabilizační program ESP včetně brzdového asistentu, servotronic, Start-Stop systém, klimatizace Climatic jednozónová manuální, protiprokluzové zařízení ASR, Audi rádio se 4 reproduktory a vstupem AUX-IN, vkládané koberečky vpředu a vzadu, velurové, lékarnička, výstražný trojúhelník a zvedák vozu, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo sklopné, systém drive-select bez možnosti nastavení tuhosti podvozku, barevný informační systém řidiče, kola hliníková litá s pěti rameny, velikost 7,5 J × 17, s pneumatikami 225/45 R17, šrouby se zabezpečením proti krádeži, nástupní lišty, potahy sedadel – látka "Rallye", přední sportovní sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, nastavitelný sklon opěradla, sportovní kožený tříramenný volant, sportovní podvozek. Kč
Cena testované sestavy 846 093 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket LifeStyle (+28.990) Paket obsahuje: xenonové světlomety plus, Audi Parking System, loketní opěrka, vyhřívání sedadel vpředu, tempomat; metalický lak (+17.883), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloněním, se světelným a dešťovým senzorem, akustickým čelním sklem a šedě zatmaveným pruhem (+6.735), Kombinace Alcantara/kůže – Středový pruh hlavové opěrky a manžeta řadící, popř. volící páky, bočnice sedadel a středová opěrka ruky vepředu v kůži, středový pruh sedadla a potah dveří z materiálu Alcantara (+24735), paket pro odkládací a zavazadlový prostor (+4.955), multifunkční sportovní kožený volant v tříramenném designu s multifunkčními tlačítky pro ovládání rádiového zařízení a informačního systému pro řidiče, telefonu, audio zdrojů a navigaci (+4.684), Rádio MMI – zabudovaný koncept ovládání MMI, který se skládá z elektricky výsuvného 5,8 palcového barevného displeje, samostatné MMI ovládací části a nabídky pro vozidlo; singl jednotka CD a čtečka karet SDHC (až 32 GB), vždy s možností MP3 a WMA, a připojení AUX-IN, 50 paměťových míst pro uložení stanic s dynamickým seznamem vysílacích stanic, rozsah příjmu FM (UKW) a AM (MW) včetně zobrazování informací o aktuálně zapnutém rádiovém programu (např. titul a interpret, pokud jsou k dispozici), fázová diverzita a regulace hlasitosti na základě rychlosti; 8 reproduktorů vepředu a vzadu, celkový výkon 80 Wattů (+11.690), Navigační paket obsahuje paket Connectivity (Audi music interface, rozhraní bluetooth s Bluetooth-Audiostreaming, příprava pro navigaci, přídavná čtečka karet SDXC); zobrazení map na elektricky výsuvném 5,8 palcovém barevném displeji, ovládání přes rádio MMI, multifunkční kožený volant nebo hlasové ovládání (+31.896), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.6 / 4.1
Emise CO2: 106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 365 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1355 / 485
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 2,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4237
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2601
e) rozchod vpředu (mm): 1542
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 925 / 1165
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1025
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 945
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 635
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
8. 12. 2012 13:33
Re: Design
>:-[] ;-)
8. 12. 2012 01:44
Re: Design
Nebylo by jednodušší prostě přiznat, že jste psal zaujatě proti koncernu a že vás oponent utloukl konkrétními argumenty? Neboj, neprozradíte lidem nic nového, tento dojem získá každý, kdo si vlákno přečte. Mějte odvahu .
Avatar - escorpion
7. 12. 2012 20:09
Re: sračka
Snáď nemyslíš pre A3 konkurenciu v podobe fluence či i30/ceed. A3 je určená pre klientelu, ktorej sa chcelo chodiť do školy, vzdelávať sa, učiť sa jazyky a dokázať v živote niečo viac. Z dediny, fučnovkou, felíciou na dvore sa tažko a so závisťou uznávajú kvality A3.
Avatar - escorpion
7. 12. 2012 19:50
Re: ...
Nebuď "labuť". Manuál je prežitok, automat je super a DSG zvlášť. Dá sa 4x4 so silným motorom. Dalo by sa, ale načo kvedlat ? Možno Ťa to baví alebo iba preto, že si auto s automatom nejazdil. Mám rád manuál a v robote ním jazdím, ale súkromne automat. Nedám naň dopustiť. Komfort, a ešte raz komfort, najmä v mestských kolónach na nezaplatenie. Je aj sekvenčný režim, takže nevidím dôvod na plač za manuálom. Prežitok ... Automat radí geniálne a auto ti neskape.
Avatar - white label
26. 11. 2012 15:23
Re: ''Špičkově navržený design ukrývá neméně špičkovou techn
Ano, pro zbytek Evropy to takový argument logicky nebyl, navíc je dost lidí, co žádají i od druhého vozu vyšší míru praktičnosti. Srovnatelné verze/motorizace C30 nebyly cenově podstatně daleko od A3/1er.