TEST Audi A3 Sportback 1.8 TFSI - Ve stínu Golfu?
Po příchodu nového Volkswagenu Golf se dostává jeho prestižnější sourozenec z Ingolstadtu do poněkud prekérní situace. Jak dokáže přesvědčit zákazníky, že mu mají dát přednost před wolfsburskou novinkou?
Šestkový Golf se nepochybně přiblížil Sportbacku na dostřel, zejména pokud se rozhodnete pro výkonnější motorizace s vyšším stupněm výbavy. Audi sice absolvovalo facelift, který přinesl nová světla s uhrančivými bílými denními diodami (pouze za příplatek společně s xenonovými světly), ale základní designový výraz se nemění. Dojem mírně prodlouženého hatchbacku budí pětidveřová A3 díky výšce jen 1,42 m. Ve skutečnosti se svou délkou 4,292 m řadí mezi běžné modely nižší střední třídy.
Starý známý
A3 nikdy nebylo uvnitř větší než Golf a ve své třídě patří spíše k těm menším autům, což se pochopitelně nemění. Snad v žádném směru místo posádce nechybí, ale ani nepřebývá – nejstístěnější je A3 v podélném směru na zadních sedadlech.
Cestující vpředu jsou obklopeni hradbou bytelných a perfektně vyrobených plastů, kompaktnost na druhou stranu podporuje pocit lepšího kontaktu s vozem. Světlé čalounění vylepšuje psychologicky prostornost interiéru, to ale pouze do prvního jarního čištění.
Opravdu velkou pochvalu zaslouží sportovní sedadla s výborným bočním vedením v celé délce opěradla.
O dvě deci méně
Motor o objemu 1,8 l, odvozený z dvoulitru TFSI, má být lidovější a provozně zajímavější alternativou ke klasickým atmosférickým dvoulitrům, které ale hravě předčí dynamikou. Úsporná jízda s rychlostním průměrem blízkým 100 km/h končí hodnotou 6,5 l/100 km, na dálničním limitu ale s něčím podobným raději nepočítejte. Při konstantní stotřicítce motor pracuje v lichotivých 2800 min-1 a žádá 8,2 l/100 km.
Mnohem zábavnější než lehké lechtání plynového pedálu je však využívat až překvapivě dobrou dynamiku 118kW motoru. Tu perfektně podporuje sedmistupňové DSG, které vybízí řidiče k vytáčení až k omezovači v 6500 min-1 a častému podřazování, což vede ke spotřebě i přes 15 l. S trochou velkorysosti lze počítat s dlouhodobější spotřebou přes 11 l/100 km. Motor má příjemný a dobře utlumený zvuk a převodovka si s ním výborně rozumí, řadí rychle a plynule a má jen minimum „zmatených“ reakcí.
Sportovní komfort
Malé Audi splňuje perfektně nároky, kladené na příslušníky prémiové třídy. Jak velí trend, pérování je sportovně tuhé, což znamená, že vůz kopíruje povrch vozovky a karoserie se v zatáčkách naklání jen minimálně. Na druhou stranu má sportback velmi dobré tlumiče, které zvládají velmi dobře tlumit rázy od nerovností vozovky. Díky tomu je jízda s hatchbackem příjemná a dobře kombinuje komfort s agilním chováním na silnici. Jenže je to stále ta A3, kterou dobře známe z dřívějška, a tak se musíte připravit na to, že je vůz nedotáčivý více, než bývá u nejlepších aut téhle třídy obvyklé. Nevytratila se ani další slabší stránka átrojky – málo strmé, necitlivé řízení s velkým účinkem posilovače.
Stále ve formě
Audi A3 Sportback se stále udržuje ve formě. Boduje znamenitým turbomotorem, rychlou převodovkou, pečlivě zpracovaným interiérem a sportovně-komfortním nastavením podvozku. Jízdní vlastnosti sice za současnou špičkou třídy již trochu zaostávají a dokonce i koncernový sourozenec Golf je na tom v tomto ohledu lépe, ale stále má hatchback z Ingolstadtu něco, co Volkswagen ne – čtyři kruhy na masce chladiče. Ty zajistí majitelům jistý kredit, jenž je ale třeba zaplatit. Pořádně zaplatit...
První cena vozu | 559 800,-Kč (1.6 Attraction, 75 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 728 300,-Kč (1.8 TFSI Attraction, 118 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 841 500,-Kč (1.8 TFSI Ambition, 118 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1 044 250,-Kč (1.8 TFSI Ambition, 118 kW) |
Plusy:
- Příjemný a kvalitně provedený interiér
- Špičková příplatková sedadla
- Pružný a výkonný motor
- Rychlé řazení automatu
- Dobře vyvážená tuhost podvozku a schopnost tlumit rázy
Mínusy:
- Málo strmé a necitlivé řízení
- Velký účinek posilovače
- Málo místa na zadních sedadlech
- Nedotáčivá charakteristika podvozku