Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi rozšiřuje nabídku g-tron: Se stlačeným zemním plynem cílí zejména na firmy

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
Ingolstadtská automobilka nabídne tuzemským zákazníkům širší paletu vozů na stlačený zemní plyn. Tento pohon u nás zatím zastupoval jen model A3, nově se připojují Audi A4 a A5.

Budoucnost patří elektřině. Volkswagen to dal jasně najevo během letošního autosalonu ve Frankfurtu a stejné poselství platí i pro další značky napříč koncernem. Výjimkou není ani Audi, které si stanovilo strategické plány pro rok 2025. V té době mají třetinu prodejů tvořit elektrifikované vozy, přičemž všechny modelové řady budou disponovat elektrickým či hybridním pohonem.

Jenže do nástupu elektromobilů v plné síle ještě nějaký čas zbývá, tudíž se značky u alternativních pohonů angažují i v jiných směrech. V případě koncernu jde o auta na stlačený zemní plyn. U Audi se tato řada jmenuje g-tron a do nynějška ji u nás zastupoval jen model A3. Paleta se však rozrůstá o A4 Avant a A5 Sportback. Značka vypichuje, že jde o nejširší nabídku aut s CNG v prémiové třídě.

A proč právě stlačený zemní plyn? Důvodů je více. Tím hlavním je dostačující infrastruktura – zatímco v roce 2012 tu byla síť o cca 45 stanicích, dnes jich je více než třikrát tolik. Mezi evropskými zeměmi se řadíme na sedmé místo, za námi zůstává Švýcarsko, Bulharsko či Belgie. Ale pozor, tématem číslo jedna je i nadále elektřina. CNG považuje Audi za krátkodobé řešení pro horizont příštích pěti let.

Zatímco Audi A3 g-tron je osazeno motorem 1,4 TFSI (lze párovat se šestistupňovým manuálem či samočinnou převodovkou S tronic), A4 a A5 dostávají jednotku 2.0 TFSI s výkonem 125 kW a točivým momentem 270 N.m. Jednotky vychází z klasického spalovacího motoru, jenž kvůli vyššímu spalovacímu tlaku a teplotám prošel značnou úpravou. Měnil se ventilový rozvod, písty, katalyzátor či výfuková soustava. Oproti benzinu je výkon auta s CNG o 15 kW nižší.

Ve všech případech se jedná o předokolky, uložení nádrží kvůli své velikosti neumožňuje zabudování pohonu všech kol. Vedle stlačeného zemního plynu se tankuje i tradiční benzin. Řidič nemá možnost volby, auto jezdí zejména na plyn. Benzin se využívá například při nastartování po doplnění CNG, aby vůz zkontroloval jeho kvalitu. Další možností je moment, kdy teplota chladící kapaliny klesne pod -10 °C.

Kapacita nádrží je 19 kilogramů při plnícím tlaku 200 bar a teplotě 15 stupňů Celsia. Audi slibuje dojezd na „plnou nádrž“ až 500 kilometrů jen na CNG, společně s benzinem je dojezd 950 km. Použitím speciálních materiálů se tvůrcům podařilo značně snížit hmotnost nádrží, oproti ocelovým o rovných 56 %. Životnost nádrže je dvacet let.

Audi g-tron: Technické údaje a ceny
A3 SportbackA4 AvantA5 Sportback
Zdvihový objem [cm3]139519841984
Výkon [kw/min]81/4800-6000125/4450-6000125/4450-6000
Točivý moment [N.m/min]200/1500-3500270/1650-4400270/1650-4400
Maximální rychlost [km/h]197223226
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,88,58,5
Spotřeba CNG [kg/100 km]*3,6-3,34,4-3,84,2-3,8
Kombinovaná spotřeba benzinu [l/100 km]*5,5-5,16,5-5,56,3-5,6
Kombinované emise CO2 [g/km] (CNG)*98-89117-102114-102
Kombinované emise CO2 [g/km] (benzin)*128-117147-126143-126
Cena od [Kč]696.9001.113.9001.118.900
*liší se dle kol/pneumatik a převodovky

Řadu g-tron rozeznáte od konvenčních modelů díky několika drobným odlišnostem. Prvně je tu stejnojmenný štítek na zádi, který se nachází i na krytu motoru. Plnící hrdlo CNG se nachází na stejném místě jako otvor pro tankování pohonných hmot. Drobnou nevýhodou modelů na zemní plyn je fakt, že za žádných okolností nedostanou virtuální kokpit. Na plyn tedy budete jezdit jen a pouze s analogovými budíky. Audi však dodává, že jde o jedinou výraznou změnu. Ostatní příplatkové prvky lze objednat stejně jako u tradičních modelů.

A jak se alternativní pohony promítnou v ceníku? Tak kupříkladu model A4 Avant s agregátem 2.0 TFSI ultra a automatickou převodovkou pořídíte od 907.355 Kč, zatímco vůz s obdobným motorem na CNG je o 63.637 Kč dražší. Audi počítá s drtivou většinou zájmu u firemních zákazníků, jejich podíl odhaduje na asi 95 %. Ti a všichni další „ičaři“ mohou navíc využít bonusu v hodnotě 58.000 Kč na nákup nového vozu. Automobilka nepopírá, že po finanční stránce se sázka na alternativní pohon vyplatí řidičům, kteří s autem najednou desítky tisíc kilometrů ročně. Připomeňme, že v loni u nás bylo prodáno asi 2.500 automobilů na CNG pod taktovkou šesti značek. Z koncernu takové vozy vedle Audi nabízí i Škoda, Volkswagen a Seat.

Minimálně do příštího roku se žádné další rozšíření rodiny g-tron neplánuje, avšak v případě zájmu zákazníků se mu Audi v budoucnu nebrání. Avizuje však, že zejména u malých modelů by zástavba CNG mohla být kvůli omezenému množství prostoru problémem. K vozům CNG nabízí kupujícím standardně prodlouženou záruku na 4 roky s nájezdem 120.000 kilometrů, stejný zůstává i servisní interval.

Ruku v ruce s nabídkou modelů g-tron pracuje automobilka na výrobě syntetického CNG prostřednictvím Audi e-gas. První průmyslové zařízení typu "power-to-gas" na světě v severoněmeckém Werlte používá od roku 2013 elektrický proud z větrných elektráren k elektrolýze, během níž je voda štěpena na kyslík a vodík. Z tohoto plynu vzniká reakcí s oxidem uhličitým Audi e-gas.

„Motoristé tankují na klasické plnící stanici CNG a Audi na základě průměrných nájezdů vrací za všechny g-trony do veřejné distribuční sítě CNG syntetický e-gas,“ vysvětluje Jiří Rozkošný, PR specialista Audi. Lepší představu o systému získáte z níže přiloženého videa.

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
11. 10. 2017 12:30
Re: Ach jo
Nebal by som sa, že za života týchto aut sa CNG rozšíri natoľko, aby ho štát potreboval dojiť. Skôr sa dočkáš poplatkov za prejazd, alebo vjazd do mesta.
11. 10. 2017 12:01
Ach jo
Velká těžká "bandaska" v kufru a nižší jízdní dosah postupně leckoho odradí. Nižší cena za kilometr po případném větším rozšíření daňově naroste.