Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q3: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (47)

Novinka, která dostala výhradně dvoulitrové turbomotory, míří především do měst, má být nejsportovnějšíí ve třídě a příbuznost s levnějšími sourozenci z VW Group si nepřipouští.

V okolí Zürichu jsme osedlali základní 2,0 TFSI (125 kW), silnější 2,0 TFSI (155 kW) i zřejmě nejžádanější 2,0 TDI (103 kW). Tady jsou naše první zkušenosti za volantem.

Motor napříč a k tomu Haldex

Jakkoliv je vzhled nových Audi předvídatelný, výsledek v případě posledních novinek překvapuje vyvážeností celku, který je sestaven z povědomých designových řešení. To je i případ Q3.

Mezi premiérou konceptu a sériového vozu uplynuly 4 roky, což i v případě prémiové značky znamená více než půl generace. Za tu dobu se v designu čtyř kruhů mnohé změnilo a odráží se to i na vzhledu Q3.

„Malé“ sériové SUV tak bez nadsázky hodnotíme jako stylisticky zajímavější než původní Cross Coupé. Shodují se na tom i čtenáři Auto.cz, kteří v anketě u duelu také preferují design Q3.

Q3 má podle předpokladu plnit roli modelu baby-Q5. A skutečně: Z některých pohledů tyto dva modely bez přímého srovnání jen těžko poznáte. Audi tak opakuje úspěšnou strategii, kdy dostupnější modely navrhuje a vyrábí tak, aby byly podobné těm dražším.

Technická příbuznost s Tiguanem není na první ani na druhý pohled vidět. Priority u Audi jsou navíc uspořádány trochu jinak než u VW, takže Q3 si mohla dovolit méně kolmou zadní stěnu, která dotváří celkový dojem z auta, avšak omezuje zavazadelník jen v jeho rozšířeném uspořádání.

Až třetí pohled odhalí mírné zakolísání na hraně rozložení hmot. Máme na mysli přeci jen trochu těžkou příď, větší přední převis, než je u moderních Audi obvyklé, a snad trochu moc civilní vizáž přední části, která bude zřejmě následována novou generací Audi A3.

Od drsného SUV se snad čeká trochu drsnější vzhled, ne? Ne! V případě Q3 jde o záměr. Novinka se prý ve městech bude cítit velmi dobře, bude tam trávit se svými zákazníky hodně času. Taky první zákaznický prospekt o 72 stranách prezentuje Q-trojku jen na městských fotografiích. Ani slovo o nezpevněných cestách…







Vnější rozměry Audi Q3 VW Tiguan
Délka [mm] 4385 4457
Šířka [mm] 1831 1809
Výška [mm] 1590 1686
Rozvor [mm] 2603 2604

Nejmenší SUV snadno poznáte podle výrazného nočního designu předních i zadních svítilen. Trubicové diody tvoří velká stylizovaná písmena C – proti Škodě obrácená otevřenou částí směrem ven k okrajům vozu.

Q3 dostalo světlou výšku 17 cm. To je hodnota blízká průměru ve třídě. Existuje však řada konkurenčních modelů, které umí pod karoserií nabídnout 18 i více centimetrů. To, že terénní schopnosti nejsou nejvyšší, ale spíš okrajovou prioritou je zřejmé z možnosti důkladného lakování lemů blatníků, prahů a nárazníků, které je nabízeno za příplatek.

Všem třem SUV značky Audi (Q3, Q5, Q7) je společná neobvyklá konstrukce pátých dveří. Ty se podobně jako v případě Insignie Sports Tourer mohutně zakusují do karoserie a prakticky kryjí 2/3 celého jejího průřezu. Po otevření víka by nebyla vidět koncová světla, a tak trojka dostala duplicitní poziční svítilny integrované do exponovaných míst zadního nárazníku.

2,0 TDI (103 kW) – základ bez čtyřkolky

Naši sérii krátkých projížděk záměrně zahajujeme základní motorizací bez označení quattro na zádi.

Standardní turbodiesel 2,0 TDI (103 kW) zná hodně majitelů Tiguanů, ale taky řidiči Škody Yeti. V Q3 jde o základní motorizaci, které nepřísluší, aby poháněla všechna čtyři kola. Je to problém?

Vlastně ani ne! Pokud marketing Audi uvažuje tak, že Q3 bude trávit většinu času ve městě (a ono to tak asi opravdu dopadne), neplyne z absence pohonu všech kol žádný zásadní problém. K prokluzu přinutíte přední kola jedině na výjezdech ze zatáček nebo na mokru, či sněhu. Jen trochu rozumnější práce s plynem ale znamená, že trakce předních kol, zatížených poctivým dvoulitrovým turbodieselem, bude odpovídat potřebám běžného řidiče Audi.

Bereme to v prémiové části trhu jako samozřejmost, ale přesto stojí za zmínku perfektní odhlučnění interiéru od klasického TDI, o dokonalé izolaci interiéru od vibrací motoru ani nemluvě. Dominantním zdrojem hluku na dálnici je aerodynamika karoserie, což znamená, že i odhlučnění podvozku (pneumatik, podběhů) je na velmi dobré úrovni, přestože testovaná vozidla měla obuta spíše ty z větších rozměrů pneu určených pro Q3.

Motor se nechává ochotně ovládat, síla roste nad volnoběhem plynule a vytrvale. Do města se jistě lépe hodí některá motorizace s převodovkou DSG, přesto není tento turbodiesel s manuálem vyloženě mimoměstskou volbou. I v nízkých otáčkách si toho nechá hodně líbit, převodovka je sice těžce převodovaná, ale rychlostí v ní i přesnosti v kulise je dost.

Audi slibuje kombinovanou spotřebu 5,2 l/100 km, my slibujeme, že ve městě a okolí lze jezdit do 6,5 l/100 km bez velkého úsilí.

2,0 TSI (125 kW) quattro – tichý civil

Jestliže byl turbodiesel v Q3 tichý, o základním TSI se 125 kW a 280 Nm nemusíte za celou dobu jízdy vůbec dozvědět. Mírně přeplňovaný dvoulitr nové generace je jednoznačně komfortní volbou. Jeho běh je vyvážený, za všech okolností tichý a prémiově kultivovaný. Dynamika jízdy odpovídá silnějšímu provedení 2,0 TDI (130 kW), standardem je však šestistupňový manuál a pohon všech kol se spojkou Haldex (silnější turbodiesel jen s DSG).

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, čemuž lze věřit. Předpokladem však je, že budete využívat maximálně vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. 280 Nm je k dispozici mezi 1700 a 4200 min-1, a tak není výjimkou, když vás šipky na přístrojovém štítu nabádají k řazení nahoru i ve 2000 min-1. Běžná jízda s občasným využitím potenciálu motoru končí odběrem 8 až 9 l/100 km.

Elektronicky řízený pohon všech kol dodává Q-trojce více stability, pomáhá jí ze zatáček bez prokluzů předních kol a spolehlivě řeší trakci na horším povrchu. Proti základnímu 2,0 TDI (103 kW) ale počítejte s nárůstem hmotnosti o 60 kg.

2,0 TSI (155 kW) quattro – rychlý civil

Motor z Golfu GTI instalovaný v podobně velkém SUV, by z něj měl udělat už hodně živé auto. Jenže vášně krotí provozní hmotnost 1640 kg (+55 kg proti verzi se 125 kW a +220 kg proti Golfu GTI). Vše zachraňuje sedmistupňové DSG s krátkými nízkými a dlouhými vysokými rychlostními stupni. Teoreticky proto zvládne toto Audi Q3 držet s Golfem GTI krok na sprintu z 0 na 100 km/h. Oba jsou tam za 6,9 s!

Prozatím nejsilnější Q3 patří současně mezi nejrychlejší SUV nižší střední třídy. Jízdní dynamika má být dalším prodejním argumentem tohoto modelu, po designu a tradičně luxusním interiéru.

Vrozená nedotáčivost je při jízdě znát, ale její vlivy jsou výrazně potlačeny. Poloha řidiče za volantem je vyvýšená, ale ve skutečnosti asi patří k těm nižším mezi SUV. 1,6 m vysoké Audi se v zatáčkách příliš nenaklání a má celkem tuhý podvozek, takže snadno uvěříte, že q-trojka bude nejsportovnějším SUV ve své třídě, jak tvrdí šéf technického vývoje Audi.

Sedmistupňové DSG řadí precizně. Při klidné jízdě skoro nepoznáte, že se o řazení starají dvě spojky, a taky rozjezdy jsou ukázkově plynulé. Sportovnější režim ukáže vyspělost nové převodovky, protože dokáže být velmi rychlá a výborně proto doplňuje motor 2,0 TSI s přebytkem síly i výkonu. Podřadit páčkami pod volantem můžete kdykoliv vás to napadne, což dělá jízdu ještě zábavnější, protože reakce převodovky jsou velmi rychlé.

Silnějšímu dvoulitru chybí snad jen výraznější zvukový projev. Jste skoro tak rychlí jako GTI, ale současně i dost nenápadní. Zvukově z davu vystupuje až pětiválcové Q3 RS z motorem z RS 3 Sportback.

České ceny

Audi již zveřejnilo ceny čtyř základních motorizací, přestože Q3 bude zákazníkům v ČR k dispozici až letos na podzim.

První cena (698.500,-Kč) patří dvoukolce s motorem 2,0 TDI (103 kW), o málo dražší (732.000,-Kč) je slabší verze motoru 2,0 TFSI (125 kW).

Další dvě motorizace dostanou nepravé quattro (systém Haldex), které je standardně dodáváno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Standardní výbava obsahuje vždy 6 airbagů, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, elektromechanickou ruční brzdu, koberečky vpředu i vzadu, mlhové světlomety a 17palcová kola z lehkých slitin.













Audi Q3 - Ceny na českém trhu (květen 2011)
Model 2,0 TSI quattro 2,0 TSI quattro 2,0 TDI 2,0 TDI quattro
Převodovka 6M 7DSG 6M 7DSG
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 125/4300-6200 155/5000-6200 103/4200 130/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 280/1700-4200 350/1800-4900 320/1750-2500 380/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 212 230 202 212
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2 6,9 9,9 8,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 7,7 5,2 5,9
Cena [Kč] 732.000,- 894.900,- 698.500,- 869.900,-
Ondřej Láník
Diskuze (47)
21. 7. 2011 11:09
Re: NÁSKOK DÍKY VIZI
Tušil jsem, že tu někdo vytáhne nějaké velké město a bude se tu kasat, jak je to tam super. Bohužel, ta pravá Čína začíná za cedulí těchto měst. ;-)

PS: Já extrémy neberu, nemají totiž reálnou vypovídací hodnotu, hodí se tak leda pro flame. ;-)
21. 7. 2011 02:01
Re: NÁSKOK DÍKY VIZI
Ale taká je realita... U nás vyrobí obyčajný robotník na strednom Slovensku cca 300 - 500 €. Na západnom Slovensku alebo v Bratislave vyrobí cca 750 - 1000 €. A to je len maličké Slovensko. Takže ono to nie je odbitie, že 2 strany mince sú všade na svete. S výnimkou snáď pár štátov (ako možno niektoré vyspelé štáty EÚ alebo USA) to je totiž realita na celom svete.

S jedinou vetou súhlasím a to: "můžeme být rádi za to, kde žijeme.." - mám naozaj veľa precestované a Slováci a Česi si môžu gratulovať že žijú, kde žijú...
Avatar - ryman
21. 7. 2011 01:36
Re: NÁSKOK DÍKY VIZI
řekl bych, že regionální, strukturální a socioekonomické rozdíly "západu" a "východu" jsou stále naprosto neporovnatelné a nedají se odbýt jen tím, že dvě mince jsou všude na světě.. můžeme být rádi za to, kde žijeme.. v tomto ohledu musím dát za pravdu kolegovi výše, že pro průměrného číňana bude horní VW opravdu jako zjevení (nemluvě o takové oktávce či superbu), takže bych se téhle nabídce rozhodně nevysmíval..
21. 7. 2011 01:27
Re: podla mna mohla byt 4kolka
Ano, Yetiho v benzínu. :-) :yes:
21. 7. 2011 00:29
Re: NÁSKOK DÍKY VIZI
Lenže to o tom venkovu môžeš napísať prakticky o väčšine vyspelých krajín na tomto svete, bohužiaľ. Tie rozdiely aj keď síce nie až tak markantné sú napríklad aj u nás. Ale sú. Porovnávať mestá a vidiek/venkov sú dve strany mince všade na svete...