Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q7 V12 TDI: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (132)
Na silnicích v okolí Düsseldorfu jsme proháněli nejsilnější automobilový turbodiesel všech dob. Řidiči kamionů budou mít mindrák...

Koncern Volkswagen klade na přeplňované vznětové motory takový důraz, že se už staly doslova součástí firemní kultury. A označení TDI už je, i díky úspěchům v závodech série Le Mans a závodů 24 hodin v Le Mans, nedílnou součástí značky Audi, podobně jako jméno quattro.

Být vrcholným manažerem Audi, nenaštvalo by vás, že vaším nejlepším sériovým dieselem je osmiválec 4,2 l, zatímco kolegové z lidového VW si hýčkají pětilitrový desetiválec s výkonem 258 kW a s točivým momentem 850 Nm?

S tím se přece muselo něco udělat. A právě to NĚCO jsme vyzkoušeli pod kapotou SUV Q7.

Audi Q7 V12 TDI - srovnání s konkurencí
MotorAudi Q7 V12 TDIMercedes-Benz GL 420 CDIRange Rover TDV8VW Touareg R50
Zdvihový objem [cm3]5993399636294921
Válce/ventily12/48/48/410/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]368/3750225/3600200/4000258/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]1000/1750-3250700/2200640/2000850/2000
Max. rychlost [km/h]250230200235
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,57,69,26,7
Komb. spotřeba [l/100 km]11,311,611,311,9
Délka [mm]5063508849724754
Šířka [mm]2000192020341977
Výška [mm]1737184019881703
Zakladní cena (Německo) [Euro]130.60084.01481.60088.620,-

Trochu teorie…

Když má Volkswagen desetiválec, celkem logicky muselo mít Audi něco lepšího, takže se dvanáctiválec přímo nabízel. A když má VW pětilitr, Audi přišlo se šestilitrovým motorem. V12 6.0 - to zní dobře, ne? A technické parametry snad ani nemohou být jiné, než dechberoucí. I přesto ale překvapí - výkon 368 kW (500 koní) při 3750 otáčkách a točivý moment 1000 Nm v rozmezí 1750-3250 otáček. Nic to s vámi nedělá? A co když vám řekneme, že s ním 2600 kg těžký mastodont zvládne stovku za 5,5 s? Pro srovnání - skoro o polovinu lehčí sportovní kupé TTS by vám moc neujelo - dokáže totiž to samé za 5,2 s. Spotřeba ve městě by měla činit 14,8 l, mimo město 9,3 l a v kombinovaném režimu 11,3 l. Tohle všechno je teorie - jak to ale funguje v praxi?

…a trochu praxe

Dost často slýcháte, že mívají ty nejlepší turbodiesely projev téměř jako benzinové motory. To ale není případ V12 TDI. Ten totiž v kabině opravdu zní jako zážehový motor a asi by vám dalo práci přesvědčit spolujezdce, že tam vpředu pracuje diesel. Do kabiny proniká pouze temné hučení, které by mohlo patřit benzinovému osmi- nebo desetiválci. Technikům šlo zřejmě spíš o efekt, než o dosažení maximální uživatelské přívětivosti, a tak hučení může být někomu až nepříjemné a na kdovíjak dlouhé cestování tahle Q7 asi nebude. Nedá se ale předpokládat, že by majitel s tímto autem lámal tisícikilometrové vzdálenosti a možná opravdu víc ocení, že o sobě dává tento vskutku nevšední motor vědět.

Zvukový projev ale není to, co překvapí nejvíce. Přestože čekáte od dvanáctiválce mnoho, dynamika více než 2,5 tuny vážícího SUV je prostě úchvatná. Při kickdownu sice převodovka dost často zařadí jedničku a esúvéčko trochu "kope", pak se ale už chová vzorně. Ručička rychloměru uhání po stupnici neuvěřitelným tempem, automat řadí velmi rychle a majitelé silných limuzín se jen neochotně klidí z rychlého pruhu. Za běžných podmínek končí sprint při dvě stě padesáti, naše kousky ale měly posunutý omezovač na 280 km/h. Ufff. Ještě že mělo Q7 tak dobré, neúnavné keramické brzdy... Spotřeba po zkušební jízdě činila 15,8 l na 100 km, což by mohlo naznačovat, za kolik budou budoucí majitelé jezdit, polovinu trasy jsme totiž projeli vysloveně defenzivním tempem.

Co říci na závěr? Automobilce z Ingolstadtu se daří marketing jako málokomu jinému a tenhle nový imagemaker se (zase) povedl, bez ohledu na to, jaký skutečný smysl v současné době dává. Posílení image značce rozhodně neuškodí. Kolik lidí si model V12 6.0 TDI za cenu 130 600 euro (v Německu, česká cena zatím nebyla stanovena) koupí, už asi není důležité…

Audi Q7 na AUTO.cz
TEST Audi Q7 3.0 TDI - čekání se vyplatilo (04/2006)
Audi Q7 V12 TDI: Technika vznětového dvanáctiválce

Michal Fokt
Diskuze (132)
24. 9. 2008 19:03
Re: Smysl má
Bože, další trouba. Ne, o mne se neboj. To co mám v garáži, dá s přehledem tvoje auto do šuplíku. Já bohudík, vím co píšu, ale ty bohužel, žiješ ještě ve snech - juniore.
24. 9. 2008 11:06
Re: Zbytečné
Naprosto souhlasím. Třeba pro mě radost z jízdy znamená říznout si pěknou zatáčku nebo sérii zatáček a ne letět 250 po dálnici to umí každej vůl. Nedovedu si představit tuhle 2,5 tunovou příšeru poslat do zatáčky s hvízdajícíma kolama. Ta velká hmotnost je prostě hrozný mínus.
23. 9. 2008 20:40
Re: Zbytečné
Jenže tady je řeč o SUV a v žádnym případě bych radost z jízdy v ML63 nesrovnával s GT3, nebo podobnejma autama. Věř tomu, že 500k v přes 2 tuny těžkym autě je taky pěknej adrenalin a koukal by si, jak je to ML přilepený třeba v prvnim retardéru na Mostě :yes:
23. 9. 2008 19:30
Re: Zbytečné
Pokud čteš posloupnost diskuse tak 63, nebo-li označení pro motor 63 AMG v několika modelech, autor příspěvku hovoří převážně o ML, neni tenhle mastodont Q7 na tahání kolotočů. Doporučuji vřele tento motor v ML, kdy se téměř mění fizikální zákony (v mezích rozumných možností) a rozhodně není jen pro jízdu rovně.

[odkaz]

a toto platí pro jízdu rovně...

[odkaz]
23. 9. 2008 19:13
heh ..
.. no .. tak auto je to sice tak nějak k prdu .. ani sporťák ani offroad .. ale jako daily driver do města abych ukázal že jsem fakt hustej a bohatej to bude dobré ... ba přímo skvělé .. technická stránka věci ... smekám .. motor velmi povedený a jako celek to asi funglvat bude ... některé věci nedávají moc smyslu a tohle jedna z nich ... ale stejně ji nezatracuji :yes: