Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 3 Sportback – Rozčilený diplomat

Michal Fokt
Diskuze (53)
Audi RS 3 je sice velmi divoký hot-hatch, to ale není vzhledem k motorizaci nic překvapivého. Dělá však všechno proto, aby měla posádka pocit, že se toho zase tak moc neděje.

RS 3 Sportback coby nejsilnější kompaktní model celého koncernu Volkswagen rozhodně není žádný introvert. Tvary átrojkového sportbacku se sice už po těch letech stačily okoukat, nicméně vám ručím vám za to, že tohle auto zase tak snadno nepřehlédnete. Výrazný bodykit a velká 19“ kola doplňuje v tomto případě výrazný červený lak a o loveckých ambicích tak nemůže být vůbec pochyb. A kabina je na tom podobně. Nízký posaz, sportovní pedály a volant, to je klasika, RS3 má ale navíc i fantastická sportovní sedadla, pochopitelně za tučný příplatek. Neříkám to často, ale patří rozhodně do elitní skupinky těch nejlepších, jaká jsem měl kdy možnost vyzkoušet.

Pět je víc, než čtyři

Vroammm… Po nastartování musí i naprostý laik poznat, že nenaskočil nějaký obyčejný čtyřválec. V tomto případě je pod kapotou přeplňovaný řadový pětiválec o objemu 2,5 l, jenž díky turbu disponuje výkonem 250 kW a točivým momentem 450 Nm, jenž posílá svou sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex a sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. To je spousta síly, na takového prcka…

Ovšem zapomeňte na to, že vám RS 3 Sportback bude vyplavovat endorfiny po litrech už od prvního přidání plynu. Přestože nastartování na sebe dokáže strhnout pozornost nejbližšího okolí, při jízdě je zvuk v kabině hodně utlumen a řidič při standardním jízdním režimu víc vnímá hučení širokých nízkoprofilových pneumatik. A soudě alespoň na základě zkušeností, získaných otevřením okna, si moc neužije ani okolí. Škoda, přece jen tu mluvíme asi o nejvýkonnějším kompaktu dneška, tak proč se držet tak moc při zdi?

Ale žádné strachy, dynamika je i bez toho jednoduše dech beroucí. Nic v tomto segmentu neakceleruje tak intenzivně, jako právě tahle átrojka a s ohledem na zvyklosti v kategorii těch nejrychlejších kompaktů byste také těžko hledali foukaný motor s lepší odezvou plynu.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

To na jednu stranu neznamená, že by 2.5 TFSI nemělo prodlevu turba, do 4000/min je třeba po sešlápnutí plynu na reakci motoru počkat, ale vzhledem k tomu, že už sama kubatura 2,5 l má dost síly i bez přeplňování, vlastně to nijak zvlášť nevadí, tím spíš, že jde o „lag“ jen velmi decentní.

Nad touto hranicí ovšem už motor reaguje téměř okamžitě a příval síly je k dispozici, kdykoli je třeba. I v tomto případě však musíte počítat s tím, že při balancování na limitu působí při změnách polohy plynu trošku neohrabaně, jako každé turbo. I tak jde ale zcela jistě o jeden z nejlepších turbomotorů dneška.

Kdybych chtěl být zlý, řekl bych, že slušně jede až za zmíněnou hranicí 4000 otáček, ale tahá jako blázen pochopitelně i dole. Potěšující však je, že má atmosférický charakter, vytáčení mu jde opravdu k duhu a to nejlepší ze sebe vydá až úplně nahoře. Se šplháním ručky otáčkoměru také jeho brumlání a hučení postupně přechází v sympatický adrenalinový ryk. I jeho intenzita je ale v kabině zbytečně potlačená.

Vypiplané DSG

S pětiválcem drží zdatně krok i sedmistupňové DSG. Na rovinu – tak dobrý manuál, jenž by s ní dokázal držet krok, koncern VW nemá, tedy s výjimkou supersportu R8, takže je zcela v pořádku, že bylo použito jako součást standardní výbavy. Řazení je bleskurychlé, nestydí se pod plným plynem s autem na nižší kvalty škubnout, nezmatkuje a když zrovna nejedete soukromou okreskovou rallye, mění převody hladce a jemně a protivná není ani při popojíždění ve městě.

…ale hlavně je po vychýlení voliče doprava na manuál fakt manuální a u omezovače svědomitě čeká na řidičův povel. Že při poklesu otáček ke hranici volnoběhu podřazuje, to při sportovní jízdě nevadí, i když purista bude na beton prskat i tak. Kovová pádla pod volantem svým precizním tvarem i chodem lákají k neustálému používání, i když motor ani zdaleka nepotřebuje tolik pomoci.

Rovinkový závodník…

Jestli jste čekali obratnou okreskovou štiku, tak vás asi trošku zklamu. Nabušené RS 3 má s pohonem všech kol nezpochybnitelnou trakci v přímém směru, ale v zatáčkách přebírá vládu nad autem fyzika, definovaná těžkým (nebo spíše nelehkým) motorem před přední nápravou. Vlastně jsem byl první den z auta vysloveně nešťastný; tupá nedotáčivost, spojená s pocitem, že mám na předku klouzavé nezahřáté slicky byla až bolestná. Ano, tak dlouho mi trvalo, než jsem se přeprogramoval na jeho specifické chování.

Proto se běžně (a prozíravě) auta nepůjčují na den, že… Jasně, chápete správně, současní inženýři od čtyř kruhů už nedopustí, aby se opakovala historie, jen se řidič musí specifikům auta přizpůsobit a trošku jim vyhovět. Co to v tomto případě znamená?

Prakticky totéž, jako když řídíte čtyřkolku s aktivním zadním diferenciálem. Před zatáčkou radši víc na brzdy a před apexem na plyn nekompromisně dupnout. Tak dáte turbu čas na to, aby se roztočilo a následně už můžete naplno využít grip 235kových continentalů, které se snaží vynahradit vektorování točivého momentu na zadní nápravě.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

A to je přesně ten okamžik, kdy mě jízda začíná bavit i z jiného důvodu, než je prosté opojení akcelerací. Jízdu si ale zle zpestřit ještě jednou radůstkou, i když se ne úplně vždycky povede. Lehkým škubnutím volantu při výjezdu ze zatáčky dovnitř a ven donutíte zadní nápravu k zakleknutí a zřejmě i software haldexu k poplachu, že se s předkem děje něco nanejvýš podezřelého a zatáčku opouštíte s pískáním obou vnějších pneumatik.

Nelze si ovšem myslet, že s RS3 přelstíte fyziku. Nedotáčivost stále čeká na příležitost, jak o sobě dát vědět a jakmile to s rychlostí v zatáčce přeženete, je zle. Opravdu zle. Řízení je tradičně odtažité, ale dobře vyvážené a naladění posilovače působí přirozeně, takže mám dobrý pocit, že je chování a reakce auta pod kontrolou. Navíc při hodně tvrdém stylu jízdy na vozovce s horší kvalitou povrchu lze zaznamenat i lehké náznaky zpětné vazby. Jen mohlo být strmější a reagovat spontánněji.

Závodění v kravatě

Jestli ale něco zvládli v Ingolstadtu na jedničku, je to naladění pérování. Je sportovně tuhé, přitom se však na delších nerovnostech objeví i náznak jisté plavnosti. Vozovku kopíruje prvotřídně, současně ale nepouští do kabiny téměř žádné rázy a kola se silnice zdrží jako moucha zrcadla, odskočení je jev opravdu výjimečný.

Audi RS3 je prostě zběsile rychlé, současně ale snadno ovladatelné, nedotáčivé, ale zkrotitelně, má parádní, ale příliš utlumený zvuk motoru, tuhý, avšak výborně tlumící podvozek a odtažité, ale dobře vyvážené řízení. Poskytuje spoustu zážitků a emocí, ale jako by se za to samo stydělo a snažilo se je co nejvíce potlačit. Celkově tak působí přesně tím dojmem, jenž jsem zachytil v titulku – jako dopálený diplomat, jemuž etiketa dovoluje říci maximálně „jsem touto situací poněkud znepokojen“ místo toho, aby původce problémů poslal tam, kde se záda přestávají slušně jmenovat.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

A korunu tomuto charakteru dávají brzdy, které jsou vše, jen ne sportovní. Pedál urazí pěknou dálku, než začne auto zpomalovat a ani poté nepůsobí soustava nijak zvlášť přesvědčivě. Jako by se jí moc brzdit nechtělo, což ale může být do jisté míry subjektivní dojem, způsobený poněkud gumovějším chodem pedálu. Snad jediným pozitivem je, že se po prvotním „nabrždění“ docela pěkně dávkují. Není vyloučeno, že už je někdo přede mnou zvládl „utavit“, jakkoli by se to vozu Audi s označením RS stávat nemělo. Více by asi prozradilo svezení s jiným kouskem.

A co říci na závěr? Za 1.384.700 korun (v našem případě ještě o pěkný kus víc), což je mimochodem fakt balík, dostanete stíhačku na německé autobahny, která se sice okresek nebojí, nijak zvlášť je ale nevyhledává. Moje volba by to nebyla, ale soudě podle toho, co kolem sebe vidím, je lidí, kteří nade vše milují rychlou jízdu rovně, dost. Vlastně jich je čím dál víc. A v Ingolstadtu to vědí…

První cena vozu 1.384.700 Kč (RS3 2.5 TFSI)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.384.700 Kč (RS3 2.5 TFSI)
Základní cena testovaného vozu 1.384.700 Kč (RS3 2.5 TFSI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.384.700 Kč (RS3 2.5 TFSI)

Plusy

  • Výkon motoru, odezva plynu
  • Dynamika jízdy
  • Trakce pohonu všech kol v přímém směru
  • Schopnost tlumit rázy od kol
  • Tvarování příplatkových sportovních sedadel
  • Rychlé a kultivované řazení DSG převodovky

Minusy

  • Nedotáčivý charakter podvozku
  • Nepřesvědčivé brzdy
  • Málo strmé řízení
  • V místě úchopu tenký věnec volantu
  • Možná až příliš kultivovaný projev
Michal Fokt
Diskuze (53)
Audi RS 3 Sportback
Cena základní sestavy 1 384 700 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce včetně hlavových a bočních airbagů vpředu, alarm včetně kontroly vnitřního prostoru a nezávislého zdroje napětí (Back-up-Horn), asistent rozjezdu do kopce, Audi parking system vzadu, bezpečnostní sloupek řízení výškově a podélně nastavitelný, brzdy s antiblokovacím systémem ABS, s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace klavírový lak černý, držák nápojů vpředu na tunelové konzoli, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektromechanické servořízení závislé na rychlosti jízdy, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, hlavice řadicí páky z perforované kůže s kontrastním prošitím, hliníkové nástupní lišty s nápisem RS 3, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, koberečky vpředu a vzadu, kola hliníková litá v 5ramenném rotor designu, velikost 8J×19, s pneumatikami 235/35 R19 vpředu a 225/35 R19 vzadu, komfortní automatická klimatizace s regulací pro pravou a levou stranu interiéru, kryt zavazadlového prostoru, kryty vnějších zpětných zrcátek v hliníkové optice, mřížka chladiče, víko zavazadlového prostoru a hlavice řadicí páky s označením RS, multifunkční sportovní kožený volant v 3ramenném designu RS, dole zploštělý, s pádly řazení, osvětlená kosmetická zrcátka, paket vnitřního osvětlení, popelník a zapalovač vpředu, potah stropu z černé látky, potahy sedadel z černé kůže jemná Nappa se stříbrným kontrastním prošitím, protiprokluzové zařízení ASR, rádio Chorus s CD mechanikou a 4 pasivními reproduktory vpředu, rohožky vpředu a vzadu, velurové, RS sportovní podvozek, sklo s tepelnou ochranou, zeleně tónované, sluneční clona pro zadní okno, manuální, sportovní podvozek s tužším naladěním tlumičů a sníženou světlou výškou, sportovní sedadla vpředu s výraznými bočnicemi – manuálně podélně a výškově nastavitelná, nastavitelný sklon opěradla, sportovní střešní spoiler, stálý pohon všech kol quattro, aktivace ostřejší charakteristiky pedálu plynu a otevření výfukové klapky tlačítkem Sport, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, tyre mobility systém, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, asférické na straně řidiče, xenonové světlomety plus včetně denních potkávacích světel, zadní opěradlo dělené a sklopné. Kč
Cena testované sestavy 1 578 667 Kč
Výbava testované sestavy Čelní sklo s šedým pruhem u horního okraje a s průhledítkem pro číslo podvozku (1936,-) , Hliníkový dekor: aluminum race (2478,-), paket hliníkové optiky exteriéru (21.995,-), MMI navigační systém Plus (67.070,-), Paket vnitřního osvětlení (3020,-), sportovní skořepinová sedadla RS3 (78.493,-), zatmavená boční zadní okna a okno dveří zavazadlového prostoru (11.540,-), zrcátka elektricky stavitelná, sklopná a vyhřívaná včetně vyhřívaných ostřikovačů předního skla (7435,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1600 - 5300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 6.8 / 9.1
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 302 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1575 / 560
Audi RS 3 Sportback
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4302
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1402
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - bigsoul
21. 12. 2012 09:51
Re: ideální
Ty si idiot a to vsetci vieme.
Avatar - Nerez
9. 8. 2012 18:48
Re: Klasicke audi
Adam je moc povedenej, se podívej, jak vypadají další auta v jeho třídě. Vzhledově je Adam na špici svojí třídy :yes:
13. 7. 2012 16:49
Re: ideální
chápu, že někdo, kdo si na moje.auto.cz dá auto, které mu nepatří, má mindráky z lidí, co si takové auto můžou dovolit...
13. 7. 2012 10:15
Re: ideální
koukám tobě se nějak rozbušilo srdce :-) o jakých mindrácích to tady meleš? Napsal jsem svůj názor, to, že to tady nedáváš je tvůj problém. Víc mě nezajímáš.
12. 7. 2012 18:44
Re: ideální
ty seš ten mamrd s fejkovým bavorákem? tak to vysvětluje tvoje mindráky :yes: