Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi S3 – Kulturní šok

Miro Mihalik Miro Mihalik 7. 5. 2007 • 15:23
41
Zobrazit náhledy (41)
Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3 Audi S3
Stane se Audi S3 dalším rychlým pomníkem divize quattro GmbH, který nedokáže postavit chloupky v zátylku, nebo jsme svědky přerodu ingolstadtské automobilky na firmu, jež umí dát důraz na řidičské zážitky?

Obhájcové Audi budou mít chuť na mou dentální revizi, ale pravdou zůstane, že nadšení z jejich sportovních modelů, ačkoliv jim nikdy nechyběl přebytek výkonu a rychlosti, vyprchalo hned v první zatáčce. Nechápu například, co sledovali s Audi A3 2.0 TFSI s paketem S line, ale tohle auto mělo podvozek poddajný jako zuhelnatěná topinka a volant poskytoval tolik informací jako lžička v hrnku čaje. Dnešní snídaně připravené z podobných ingrediencí však chutná mnohem, mnohem lépe…

Obvykle beru testovací vozy na podmanivé silničky jižně od Prahy, které se vinou zdejší krajinou jako had v křeči. K jejich zjizvenému asfaltu se dosud nezakutálel jediný cent z eurofondů a na některých místech se stěží vejdou dva vozy vedle sebe, ale provoz tu je minimální a povrch neodpustí nejmenší klopýtnutí. Dnešek je však jiný. Ráno jsem zabloudil na hradeckou dálnici D11 a před jejím koncem jsem sjel na okresku 323, která se po několika kilometrech připojuje na silnici 36 ve směru na Lázně Bohdaneč. Zdejší místa skoro neznám, ale směruji do Valašského Meziříčí a připadalo mi daleko zajímavější dorazit do Olomouce od Pardubic než z přecpaného ringu D1.

audi testy sportovni hothatch audi testy sportovni hothatch
Obdiv k Audi S3, právě kvůli mým špatným znalostem místních silnic, roste s každým kilometrem. Neukázněná rychlost, kterou si udržuje, není nic ve srovnání s bohorovným klidem, jež tohle představení doprovází. Po ztopořeném podvozku ani památka a tlumiče s pružinami (snižující podvozek o 25 mm) kopírují nerovnosti s precizností skeneru. Zážehový čtyřválec váží 152 kg a konstruktéři použili na závěsech přední nápravy více hliníkových dílů kvůli snížení neodpružené hmoty a posunu těžiště dozadu, nicméně výsledná charakteristika vozu na hraně zůstává lehce neotáčivá. Nejúčinnější způsob pohybu vpřed je rychlý nájezd do zatáčky a při dosažení apexu se nechat pod plným plynem vynést ven. Kde většina konkurentů v ostrém rejdu bezmocně protočí vnitřním kolem a zamrká kontrolkou protiprokluzu, tam se Audi S3 změní s podporou nenápadně zabírající spojky Haldex z předokolky na bestii se zátahem všech kol a i bez pomoci samosvorných diferenciálů pošle celou dávku točivého momentu na asfalt. Sice tomu chybí uličnictví BMW 130i, ale pokud jde o efektivnost, málokterý hatchback by se dokázal držet zadního nárazníku S3 – nemluvě o podmínkách, když zaprší.

audi testy sportovni hothatch audi testy sportovni hothatch

Největší překvapení se ukrývá v řízení, které bylo Achillovou patou rychlých vozů z Ingolstadtu – pro svou nekomunikativnost, pokud vám to uniklo. Z této temné stránky Audi vystoupila až RS4 a S3 jí nepochybně následuje. Možná právě proto Audi zdůrazňuje, že řízení má strmější převod a přesnější chod, což jsou detaily ovlivňující schopnost naslouchat povelům od volantu, jenže mnohem uspokojivější je existence zpětné vazby. Chiméra, která strašila, je najednou pryč, slabost je najednou silnou stránkou. Bravo!

Velký přerod zaznamenal motor, který se chová naprosto jinak než v základním nastavení. Tohle ovšem není tuning z notebooku. Čtyřválec s přímým vstřikováním dostal větší turbo, které dokáže pumpovat do válců vzduch pod tlakem 1,2 bar. Účinnějšímu plnění pomáhá i vylepšený mezichladič, pozměněné časování výfukových ventilů a větší otvory ve vstřikovacích tryskách. Aby se agregát lépe vyrovnal s vyšším zatížením, oddělení konstrukce mu nadělilo nové ojnice a pístní čepy, zesílen byl blok motoru a při odlévání hlavy válců se uplatnila nová slitina s vyšší tepelnou odolností. Opět se nelze vyhnout srovnání s 200koňovým dvoulitrem, kterému nechybí výborný zátah, ale jeho letargické chování kolem výkonové špičky nevyvolávalo nutkání prohánět ručičku otáčkoměru do červeného pole. Maximální výkon upraveného motoru 2.0 TFSI je 195 kW nebo chcete-li 265 koní, které nastupují při 6000 ot./min. a vrchol křivky točivého momentu připomíná Stolovou horu – 350 newtonmetrů neklesá v rozsahu od 2500 do 5000 ot./min. Náběh turbodmychadla je velice plynulý, ale agresivita, se kterou stoupají otáčky, je tak naléhavá, že si musíte pořád hlídat omezovač zasahující na sedmi tisících. Každé přeřazení precizně a lehce pracující 6stupňové manuální převodovky vás bude pohánět k opětovnému propadu pravé nohy do podlahy, abyste si zas a znovu nechali masírovat bubínky ne nepříjemným pronikavým svistem turbíny.

audi testy sportovni hothatch audi testy sportovni hothatch
Popisovat interiéry současných modelů Audi je stále těžší, pokud se nechcete zatratit v otřepaných frázích. Prostě nemá význam vymýšlet novou definici pro perfekcionalizmus, který prostupuje celým vnitřkem tohoto vozu. Stačí, když se zaměříme na detaily, odlišující S3 od zbytku obyčejných modelů. Audi pro svůj testovací vůz zatrhlo v seznamu příplatkové výbavy fantastická skořepinová sedadla (+ strašlivých 100 tisíc korun a nějaké drobné) i sportovní tříramenný volant z hořčíkové slitiny, zkosený v dolní části (+ 10 585 Kč). Těžko proto hledat něco, co by mohlo zkazit tuto atmosféru – snad jen hliníkové pedály jsou příliš vyosené vůči volantu, ale jejich vzájemná poloha dovoluje používat meziplyny. Odpor spojky by mohl být o málo vyšší. Zajímavým a praktickým doplňkem je možnost nastavit si na palubním počítači kontrolu teploty oleje v motoru, naopak stopky mi připadají trochu jako adolescentní výstřelek.

audi testy sportovni hothatch audi testy sportovni hothatch

Pokud nepotřebujete pohon všech kol a Golf GTI je pro vás dostatečně rychlým a univerzálním vozem, bude Audi S3 těžko obhajovat svou cenu. Přesto si však myslím, že za tyto výkony Audi má právo žádat 1 142 000 Kč. Jestli byste se mě to samé zeptali i na příplatkovou výbavu, která vyhnala hodnotu auta na 1 463 000 Kč, tak bych řekl, že ne, i když ta sedadla by mi vážně chyběla.

Závěr

Audi konečně dává svobodu lidem, kteří rozumějí rychlé jízdě. Výkony doprovázející S3 jsou žhavé, ale ne natolik, aby zastínily pokrok v řízení. A to znamená, že při zadávání cílové stanice v navigačním systému budete chtít vybírat trasy mimo dálnice.

První cena vozu554.700,- (1.6 75 kW, Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací1.143.600,- (2.0 TFSI 195 kW)
Základní cena testovaného vozu1.143.600,- (2.0 TFSI 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.463.516,- (2.0 TFSI 195 kW)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • charakterní motor
  • kvalitní interiér s atmosférou
  • ovládací prvky a sportovní sedadla

Minusy:

  • cena a příplatky
  • vyosení pedálů

Témata
Audi S3
Cena základní sestavy 1 143 600 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce včetně hlavových a bočních airbagů vpředu, alarm včetně kontroly vnitřního prostoru a nezávislého zdroje napětí, volant výškově a podélně nastavitelný, antiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace klavírový lak, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, elektrické ovládání oken vpředu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, imobilizér, informační systém řidiče, hliníková litá kola, kryty vnějších zpětných zrcátek s hliníkovým vzhledem, automatická klimatizace s regulací pro pravou a levou stranu interiéru, mlhové světlomety, mřížka chladiče, víko zavazadlového prostoru, lišty dveří, třmeny brzd, sportovní volant, otáčkoměr a hlavice řadicí páky s označením S, potahy sedadel v kombinaci látka/kůže, protiprokluzové zařízení ASR, rádio Chorus se 4 reproduktory, sportovní sedadla vpředu, výškově nastavitelná, servořízení závislé na rychlosti jízdy, sklo s tepelnou ochranou, zeleně tónované, sportovní kožený tříramenný volant v designu S, pohon všech kol quattro, sluneční clona pro zadní okno, sportovní podvozek s tužším naladěním tlumičů a sníženou světlou výškou o 25 mm, uchycení dětských sedaček systémem ISOFIX pro vnější zadní sedadla, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, asférické na straně řidiče, xenonové světlomety Plus včetně denních potkávacích světel, zadní opěradlo dělené a sklopné, zapalovač cigaret a popelník vpředu Kč
Cena testované sestavy 1 463 516 Kč
Výbava testované sestavy lak – oranžová Solar, sportovní skořepinová sedadla vpředu, vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, včetně vyhřívání ostřikovačů čelního skla, audi hill hold assist, sportovní multifunkční volant s koženým čalouněním, paket optik (černý), adaptivní světlo, tempomat, navigační systém Plus RNS-E, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, paket vnitřního osvětlení, bezpečnostní šrouby, vyhřívání sedadel vpředu, střední loketní opěrka vpředu, audi parking systém, audio-systém Bose Surround Sound, příprava pro zabudování telefonu. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.4 / 7.2 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 1011
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 560
Rozměr pneu: 225/40 R18
Audi S3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4214
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 974
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1392
l) šířka vzadu (mm): 1343
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku