Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi TT RS Roadster – Rychle bez střechy

28. 3. 2012
67
173
Zobrazit náhledy (67)
Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT Audi TT
Chcete roadster a líbí se vám Audi TT? Proč nesáhnout rovnou po extrémním pětiválci se znakem RS?

Jak rychlé je nejrychlejší Audi se stahovací střechou? Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,1 sekundy a nejrychleji jede 313 km/h. Jmenuje se R8 Spyder a stojí přes 4 miliony. Chcete být skoro stejně rychlí, ale za pořízení auta vydat sotva poloviční částku? Řešení se jmenuje TT RS Roadster.

Kompaktní, 4,2 metru dlouhá karoserie ukrývá přeplňovaný pětiválec 2,5 TFSI. Napříč uložený motor umí na všechna čtyři kola poslat až 250 kW nebo 450 Nm. Pro lepší představu – to jsou navlas stejná čísla, jakými se chlubí třílitr v BMW 1 M Coupé nebo Z4 sDrive35is.

Výsledkem práce pětiválce je v případě roadsteru akcelerace na stovku za pouhých 4,4 sekundy. Tedy to platí o provedení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Předmětem dnešního testu je ale TT RS Roadster s manuálem. Ten zvládá sprint o tři desetinky pomaleji, řidičské zážitky s manuálním řazením to ale vynahradí.

audi testy roadster audi testy roadster
 

Těsný interiér je dle sportovních tradic dvoumístný, poměrně strohý a výrazně orientovaný na řidiče. Všechny ty speciality, jako sportovní anatomicky tvarovaný volant, krátká řadicí páka, hliníkový dekor nebo hliníkové pedály, jsou součástí standardní výbavy. Za příplatek jsou jen skořepinová sedadla a navigace.

audi testy roadster audi testy roadster
 

První fáze testu probíhá s nataženou střechou při poklidném tempu. Je hříchem běžně používat roadster v tomto stavu – leda, že by pršelo nebo teplota klesla do mrazivých hodnot. Na každý pád se střechou nahoře panuje v dvoumístném interiéru relativní klid. Zde se projevuje výhoda plátna, na rozdíl od pevné střechy nepovrzává (jako ve čtyřmístných kupé-kabrioletech) ani nerezonuje (jako v BMW Z4).

Jakmile se sluneční paprsky pořádně vyhoupnou přes obzor a motor se hezky prohřeje, nastává nejvyšší čas ke stažení střechy. Posádku pak izoluje od okolního světa jen čelní sklo a dvojice oblouků za sedadly. V případě nutkání lze vysunout i elektricky ovládanou větrnou clonu (windschott – součást standardní výbavy), jak se ale opakovaně ukázalo, ve skutečnosti to není vůbec potřeba.

Jízda bez střechy je příjemná a nikterak obtěžující. Okolní vzduch do kabiny proniká jen v takové míře, aby poskytl zážitek spojený s jízdou s nebem nad hlavou. I v běžných dálničních rychlostech proudění vzduchu neobtěžuje, pořádný fičáknastane, až když se ručička rychloměru začíná blížit dvoustovce. A právě pro takové případy je v záloze windschott.

audi testy roadster audi testy roadster
 

Překvapuje vás zmínka o dvousetkilometrové rychlosti? V TT RS je to hodnota relativně běžná. Roadster je sice už střední váhová kategorie, díky přeplňovanému pětiválci ale můžete jet stovkou dříve než pět sekund po rozjezdu a dvoustovkou za zhruba trojnásobnou dobu.

Motor táhne neúnavně, sotva turbo nabere otáčky, letí ručička otáčkoměru až téměř k sedmi tisícům. Vysoký litrový výkon (konkrétně 100,8 kW/l) přitom znamená, že na rozdíl od mnoha slabších moderních turbomotorů není plnící tlak (max. 1,2 bar) ve vyšších otáčkách přiškrcen. Mocný nástup proto pokračuje příjemnou gradací výkonu, která bere argumenty fanatickým příznivcům atmosférických motorů.

audi testy roadster audi testy roadster
 

Z hlediska uživatele vše působí nenáročně a nečekaně lehce. Snadno lze proto podlehnout dojmu, že TT RS zas až tak rychlé není. Krátká řadicí páka sází jeden převod za druhým, magnetické tlumiče se starají o přiměřenou tvrdost při zachování kontaktu s vozovkou a do interiéru navzdory stažené střeše příliš nefouká.

A tak i v hříšných rychlostech působí TT RS nečekaně klidně. Zásluhu na tom má i velmi pevná karoserie – soubor hliníkových dílů a odlitků z vysokopevnostní oceli tvoří skelet, který může být etalonem tuhosti.

A proto bude výsledkem okreskového řádění, pokud nesledujete rychloměr, dřív nebo později pocit, že všechna ta vytříbenost je vlastně samozřejmá. Zábava mizí… a pak pohlédnete na rychloměr. Koutkem oka zjistíte, že svižně projetá středně rychlá zatáčka znamenala trojciferné číslo na rychloměru.

Zkrátka a dobře měřítka TT RS leží někde jinde. Je potřeba si zachovat respekt k rychlosti a mít na paměti, že je téměř vyloučeno systematicky se pohybovat na limitu podvozku.

I při klidnějším tempu ale lze nalézt zábavný způsob použití. Mocný pětiválec má totiž velmi výrazný zvuk, doplněný práskáním od výfuku (a to i bez příplatkového výfuku Sound pipe/27.629,- Kč). Plynulou jízdu s podtočeným motorem lze díky manuální převodovce snadno střídat s vytáčením na dvojku nebo na trojku a užívat si sportovně naladěný zvuk pětiválce.

audi testy roadster audi testy roadster
 

A jak je to s tím pohonem všech kol? Často opovrhované quattro-nequattro s mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace je jedním z podstatných stavebních kamenů dokonale vyladěného stroje.

Puristé namítnou, že ve sportovním voze nemá čtyřkolka co dělat. Chceme-li jezdit po asfaltu, má klasická koncepce i u extrémních výkonů zpravidla více výhod než 4x4. Ovšem Audi klasickou koncepci nevyznává – TT standardně pohání přední kola příčně uloženým motorem. V Ingolstadtu dokázali tento počáteční handicap s pomocí Haldexu přetavit ve výhodu.

Systém poskytuje vynikající trakci, které jediná poháněná náprava konkurovat nedokáže. Přední pohon by 250 kW přenesl na silnici obtížně, zadní by to zvládl a byl u toho zábavnější, avšak méně efektivní.

Spojka Haldex si pomáhá tím, že na zadní kola směřuje vždy alespoň pár newtonmetrů. S pomocí ESP a senzorů natočení volantu a sešlápnutí plynového pedálu se navíc dokáže přizpůsobit situaci v předstihu. V drtivé většině případů to opravdu funguje, jen v těch nejutaženějších zatáčkách převáží nedotáčivost a zadní náprava se nestíhá zapojit do akce tak rychle, jak by bylo žádoucí.

audi testy roadster audi testy roadster
 

A to je asi tak všechno, co lze Audi TT RS vytknout. Mohli bychom hodiny zvažovat, jestli náhodou není lepší BMW Z4 sDrive35is. Mnichovský kupé-roadster je ale hlavně skoro ve všem jiný. Mercedes SLK, ačkoliv zatím můžeme usuzovat nanejvýš podle verze SLK 350, je ještě jiný. A Porsche Boxster vyznává naprosto rozdílnou koncepci.

Paradoxně největší konkurent pro TT RS je přímo v ceníku Audi – stejně, jako se to před týdnem stalo u Golfu GTI. Za výkonnější model TT RS plus (rychlejší a o 15 kW a 15 Nm silnější) žádá automobilka o 4 tisíce euro, tedy nějakých 100 tisíc korun více. A to už má z výroby 19palcová kola, příplatkový výfuk a omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h.

Naopak, kdo dokáže slevit z nároků, ubere jeden válec, půl litru objemu a 50 kW. Výsledkem je o 200 tisíc levnější Audi TTS. To je dilema, které může většina populace leda závidět…

První cena vozu853.200,- Kč (TT 1,8 TFSI 118 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.451.900,- Kč (TT RS 2,5 TFSI quattro 250 kW)
Základní cena testovaného vozu1.523.100,- Kč (TT RS Roadster 2,5 TFSI quattro 250 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.710.418,- Kč (TT RS Roadster 2,5 TFSI quattro 250 kW)

Plusy

  • Jízdní dynamika
  • Přesné řízení a řazení
  • Tuhá karoserie
  • Účinné brzdy
  • Tvarování a rozměry sedadel
  • Zvuk motoru a výfuku
  • Trakce

Minusy

  • Nedotáčivost v technických pasážích
  • Malá ostrost a cit v řízení
  • Díky preciznímu sladění nepůsobí jízda tak rychle
  • Přilnavost kol při brzdění na nerovné vozovce
  • Hodně tvrdé pérování

Témata
Audi TT RS Roadster
Cena základní sestavy 1 523 100 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ESP, pohon všech kol, brzdový asistent, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, automatická klimatizace, podélně a výškově stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, determální skla, elektrické stahování oken vpředu, imobilizér, palubní počítač a Auto-Check-Control, litá kola s pneumatikami 245/40 R18, hliníková optika interiéru, kožený paket, mlhové světlomety fixační body pro dětskou sedačku Isofix na sedadle spolujezdce, posilovač řízení, tříramenný zploštělý sportovní volant čalouněný kůží, rádio se 4 reproduktory, sportovní sedadla výškově nastavitelná, ukazatel vnější teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání sedadel, lepicí sada tire mobility, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, bezpečnostní vystřelovací oblouky za zadními sedadly, xenonové světlomety s denními LED, mlhovky, zadní křídlo RS, nárazníky RS, mřížka chladiče RS, zkrácená řadicí páka, vyhřívání sedadel, nástupní lišty RS, čtecí lampičky, pohon všech kol Kč
Cena testované sestavy 1 710 418 Kč
Výbava testované sestavy Kola rotor 19‘‘ (38.680,-), navigace Plus s ovládáním MMI (55.297,-), audiosystém Bose (16.578,-), skořepinová sedadla Audi exklusive čalouněná kůží Nappa (76.763,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1600 - 5300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.8 / 7 / 9.1
Emise CO2: 212
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1585 / 170
Rozměr pneu: 255/35 R19
Audi TT RS Roadster
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4198
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1348
d) rozvor (mm): 2468
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 710
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
NUDA
| 30. 3. 2012
>:-[]
Avatar - simon_sez
NUDA
| 30. 3. 2012
dalsie nudne auto nudnej automobilky...
TT RS obieha SLK, o chvilu mina aj Z4ku a ako sa tvari sofer?
...znudene >:-[]
AUDI TT - SRDCE VE VARECH
| 29. 3. 2012
Ano :yes:
Nemůžu si pomoct
| 29. 3. 2012
Jeezis s tebou si jeste nekdo uzije, tomu verim :-) Ja mindraky nemam, to se neboj, ja jsem v klidu, zde se chodim jen pobavit, tato diskuze je toho dukazem. Aby mi dal nekdo zapravdu, to nepotrebuju, svuj nazor mam a dokazu si ho obhajit sam.

A dalsi vety komentovat nebudu, nepochopil jsi, o cem pisu, to je pak tezke.

A znova opakuju, nastuduj si rozdil mezi ironii a nadsazkou, je prece markatni rozdil, jestli na otazku, "kdo je rozmuny muz?" odpovis "prece ja" s nadsazkou nebo ironicky, zkus se nad tim rozdilem zamyslet
Avatar - iudex
AUDI TT - SRDCE VE VARECH
| 29. 3. 2012
Pekné. :yes:
Síce 3,2 je výrazne nižšie (výkonovo, resp. dynamicky), ako RS (napriek objemu a V6), kvôli hmotnosti zrejme aj o niečo ťažšie, ako 2,5, ale stále tých 250 koní na relatívne malé autíčko musí byť pekný zážitok. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku