Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky navrhly EU zdanění aut podle emisí škodlivin

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
Výrobci automobilů z evropských zemí sdružení v asociaci ACEA vyzvali tento týden Evropskou komisi a vlády jednotlivých států unie, aby zavedly systém daní pro automobily podle množství emisí CO2 nebo podle plnění výfukových emisních norem Euro.

Zdanění vozidel spolu se zpřísněním technických kontrol a administrativy by mělo vést k zamezení dovozu starých ojetin zejména do nových členských zemí EU.

"Evropští politici vymýšlejí, jak za cenu enormních nákladů zpřísnit již tak tvrdé limity u moderních automobilů, zatímco silnice zejména v nových členských státech EU jsou plné starých neekologických a nebezpečných vozů," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Průměrný věk osobního automobilu v ČR je podle něj 13,93 roku a tato hodnota se neustále zvyšuje.

Automobilkám se nelíbí, že snahy unie i jednotlivých států se zaměřují zejména na nové vozy, které kvůli tomu zdražují, zatímco na ojetiny se nevztahují. Podle odhadů výrobců současná i připravovaná opatření unie nová auta prodraží o v průměru 3800 až 7000 eur.

"Naléháme na orgány v mezích komunitárního práva k přijetí příslušných administrativních, technických a daňových opatření odrazujících od prodeje a použití nejvíce znečišťujících a nebezpečných automobilů," uvedla ACEA v prohlášení. Odborníci také upozornili na budoucí nutnost nákladné recyklace ojetin, které noví členové EU masivně dovážejí.

Zatímco průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny starých členských států je zhruba sedm až osm let, ve většině novějších členských zemí je to okolo 15 let. To znamená, že v době, kdy EU přijímá jedny z nejpřísnějších ekologických norem pro nové automobily na světě, velká většina vozů na silnicích zemí EU není vybavena ani katalyzátory. V některých členských státech je to až 75 procent všech vozů.

"Za předpokladu, že automobily plnící normy Euro 6 emitují o 90 procent méně NOx a pevných částic než vozy bez katalyzátorů (Euro 0), je jasné že EU nedosáhne svých cílů nikdy, pokud budou pokračovat současné trendy," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
25. 3. 2008 11:58
Re: Emisie
Co sa tyka toho "Frantu od vedle" , to som urcite nemyslel tak, ze kaslat na to, ked oni kaslu tiez. Len ma to trochu stve, ze niektore krajiny (ludia) beru ohlad na zivotne prostredie a ine zatial nie. Ale ked vidim, ze niekto triedi odpad v ramci moznosti(plasty, sklo,...) a niekde 10m od cesty je vyvezeny rozny bordel, tak ma to nase....ie . Podobne ako u ludi sa mi to zda aj s tymi jednotlivymi krajinami.
25. 3. 2008 11:40
Re: Emisie
Nastastie byvam na vidieku, tak je to ovdzusie zatial celkom dobre. Inak mas pravdu, ze vo velkych mestach to nie je bohvieco.
Kazdy den cestujem autom do Bratislavy a tam uz je to s tym ovzdusim horsie, hlavne ak je inverzia. Urcite treba snizovat emisie u automobilov , ale stale mi to pripada akesi pritiahnute za vlasy, ze silou mocou sa "propaguje" len znecistenie ovzdusia autami a napr. o lietadlach sa az tam velmi nehovori.
Avatar - T613
25. 3. 2008 07:08
Re: Emisie
Stačilo by bohatě, kdyby bylo letecké palivo zbaveno některých daňových výhod :-!
Avatar - Ronault.
24. 3. 2008 23:53
Re: Emisie
Jistě, ale mezi náma, tak hodně akční úředníci v Bruselu nebudou, aby prosazovali stavby rychlodrah přes celou Evropu a aspoň částečně nahradili letadla. ;-) Hoď jim to na jednání, napiš svému europoslanci, třeba Remkovi >:-[]
Avatar - T613
24. 3. 2008 22:36
Re: Emisie
Doprava.. jediné co přišlo na řadu jsou automobily. O největším znečisťovateli - letadlech je taktně mlčeno :-!