Wey XEV Concept: Číňané představili svoji Teslu Model X
Wey je nová značka čínského výrobce Great Wall, která je zaměřena na prémiová SUV. V Evropě svá auta (zatím) nenabízí, na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem však nechybí. Vedle aktuálního portfolia (modely VV5s, VV7s a P8) v Německu představuje i koncept XEV.
Jestliže zbytek nabídky využívá podobný designový styl sjednocený šestiúhelníkovou maskou chladiče a masivně působící zádí, Wey XEV Concept vypadá zcela jinak. Hlavní světlomety jsou ještě užší a tvoří jakési tři drápy, což je motiv použitý také u koncových světel, které jsou propojeny vodorovnou linkou vedoucí přes celou záď.
Do interiéru se vstupuje pomocí racčích dveří, což spolu s celkovým stylem a chybějící maskou chladiče připomíná Teslu Model X (byť ta má tyto dveře jen pro vstup na zadní sedadla). Kabina je moderně pojata a navržena s ohledem na to, že XEV Concept je zamýšlen jako vůz schopný autonomní jízdy stupně 4. To znamená, že většinu jízdy má být schopný jet sám, a to na dálnici i ve městě, přičemž řidič musí převzít řízení za špatných povětrnostních podmínek nebo za jiných nenadálých událostí. XEV Concept je proto vybaven kamerovým a laserovým systémem, díky němuž má nabídnout adaptivní tempomat, asistent pro aktivní změnu jízdního pruhu nebo samočinný průjezd křižovatkou.
Na rozdíl od již zmíněného Modelu X však XEV Concept není elektromobilem, ale plug-in hybridem. Bližší technické údaje firma nezveřejnila, víme tak jen to, že přední kola pohání nespecifikovaný spalovací zážehový motor a zadní elektromotor. Komponenty pohonného ústrojí jsou umístěny u náprav, což pomohlo zkrátit převisy karoserie.
Značka Wey byla světu poprvé prezentována teprve loni, první vozy na domácí čínský trh uvedla letos na jaře. Pojmenována je podle šéfa Great Wallu a chce být konkurencí pro zavedené prémiové značky, které v segmentu luxusních aut na čínském trhu zatím dominují. Na tomto úkolu pracuje evropský management v čele s generálním ředitelem Jensem Steingräberem, který do roku 2016 bezmála 30 let působil v Audi. Přestože Wey vystavuje ve Frankfurtu, konkrétní plány na vstup do Evropy zatím nemá.