11.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen I.D. Crozz: Éra elektromobility právě začíná!

 

Hvězdou stánku německé automobilky Volkswagen na domácí půdě je koncept elektrického kupé SUV I.D. Crozz. Nejde ale jen tak o nějakou studii, ale o automobil, který má zahájit novou éru skupiny VW.

Těžko říct, zda se v budoucnu budeme i nadále setkávat s passaty, golfy či poly. My doufáme, že se tyto tradiční modelové řady zachovají i přesto, že u automobilky Volkswagen a potažmo v celém jejím koncernu se dnes prosazuje elektromobilita. Patrně však dojde k výraznému útlumu tradičních motorů TSI a TDI, jejichž místo zaujmou elektromotory. Skupina VW má totiž smělé plány převzít vedoucí úlohu v otázce elektricky poháněných vozidel v Evropě. Důkazem budiž naše nedávné krátké svezení se studií Škoda Vision E k níž se od letošního IAA přidává obdobně koncipovaný vůz s logem VW na přídi, I.D. Crozz. Hlavním popudem k masivnímu rozvoji elektromobility se u skupiny VW dost pravděpodobně stala nedávná kauza Dieselgate. Ta měla na celý koncern VW dost neblahé následky. A to se už nesmí v budoucnu opakovat.

Video

Jak prozradil Dr. Herbert Diess, předseda správní rady německé automobilky, značka Volkswagen hodlá investovat šest miliard euro do rozvoje elektrických pohonů v nejbližších pěti letech. Cílem je nabídnout technologii, jejíž základem bude elektrický pohon vozidel, co nejširší skupině motoristů.

Elektrická pětiletka

Nesmírně ambiciózní plán má následující zadání: Volkswagen chce v letech 2020 až 2025, tedy během pouhých pěti let uvést na trh 23!!! nových elektricky poháněných vozidel. Tolik zástupců dnes nemá celá byť bohatá modelová řada německého výrobce. Koncept I.D. Crozz tak vlastně doplňuje již známé studie I.D.2 a I.D. Buzz.

Podobně jako u Škody Vision E, je také v případě I.D. Crozzu jeho základem zcela nové platforma pro elektrická auta MEB. Vyznačuje se hladkou podlahou bez střední výztuhy v podobě středového tunelu. Důvodem je uložení akumulátorů do podlahového roštu.

Budoucí elektromobily skupiny VW budou nabízeny jak s pohonem předních kol, tak také ve „čtyřkolce“. Její řešení ukazuje právě koncept sportovního kupé SUV I.D. Crozz. Auto je vybaveno dvěma elektromotory s nezbytným příslušenstvím. Každý tak pohání jednu nápravu. Pohon se tudíž obejde bez převodového ústrojí (patrně bude použit redukční převod na obou elektromotorech) a samozřejmě bez kloubového hnacího hřídele (kardanu). VW uvádí systémový výkon elektromotorů 225 kW, maximální rychlost 180 km/h a normovaný dojezd dle metodiky NEDC až 500 km. To jsou velice slibné parametry. Při využití rychlonabíjení se baterie nabijí na 80 procent své kapacity během třiceti minut.

AUTOSALON FRANKFURT NA AUTO.CZ

Vzhled bude důležitý

Jedním z důležitých aspektů, jak přiblížit budoucí elektromobily VW běžným spotřebitelům je nabídnout jim to nejlepší z klasických aut. To znamená, že kromě praktické stránky věci bude i nadále důležitý atraktivní vzhled, stejně jako solidní jízdní projev. Třeba Peugeot iOn a jeho deriváty sice splňovali podmínky elektromobility vcelku dobře, avšak asi jen málokdo by si tento vůz koupil z jiných důvodů, než je elektrický pohon. Jak vzhled, tak užitná hodnota, tak také jízdní projev měly k ideálu daleko.

I.D. Crozz je ale jiný. Nabízí atraktivní vzhled a jeho koncepce pohonu slibuje také velmi dobré jízdní vlastnosti. I vlastnictví elektromobilu vás musí těšit, což by měla splňovat všechny budoucí elektrická auta skupiny VW. Žádné improvizace či polovičatá řešení jako je tomu u některých výtvorů jiných výrobců aut. Ale opravdová plnohodnotná auta.

Rodina I.D.

Koncept kupé SUV I.D. Crozz patří do rodiny elektrických automobilů volkswagenu. Zatímco I.D. je čtyřdveřový sedan, I.D. Buzz reinkarnací legendárního VW T, tak Crozz je vozem SUV. Všechna tato auta sdílejí platformu MEB a tedy i techniku. Jako první, v roce 2020 se uvede sedan I.D. Následovat bude SUV I.D. Crozz a jako poslední v roce 2022 má vyjet Buzz. To jsou zatím tři auta, ale ještě jich zbývá rovných dvacet.

Už teď se na mysl vkrádají četné otázky. Pokud by těch elektromobilů bylo skutečně 23, kdo bude ta auta kupovat? A jak to bude celé vyřešeno s nabíjením? Tím máme na mysli infrastrukturu elektrické sítě. Až dosud se elektromobily sice nabízely, avšak pouze coby doplněk běžných aut se zážehovými motory. Jistě třeba americká Tesla na nich založila své bytí, ovšem auta této značky jsou sice skvělá, leč patřičně drahá.

Těžko říci, zda jde jen o pouhý záchvěv snahy posunout individuální dopravu zase o něco dále a nebo o skutečně cílené změny, které se dotknou každého z nás. Mám-li být upřímný, tak celá věc mi tak trochu připomíná dopravní letectví z počátku 60. let. Tehdy se budoucnost letecké dopravy spojovala s cestováním nadzvukovou rychlostí. Třeba v dobových časopisech L+K v 60. letech vycházely na pokračování články „Nadzvuková doprava v ČSSR“. To myslím jako důkaz stačí. A nadzvukové dopravní letadlo (SST) vyvíjeli nejen Britové spolu s Francouzi (známý Concorde), ale také Sověti (TU-144) a dále Američané (Boeing 2707). Všichni chtěli létat nadzvukově. Najednou však jako mávnutím kouzelného proutku o tato letadla nebyl zájem a celé to skončilo v propadlišti dějin. Ale stálo to šílené peníze… Tak aby to s tím masovým nástupem elektromobility u VW nedopadlo podobně… Ano, elektromobily jsou jistě budoucnost, ovšem je otázkou, zda už tou nejbližší. Pokud by chtěl VW uvést 23 elektromobilů do roku 2035, asi bychom se nad tím nepozastavovali. Ale o dekádu dříve? Trochu to celé zavání tím, že skutečně nebude možné si nic jiného než elektromobil koupit. Ale tak třeba to takto nedopadne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil nejizolovanější domorodce brazilských pralesů

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil…

Pokochejte se dechberoucím pohledem na život nejizolovanějších domorodých kmenů obývajících pralesy na západě…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…