Mám starší dva kousky. A jezděj oba. jeden je VW Golf3, 1996 má baterky asi 6 let, a druhej RAV4 z 2003 má baterky původní. Jeden i druhej najede okolo 180km na nabití. Ted můžete plkat.
A ony snad elektromobily mají stejné baterky jako mobily a notebooky? I když to vychází z podobného základu, životnost baterek elektromobilů je nesrovnatelná s telefony a notebooky. Praxe ukazuje, že to, o kolik se ti snížil kapacita v telefonu za 2-3 roky, máš u elektromobilu tak za trojnásobek času i více.
Pokud bychom dali rovnitko mezi stat = vsichni ostatni. Tak veta bude znit: vsichni ostatni zadotuji par lidem porizeni elektroauta.
Stale bychom se meli ptat, zda tu je stat od toho, aby rozdeloval penize a podnikal. Alokacni afektivita statu je na urovni nula a stejne tak podnikatelska efektivita. Viz 1948-1990.
Souhlasím s druhou částí názoru. Ta první část zcela pomíjí fakt, že stát má podporovat strukturální změny, které jsou ku prospěchu všeho obyvatelstva. Elektrifikace osobní i nákladní dopravy je v zájmu všeho obyvatelstva (menší lokální zatížení chemickými a hlukovými emisemi s dopadem na náklady zdravotní péče).
Proto bych nebyl v tomto případě tak přísný.
Nejdůležitější otázkou ale je, kde na to vzít v době, kdy se stát může přetrhnout, aby "kompenzoval sociální zatížení vybraných skupin obyvatelstva z minulých dob", tj. kdy se dramaticky navyšují platy a důchody závislých skupin obyvatelstva. Tady asi nepůjde jen o nějakou business úvahu jak naznačuje - sakra, teď tento příspěvek zmizel... :-( . Nejsou grešle. Důchodci, zdravotníci, policisté a vojáci mají nyní přednost. Mně to nevadí.
tim vic to trestne stihanymi StBakoj babisoj kapne na dotacich na repku.
by byl blazen, kdyby fyzickym osobam treba jen snizil DPH na lokalne bezemisni auta a ty se zacaly kupovat.
vite o kolik penez by prisel na dotacich ??
Není možné dotovat pouze jeden typ technologie, který vyhovuje předpisům a nedotovat jiný tep technologie (diesely), které plně vyhovuje předpisům také (resp. ještě lépe). >:D
Takže jedině to navléci jinak a prohlásit auta na baterky jako třeba za náhradní zdroje energie (vestavět do každého auta střídač na 230V AC) a dotovat je z armádního rozpočtu se zdůvodněním vyšší bezpečnosti provozu energetické infrastruktury. Konečně by ty prachy, které stát hloupě nalejvá do tohoto segmentu (a chce dosáhnout limitu 2% z HDP) měly nějaký smysl.
A bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo podpory vzdělávání se to neobejde - zatímco normální auta dotace nepotřebují a naopak generují i státu slušné příjmy, elektrouata dotace potřebují, potřebují a potřebují.
Ekologická zátěž je přitom srovnatelná a z hlediska kompletní eklogické zátešže planety minoritní.
Ale který Evropan si nekoupí alespoň jeden elektromobil, půjde na pranýř a následně bude rozčvrcen.
nortmalni auta dotace potrebovali apotrebuji ;-) od roku 2000 se v CR na dotacich do infrastruktury fosilnich aut rozdelilo prez 78 miliard korun ;-) podpora vystavby cerpacich stanic s moznosti cerpani biopaliv, podpora vystavby cerpacich stanic na CNG, danove prazdniny pro oba vyrobce automobilu v CR, u obou take dotace na vystavbu vyrobnich hal, oddluzeni Cepra a dotovani Cepra, dotace na udrzbu a fungovani ropovodu, a dalo by se pokracovat, suma sumarum od roku 2000 dle MF nascitano na 78 miliard ;-)
dle udaju MF a MD to tak slavne se spotrebni dani neni, ostatne jiz to tu bylo parkrat vypsane, z tech cca 90 miliard rocne (cca 110 miliard i s DPH ) spada na osobni dopravu jen velmi male procento, je potreba si uvedomit ze ta spotrebni dan se tyka veskerych paliv ktere se s tou dani prodaji, tedy i letecka, lodni, zeleznicni a nakladni doprava, ve finale to pro osobni a lehka uzitkova auta dela jen nejakych 25 miliard rocne, coz pri pohledu na 5.8 milionu osobnich a lehkych uzitkovych aut dela jen smesnych necelych 4 a pul tisice korun rocne na spotrebni dani a DPH z paliv na auto, s trochou nadsazky plati vetsina lidi na dana auta vetsi pojistky
Jsou mi dotace fuk.
Budu dál jezdit na elektriku, a zdá se, že zanedlouho ušetřím na nový, mnozí dostatečně závistiví diskutéři řeknou, lugzusní elektromobil.
Nesolím jim 70 % daně na PHM, taktéž oleje, filtry a výfuky nula; no to se to pak Tesla X kupuje... Polivku k obědu nedávam, šetřim i tu. Zapomenul jsem, že při tom chodím do práce, a tam též úsporuji.
Očekávám jedovaté sliny nejen od fosilů, i obyčejný závistivý lempl si může flusnout. Co budou ve škodofce dělat s nabíječkama je mi taky jedno. Nabíjím na elektrárně a v létě u solárka.
Nenávistné pokřiky směrujte nejlépe na mne, popř. na nějakého jiného starého slabého dědka, síly na to máte, milá internetová chátro, dost a dost.
Jen si kupuj elektovehikly jeden za druhým, je to tvoje volba a tak je to naprosto v pořádku a ze srdce ti to přeju. Ale já zase chci až do konce svých dnů jezdit pořádným autem se spalovacím motorem a manuální převodovkou a pokud splňuje emisní limity, se kterými bylo homologováno, nikdo nemá právo mi v tom bránit nebo mě za to ekonomicky trestat.
P.S. Dotace na nákup elektromobilů pro soukromé osoby je prasárna první kategorie, kdy chudší motoristé ze svých daní doplácejí na bohaté elektropozéry, takýr je moc dobře, že se s něčím takovým v ČR nepočítá!
Zrovna mě tuhle překvapilo kolik stojí balíček na 6 let na servisní prohlídky u Tesly 3.492 EUR. U mercedesu mě to samé stálo za 6 let celkem 0,- Kč. Takže s těmi náklady to není asi úplně pravda.
Jinak já vám nezavidím a přeju vám to. Dokud se z elektřiny nemusí platit spotřební daň tak je to samozřejmě výhodné. :yes:
u nafty platis spotrebni dan 10.95kc/litr, tedy 1.095kc/kWh.
u elektriky platis za kazdou kWh v regulovane slozce 0.495 podporu OZE, 0.0283 dan, 0.07619 systemove sluzby, tedy 0.59949 z kazdy kWh neco jako spotrebni dan, takze platis neco pres pulku toho co v nafte. plus k tomu spotrebovanou elektriku v tarifu VT, pripadne NT, a kazdy mesic za hodiny a operatoruj pausal.
jedina neregulovana slozka, ktera je bez vlivu statu je mesicni pevna platba dodavateli a pak za spotrebu VT, pripadne NT.
k tomu vsemu jeste DPH
kdyz vezmu konkretne u me, tak samotna spotreba krome stalych plateb (vse bez DPH):
neregulovana slozka 1.21kc/kWh ve VT a 0.72 v NT
regulovana slozka 1.27 ve VT a 0.70 v NT
takze regulovana slozka je cca na urovni spotrebni dane za naftu za stejne mnozstvi energie.
a i kdyby jsi za spotrebni dan povazoval jen poplatek za OZE, tedy cca 0.50kc/kWh, tak jeji zvednuti na uroven spotrebni dane na naftu tedy o dalsich 0.60kc/kWh, by zadny zasadni zdrazeni elektriky neprineslo.
spis to ale vidim tak, ze poplatek na OZE se zavede i u spalovani nafty a benzinu, protoze vsechny neobnovitelne zdroje by logicky mely nest svuj dil napodpore OZE, nejen elektrika.
doufam, ze tohle ale jeste nejakou dobu nikoho nenapadne a kdyz jo, tak ze to neprosadi ...
Jako majitel EV tvrdím, že dotace na nákup auta jsou nesmysl. Proč bysme měli z našich daní přispívat někomu na auto, když v něm jezdí jen on sám.
Pokud stát chce podpořit rozvoj EV, tak ať to rve do infrastruktury. Nabíječky a rozvodné sítě nepoužije jen jeden člověk, ale i všichni ostatní.
Případně ať to podporuje nepřímo, třeba rychlejším odpisem. Ale přispívat někomu na auto, které je určené jen pro něj???
Na druhou stranu elektromobil se sam o sobe spatne prosadi. Napriklad ja, mam to do prace 50km tam a 50km zpet, bydlim v rodinnem dome a parkuji na zahrade, takze jsem idelani kandidat na elektro auto. Nevadi me ani dlouhe dobijeni, nabiju to pres noc. Ale potrebuji aby to melo rozumny dojezd, pres 250-300km, abych mel jistotu, ze mi behem 1 dne nedojde stava ani pri pouziti klimatizace nebo topeni. Z toho mi vychazi maximalne Nissan Leaf a Egolf, kteri maji cca 35-40kwh. Jenze ty auta stoji pres 800-900tisic. Pritom srovnatelny golf 1,0 TSI 85kw nebo 1,5 -TSI 96kw sezenete za cca polovinu. Jak dlouho bude trvat, nez se mi naklady na elektroauto vrati? Ano nebudu menit olej, rozvody, ale elektrina take neni zadarmo, takze pokud mam doma jen klasickou zasuvku tak me 1km vyjde na 0,7kč. V benzinu cca 2kč pokud udržím stejný jízdní styl jako s elektroautem, tedy jízda na spotřebu. Takže se bavíme o úspotře cca 1,3kč na kilometr. Rozdíl 400 Tisíc kč při nákupu mě vychází návratnost po ujetí cca 307 tisíc kilometrů. Nehledě na to, že stát velmi rychle přijde s dodatečným zdaněním elektriky pro pohon auta, prootže výpadek z daní z nafty a benzinu bude muset kompenzovat....Sam bych si elektroauto klidně koupil, pokud by byla cena srovnatelná s benzinem a náklady za dobíjení by byli výrazně levnější než tankování fosilního paliva.
ja mam elektriku v NT za 1.70kc/kWh, takze 1km prijde na 0.35kc.
proc bych nabijel drahou elektrikou kdyz muzu levnou??
VW ID, kterej bude pristi rok na trhu ma stat od 3/4 mega a ceny pujdou s konkurenci dolu.
behem par let ma spadnout AKU 1kWh po $100 a pak 60kWh AKU s dojezdem 300km bude stat cca 150tis na nase a nebude zadny velky duvod, aby elektromobil stal vyrazne vic co srovnatelny spalovak
podobne jako ty muze uvazovat nekdo, kdo si koupi logana za polovinu toho za co ty golfa ...
Přiznám se, že s nočním proudem nemám zkušenosti. Máme zavedený plyn, takže frčíme na plynu >:D nevím jak drahé, nebo složité je získat noční proud. Otázkou však stále zústává, co vláda na zdanění elektřiny, který bude určená pro pohon auta. Jinak 3/4 mil jako cena OD mi přijde stále velmi vysoká s přihlédnutím k tomu, že většina rodin kupuje auta stáše okolo těch 400 tis. Je mi jasny, že vývoj jde kupředu, narížel sjem na to, že momentálně to bez dotací moc nejde. Přepočítal jsem náklad na kilometru podle tebe, tedy ušetříš 1,65kč / km. Tedy návratnost po 242 tis km.
S porovnáním Logana a golfa to není to co jsem myslel, já jsem úmyslně porovnával stejné auto s různým pohonem, ale chápu, kam jsi tím mířil. Koupě loganu oproti golfu může být varianta, ale už tam člověk dělá ústupky, až už hmatatelné nebo třeba jen pocitvé. Kdyžto u stejného auta na alektriku enbo benzin nemám pocit, že bych byl o něco ochuzen, když mám pořád stejné auto.
Hele, sice to každý počítá na peníze, ale po mých zkušenostech s EV, i kdyby mne to stálo stejně jako spalovák na kilometr, tak bych zpátky nešel. Tam jsou takové výhody, které si člověk uvědomí, až když s tím jezdí, že ke spalováku se ti zpátky fakt nechce.
coby elektromobilista by sis stejne pak zazadal o torich na elektromobil, takze bys mel levnejsi elektrinu v celem dome
a co udela vlada? no urcite nenasere 6 milionu volicu tim ze by zdanila elektrinu nejak nad ramec nutneho, nemaji totiz krom toho tarifu jak zjistit jestli s tim elektromobil nabijis ci nikoliv, tohle budou resit az dalsi generace, urcite ne vlada behem pristich rekneme 15-20 let
Někde před pár měsíci jsem četl článěk, že každé EV auto bude mít zabudované vlastní tzv hodiny, elektroměr, který bud epřesně měřit, kolik proudu šlo do auta a toto "palivo bude právě zdaněno" je pravda, že zatím nemá vláda šanci zjistit jestli, a kolik elektřiny jsem použilo pro auto a kolik pro dům.
Tak holt pro Vás EV ještě není, pokud na něj nemáte. To je jako si stěžovat před 15 lety, kdy začínaly ploché TV, že kde na to máte vzít, když nejlevnější plochá TV stále čtvrt milionu.
Stačí počkat a ono to spadne stejně jako ty ploché TV, které dneska koupíte od 5 tisíc.
A taky je otázkou, proč by se to mělo ekonomicky vyplatit oproti spalováku. To je podobný argument jako se ptát, proč by obec si měla pořizovat čističku odpadních vod, když přece stočné bude pak dražší.
Nejde o to, jeslti na něj člověk má nebo ne. Otázka spíš zní, jestli dát za golfa přes 800 tis, protože podle mě to nedává ekonomický smysl. Protože za 800 už člověk zas koupí hodně pěkně vybavený nový passat.
ekonomicky smysl nema ani mercedes amg vs. logan, a prece se najdou dost "ekonomicky nemyslicich", co toho mercedsa koupej …
ja vpodstate taky nevidim moc duvod jako flajzi, proc elektromobilitu stavet na tom, ze provoz bude levnejsi, mozna bych to vic stavel na tom, ze diky elektromobilum budeme moct jezdit aspon necim ...
drazsi vs levnejsi auto dava v něčem smysl, pohodlí, velikost, výbava, bezpečnost atd....ale identické auto za dvojnásobek je momentálně pro nadšence. Já bych do elektroauta šel, vyhovovalo by mě to, nevadí mi ani denní nabíjení, ale nedám prostě za auto takový prachy, který se mi vrátí po více než 250 tis km.
a vidis, me to ekonomicky smysl dava, vybiral jsem ve vodach 2-3 milionu, coz je tedy jinde cenove, ale provozni naklady se srovnavat daj
za 3 miliony byl na vyber treba iPace a nebo FPace (ne o 2 litrovem dieselovem FPace v zakladu jsem opravdu neuvazoval, tedy podobne jizdni vlastnosti a vykony, takze minimum byla i u fosilniho auta varianta 30T AWD, kde je teda 4 valec a nebo V8 5 litr) a ted, najedu rocne treba 30 tisic kilometru, takze bud dam za palivo a servis v pristich 4 letech cca pul milionu a nebo dam za elektrinu a servis cca 60 tisic, rozdil jen asi 440 tisic, rocne tedy 110 tisic, no nekomu se to nevyplati, nekomu treba ano, to musi kazdy vedet sam kolik ho stoji provoz jeho auta
srovnatelny Golf 1.0 TSI je srovnatelny v jakych parametrech? ve vybave urcite ne, holt ted jsou elektromobili i relativne slusne vybavene aby na nich automobilky co nejvyce vydelali a co nejmene tak ztratili na vydelcich za fosilni motorizace
elektromobilita se teprve rpozjizdi, do 10 let bude elektromobil pravdepodobne levnejsi nez prave to srovnatelne fosilni auto, porid si hybrid nebo dojezdi soucasne auto, a tez se na to, ze si ten elektromobil poridis proste pozdeji, treba do tech 10 let :-)
Určitě. Je to o překonání prvotní nedůvěry v něco co neznám. Já jsem taky šel do EV s obavami a měl jsem připravenou variantu, že to za měsíc prodám a vrátím se k benzínu.
A nakonec jsem spokojen a na denní ježdění kolem komína nic jiného nechci. Můj kamarád si totéž koupil 14 dnů poté, co se s tím u mně svezl a můj otec si na stará kolena pořídil EV před nedávnem taky.
Kolem komína to jistě může být použitelné. Ale rozhodně ne s rodinou do Chorvatska. Čili tak jako tak musíš k EV vlastnit ještě normální auto se spalovacím motorem. :-O A k tomu samozřejmě bydlet v rodinném domku, vybaveném nabíječkou...