Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 116d – Upsizing

Ondřej Láník Ondřej Láník 11. 5. 2009
43
Zobrazit náhledy (43)
BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1 BMW řada 1
Už to vypadalo, že staré dobré heslo – objem ničím nenahradíš – definitivně upadne v zapomnění, ale pak přišlo BMW s novým modelem 116d.

Kde kdo si myslel, že se svět zbláznil už v době, kdy se po našich silnicích začaly prohánět Jaguary poháněné naftovými motory, s karoserií kombi a mřížkou v kufru. Podobných extrémů pak přišlo ještě několik, ale většinou měly český národní charakter. To, o čem se dnes točí, má veskrze mezinárodní podtext.

BMW před časem představilo nové motorizace pro řadu 1 a 3, které jsou výkonnější než předchůdci, ale mají nižší spotřebu. Jeden by si myslel, že teď začne známá pohádka o zprofanovaném downsizingu, který ti co zkusili, často odsuzují, ale ono je to úplně naopak.

Řeč bude o BMW 116d. Úspornější auto mnichovské značky údajně nenajdete, ale přesto se chlubí úctyhodným zdvihovým objemem 1995 cm3. Výkon 85 kW už ukazuje na drastické škrcení životadárné řídicí jednotky a hbité vstřikovací soustavy, ale za 260 Nm mezi 1750 a 2250 min-1 se základní nafta v tomto Bawu stydět rozhodně nemusí.

Nejpomalejší jednička

Asi už tušíte, že jde o dost relativní slovní spojení. Mluvíme o standardech řady nejmenších BMW a ty jsou už od počátku výroby (na trhu jsou od roku 2004) celkem vysoké. Aktuální motorová paleta pětidveřových hatchbacků čítá čtyři zážehové a čtyři naftové motory. Jediná 130i má pod kapotou šestiválec, ostatní jsou čtyřválce se vzácně jednotným zdvihovým objemem 2,0 l. I to nejméně dynamické, co můžete zvolit – základní turbodieselu 116d – umí akcelerovat na stovku za 10,3 s a nejvyšší rychlostí je meta 200 km/h.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni
 

Motor má síly na rozdávání, ale takové povyražení jako s benzinovými atmosférickými čtyřválci stejného výrobce, s ním nezažijete. Turbodiesel nemá velkou chuť akcelerovat k červené otáčkové výseči, a když už jej přesvědčíte vytrvalým tlakem na pedál plynu, projeví se jeho koncepce plnou měrou. Zvuková izolace, která účinně bojuje s kulisou v obvyklých 2000 min-1, téměř kapituluje, ale kýžená rychlost je celkem snadno dosažena. Setrvávání kolem otáček maximálního výkonu nepůsobí řidiči takovou extázi jako v případě zážehových jednotek, a tak raději krotíme vášně a při vjezdu na trať testovacího okruhu řadíme velmi dlouhou šestku.

Skromný dvoulitr

Šest rychlostních stupňů je v tomto autě stavěno hlavně na spotřebu, což je ostatně cítit i při snaze o dynamickou jízdu, kdy se motor se zátěží při rozjezdech chvíli pere. Konstantní rychlosti, a to i nad českým dálničním limitem, zvládá stošestnáctka s přehledem a velmi nízkou spotřebou. I když se rychlostní průměr přiblíží 150 km/h, nepřekročíte sedmilitrový odběr. Při předpisových 130 km/h si auto řekne o 5,5 l/100 km (motor se pohybuje na hranici 2200 min-1) a minimální spotřeba při slušném rychlostním průměru 100 km/h bude běžně 4,6 l/100 km.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni
 

Motor přímo slyšet není, ale ve vyšších rychlostech si až po čase uvědomíte, že charakteristické hluboké hučení i v moderním BMW zůstává. Nezbývá než zvýšit hlas nebo otočit volume doprava. Z vibrací nezbylo skoro nic. Nejvíce se třepe řadicí páka při volnoběhu (amplitudy, které řadička opisuje, vzbuzují, vzhledem k cenové kategorii, úsměv), vibrace jsou v ní cítit i za jízdy, takže na ní asi dlouho dlaň řidičovy pravačky nespočine.

Městské pojížďky

…má zlevňovat systém vypínající samočinně motor, kdykoliv máte zařazen neutrál a stojíte. Funguje to pěkně, motor startuje, jakmile vymáčknete celkem tuhou spojku a téměř nikdy nezdržuje od rozjezdu. V kombinaci se zážehovým motorem, který má přeci jen klidnější start a vypnutí, bychom podobnou věc doporučili i řidičům, kterým naprázdno běžící motor duši nedrásá. S turbodieselem to už tak jasná volba není. Vibrace, které jsou s vypínáním a startováním spojené, zhoršují komfort městské jízdy, nebo v horším případě popojíždění v koloně. Dříve nebo později pak sami tlačítkem funkci start-stop vyřadíte z činnosti.

Motorářům BMW nejsme oprávněni radit jak vyzrát na spotřebu. Nové systémy mají jistě vyzkoušené, ale přesto cítíme, jak srdce řidičů naučených chladit turbodmychadlo po dojezdu na dálniční odpočívadlo trpí. Systém v tomto BMW motor nemilosrdně vypíná i krátce po vysokém zatížení, jakoby turbodieselovým matadorům chtěl dokázat, že je už z jiného těsta.

Typisch BMW

I základní BMW má přesné řízení s dokonalou zpětnou vazbou a tužší podvozek kombinovaný s runflaty, který dává cítit každou nerovnost i v základním turbodieselu, ale zase dokáže podržet, když si chcete hrát. K tomu je přímo předurčen zadní pohon, eliminující vliv hnacích sil na řízení. Hravost jedničky podporuje i dvoustupňové vypnutí stabilizačního systému.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni
 

Na dálnici, kam by měla tato motorizace směřovat nejčastěji (pro zábavu bude vhodnější některý zážehový dvoulitr), je auto velmi stabilní.

Odolné bočnice standardních pneumatik zajišťují nejen komfortní dojezd v případě defektu, ale také dobrý objem kufru (díky absenci rezervy). Na předních místech je dostatek místa pro běžně vzrostlé řidiče, ale designéři vše navrhli tak, aby vás BMW obklopilo, viděli jste dlouhou kapotu a měli pocit, že sedíte nízko a daleko vzadu, kousek od hnací nápravy. Nízko položené sedáky vyhovují na předních místech, kde si můžete natáhnout nohy, vzadu tuto možnost nemáte, a proto se smiřte se sezením se stehny ve vzduchu.

Závěr

Neobvyklý postup, který BMW pro základní motorizaci s turbodieselem zvolilo, není špatnou volbou. Relativně objemný motor umí nabídnout průměrný točivý moment, jehož výhodou je neuvěřitelně široké pásmo, v němž je k dispozici. Spojení se systémem vypínajícím motor budete blahořečit, jen když se vydáte na economy run. V kolonách ještě poděkujete technikům za možnost vypnutí této automatiky.

Jízdní zážitky, které dokáže základní jedničkový hatchback nabídnout, jsou mimořádné. Stejně jako jeho pořizovací cena a velmi nízká spotřeba.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni
 

První cena vozu645.300,- Kč (116d, 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací689.850,- Kč (116d, 85 kW)
Základní cena testovaného vozu689.850,- Kč 116d, 85 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků791.910,- Kč (116d, 85 kW)

Plusy

  • Velmi nízká spotřeba i při běžné jízdě
  • Řízení s optimální zpětnou vazbou, bez vlivu hnacích sil
  • Sportovní pozice za volantem
  • Ve třídě výjimečné uspořádání pohonu
  • Bezprostřední kontakt řidiče s vozidlem
  • Robustní stavba karoserie i interiéru

Mínusy

  • Horší jízdní komfort
  • Vysoká cena základního naftového modelu
  • Hluk ve vyšších otáčkách a rychlostech
  • Velký mech. odpor při řazení zpátečky
  • Horší výhled vzad
  • Stísněný prostor vzadu, nízko nad podlahou položené sedáky
  • Vyšší sazba povinného ručení za motor 2,0 l

Témata
BMW 116d
Cena základní sestavy 689 850 Kč
Cena testované sestavy 791 910 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1150
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 525
Rozměr pneu: 205/50 R17
BMW 116d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly