Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 120d – Radost z jízdy i ze spotřeby

Ondřej Láník
Kdyby všechny výběhové modely jezdily tak, jako nejmenší BMW na sklonku své kariery, byli by všichni řidiči s velkým Ř maximálně šťastní…

Za 6 let, co se BMW řady 1 prodává, jsme zveřejnili na Auto.cz devět testů jedničky. Objevit něco zcela nového v tom desátém nebude snadné, a tak pohled na jednu z prostředních naftových motorizací ve třídveřové karoserii bude tentokrát poněkud rekapitulační.

Zájem klientely nejmenšího modelu BMW se soustřeďuje na nejsnáze dostupné zážehové motory. Tento fakt dokonale ilustrují nejen statistiky registrací, ale i bazarové weby, kde se to hemží převážně nosnými čtyřválcovými modely 116i. Zájemců o naftu je u nás asi třetina. Na výběr přitom je rovnou několik dvoulitrů s různými marketingovými označeními, od 116d, přes 118d, náš 120d, až po vrcholný dvojitě přeplňovaný dvoulitr ve 123d.

bmw nizsistredni testy bmw nizsistredni testy
 

Co tedy nabízí naftová stodvacítka na sklonku kariery? Koncepčně jde i po šesti letech o unikátní řešení, kterému v podstatě nikdo ve třídě nedokáže konkurovat. Jízda v jedničce patří stále na vrchol řidičských zážitků v nižší střední třídě, bavíme-li se o automobilech s cenou do jednoho milionu. Ano, automobilka zatím plošně nezlevnila své výrobky, tak jako její druhý konkurent z Bavorska, jehož zboží lze ze skladových zásob koupit s cenovkou blízkou neprémiové části segmentu.

V našem případě dostala stodvacítka poměrně nákladné provedení Edice Sport (+94.380,-Kč), což vizuálně posunuje třídveřovou karoserii dále, směrem k rychlým hatchbackům a podvozek blíže k nekompromisním polozávodním strojům. Po prvních kilometrech běžné jízdy se vám asi bude zdát odpružení neakceptovatelně tvrdé, ale při rychlejší jízdě se ukáže, že funguje naprosto bezvadně. To se totiž projeví velmi dobré tlumení větších a dlouhých nerovností, stabilita ve vyšších rychlostech, minimální náklony karoserie a tedy i rychlá odezva na změny směru. Velkou radost řidiči dělá tuhé řízení s dokonalou zpětnou vazbou ve špičkovém M-volantu, stejně jako snadno dávkovatelný a přesvědčivý brzdný účinek.

bmw nizsistredni testy bmw nizsistredni testy A co ten motor? Souhlasíme s tím, že v dokonalém světě, se kombinace naftového čtyřválce a M-paketu příliš často objevovat nebude, jenže v takovém světě nežijeme. Nafta mnichovských motorářů patří svými parametry (130 kW při 4000 min-1, 350 Nm mezi 1750 a 3000 min-1) k tomu nejlepšímu na trhu. Při volnoběhu poměrně výrazná kulisa asi trochu překvapí, stejně jako vibrace, které se do podlahy v některých chvílích přenášejí, ale to je asi tak vše, co lze tomuto turbodieselu vytknout. Motor funguje s radostí už nad volnoběhem a bez odříkání se nechává vytáčet až daleko za 4000 min-1. Obrovský točivý moment v nízkých otáčkách dovoluje pohrávání se zádí v nízkých rychlostech snad ještě snadněji než ve výkonných nepřeplňovaných benzinových verzích.

Šestistupňová převodovka zdědila geny sportovních skříní s poměrně výrazným mechanickým odporem při změně rychlostí. Řidičům, kteří své auto chtějí ovládat, to asi vadit nebude, subtilnějším řidičkám už možná ano. Zpřevodování každopádně i tomuto továrně vyladěnému modelu umožňuje jízdu na spotřebu. Dálniční trasy jsou jeho doménou zejména kvůli nízké spotřebě ve vyšších rychlostech. Ve 130 km/h se dostanete snadno na 5,7 l/100 km při 2400 min-1, jízda loudavým tempem 100 km/h znamená odběr pouhých 4,3 l/100 km. Paradoxem je, že ve 130 km/h je podvozek pohodlnější než při nižších rychlostech – tedy přinejmenším na českých dálnicích.

bmw nizsistredni testy bmw nizsistredni testy Ačkoli součástí opatření EfficientDynamics, snižujících vliv vozidla na životní prostředí, je i Stop&Start systém, ve městě s tímto vozem nebudete zrovna šťastni. Vypínání turbodieselu vypadá zpočátku jako chytrá funkce, ale po několika startech začnete hledat tlačítko, kterým se systém vypíná. Automatické startování totiž zvýrazňuje vibrace čtyřválcového turbodieselu a dává posádce naplno pocítit, kde zůstávají slabiny výkonných, i když extrémně úsporných vznětových jednotek.

Specifikem třídveřového hatchbacku jsou delší dveře s bezrámovými okny. Utěsnění za jízdy i tuhost karoserie tento prvek neovlivnil, předním cestujícím se navíc do automobilu snáze nastupuje. Jednička nebyla uvnitř velká ani při uvedení na trh, dnes je však její postavení vedle neprémiových hatchbacků ještě horší. Nová generace bude tedy vylepšovat koncept řady 1 právě v oblasti prostornost interiéru. Se sportovním laděním třídveřové verze a příplatkového M-paketu dokonale ladí možnost spustit sedadla nízko nad podlahu, řidič je obklopen ze všech stran, přičemž nejvíce jej objímá středový tunel a výrazné (nastavitelné) sevření bočních polštářů sedadel.

bmw nizsistredni testy bmw nizsistredni testy V době, kdy mívají podvozky konkurence to nejlepší za sebou, ukazuje nejmenší BMW, že stejný hardware se bez velkého váhání může vydat i do útrob příští generace. Dvoulitrový turbodiesel sice není tím pravým sportovním srdcem, ale spojení velké síly, snadné ovladatelnosti a nízké spotřeby působí přesvědčivě a pro mnoho zákazníků i logicky.

Kdo se nespokojí s běžným vzhledem, chce se odlišit, nebo vylepšit jízdní vlastnosti, má u BMW M jistotu špičkového továrního tuningu. Na první pohled extrémně vysoká cena za komponenty s písmenem M se možná po několika experimentech s méně značkovým tuningovým zbožím stane první volbou s nejlepším poměrem výkon/cena…

bmw nizsistredni testy bmw nizsistredni testy
 

První cena vozu608.400,-Kč (116i, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací756.600,-Kč (120d, 130 kW)
Základní cena testovaného vozu756.600,-Kč (120d, 130 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků913.978,-Kč (120d, 130 kW)

Plusy

  • Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
  • Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
  • Tuhá karoserie
  • Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
  • Nízká spotřeba i při rychlé jízdě

Minusy

  • Při pomalé jízdě na špatné vozovce nepohodlné odpružení
  • Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
  • Mechanické odpory při řazení, zejména zpátečky
  • Vysoká cena

Ondřej Láník
BMW 120d
Cena základní sestavy 756 600 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, ABS, brzdový asistent, Dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, čelní, boční a hlavové airbagy, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru, ocelová kola s pneumatikami 195/55 R16, přední i zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, filtr pevných částic, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření a velikostí aktivní plochy v závislosti na brzdné síle, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, zadní opěradla, dělená v poměru 60:40, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním integrované v klíči, rádio "BMW Business CD" s CD přehrávačem, s podporou MP3, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 913 978 Kč
Výbava testované sestavy Držák nápojů (+1040,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+8.658,-Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+7.072,-Kč), kontrola parkovací vzdálenosti vzadu (+11.804,-Kč), dešťový a světelný senzor (+3.406,-Kč), bi-xenonové světlomety (+15.730,-Kč), automatická klimatizace (+14.690,-Kč), Edice Sport (94.380,-Kč) obsahující multifunkční volant, 17palcová kola z lehké slitiny, velurové koberečky, sportovní sedadla, hliníkové prvky obložení interiéru, mlhová světla, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty, čalounění stropu v barvě antracitu. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 228
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 500
Rozměr pneu: 225/45 R17
BMW 120d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano