Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 330i Touring - třistatřicet splněných snů

Ondřej Láník
Spojení špičkového řadového šestiválce s karoserií kombi může v prvních chvílích vypadat jako zbytečná rozmařilost. Jenže když dodáme, že jde o značku BMW, vše je mnohem snáze pochopitelné a ti kteří již mají zkušenost, ihned vědí o čem je řeč. Radost...

Spojení špičkového řadového šestiválce s karoserií kombi může v prvních chvílích vypadat jako zbytečná rozmařilost. Jenže když dodáme, že jde o značku BMW, vše je mnohem snáze pochopitelné a ti kteří již mají zkušenost, ihned vědí o čem je řeč. Radost z jízdy je jaksi samozřejmým doplňkem prémiového standardu této značky a skvěle zabalených 190 kW pod kapotou této „užitkové“ trojky je připraveno plnit sny. Každý den, bez ohledu na to, jedete-li právě do práce nebo za zábavou.

Rychlé kombi? Dnes již samozřejmost!

Prestiž už dávno neznamená ježdění po světě autem s klasickou tříprostorovou karoserií. Zákazníci BMW jsou lidé aktivně trávící volný čas a takovým lidem je třeba nabídnout něco alespoň trochu variabilního a přiměřeně prostorného. Není-li navíc náš modelový zákazník právě na vozy do lehkého terénu, zbývá jediná možnost – kombi. Popularita této karosářské varianty roste dlouhá léta. BMW patřilo mezi průkopníky v zavádění malých lifestylových kombi do výroby. Vždyť na dnes již legendární BMW 3 (E30) z konce osmdesátých let dodnes mnozí vzpomínají jako na vrchol užitné elegance své doby. Aktuální provedení BMW 3 Touring jsme již vyzkoušeli se silným vznětovým šestiválcem i s mnohem dostupnějším řadovým čtyřválcem ve 320d. Vrcholem nabídky trojkových kombi je náš dnešní cíl: BMW 330i Touring.

6 válců x 6 rychlostí = 330i

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Při dočasné absenci sportovního vrcholu trojkové řady je relativně civilní třistatřicítka skutečným vlkem v rouše beránčím. Standardní outfit není ani zdaleka tak dravý, jako ten, ve kterém přijel náš testovaný model. Do úboru, odpovídajícímu podávaným výkonům, jej přivedl až příplatek necelých 100 tisíc korun za M sportovní paket. Nechcete-li budit pozornost ušetříte, ale jednoznačně sportovní výkony pochopitelně zůstanou. Toto kombi se může na trati směle utkat se základním modelem Porsche Boxster, protože akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 6,4 sekund (tj. o dvě desetiny pomalejší čas než Porsche) a akceleraci vozu poháněného řadovým šestiválcem zastaví teprve omezovač nastavený na 250 km/h. V našem případě je dynamika poznamenána výběrem příplatkové automatické převodovky se šesti stupni, která akceleraci zpomalila na 6,8 sekund. Sportovní naturel je tím oslaben, výhodou je tato volba ve městech a v kolonách.

Start motoru provedený tlačítkem na přístrojové desce je krátkou předehrou k sametovým vlastnostem řadového šestiválce v nízkých a středních otáčkách. Parametry motoru budí respekt již na papíře. 190 kW při 6600 ot./min a 300 Nm mezi 2500 a 4000 ot./min umí dostat z třílitrového atmosférického motoru jen málokdo. Přidáním plynu probudíte stádo koní, kteří jsou neustále ochotni ke sprintu jakoby se řítili do cílové rovinky slavného dostihu. Je přitom jedno, jestli právě jedete krokem a na otáčkoměru je sotva tisícovka otáček nebo se blížíte rychlostem, za něž dnes policisté hrozí odebráním řidičského oprávnění. Hořčíková jednotka se s chutí vydává do okolí šesti tisíc otáček, při kterých již ve voze hraje mohutný, ale libozvučný koncert.

Příkladná pružnost motoru je skvěle sladěna s požadavky, které si v souvislosti s takovým vozidlem dovedeme představit. Při klidné jízdě, kdy nemáte chuť být provázeni výraznou akustickou kulisou vysokovýkonného agregátu, je motor skutečně luxusním společníkem salonního typu. Pod plným zatížením, při razantním stlačení plynového pedálu, dojde k rychlému podřazení šestistupňového automatu a baryton řadového motoru dává jednoznačnou informaci o tom, kdo že je přes motory této objemové třídy na světě nejpovolanější. Ten zvuk si pravděpodobně oblíbíte a možná se pro vás stane relativně bezpečnou drogou.

Skvělá konstrukce motoru však neznamená pouze opojné zrychlování a příkladnou kultivovanost chodu. Důležitým hlediskem je i v této kubatuře spotřeba paliva. Rozsáhlé vývojové oddělení konstrukce motorů BMW to respektuje a výsledky své práce mnohdy přidává k lepšímu. Vezmeme-li totiž v úvahu nadprůměrné jízdní výkony, je kombinovaná spotřeba 9,3 l /100 km (s automatickou převodovkou) velmi dobrá hodnota. Ano, jde o laboratorní výsledek, ale věřte, že není utopií. Reálný odběr paliva z nádrže je odvislý jen a pouze na řidičově trpělivosti a schopnosti odolat pokušení. My jsme to zkoušeli na dvousetkilometrové trase z Prahy do Znojma, která skončila spotřebou paliva 8,5 l/100 km(!). Průměr za celý test se pak ustálil na deseti litrech běžného 95oktanového benzinu. Pro maximum výkonu a spotřebu dle specifikace je výrobcem doporučován benzin 98oktanový.

Zážitky i bez závratných rychlostí

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Jízda nad platnými rychlostními limity je značně rizikovým jednáním jak z hlediska bezpečnosti provozu tak také kvůli přísným postihům. K čemu tedy vlastnit BMW, které umí i 250 km/h? Výkladů je hned několik. Američané by jistě začali opojným zrychlením z klidu na křižovatkách nebo pružné akceleraci na rovinkách, kdy nepotřebujete extrémně vysoké otáčky k tomu aby motor spolupracoval. V Evropě je kladen důraz na jízdu po zatáčkovitých úsecích s přímou odezvou vozu na konání řidiče. Evropané zkrátka chtějí mít auto stále pod kontrolou, což vlastně vysvětluje i malou popularitu samočinných převodovek.

Vlastnit trojkové BMW to znamená mít skutečně velmi přímou vazbu se vším, co se s vozem děje při jízdě. Komunikativní řízení bez vlivu hnacích sil, které pochopitelně ovlivňují zadní hnací kola, bylo v našem případě rozšířeno o aktivní prvky, variabilně měnící převod řízení. I když názor na tento moderní prvek výbavy může být značně subjektivní, nám se proměnlivé vlastnosti řízení v případě tohoto kombi zamlouvaly. Tam, kde bylo přirozené zatáčet volantem jen o malý úhel, tam to také elektronika aktuátorům předepsala.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Velmi těžko jsme se loučili s kůží potaženým věncem multifunkčního volantu, který měl značnou zásluhu na dobrých pocitech z ovládání vozu. Stejný verdikt lze pronést nad sedadly s výborným bočním vedením, která byla čalouněna umělou kůží Alcantara. Spolehlivý účinek brzd naštěstí u vozů této značky patří k samozřejmým položkám výbavy, stejně jako kvalitně zpracovaný exteriér i interiér. Jízda se sportovním podvozkem kombinovaným s osmnáctipalcovými koly je výzvou pro řidiče, který cestuje po českých silnicích. Z nároků na jízdní komfort je třeba na nerovných úsecích slevit, hrubší asfalt se projeví ve zvýšeném hluku od kol. Počítat je třeba i s vyšší spotřebou paliva.

Rychlá KOMBInace

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Částka 47.400 Kč, které musíte vydat navíc proti stejně motoricky vybavenému sedanu se nám zdá naprosto přiměřená a ve srovnání s dalšími položkami příplatkové výbavy až zanedbatelná. Jako protihodnota je zde ne objem základního zavazadlového prostoru, ale spíše variabilita, kterou kombi nabízí. Pohled do otevřeného vstupního otvoru v zádi připomíná o třídu menší kombi a ty největší hatchbacky jaké jsou dnes na trhu. Je to zklamání? Ale vůbec ne, slovo touring se totiž nepřekládá jako „stěhující se“, ale jako „cestující“. Cílem tohoto kombi není přemísťovat náklad, ale spíše posádku, která občas potřebuje naložit i něco víc.

Související články:

První cena vozu 828.200,-Kč (318i Touring (95 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 1.154.500,-Kč (330i Touring 190 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.154.500,-Kč (330i Touring 190 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.811.047,-Kč (330i Touring 190 kW)

Plusy:

  • výborný podvozek
  • dynamický funkční design
  • bezchybná ergonomie
  • silný a pružný motor s příznivou spotřebou paliva
  • tuhá karoserie
  • přesné řízení
  • účinné brzdy

Minusy

  • malý zavazadelník
  • vzhledem k ceně chudá standardní výbava
  • ceny položek příplatkové výbavy

Děkujeme za zapůjčení vozu společnosti AuTec Group.

Ondřej Láník
BMW 330i Touring
Cena základní sestavy 1 154 500 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC + T (kontrola prokluzu zadních kol), CBS (rozložení brzdného tlaku), DSC III (dynamická kontrola stability), DTC (trakční modul), 6 x airbag (čelní, boční, hlavové), mlhové světlomety a vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově i podélně nastavitelný kožený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, posilovač řízení, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, asférická, lakovaná v barvě vozu, elektricky ovládaná přední i zadní okna, klimatizace s mikrofiltrem, dvoustupňová brzdová světla, 3 hlavové opěrky vzadu včetně sklopné prostřední, pneumatiky pro nouzový dojezd včetně čidla defektu, startování motoru tlačítkem, bílá směrová světla v předu, rádio BMW Business s CD a přípojkou na CD měnič, 18palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 225/45 Kč
Cena testované sestavy 1 811 047 Kč
Výbava testované sestavy automatická převodovka (+ 66.784,-), aktivní řízení (+ 38.390,-), multifunkční volant (+ 4.430), kola z lehkých slitin Star Spoke (+20.672,-), Alarm (+ 12.993), integrovaný univerzální dálkový ovladač (+ 7.088,-), komfortní přístupový systém (+ 17.719,-), M Sportovní paket obsahující sportovní podvozek, M aerodynamický paket, díly exteriéru v barvě karoserie, individuální čalounění stropu Anthracite, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, mlhové světlomety vpředu (95.975,-), zelený pruh proti slunci (+ 2.067,-), střešní lišty (6.497,-), panoramatické střešní okno (41.343,-), roletky bočních oken vzadu (+ 5.316,-), velurové koberečky (+2.953,-), zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (+ 14.175,-), elektrické nastavení sedadel (+ 36.914,-), vak na lyže (5.316,-), bederní opěra pro řidiče a předního cestujícího(+ 8.564,-), loketní opěrka (+ 4.430,-), ostřikovače světlometů (7.679,-), parkovací systém PDC vpředu i vzadu (+ 22.261), dešťový senzor (+ 3.544,-), xenonové světlomety (+ 18.309,-), adaptivní světlomety (+ 11.812,-), automatická klimatizace (+ 22.149,-), světelný paket (+2.953,-), navigační systém Professional (+ 84.827,-), příprava pro mobilní telefon s Bluetooth (+ 29.530,-), měnič CD pro 6 CD (+ 12.107,-), metalická barva Titanium Silver (+22.148,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.3 / 7 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1385
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 540
Rozměr pneu: 225/45 R17
BMW 330i Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano