Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530i - Superkombinace (08/2002)

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě...

BMW řady 5 je na silnicích k vidění již od roku 1995. Přesto je tento automobil, jenž prošel významnější modernizací v roce 2001, stále jedním z nejlepších automobilů svého segmentu, tedy vyšší střední třídy. Řada 5, která se kromě testovaného tříprostorového provedení nabízí též jako praktické pětidveřové kombi, nabízí v rámci svých konkurentů nejvíce sportovního stylu a charakteru. Tato vlastnost je ostatně zřejmá již z pouhého pohledu na uhlazenou karoserii, která i přes svou délku 4775 mm působí mimořádně kompaktně. Na BMW řady 5 nejvíce upoutají celkové proporce s výrazně skloněným předním sklem a dlouhým rozvorem s typicky krátkým předním převisem. Zmiňovaná modernizace s sebou přinesla nově pojaté, výraznější světlomety, které jsou zejména v noci jasným identifikačním prvkem tohoto automobilu. Ptáte se proč? Protože obrysová světla mají na každé straně tvar dvojice kruhů, čímž se zvýrazňuje pro značku BMW typická dvojice kulatých světlometů.

Napsal jsem, že "Pětka" je jedním z vůbec nejsportovnějších modelů své kategorie. Přejděme proto k tomu, co tyto vlastnosti zaručuje - k podvozku, motoru a zejména k jízdě samotné. Řada 5 je typický "Bavorák". Má proto podélně uložený motor a pohon zadních kol. Verze 530i, která tvoří jakýsi střed nabídky této modelové řady, disponuje špičkovým třílitrovým řadovým šestiválcem. Právě řadová koncepce spolu s propracovaným čtyřventilovým rozvodem disponujícím plynulým proměnným časováním (Double Vanos) nejen sacích, jak bývá obvyklé u konkurence, ale též výfukových ventilů stojí za mimořádnými vlastnostmi tohoto motoru. Přestože nemám příliš rád superlativy, musím učinit výjimku. Mám totiž dojem, že se jedná o vůbec nejlepší zážehový atmosféricky plněný třílitrový motor na trhu. Kombinace síly v nízkých otáčkách, výkonu ve vysokých s jedinečnou kultivovaností berou dech sami o sobě. Podíváte-li se posléze na údaje o spotřebě paliva, jistě nevyjdete z úžasu. Musím jen dodat, že "papírové" hodnoty jsou reálně dosažitelné.

Základem vynikajících jízdních vlastností je tuhá karoserie a s jejími vlastnostmi sladěné odpružení a samozřejmě propracovaná samotná konstrukce zavěšení kol. U BMW mají v tomto ty nejlepší zkušenosti a je zřejmé, že i v případě řady 5 se jim povedla mistrovská práce. Řada 5 byla v době svého uvedení na trh vůbec prvním automobilem s celohliníkovým podvozkem. Tato zdánlivá maličkost však má za důsledek vynikající schopnost pohlcování především krátkých nerovností silnice při současném relativně tuhém naladění podvozku. Přestože bylo testované provedení vybaveno sportovním tak zvaným M podvozkem, který obsahuje kromě optického kitu i tvrdší naladění podvozku, jízda s tímto automobilem nebyla nijak skákavá či nepříjemná. Ba právě naopak. Tuhost BMW 530i byla zřejmá na každém ujetém metru. Velmi přesné řízení umožňuje velmi citlivou komunikaci mezi vašimi prsty a předními koly. Vzhledem k celkové velikosti a hmotnosti tohoto automobilu je překvapující jeho ochota k rychlé jízdě a zejména způsob, jakým se v tomto režimu chová. Za volantem tohoto modelu si na své přijde každý řidič, který nebere jízdu jako nutné zlo. Samostatnou kapitolou je i stabilita BMW 530i při rychlé jízdě po dálnici. Automobilu je v podstatě jedno na jakou číslici právě ukazuje ručička rychloměru. Je-li tam číslo 130, 180 nebo 240, je v podstatě lhostejné. Nevěřili byste proto, jak se vzdálenosti mezi vašimi cíli zkrátí...

Interiér BMW řady 5 je vcelku dostatečně prostorný. Na druhou stranu je však třeba říci, že na trhu jsou již mnohem prostornější auta této kategorie. Na předních sedadlech s příjemným bočním vedením je prostoru dostatek. I vzaduje však vzhledem k relativně (díky konkurenci) menšímu prostoru dostatek komfortu a pohodlí.

Jak jsem psal v úvodu BMW řady 5 je nejsportovnějším automobilem ve své kategorii. Díky této vlastnosti přirozeně nabízí i nejvíce radosti z jízdy. Ta je zde však kombinována se značným komfortem a prestiží. Speciálně provedení 530i mě nepřestávalo překvapovat svou kombinací výkonnosti, kultivovanosti a spotřeby paliva.

Cena základní sestavy 1 365 900 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.1 / 7.4 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 540
Rozměr pneu: 225/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1512
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1140 / 920
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 630
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 520
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano