Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 640d Gran Coupe: První jízdní dojmy

Diskuze (46)
Čtyřdveřové kupé konečně nabízí i BMW. Čekání se vyplatilo, výsledek za to stojí.

Za prvním setkáním s novým BMW 6 Gran Coupe jsme se vypravili do Brna. Jeden z prvních kousků, který dorazil do ČR, nám zapůjčila firma Renocar. Byli jsme první, kdo s čtyřdveřovou Šestku vyjel do provozu, při převzetí svítila na počítadle kilometrů číslice tři.

Gran Coupe je třetí karosářskou verzí BMW řady 6. Přichází jako odpověď na Mercedes třídy CLS, který loni přezbrojil už na druhou generaci. Čekání na čtyřdveřové kupé z Mnichova bylo opravdu dlouhé, mezitím zareagovali i u Audi, zatímco BMW vyrukovalo jen s víceúčelovým 5 Gran Turismo.

Teď je tomu ale konec, Gran Coupe je konečně realitou, jako šesté karosářská verze řady 5 a 6. Už zběžným pohledem je ale zřejmé, že novinka pokukuje výš. Dlouhá a nízká silueta staví na obrovské kapotě motoru, elegantní linii střechy a dlouhém a svalnatém, přesto štíhle působícím zadním převisu.

Čísla podporují dojem něčeho víc. Délka překonává hranici pěti metrů a ceny sebevědomě startují nad dvěma miliony korun. 6 Gran Coupe proto nepokrytě zasahuje do teritoria řady 7. Ta je luxusní a extravagantní, čtyřdveřové kupé zase především krásné a lehkomyslně rozmařilé.

Interiér pochází z kupé řady 6. Sedí se extrémně nízko, níž se ze všech čtyřdveřových aut sedí snad jen v Aston Martin Rapide. Výhled z vozu je nečekaně dobrý, hlavní komplikací je masivní B sloupek, který ztěžuje výjezd šikmo na hlavní silnici. Sympatické je naopak sportovní čalounění sedadel a ukotvení bezpečnostního pásu přímo k sedadlu, nikoliv ke sloupku karoserie. To a další detaily pomáhá pozvednout Gran Coupe nad úroveň běžných BMW.

Dozadu lze formálně usadit tři pasažéry, pohodlně se tam budou ale cítit dva. Těm BMW dopřává dostatek prostoru pro nohy a mírně anatomicky tvarovaná sedadla. Pouhých 1392 mm vysoká karoserie ale ubírá místa pro hlavu. Nakonec to k této kategorii aut neodmyslitelně patří.

K první projížďce jsme zvolili model 640d, tedy šestiválcový třílitrový turbodiesel Twin Power přeplňovaný dvojicí různě velkých turbodmychadel. Na zadní kola posílá přes osmistupňovou automatickou převodovku nejvýš 230 kW a 630 Nm. Pro pětimetrový vůz je to bohatě dimenzovaný pohon, maximální rychlost 250 km/h a akcelerace na stovku za 5,4 sekundy jsou dostatečně výmluvná fakta.

Nechybí samozřejmě snaha snižovat spotřebu paliva: systém start-stop a funkce Eco Pro, která se u BMW stává samozřejmostí. Opačným extrémem je režim Sport, který umožňuje snadno dostat z motoru a převodovky maximum. Proč to zmiňujeme? Elektroniku se podařilo vyladit nejlépe ze všech dosavadních BMW. I v tom nejúspornějším nastavení auto nebojkotuje potřebu pořádně akcelerovat a naopak i v nejsportovnějším módu dokáže zvolnit – třeba jet při 100 km/h pohodově na osmý převodový stupeň.

Adaptivní podvozek se v 6 Gran Coupe chlubí tím nejlepším naladěním, jakého v Mnichově dosáhli. Ano, Šestka je na nízkoprofilových 19palcových kolech hodně tvrdá, a to je dobře, ale dokáže udržet i potřebnou míru komfortu. To tam je nervózní mlácení náprav a poskakování, které kritizujeme nižších modelových řad, místo něj přichází konzistentní nastavení, jaké od značky BMW očekáváme.

Když k tomu přidáte ochotu laškovně pohodit zadkem v zatáčce a navzdory hmotnosti a rozměrům schopnost nechat se řídit volantem i plynovým pedálem, ukáže se, že 6 Gran Coupe je trefou do černého. Najednou to všechno dává smysl – v Mnichově nezapomněli dělat pořádná auta pro řidiče, jen se s některými modely rozhodli jít vstříc méně puristickým zákazníkům. Chytrá strategie, ve které si každý najde to svoje BMW. To by mohlo být zárukou dalších prodejních úspěchů.

Automobil k prvním jízdám poskytl brněnský dealer BMW, společnost Renocar.

BMW 6 Gran Coupe – Základní technická data
Motor640i650i650i xDrive640d
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2979439543952993
Válce/ventily6/248/328/326/24
Největší výkon [kW/ot/min]235/5800-6000330/5500-6000330/5500-6000230/4400
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]450/1300-4500650/2000-4500650/2000-4500630/1500-2500
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,44,64,55,4
Komb. Spotřeba [l/100 km]7,7-7,98,6-8,89,2-9,45,5-5,7

Diskuze (46)
24. 5. 2012 15:47
Re: Chris
Audi je vevitř hezčí, ale jízdně horší... každý máme jiné potřeby a měřítka...
24. 5. 2012 15:46
Re: Chris
Jo, vypadalo líp a jelo o sto procent hůř, s motorem co se opíral o přední espéztku >:-[] btw vybrat nejsociálnější verzi interiéru a podle toho hodnotit, to je podle mně trochu unfair. Každopádně, i kdyby to tak bylo, na interiér se nejezdí... ale to majitel audiny nikdy nepobere...
24. 5. 2012 15:25
Re: krasa
Je to krasavec! (to auto, samozrejme)

Svez mne taky!
Avatar - white label
24. 5. 2012 14:56
Re: Chris
Najdi si palubku E39 (klidně i před faceliftem) nejen s origo LCD navigačkou, ale i s hliníkovým dekorem a tříramenným volantem. Uvidíš, že na svou dobu i dobovou prémiovou konkurenci (A6/C5) byl naprosto v pořádku..., pak srovnej původní E60 s A6/C6.
24. 5. 2012 14:48
Re: Nejhezci (ne)coupe
Nemyslel jsem tím, že by se musela nutně natáhnout. Spíš jsem měl na mysli výšku, svažování střechy atp. Možná se pletu a rozdíly jsou tam mnohem dramatičtější, uvidím, až je budu mít vedle sebe, ale už pětka pro mne byla zdatný konkurent CLS. Celkem mne zajímá, jestli šestka dostala lepší odvětrávání. V pětce mne zklamalo (nic moc výkon a přes polstrování jsem cítil rám, na kterém jsou upevněné ventilátory, nebo něco takového - po delší jízdě to nebylo nic moc).