Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild

Ondřej Láník
Diskuze (37)
Lexus o své primáty nepříjde. Nové hybridní BMW řady 7 je velmi výkonné, ale za svou sílu vděčí nejvíce přeplňovanému osmiválci. Elektrická část hnacího ústrojí se podobně jako u konkurenčního Mercedesu S 400 Hybrid omezila na pomocný 15kW elektromotor.

Třífázový synchronní elektromotor je v BMW ActiveHybrid 7 umístěn mezi spalovací motor a hydrodynamický měnič osmistupňové automatické převodovky. Fakticky je elektromotor ve tvaru tenkého disku přímo spojen s klikovou hřídelí spalovacího motoru. Malé rozměry a hmotnost jen 23 kg usnadnily snadnou integraci do hnacího ústrojí, které je v nabídce i bez elektrické části v modelu 750i.

Hybridní soustava použitá v BMW ActiveHybrid 7 se řadí mezi tzv. mild hybridy. Automobil tedy nemůže být poháněn výhradně elektrickou silou, elektromotor má pouze pomocnou funkci, má vykrývat provozní režimy, ve kterých je objemný spalovací motor na štíru s účinností, spotřebou nebo produkcí emisí.

Elektromotor má nejvyšší výkon jen 15 kW, v generátorovém režimu pak 20 kW, kterými dobíjí lithiový akumulátor. Nejvyšší točivý moment činí 210 Nm. Celkový systémový výkon hybridní soustavy je 342 kW, točivý moment pak 700 Nm. Samotný osmiválec disponuje 330 kW mezi 5500 a 6000 min-1, točivý moment vrcholí 650 Nm mezi 2000 a 4500 min-1. BMW ActiveHybrid 7 zvládá evropský jízdní cyklus absolvovat se spotřebou 9,4 l/100 km. BMW 750i potřebuje 11,4 l/100 km.

Další vývoj systému Brake Energy Regeneration instalovaného u všech čtyřválcových BMW s manuální převodovkou vyústil ve funkci rekuperace brzdné energie v generátorovém režimu. V něm je při brzdění nejprve aplikováno čistě elektrické brzdění, případně kombinace elektrického a mechanického brzdění. Řízení tohoto automatického procesu má na starost jednotka DSC (Dynamic Stability Control). Podle výrobce nebude řidič při jízdě schopen rozpoznat přechod mezi oběma druhy brzdění.

V BMW ActiveHybrid 7 jsou instalovány dva elektrické okruhy. Standardní 12V a vysokonapěťový 120V. Do něj je zapojen kompaktní lithiový akumulátor (hmotnost 27 kg, rozměry 37 x 22 x 23 cm) umístěný u zadní nápravy. Akumulátor, jehož kapacita je relativně malá (ve srovnání s full-hybridy) činí jen 400 Wh, je na místě dodatečného kompresoru ventilace zadních sedadel, a proto tato příplatková funkce není k dispozici pro BMW ActiveHybrid 7. Zavazadlový prostor má objem 460 l.

Na vysokonapěťový okruh je napojen kompresor klimatizace, takže komfort na palubě vozidla není závislý na běhu spalovacího motoru jako u konvenčních automobilů. Klimatizační jednotka může být dokonce spuštěna dálkově a teplota v interiéru tak může být snížena až o 30°C před nastoupením posádky. Energie skladovaná v lithiovém akumulátoru je používána k hladkému startu spalovacího motoru, což se podle BMW děje velmi rychle a bez vibrací, které by rušily posádku.

BMW ActiveHybrid 7 zvládá díky spojení osmistupňová automatické převodovky s elektromotorem také automatické vypínání spalovacího motoru, kdykoliv není jeho běh potřebný - tedy nejčastěji při stání vozidla na křižovatkách a v kolonách.

BMW ActiveHybrid 7 bude dodáváno ve standardním provedení i v prodloužené verzi (+140 mm na rozvoru). Od konvenčních motorizací se vizuálně liší nápisy na C-sloupcích, na víku zavazadelníku, dostupností speciálního laku "Bluewater" a aerodynamicky optimalizovanými koly s průměrem 19 palců.

BMW ActiveHybrid 7 vs. BMW 750i
ModelActiveHybrid 7750iActiveHybrid 7L750iL
Motor4,4 turbo+el.m.4,4 turbo4,4 turbo+el.m.4,4 turbo
Zdvihový objem [cm3]4395439543954395
Válce/ventily8/48/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]342/-300/5500342/-300/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]700/2000-4500600/1750-4500700/2000-4500600/1750-4500
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,95,24,95,3
Komb. spotřeba [l/100 km]9,411,49,411,4
Pohot. hmotnost [kg]2045194520701980

Ondřej Láník
Diskuze (37)
15. 8. 2009 15:41
Re: Důvod
Kdyby jsi se o tuto technologii trošku zajmal a znal čísla která tato technologie při správném použití dokáže ušetřit hodně by jsi se divil.
15. 8. 2009 15:38
Re: A teď mluv, Dinare...
S 400 H se u náš už prodává??? Lexus nepůjde na odpočinek. Toyota už dávno po japonsku stejně tak jako Mazda provozuje vodíková auta, sice je neprodává ale už má plno poznatků z jejich provozu. Jakmile příjde doba vodíku bude to zase jedna z prvních automobilek ( a nepochybuju že první bude Lexus ) kdo tyto auta masivně rozprodá do celého světa, stejně tak dobře jako Lexus v USA masíruje prodeje M-B,BMW,AUDI. Jen tak mimochodem víte, že ta naše silná německá trojka neprodá dohromady tolik vozů jako prodá právě Lexus? Lexus nemá problém, protože člověk který půjde pro X6h,MLh nepůjde nikdy pro RX450h, ty auta jsou totiž jak vzhledem tak jízdním projevem zaměřena na jinou cílovou skupinu. Spojuje je jen to, že díky Lexusu a jeho hybridům začali Němci taky nasazovat hybridy.
Avatar - white label
15. 8. 2009 12:24
Re: Zoufalý pokus....
Nadpis vzácně koresponduje s "výpovědní" hodnotou vlastního příspěvku... ;-)
15. 8. 2009 11:58
Zoufalý pokus....
Je to zoufalý pokus, předevšim přicházi pěkně pozdě. Mild hybridy nemají ve výsledku pro řidiče takový přínos, protože každy kdo má hybrida chce jezdit po parkovišti neslyšně bez motoru, což u tohoto kousku není možné. BMW se mělo vy.... na hybrid a přiblížit veřejnosti 7 řadu která umí jezdit jak na vodík tak na benzín. Tam má proti konkureci určitý náskok, ne tady, kde se zoufale pokouší dohnat něco co už dávno uteklo.
Avatar - white label
14. 8. 2009 01:44
Re: Důvod
To víš, že měla a nejen AUDI, ale i VW a dokonce i Superb, hlavně že se tu někdo pořád směje tomu "náskoku díky technice"... ;-)