BMW ActiveHybrid 7: Silný, ale jen mild
Třífázový synchronní elektromotor je v BMW ActiveHybrid 7 umístěn mezi spalovací motor a hydrodynamický měnič osmistupňové automatické převodovky. Fakticky je elektromotor ve tvaru tenkého disku přímo spojen s klikovou hřídelí spalovacího motoru. Malé rozměry a hmotnost jen 23 kg usnadnily snadnou integraci do hnacího ústrojí, které je v nabídce i bez elektrické části v modelu 750i.
Hybridní soustava použitá v BMW ActiveHybrid 7 se řadí mezi tzv. mild hybridy. Automobil tedy nemůže být poháněn výhradně elektrickou silou, elektromotor má pouze pomocnou funkci, má vykrývat provozní režimy, ve kterých je objemný spalovací motor na štíru s účinností, spotřebou nebo produkcí emisí.
Elektromotor má nejvyšší výkon jen 15 kW, v generátorovém režimu pak 20 kW, kterými dobíjí lithiový akumulátor. Nejvyšší točivý moment činí 210 Nm. Celkový systémový výkon hybridní soustavy je 342 kW, točivý moment pak 700 Nm. Samotný osmiválec disponuje 330 kW mezi 5500 a 6000 min-1, točivý moment vrcholí 650 Nm mezi 2000 a 4500 min-1. BMW ActiveHybrid 7 zvládá evropský jízdní cyklus absolvovat se spotřebou 9,4 l/100 km. BMW 750i potřebuje 11,4 l/100 km.
Další vývoj systému Brake Energy Regeneration instalovaného u všech čtyřválcových BMW s manuální převodovkou vyústil ve funkci rekuperace brzdné energie v generátorovém režimu. V něm je při brzdění nejprve aplikováno čistě elektrické brzdění, případně kombinace elektrického a mechanického brzdění. Řízení tohoto automatického procesu má na starost jednotka DSC (Dynamic Stability Control). Podle výrobce nebude řidič při jízdě schopen rozpoznat přechod mezi oběma druhy brzdění.
V BMW ActiveHybrid 7 jsou instalovány dva elektrické okruhy. Standardní 12V a vysokonapěťový 120V. Do něj je zapojen kompaktní lithiový akumulátor (hmotnost 27 kg, rozměry 37 x 22 x 23 cm) umístěný u zadní nápravy. Akumulátor, jehož kapacita je relativně malá (ve srovnání s full-hybridy) činí jen 400 Wh, je na místě dodatečného kompresoru ventilace zadních sedadel, a proto tato příplatková funkce není k dispozici pro BMW ActiveHybrid 7. Zavazadlový prostor má objem 460 l.
Na vysokonapěťový okruh je napojen kompresor klimatizace, takže komfort na palubě vozidla není závislý na běhu spalovacího motoru jako u konvenčních automobilů. Klimatizační jednotka může být dokonce spuštěna dálkově a teplota v interiéru tak může být snížena až o 30°C před nastoupením posádky. Energie skladovaná v lithiovém akumulátoru je používána k hladkému startu spalovacího motoru, což se podle BMW děje velmi rychle a bez vibrací, které by rušily posádku.
BMW ActiveHybrid 7 zvládá díky spojení osmistupňová automatické převodovky s elektromotorem také automatické vypínání spalovacího motoru, kdykoliv není jeho běh potřebný - tedy nejčastěji při stání vozidla na křižovatkách a v kolonách.
BMW ActiveHybrid 7 bude dodáváno ve standardním provedení i v prodloužené verzi (+140 mm na rozvoru). Od konvenčních motorizací se vizuálně liší nápisy na C-sloupcích, na víku zavazadelníku, dostupností speciálního laku "Bluewater" a aerodynamicky optimalizovanými koly s průměrem 19 palců.
BMW ActiveHybrid 7 vs. BMW 750i | ||||
Model | ActiveHybrid 7 | 750i | ActiveHybrid 7L | 750iL |
Motor | 4,4 turbo+el.m. | 4,4 turbo | 4,4 turbo+el.m. | 4,4 turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 4395 | 4395 | 4395 | 4395 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 342/- | 300/5500 | 342/- | 300/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 700/2000-4500 | 600/1750-4500 | 700/2000-4500 | 600/1750-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 5,2 | 4,9 | 5,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,4 | 11,4 | 9,4 | 11,4 |
Pohot. hmotnost [kg] | 2045 | 1945 | 2070 | 1980 |