Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW a karbon: Rapidní zvyšování jeho podílu i v levných vozech?

Jakub Kraus
Diskuze (18)
BMW vymyslelo novou levnou technologii výroby karbonových struktur, čímž je bude možné používat i v sériové výrobě.

Mnichovská automobilka již brzy vypustí do světa dva modely zaměřené na co nejnižší emise, BMW i3 a i8, které budou v konstrukci využívat karbonu daleko více než jakékoliv jiné sériově vyráběné vozidlo před nimi. Pohon této změny je jasný, snížení emisí je možné díky snížení hmotnosti, kterou karbonové prvky zaručují zároveň se zachováním pevnosti.

Rozšíření tohoto lehkého materiálu do velkosériové výroby však bylo zabráněno cenou a časovou náročností výroby jednotlivých dílů. BMW ale díky více než desetiletému vývoji v této oblasti zvládlo zredukovat čas potřebný k výrobě karbonových komponentů, a to prý i těch složitých, na tak krátkou dobu, že se již vyplatí karbon využívat i pro velkosériovou výrobu.

Téměř konkrétně to znamená, že BMW potřebovalo v začátcích výroby střech pro em trojky na každý díl řádově minuty, teď při výrobě i3 se povedlo tento čas snížit o 30%, k čemuž se přidalo i snížení výrobních nákladů o 50%. Hlavním důvodem umožňujícím však výrobu ve velkém měřítku je nová spojovací technika vyvinutá BMW, která dokáže spojovat karbonové díly rychleji.

Vypadá to tedy na revoluci v konstrukci vozů, takže za deset let už možná nebude celokarbonový jen nástupce McLarenu P1, ale i Fabie III.

Jakub Kraus
Diskuze (18)
19. 5. 2013 00:07
Re: 3D
Moje vize budoucnosti se točí spíš okolo formování materiálu za pomoci nanotechnologií na molekulární úrovni. Na což se lze dívat jako na pokročilou formu 3D tisku. A taková ta fantastická představa je inspirace přírodou, tedy růst/ pěstování výrobků.
18. 5. 2013 23:59
Re: 3D
Tak ona není ani ve fázi, kdy bys vůbec "vanu" monokoku v potřebné kvalitě vyrobil, nehledě na čas. Alespoň pokud vím. SLS zvládne vytvořit například titanový implantát na míru, ale kovaný hliník takhle nevytiskneš. Jsi omezen jak materiálově, tak vlastnostmi výsledných výrobků (což je dané strukturou na molekulární úrovni). Pokud nezvládneme manipulovat s hmotou na úrovni Star Treku, tak samotný "tisk" nikdy nebude univerzální odpovědí. A i když to zvládneme, neznamená to, že pro masovou výrobu nebude nějaká lepší alternativa.

Je to krásná myšlenka a naprosto ji s tebou sdílím, ale realita je hodně daleko. A tradiční metody jsou v masové výrobě těžký soupeř.

Vizionáři jsou potřeba. Aktuálně si ale neumím představit, jak by tisk vylepšil produkci CFRP v podobných aplikacích. Kromě toho, co jsem už zmínil. Jsou věci, které tisk v blízké době nevyřeší (například pec, nebo autokláv nenahradí). Pokud jde o přípravu kompozitu, něco máme zmáknuté více, něco méně, rozhodně bych do budoucna spíš vsadil na roboty, popřípadě nekonvenční postupy (jako je například kovaný kompozit).
Avatar - WalterWhite
18. 5. 2013 22:41
Re: 3D
Rešpekt si z oboru ;-) Ja tieto veci poznám len z vedeckých magazínov. Čo som videl tak 3D tlač ešte nie je v takej fáze aby dokázali vyrobiť skelet karoséria za 5 minút no verím že raz to príde. Materiál týchto karosérií by nemusel byť dráhy uhlíkový kompozit ale plast* novej generácie vystužený nejakými nano vláknami. Tá je moja vízia :-)
Avatar - PepaJ
18. 5. 2013 22:35
novy vyrobni postup
Za nekolik let ne desetileti se dockame toho, že vozy /nosnou karoserii / budou "tisknout tzn 3D tiskarny" jako jeden uceleny celek
18. 5. 2013 20:59
Re: 3D
:-O Promluvil znalec! :-)