BMW a karbon: Rapidní zvyšování jeho podílu i v levných vozech?
Mnichovská automobilka již brzy vypustí do světa dva modely zaměřené na co nejnižší emise, BMW i3 a i8, které budou v konstrukci využívat karbonu daleko více než jakékoliv jiné sériově vyráběné vozidlo před nimi. Pohon této změny je jasný, snížení emisí je možné díky snížení hmotnosti, kterou karbonové prvky zaručují zároveň se zachováním pevnosti.
Rozšíření tohoto lehkého materiálu do velkosériové výroby však bylo zabráněno cenou a časovou náročností výroby jednotlivých dílů. BMW ale díky více než desetiletému vývoji v této oblasti zvládlo zredukovat čas potřebný k výrobě karbonových komponentů, a to prý i těch složitých, na tak krátkou dobu, že se již vyplatí karbon využívat i pro velkosériovou výrobu.
Téměř konkrétně to znamená, že BMW potřebovalo v začátcích výroby střech pro em trojky na každý díl řádově minuty, teď při výrobě i3 se povedlo tento čas snížit o 30%, k čemuž se přidalo i snížení výrobních nákladů o 50%. Hlavním důvodem umožňujícím však výrobu ve velkém měřítku je nová spojovací technika vyvinutá BMW, která dokáže spojovat karbonové díly rychleji.
Vypadá to tedy na revoluci v konstrukci vozů, takže za deset let už možná nebude celokarbonový jen nástupce McLarenu P1, ale i Fabie III.