Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M6 Gran Coupé – Gran express

Aleš Jungmann
Diskuze (125)
Skloubit pohodlný vůz kategorie GT se supersportem není lehké. Inženýři v BMW však našli tajný recept.

Každé nové BMW s písmenem M v názvu si zaslouží pozornost. Zvláště, když jde o léty prověřenou kombinaci písmena a čísla. Nemá cenu chodit kolem horké kaše: pánové, nastartujte motory!

Model M6 Gran Coupé pohání stejná jednotka, jako v případě ostatních „bratříčků“ z ostré emkové stáje: dvěma turbodmychadly Twin Scroll plněný motor o objemu 4,4 litru. Ten je schopen, stejně jako v M5, nabídnout famózních 412 kW (560 koní) a 680 N.m točivého momentu. Jistě už jej každý fanda rychlých Mnichovanů zná, pro ty ostatní alespoň malé technické opáčko: zajímavostí respekt vzbuzující strojovny je fakt, že turbodmychadla jsou i s katalyzátory umístěna mezi oběma řadami válců. Unikátní je propletenec výfukových svodů - celý systém je tvořen čtveřicí zcela oddělených větví, jež samostatně míří k dvoukomorovým dmychadlům. Vždy dva z těchto výfukových svodů se spojí až těsně před vstupem k turbíně. Tím je zajištěn stálý tok výfukových plynů bez pulzů, který udržuje vysoký tlak v turbodmychadlech, čímž zajišťuje rychlé reakce osmiválce.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

O tom, jak intenzivní jeho reakce budou, můžete rozhodnout nastavením odezvy motoru. To není nic převratného, u sportovně zaměřeného vozu je však ještě důležitější možnost individuálního nastavení tuhosti tlumičů, aktivity posilovače řízení či rychlosti změny převodů. To poslední má na starosti sedmistupňová dvouspojka M-DCT, která v komfortním režimu umí řadit téměř jako automaty s hydrodynamickým měničem, zatímco v nejostřejším režimu, vhodném spíše na okruh či velmi svižnou jízdu mimo město, umí v zájmu co nejrychlejší změny převodu občas řádně zaměstnat krční svalstvo. Zvláště, pokud těsně před řazením uberete plyn; což se stává, třeba když náhle někoho dojedete. Jestliže však chcete vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy, asi vám o maximální komfort moc nepůjde. Řadit si můžete sami páčkami pod volantem, malý oblý volič automatu mezi sedadly má správnou logiku: podřazujete směrem od sebe.

Na skvělém, tlustém volantu s ideálním průměrem si můžete nastavit dvě „hot-keys“; M1 a M2. Pod jedním tlačítkem se například může ukrývat komfortní M6 Gran Coupé s lehce ostřejšími reakcemi motoru, zatímco po zmáčknutí druhého uděláte z uhrančivého auta silničního zabijáka s fantasticky drsným, sonorním zvukem. Protože události se za relativně malým čelním sklem můžou v podání M6 Gran Coupé měnit velmi rychle, je opravdu nedocenitelným pomocníkem průhledový displej s možností tradičního M zobrazení: s velkým barevným otáčkoměrem a číselným znázorněním rychlosti a zvolené rychlosti.

Nebe, peklo, ráj

Byl jsem opravdu překvapen, co všechno si k téměř dvoutunovému autu řidič v zatáčce může dovolit. Široké dvacetipalcové pneumatiky od Michelinu se urputně drží asfaltu, až si říkáte, že by přední sedadla mohla být o něco výrazněji tvarována. Silnou zbraní Gran Coupé je čitelnost, kterou podporuje i příjemně tuhé, přesné a informacemi překvapivě nasycené řízení. V tomto ohledu je na tom v dané kategorii aut lépe snad pouze Porsche Panamera.

To, že dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec dokáže zadní kola bez problémů protočit není nic zvláštního, na mokru se však budete muset obrnit trpělivostí či se, v případě vypnutí elektronických pomocníků, soustředit na spoustu kontra volantem. Když totiž silnice není dokonale rovná, stávalo se, že mohutných 680 N.m rozblikalo oranžové smýkající se autíčko i na šestku. Motor má tolik síly, že v manuálním režimu se s častou změnou převodů opravdu moc zabývat nemusíte; už ve třech tisících je k dispozici nejen maximální točivý moment, ale také zhruba 220 kW.

Co jde nahoru, musí také dolů, zpívá Tom Petty v jednom slavném hitu, a pro M6 Gran Coupé to platí dvojnásob. Silnému motoru musí sekundovat neméně velkoryse dimenzovaná brzdová soustava. Testovaný model měl příplatkové karbon-keramické kotouče, které vás přijdou na nemalých 225.000 korun. Jde však bezesporu o nejlépe využité peníze ceníku M6: brzdný účinek je ještě více nekompromisní než u ocelových kotoučů, náběh téměř okamžitý a výdrž velice dobrá. Po sedmém brzdění z vysokých rychlostí (bez výrazněji sníženého účinku) mě to zkrátka přestalo bavit.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Apetit motoru není nikterak nehorázný, jak by možná leckdo čekal. Klidné cestování po okreskách může znamenat jednocifernou spotřebu, běžné jezdění v rámci limitů se vejde někam mezi dvanáct a čtrnáct litrů naturalu a sportovní svezení by matematici popsali jako funkci shora neomezenou. Třicet litrů? Žádný problém.

Další věcí, kterou je dobré zmínit, je zvuk, vycházející ze čtveřice koncovek výfuku. V ostrém režimu motoru je totiž velmi podmanivý, temně hluboký baryton bude milovat celé sousedství. Spolu s motorem, jehož elán postupně graduje (přeplňování navzdory), jsou vpravdě sehranou dvojicí. Zatímco třeba takový Jaguar F-Type je se svými blafajícími meziplyny možná až zbytečně extravagantní, M6 prostě jenom zahřmí jako blížící se bouře. A všichni vědí...

Absolut M

Nejen že M6 Gran Coupé vskutku nejezdí špatně, je to zároveň asi nejzábavnější a nejrychlejší BMW na trhu. Velká, ostrá SUV jako X5 M sice pobaví, ale rozhodně nejde o ideálního partnera na zakroucenou silnici první třídy. Zaměřme se proto na normální auta: kdo nám v „M“ stáji zbývá? Než do showroomů přijde M3 páté generace, nemáte moc na výběr. Je tu už pouze M5 a M6 Coupé, plus náš dnešní „nováček“, M6 Gran Coupé.

Ten má oproti M6 Coupé o 113 milimetrů delší rozvor, což mu propůjčuje ještě lepší předpoklady pro klidné cestování vysokými rychlostmi. Zatímco Coupé je podvozkově o něco živější a ochotnější k překlápění v rychlých zatáčkách, Gran Coupé působí jistějším a o něco čitelnějším dojmem. Za zády zkrátka máte „delší kus auta“, takže hrátky s odsazením zádě (které jsou díky bestiálnímu motoru jednodušší než sebrat dítěti lízátko) jsou příjemně hladké a lépe kontrolovatelné. Asi se shodneme na tom, že M6 Coupé je sice báječné auto, nicméně k čistokrevnému sporťáku má při hmotnosti přes 1,8 tuny přeci jen dost daleko. Delší, komfortnější sourozenec je těžší jen o 25 kilogramů (stejně jako Coupé se může pochlubit karbonovou střechou snižující nejen hmotnost, ale i těžiště) a k bleskovému zrychlení přidává i velmi zajímavou možnost uvolněného a přitom velmi svižného ukrajování dálničních kilometrů. K charakteru řady 6 mi zkrátka čtyřdveřová verze „M“ pasuje mnohem lépe.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Dobrá, ale co skvělá em-pětka? Ve srovnání s M6 Coupé se najednou zdá, jakoby ani nešlo o legendu z Mnichova, ale jen o nějaký běžný rychlý sedan. Opravdu tak velký je rozdíl mezi M5 a M6. O více jak sedm centimetrů nižší auto s rozchodem zadních kol zvětšeným o tři centimetry je mnohem více „přisáté“ k asfaltu, náklony karoserie jsou téměř neznatelné a i pozice za volantem je více závodní. Tím se ostatně Gran Coupé odlišuje od konkurence, takto sportovní a přitom uvolněné sezení ve velkých a skvěle tvarovaných sedadlech neumí nabídnout nikdo další.

Situace se obrací při pohledu na druhou řadu sedadel, kde BMW sází na čtyřmístný interiér s prostředním kozlíkem, na kterém by nikdo dobrovolně neseděl déle než pár minut. Navíc si, kvůli masivnímu středovému tunelu, nemá pátý cestující pořádně kam dát nohy. To Audi A7 Sportback či Mercedes-Benz CLS jsou v tomto ohledu praktičtějšími společníky. Pokud však budete v M6 jezdit ve čtyřech a neměříte přes 185 cm, nebudete si ani na zadních sedadlech stěžovat na nedostatek prostoru.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni  

Interiér řady 6 jsme chválili už několikrát a ani teď není třeba dělat výjimku. Masivní středový tunel vás hezky obejme (u Coupé to tolik nevadí, ale zde by se hodilo pár odkládacích míst navíc), kvalitní kůže a skvěle slícované plasty dodávají vnitřku vozu potřebnou vážnost. Jedna z hlavních otázek však stojí jasně: Funguje M6 Gran Coupé jako opravdové GT?

I přes dechberoucí jízdní výkony ano. Podvozek umí být i na dvacetipalcových kolech dostatečně poddajný a dokáže odfiltrovat spoustu malých, ostrých rázů, které vám „obyčejná“ BMW s tuhými pneumatikami run-flat nikterak nezatajují. Tlumení větších nerovností také není špatné, tlumiče, uchycené do tuhé karoserie, pracují výborně, a pokud bychom M6 srovnali s konkurencí na vzduchových podvozcích, nejspíše by BMW z boje vyšlo vítězně.

Hýčkání v peřince samozřejmě vypadá jinak, přece jen tohle auto musí umět zvládnout bez ztráty kytičky i volné jízdy na Masarykově okruhu. Pokud byste se mě však zeptali, zda bych s ním chtěl jet třeba do Itálie, odpověděl bych vám bez váhání, že ano. A přesně o tom GT jsou...

Nejlevnější verze modelu 2.050.000 Kč (640i Gran Coupé)
Základ s testovaným motorem 3.387.500 Kč (M6 Gran Coupé)
Testovaný vůz s výbavou 3.971.650 Kč (M6 Gran Coupé)

Plusy

  • Extrémně silný motor
  • Jízdní výkony
  • Vzhled

Minusy

  • Spotřeba paliva
  • Přenos výkonu

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (125)
BMW M6 Gran Coupé
Cena základní sestavy 3 387 500 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), 20" M kola z lehké slitiny, dvouspojková převodovka, M sportovní podvozek, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Auto Start / Stop funkce, adaptivní bixenonové světlomety, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla vpředu, vyhřívaná přední sedadla, kůže Merino, metalický lak, HUD, velurové koberečky, parkovací asistent vpředu i vzadu, hliníkové obložení interiéru atd. Kč
Cena testované sestavy 3 971 650 Kč
Výbava testované sestavy kůže Individual (141.200,-), Navigace Proffesional (64.450,-), čtyřzónová klimatizace (21.050,-), karbonové brzdy (225.925,-), „Driving Assistant Plus“ (65.475,-), Surround View (17.975,-), M multifunkční sedadla vpředu (56.475,-), zadní kamera (10.775,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 412 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 680 / 1500 - 5750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14 / 7.6 / 9.9
Emise CO2: 232
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1265
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 535
Rozměr pneu: 265/35 R20, 295/30 R20
BMW M6 Gran Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5011
b) šířka (mm): 1899
c) výška (mm): 1393
d) rozvor (mm): 2964
e) rozchod vpředu (mm): 1631
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 710
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - lamal
2. 12. 2013 11:19
Re: Modla
Nemusi to tak byt... cital si uz niekedy test M verzii ? Takmer vsetky dokazali tlmit nerovnosti lepsie ako bezne verzie na tych istych alebo o cislo mensich pneu, proste kvalita tlmicov, ktore dokazu byt ultra rychle, poddajne a este aj udrzuju auto pod kontrolou...

Aspon takto sa o M podvozkoch pise siroko daleko
Avatar - lamal
2. 12. 2013 11:16
M6
Ou yeaahhh ... co viac dodat :yes: :yes: :yes:
Avatar - CarlosOstrava
2. 12. 2013 10:34
Re: Mínus za spotřebu ?
Máš absolutní pravdu, kdo má na auto za 2-4 Mega, tomu bude úplně jedno, jestli je spotřeba 10 nebo 15 nebo 20l, důležitá je radost z jízdy...A komu na spotřebě záleží, ať si koupí naftu.
2. 12. 2013 08:34
Re: Modla
Nejspíš bych dal přednost 650i GC a s x-Drivem. Čistokrevný sporťák z toho stejně nikdy nebude, navíc obyč 650i bude mít famózní ZF, ne dvouspojku.
Když Mko, tak M6 coupé...
Avatar - peV
1. 12. 2013 17:56
Re: Rozporuplnné
Četl jsem tvou výbornou recenzi 5:er, takže tuším, s kým mám tu čest. Kéž by tady bylo víc takových (recenzí a recenzentů). Ohledně těch mínusů, jak píšeš, je to úsměvné. Obvykle tuhle část přeskakuju, stejně jako hvězdičky a dříve ještě bodové honocení.