Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X1 xDrive20d – Může si říkat BMW?

David Bureš David Bureš 13. 1. 2016
40
96
Zobrazit náhledy (40)
suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy suv bmw testy
BMW X1 se v druhé generaci výrazně změnilo z hlediska tvarů, pohonu i techniky. Zjišťovali jsme, zda se tato proměna povedla.


Design, interiér


V dnešní době není příliš obvyklé, aby se automobil v nové generaci tolik změnil, BMW se ale v případě nového modelu X1 rozhodlo k radikálnímu kroku a kompletně SUV přepracovalo. Měnil se nejen vzhled, ale také velikost, poháněná náprava nebo technika v útrobách vozu. Nebudeme náhodou se slzou v oku vzpomínat na první X1?

Ta se začala prodávat v roce 2009 jako nejmenší zástupce SUV mnichovské značky. Do segmentu tak malých luxusních SUV tehdy X1 vstoupila jako první, konkurence ji následovala později – Audi a Range Rover v roce 2011 (Q3, respektive Evoque), Mercedes-Benz pak až v roce 2013 (GLA).

X1 ale trápila posádkou malou kabinou, konstruktéři se tak při návrhu nástupce zaměřili právě na tuto oblast a rozhodli se postavit praktičtější a prostornější vůz. Snaha o nižší výrobní náklady pak znamenala použití nové modulární platformy, sdílené s dalšími kompaktními modely značek BMW a Mini (MPV 2 Active Tourer a Clubman). To dosavadní X1 používala upravenou platformu větší X3.

Automobil jsme otestovali v provedení xDrive20d Sport Line. Pod tímto označením se skrývá dvoulitrový turbodiesel o výkonu 140 kW, kombinovaný s pohonem všech kol, za který se proti výchozímu provedení sDrive20d připlácí 53.300 korun. Sport Line je pak jedna z nabízených verzí, které upravují vzhled auta i jeho výbavu. Automobil navíc disponoval osmistupňovým automatem s páčkami pod volantem za 60.086 korun.

Ze zvýšeného kombi typickým SUV

Zatímco předchozí X1 (s interním označením E84) svojí siluetou připomínala spíše zvýšené kombi, novinka (F48) vsadila na tradiční proporce vozů kategorie SUV. Vzhled je tak trochu uniformní, předchůdce byl svébytnější, novou generaci lze z některých úhlů zaměnit s o segment větší X3. Pravdou ale je, že se X1 designově povedla a vypadá určitě lépe než první generace.

suv bmw testy suv bmw testy

Se změnou proporcí souvisí výrazná proměna rozměrů. Novinka je dlouhá 4.439 mm a vysoká 1.612 mm, což znamená, že je jednak o 38 mm kratší a jednak o citelných 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se zastavil na hodnotě 2.670 mm, u novinky je tak o výrazných 90 mm kratší než v případě minulé generace. Opravdu dnes není zvykem, aby se rozvor nového auta tak citelně zkrátil.

Velký minus předchozí X1 byla doslova titěrná kabina, zkrácení novinky by tak naznačovalo, že na tom nová generace bude ještě hůře. Opak je ale pravdou, mimo jiné díky tomu, že cestující sedí výše (o 36 mm vpředu a 64 mm vzadu), a tedy i vzpřímeněji. Vnitřní prostor opravdu překvapí, vpředu i vzadu je dostatek prostoru. X1 tak nově může klidně sloužit jako rodinný vůz.

Na zadních sedadlech si ale dlouháni budou hovět jen v případě, že je posuvná lavice v zadní pozici. Jakmile se posune vpřed (až o 13 cm), rázem se prostor stává průměrným. I se sedačkami v poloze “zcela vzad” ale kufr stále nabídne solidní objem (udávaných 505 litrů je ovšem maximální hodnotou), a tak se dlouháni omezovat nemusí. Zadní lavice je uložena výše, a tak dobře podpírá stehna cestujících. Opěradla sedadel je navíc možné polohovat. Jak už to ale tak u vozů luxusních značek bývá, za nastavitelnou zadní lavici si zákazník musí připlatit, a to 8.008 korun. Sklopná sedadla v poměru 40:20:40 jsou však standardem.

Rozložení palubní desky s vodorovně členěným středovým panelem je už známé, je prakticky totožné s MPV řady 2. Potěší lepší materiály než v předchůdci. Interiér testované verze Sport Line oživuje hliníkově stříbrné obložení doplněné o matně červený pruh. Specialitou této verze jsou též sportovně tvarovaná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku. Ta budou vyhovovat pouze útlým postavám, rozměrnějším řidičům přijdou kvůli výrazným bočnicím příliš úzká. V zatáčkách ale podrží naprosto dokonale. Na fotografiích si povšimněte volantu – jedná se o příplatkový s logem M za 7.748 Kč, který je naprosto dokonalý. Ideální je jak jeho poloměr, tak masivní věnec.

suv bmw testy suv bmw testy

A jak je na tom X1 se svým zavazadlovým prostorem? Oproti předchůdci se zvětšil o 85 litrů na zmíněných 505 litrů, což je skvělé číslo i při srovnání s konkurenty. Zavazadelník nabízí dvojité dno, mezipodlaha je ale spojena se skutečným dnem, a tak nelze vyjmout. Po sklopení zadních sedadel sice nevznikne schod, ložná plocha ale není zcela rovná. V této konfiguraci nabídne kufr 1.550 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Povedená spolupráce motoru a převodovky

Základem nové X1 je modulární platforma UKL s pohonem předních kol určená pro kompaktní modely koncernu BMW Group. Jmenovitě se jedná o verzi UKL2 sdílenou s BMW 2 Active Tourer a Mini Clubman. S architekturou jsou spojeny modulární motory, přizpůsobené pro příčné uložení. Základem nabídky je 1,5litrový tříválec, my ale sáhli po turbodieselu 20d se 140 kW, který je podle nás podstatně lákavější volbou, jež by mohla být mezi zákazníky oblíbenější. Ve srovnání s předchůdcem si tento dvoulitr polepšil o 5 kW.

BMW vždy lákalo na povedené motory a vznětový čtyřválec s označením 20d není v tomto ohledu výjimkou. Je velice kultivovaný a skvěle odhlučněný, posádka o něm ví jen při akceleraci. Také je více než dostatečně silný, maximálních 400 N.m je k dispozici mezi 1750-2500 otáčkami. Lineární nástup síly potěší také uspokojivým naturelem v nízkých otáčkách. K omezovači ale není potřeba motor vytáčet, nad čtyřmi tisíci se toho už moc neděje.

suv bmw testy suv bmw testy

Testovaný exemplář kombinoval dvoulitrový turbodiesel s osmistupňovým sportovním automatem za 60.086 korun, doplněný o řadicí páčky pod volantem. Na skvěle pracující osmistupňovou automatickou převodovku jsme si ve vozech BMW již zvykli, v tomto případě ale nemluvíme o skvělém díle ZF, ale o technice od Aisinu. Poznat je to i na jejím voliči, nejedná se o joystick, ale o páku s mechanickou vazbou. Převodovka nicméně snese srovnání s automatem od ZF, který je nabízen pro větší modely značky s pohonem zadních kol.

Změna převodů je za všech podmínek naprosto hladká, řidič o ní ví jen díky změně otáček motoru, ani při rozjezdech posádku neruší nějaké cukání. Automat nenechává motor zbytečně točit, při klidné jízdě řadí lehce nad 2000 otáčkami. Když je však potřeba, klidně se vydá nad hranici 4000 otáček. K dispozici je i sportovnější režim, který při sešlápnutí plynu dříve podřazuje a nechává motor více vytáčet. Na dálnici pak řadí maximálně sedmý stupeň. Řidič si může řadit i manuálně, přičemž na pokyn páčkou pod volantem převodovka reaguje prakticky okamžitě.

Spotřeba není příliš závislá na jízdním stylu, obvykle se pohybuje kolem sedmi litrů. Výrazněji nad tuto hodnotu jsme se dostali jen ve městě nebo při ostřejším tempu na okreskách. Běžná jízda znamenala spotřebu 6,7 l/100 km, na dálnici si auto vzalo 6,5 litru. Závěrečný průměr činil 7,3 litrů.

Co ten podvozek?

Při testování modelu 2 Active Tourer, které používá stejnou platformu UKL2 jako X1, jsme si povšimli, že na podvozku s pohonem předních kol musí BMW ještě zapracovat. U prvního MPV z Mnichova nám vadil hlavně hluk od kol. Změnilo se u X1 něco?

V případě X1 je podvozek sice lépe odhlučněn, stále ale je na čem pracovat – valící se kola a práce podvozku jsou pořád slyšet více, než by bylo milé. Na hladkých německých silnicích by to nevadilo, na českých je už ale situace jiná. Do ruky se nám dostal exemplář s adaptivním podvozkem (+13.338 korun), který však příliš doporučit nemůžeme. Ve sportovním módu totiž už tak tvrdý podvozek ještě více ztuhne a jízda s autem je pak hodně uskákaná. Přituhnutí posilovače řízení nám ale přišlo až příliš umělé.

suv bmw testy suv bmw testy

Navzdory tomu, že se X1 vzdala v základu klasické koncepce, nadále patří mezi nejlépe jezdící SUV na trhu, s čímž v testované konfiguraci hodně pomáhal i pohon všech kol. Ten pomocí elektrohydraulicky řízené lamelové spojky v případě potřeby připojuje zadní nápravu. Automobil je za všech okolností velice jistý, byť na limitu je zřetelná nedotáčivost. Kontrola stabilizace s autem nemá skoro žádnou práci, její kontrolka zabliká až při opravdu ostrém tempu, přičemž její činnost je naprosto citlivá. Potěšily nás brzdy, jejich dávkování je optimální a v případě nouze zastaví auto vskutku účinně.

Navzdory vzhledu blízkému terénním autům a pohonu všech kol není X1 zrovna autem určeným mimo silnice. Dříve nadprůměrná světlá výška se mezigeneračně snížila o 11 mm na dnešních 183 mm. V kombinaci s pohonem všech kol X1 alespoň dostala asistent pro jízdu z kopce, který v terénu udržuje nastavenou rychlost. Třeba terénní režim v nastavení adaptivního podvozku ale chybí.

BMW X1 – srovnání s konkurencí
ModelBMW X1Audi Q3Mercedes-Benz GLARange Rover Evoque
MotorxDrive20d2.0 TDI quattro220 d 4Matic2.0 TD4
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1995196821431999
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]140/4000135/3500-4000130/3600-3800132/4000
Točivý moment [N.m/min]400/1750-2500380/1800-3250350/1400-3400430/1750
Převodovka6M (8A)6M (7DS)7DS6M (9A)
Max. rychlost [km/h]219 (219)219 (219)218200 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,6 (7,6)7,9 (7,9)7,710,0 (9,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,8 (4,9)5,3 (5,2)4,84,8 (4,9)
Základní cena [Kč]965.800899.900-1.087.306
Cena s automatem [Kč]1.021.882962.900943.8001.155.550

Cena, závěr


Za co si připlatit?

U luxusních aut je zvykem, že cena uvedená v ceníku je opravdu nutno považovat jen za základ a za množství prvků je potřeba si připlatit. Nejinak je tomu i u nové X1, která je podobně jako ostatní vozy mnichovské značky dostupná i ve speciálních „liniích.“ Ty jsou čtyři (Advantage, Sport Line, xLine a M Sport), přičemž vedle úprav vzhledu nabízí i nějakou tu výbavu navíc.

Za testovaný Sport Line se ve srovnání se sériovým provedením připlácí 80.600 korun, za tuto částku zákazník vedle sportovních sedadel, 18palcových kol a nástupních prahů s nápisem BMW dostane i automatickou klimatizaci, tempomat nebo zadní parkovací asistent. V tomto případě X1 xDrive20d přijde na 1.046.400 Kč, za automat se připlácí 56.082 korun, respektive 60.086 korun (sportovní verze s páčkami pod volantem).

Testovaný exemplář toho měl ale mnohem více, jeho cena se tak nakonec vyšplhala na 1,39 milionu korun. V mnohých případech se přitom připlácí za jinde obvyklé prvky – třeba přehrávač CD přijde na 3.198 korun.

suv bmw testy suv bmw testy

Zatímco automatické přepínání dálkových světel chválíme za spolehlivou práci, u zadní parkovací kamery se nám nelíbilo, že není ničím krytá. V zimním nečasu jsme ji museli každou chvíli čistit. Adaptivní tempomat fungoval spolehlivě, vyhřívání předních sedadel pak umí záda posádky doslova rozpálit, a to už krátce po rozjezdu.

Závěr

BMW se v případě druhé generace modelu X1 odhodlalo k radikálnímu kroku, v Mnichově toto SUV ve srovnání s předchůdcem kompletně přepracovali. Zákazníci to budou patrně kvitovat, výrazně se zvětšil vnitřní prostor, auto je i pohlednější. Naopak pro pravověrné fanoušky to bude další munice pro jejich nářky, že BMW už není takové jako kdysi a že ztratilo další část svých typických vlastností. Ale víte jak to je, v jednom známém průzkumu celých osmdesát procent majitelů řady 1 prohlásilo, že doma mají auto s pohonem předních kol. A pak BMW něco vyčítejte…

Zásadním minusem tak pro mě je pouze horší komfort a přece jen hlučnější podvozek. Korpulentnějším postavám pak budou vadit úzká přední sedadla. Jinak ale můžu s čistým svědomím říct, že se nová X1 povedla.

Nejlevnější verze modelu772.100 Kč (sDrive18i/100 kW)
Základ s testovaným motorem965.800 Kč (xDrive20d/140 kW)
Testovaný vůz1.046.400 Kč (xDrive20d/140 kW Sport Line)
Testovaný vůz s výbavou1.390.250 Kč (xDrive20d/140 kW Sport Line)

Plusy

  • Silný a pružný motor
  • Skvělá kombinace motoru a převodovky
  • Slušná spotřeba paliva
  • Prostorná kabina
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Nízký komfort na rozbitých cestách a v nižší rychlosti
  • Hlučnější podvozek
  • Množství prvků za příplatek
  • Úzká přední sedadla
  • Vyšší cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW X1 xDrive20d
Cena základní sestavy 1 046 400 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 18palcová litá kola, kožená hlavice řadicí páky, asistent pro jízdu z kopce, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio se šesti reproduktory a displejem s úhlopříčkou 6,5“, palubní počítač, přední sportovní sedadla, zadní parkovací asistent, tempomat s brzdnou funkcí, diodové osvětlení dveří, černé vysoce lesklé obložení s akcentem Coral Red matt, podélné střešní nosníky, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40. Kč
Cena testované sestavy 1 390 250 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní osmistupňová automatická převodovka s řadicími páčkami pod volantem (+60.086,-), metalický lak (+18.434,-), paket Guidance – diodové světlomety, navigace a elektricky sklopná zrcátka (+56.862,-), BMW ConnectedDrive Plus – přístup na BMW Online portál, informace o aktuální hustotě provozu, dálkové ovládání vybraných funkcí auta, přístup k internetu, telefonní informační servis (+49.920,-), elektrické nastavení tuhosti tlumičů (+13.338,-), zadní parkovací kamera (+10.686,-), přední parkovací senzory (+9.334,-), Driving Assistant Plus – upozornění na nežádoucí vyjetí z pruhu, upozornění na nebezpečí kolize s chodcem nebo vozem vpředu, funkce automatického brzdění, ukazatel povolené rychlosti, automatická dálková světla, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, asistent pro jízdu v kolonách (+32.578,-), zpětná zrcátka s automatickým zacloňováním (+13.078,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka předních sedadel (+7.488,-), vyhřívání předních sedadel (+8.814,-), nastavitelná zadní sedadla (+8.008,-), M sportovní kožený volant (+7.748,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+12.012,-), hudební systém Harman Kardon s 12 reproduktory o výkonu 360 W (+21.086,-), střešní nosníky v provedení high-gloss shadow line (+8.008,-), síť zavazadlového prostoru (+5.070,-), zatmavená okna (+9.334,-), vak na lyže (+3.198,-), přehrávač CD (+3.198,-), leskle černé okenní lišty (+8.008,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1550
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 595
Rozměr pneu: 255/50 R18
BMW X1 xDrive20d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4439
b) šířka (mm): 1821
c) výška (mm): 1598
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1561
f) rozchod vzadu (mm): 1562
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 650

Diskuse: Přidat názor

Měl jsem X1 předchozí generace
bmw
| 16. 2. 2016
Neměl jsem pocit, že by byla malá kabina. Naopak, tak akorát. Technika, vycházející z X3, byla skvěla. X1 20d xDrive byl jeden z nejlepších BMW co se týká jízdních vlastností. Nová X1 mne nebere, je to předokolka. Takových je mraky, levnějších a není nejmenší důvod, proč si připlácet za značku. Takže nová X1 děkuji, nechci. Strčte si ji někam, soudruzi z NDR.
Avatar - praděda7
dojmy
praděda7
| 18. 1. 2016
Když vypouštíš CO2, tak podporuješ rostlinstvo, které CO2 vdechuje a vyrábí kyslík... ;-) [odkaz]
Avatar - praděda7
dojmy
praděda7
| 18. 1. 2016
Zajímavý úhel pohledu! Budu to muset na mé X5 taky zkusit. I když abych pravdu řekl, na 19kách a na komfort setting se mě podvozek nějak tvrdý nezdá. Může to být ale tím, že jsem před X5 jezdil pár roků s M3 MPS a ta byla dost tvrdá.
dojmy
Arese
| 17. 1. 2016
Ty ekologický ignorante, takhle spálíš jistě aspoň 0,5 l/100 km víc, což je xx g zbytečně vypuštěného C02!!! Asi na tebe budeme muset poslat ekologickou policii z Bruselu! >:D >:D >:D
Avatar - PepaJ
Ambiciozna cena
PepaJ
| 17. 1. 2016
Mluvím o novém skyactiv 2,5 Turbo v právě přicházející nove CX 9. O staré V6ce jsem se ani slovem nezmínil.Cena 1,1 mio akorát se bude muset dovézt..ptoze ne pravdou, že ofiko pro Evropu ještě ohlášena nebyla. Víceméně vime, že toto se stane pokud bude stíhat výrobní kapacita továren, jinak se do Evropy vůbec nedostane. Ale si ji pořídil,pokud si ní dokážu vydělat ..tedy pokud mu ten motor nedají do 6tky ..pak bych neměl důvod.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku