Car Of The Century
Fordův model T byl zvolen automobilem století!
V Las Vegas byly slavnostně vyhlášeny výsledky ankety Automobil století (Car of the Century). Vítězem se stal Ford T. Vůz, veřejnosti známý pod názvem "Plechová Lízinka", si odnesl vítězství v konkurenci 200 jiných modelů...
Na seznamu, sestaveném komisí pěti automobilových expertů, se na počátku ankety o Automobil století objevilo celkem 200 automobilů. Další komise, složená ze 126 renomovaných automobilových novinářů ze 32 zemí (ale žádný z ČR), zredukovala tento seznam na 100 automobilů, mezi nimi měla i Česká republika svého zástupce, v podobě vozu Tatra 77, z roku 1934. Milovníci aut z celého světa byli poté vyzváni, aby zvolili 10 nejpopulárnějších aut. V poslední etapě bylo vybráno 5 finalistů - věčné Porsche 911, VW brouk (1946), který motorizoval poválečné Německo, značnou část Evropy a později i USA a Střední a Jižní Ameriku, britská legenda - kultovní Mini všech typů a Citroen DS19 z let 1955-65, pravděpodobně nejznámější nositel jména André Citroena.
Vítězný model T byl uveden na trh 1. října 1908 a rychle si získal sympatie miliónů svých majitelů, kteří jej nazvali "Plechovou Lízinkou" ("The Tin Lizzie" - Lizzie byl slangový výraz pro dobrého a spolehlivého služebníka). Navázal tak na úspěchy předchozích modelů Ford vyrobených mezi léty 1903 a 1908. V této době Henry Ford a jeho inženýři vyvinuli 19 různých modelů, pojmenovaných každý podle písmen abecedy od modelu A až po model S. Některé z těchto modelů byly pouze experimentální a na trh se nikdy nedostaly. Z vozů uvedených na trh v této době byl pravděpodobně nejúspěšnější model A, prodávaný za 500 dolarů.
Fordův model T byl od počátku prodáván za cenu 850 dolarů. Masová výroba vedla postupně ke snížení ceny až na neuvěřitelných 260 dolarů! Již za první rok výroby překonal model T všechny rekordy, neboť se jej vyrobilo 10.660 kusů. Do roku 1921 činil podíl Fordu T na celkové produkci automobilů na celém světě 56,6 %. Celkově výroba Fordu T dosáhla více než 15 miliónů, což je na tehdejší dobu neuvěřitelné číslo. Strategie Henryho Forda, vyrábět mnoho automobilů za nízkou cenu se ukázala jako geniální.
Z pěti finalistů obsadily další příčky:
2. Mini
(všechny typy)
3. Citroen DS
4. VW - Brouk
5. Porsche 911
v první 100 - Tatra 77
Z výsledků ankety je jasně patrná snaha o rozdělení prvních pěti míst mezi nejvýznačnější země, zabývající se výrobou automobilů. Nechci nijak snižovat zásluhy modelů Ford T a VW Brouk na motorizaci světa ani neochvějnou pozici Porsche 911, která od roku 1963 díky snaze designérů a unikátnímu vzhledu mění svou tvář pouze s ohledem na technický pokrok, nikoli podle módních trendů. Ovšem nevidím reálné důvody, vedoucí k umístění ostatních modelů, obzvláště, podíváme-li se ne stránce www.cotc.com na konkurenci. Bohužel, diplomacie a politika jsou nedílnou součástí dění kolem automobilů. Ani pořadí finalistů nebylo podle mého zcela korektní. VW Brouk si nesporně zasloužil druhou příčku. A ocenění pyšného britského automobilového impéria v podobě Mini? Velmi zvláštní.