Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Carver – pohodlí auta, emoce motorky

Miroslav Kudělka
Diskuze (2)
Malá holandská firmička Vandenbrink je výrobcem prvního, pro silniční provoz homologovaného, vozidla s nuceným naklápěním v zatáčkách. Je to tříkolka a její jméno je Carver.

Malá holandská firmička Vandenbrink je výrobcem prvního, pro silniční provoz homologovaného, vozidla s nuceným naklápěním v zatáčkách. Je to tříkolka a její jméno je Carver.

Carver je dvoumístný tříkolový automobil s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu. Poprvé přináší na běžné silnice systém nuceného naklápění do zatáček. Tento systém vyvinula firma Brink Dynamics pod názvem DVC (Dynamic Vehicle Control) a na základě licence jej společnost Vandenbrink montuje do své tříkolky Carver. Tajemství celého systému je v elektronicky ovládaném hydraulickém okruhu se dvěma válci, které umožňují náklon až 45 stupňů. Překlopení z jednoho boku na druhý zvládá systém velmi rychle, 82 stupňů za sekundu.

Naklápí se pouze přední část s karosérií pro cestující a předním kolem, zatímco zadní část s motorem, převodovkou, zadní nápravou a hlavními částmi systému DVC je uložena na nehybné části v rámu z ocelových trubek. Karosérie je svařena z ocelových plechů s povrchovými panely z laminátu a má pouze jedny dveře na levé straně. Carver má kompaktní rozměry dané uspořádáním interiéru se dvěmi sedadly za sebou, délka je 3,4 m, šířka 1,3 m a výška 1,4 m. Naopak rozvor je velmi dlouhý – 2,65 metru. O pohon se stará zážehový čtyřválec objemu 660 ccm přeplňovaný turbodmychadlem. Díky tomu disponuje výkonem 48 kW (65 k) při 7500 ot/min a točivým momentem 100 Nm při 4000 ot/min. Přes pětistupňovou ručně řazenou převodovku pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Všechna tři kola jsou osazena kotoučovými brzdami s dutými kotouči. Přední kolo je motocyklového typu, aby umožňovalo naklápění v zatáčkách a má rozměr 140/70 x 17“, zadní jsou automobilová s obutím 195/45 x 15. Při hmotnosti pouhých 600 kg dosahuje Carver slušné dynamiky, z 0-100 km/h zrychlí za 8,2 sekundy a nejvyšší rychlost je 180 km/h.

Díky dlouhému rozvoru je v kůží a semišem čalouněném interiéru dostatek místa i pro dlouhé nohy vysokých cestujících. Při jízdě nejsou potřeba přilby a naopak je možno odstranit pevnou střechu a vychutnávat si jízdu s větrem ve vlasech, v bezpečí a pohodlí jaké motocykly nenabídnou. Ovládání je jako v automobilu – sportovní volant Momo s radikálními 0,8 otáčkami mezi krajními polohami. Řadící páka je v jeho těsné blízkosti jako u sportovních speciálů. Nechybí audio s CD přehrávačem či elektricky ovládaná okna.

Jediný problém v získání Carveru je ten, že první série 20 kusů je vyprodaná a na vozy z další série, která bude čítat 50 kusů se bude čekat téměř rok. Jistě se ale vyplatí počkat, protože s Carverem bude určitě středem pozornosti více než se nablýskaným Ferrari. Cenu sděluje výrobce na osobní dotaz.

Miroslav Kudělka
Diskuze (2)