Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny paliv v Česku: Dokdy zůstaneme pod třiceti?

David Šprincl Petr Barták
Diskuze (68)

Po týdnech poklesu se ceny benzinu a nafty vydaly minulý týden nahoru. Kam až můžou stoupnout?

Naštěstí už jen vzpomínkou jsou obavy ze září 2012, že by se dvě nejrozšířenější pohonné hmoty mohly tankovat za více než čtyřicet korun. Tehdy se benzin vyšplhal na 39 Kč a nafta přes 37 Kč za litr.

Poslední týdny byly pro řidiče pohlazením peněženky – ceny spadly na nejnižší hladinu od jara 2009. „V celoročním srovnání došlo k poklesu o patnáct procent,“ říká Lukáš Vácha, analytik společnosti Conseq.

Proč spadly tak nízko

Kromě daní hraje hlavní roli v cenách benzinu i nafty vstupní surovina. „Motoristům nahrává skutečnost, že černé zlato se aktuálně prodává za minimální ceny. Producenti jsou rozhádaní a snížení těžby se jim zatím nedaří prosadit,“ uvádí Ivan Indráček, předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Silně směrem k nižším hodnotám tlačí ceny i konkurenční prostředí. „Čerpací stanice jsou v Česku v průměru na každých čtrnácti kilometrech, navíc

další přibývají tempem zhruba stovky stanic za rok,“ říká Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Právě velká koncentrace stanic, kterých má Česko v celkovém součtu přes sedm tisíc, je příčinou utahování marží čerpadlářů. A stojí i za kontrolou kvality pohonných hmot z jejich strany.

Podle České obchodní inspekce jsou v současnosti klasická paliva v nejlepší kondici za posledních patnáct let. Dá se říci, že čerpací stanice bojují o každého zákazníka.

Už jen nahoru?

Nedalo se čekat, že by ceny spadly ke dvaceti korunám za litr. Svět motorů už na prahu roku tvrdil, že sice spadnou, ale neudrží se nízko celý rok. Ta doba je tady.

Čím to? Existují silné tlaky na zvýšení cen ropy. Američanům se logicky dlouhodobě nevyplatí těžit ji za ceny pod padesát dolarů za barel. Důsledek? Ropné země v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem tlačí na snížení produkce, aby se na dohled této ceny dostaly. A zůstaly na ní.

Marže čerpadlářů, pohybující se poblíž koruny na litru, už se jim také zajídá. Důkazem budiž naše snímky nafocené na totožné stanici Tank Ono Tůmovka minulé pondělí. Stejný den, rozdíl 0,60 Kč.

Zvyšování u čerpacích stanic, které zaznamenal minulý týden asi každý řidič, se odráží i v průměrných cenách podle statistik CCS. A růst rozhodně nekončí. Na posun nahoru budou mít nepochybně vliv Velikonoce a vlastně celá nadcházející hlavní motoristická sezona, kdy jdou tradičně nahoru zejména benziny. „Na druhou stranu už několikátou sezonu po sobě jsou zimy mírné a spotřeba benzinů příliš neklesá,“ říká Václav Loula.

Naše vize: Zle nebude

Hrozí tedy, že v létě ceny klasických paliv prorazí psychologickou hranici třiceti korun?

Námi oslovení analytici se zdráhají věštit. Připouštějí však, že ceny jsou na dlouhodobých minimech, nebo velmi blízko nich.

Současný nárůst o desítky haléřů by měl pokračovat minimálně do konce měsíce.

Svět motorů ale odhaduje, že se nad třicet korun letos cena benzinu a nafty nedostane. Velké turbulence by mohla rozpoutat snad jen zhoršená bezpečnostní situace ve světě.

Proč roste spotřeba paliv

1. Oživení ekonomiky ovlivňuje kromě růstu nákladní dopravy i ochota domácností jezdit, lidé více cestují.

2. Nízké ceny: lehká rovnice – stojí méně, kupuji více

3. Mírná zima = lidé jezdí víc

Co sráží spotřebu benzinu

  • Nové benzinové motory jsou úspornější

 

  • Firemní flotily jezdí spíš na naftu

 

 

  • Daňové a legislativní výhody alternativních paliv

 

Jak dlouho budou vládnout?

Benzin a nafta zůstanou jasnými jedničkami na trhu paliv ještě řadu let. „Minimálně do roku 2030 budou klasická paliva dominantní s podílem osmdesáti procent,“ soudí Václav Loula. Dále podle něj poroste význam plynu – jak již hojně využívaný stlačený zemní (CNG), tak zkapalněný zemní plyn (LNG). Loula soudí, že se příležitosti po roce 2020 jistě chytí i vodík. „Plyn v dopravě by se měl na spotřebě podílet ze dvanácti procent. Zbylých osm zbývá na elektřinu. A alternativy? Otázkou zůstává, jak bude defi nováno soutěžní prostředí, dotace a daně právě u alternativních pohonů,“ odhaduje expert ČAPPO.

Víte, že…

… barel ropy obsahuje 159 litrů suroviny (přesně 158,99)?

… zatímco před patnácti lety jsme museli na jednu padesátilitrovou nádrž pracovat dva dny, dnes na ni vyděláme za poloviční dobu?

… nafta činí více než 70 procent celkové spotřeby pohonných hmot v Česku?

… kvalita nafty a benzinu u nás byla loni nejvyšší za posledních 15 let? Česká obchodní inspekce odhalila pouze 32 nekvalitních vzorků z 2723.

… menší problémy s kvalitou má benzin? U něj loni kontroloři nalezli problémy jen u půl procenta odebraných vzorků.

… za většinou odhalených případů nekvalitních pohonných hmot stojí nedbalostní závady, nikoliv úmyslná manipulace?

Tak kruté: 65 % z ceny benzinu jde na daně!

Ať se cena u stojanů hýbe nahoru či dolů, stát má jednu jistotu: na spotřební dani vybere z každého litru naturalu vždy fi xních 12,84 Kč, u dieselu pak 10,90. Když si k tomu přidáme 21 % DPH (to se ale přičítá dodatečně, takže z koláče konečné ceny tvoří lehce přes 17 %), společně pak obě daně vezmou při současné ceně benzinu z každého litru 17,50 Kč. Z toho jasně plyne, proč nemůže benzin spadnout pod 20 Kč, i kdyby litr ropy stál jednu korunu.

Zpracování ropy na litr benzinu dneska vyjde zhruba na 1,30 Kč, zbylé dvě koruny si berou na maržích distributoři a prodejci – tedy čerpací stanice.

ceskytrh ekonomika svetmotoru ceskytrh ekonomika svetmotoru

O ruské sekeře a arabské uzdě

„Nízké ceny ropy favorizují klasická paliva,“ říká analytik společnosti Conseq Lukáš Vácha.

Benzin i nafta se dostaly letos hodně nízko. Mohou letos klesnout níž, než byly počátkem března?

Pravděpodobné to není. Většina faktorů nahrává tomu, že si letos budeme muset naopak při napájení svých plechových miláčků připlatit více než nyní. Odhadovat o kolik, to je úkol pro delfskou věštírnu. Lze však říct, že rizika jsou nyní vychýlena ve prospěch růstu cen než pro jejich další pokles.

Kde vidíte příčiny?

Stojí především na vývoji ceny ropy. I když na první pohled má ještě kam klesat, dlouhodobější pokles pod hranici 30 dolarů za barel nevidím jako reálný. Její spotřeba totiž dlouhodobě dále roste a přebytek nabídky generovaný především těžbou z ropných břidlic v USA bude postupně odeznívat. Na současných úrovních totiž není rentabilní. Aby ji bylo možné na straně řady amerických producentů udržet, musí se cena pohybovat určitě nad 50 dolary.

Takže se zvýšením ceny ropy se čeká na Spojené státy?

Kdepak, současné hodnoty nejsou po chuti ani tradičním producentům – jsou sice schopni těžit levněji než v Americe, ale na ropných ziscích postavili veřejné finance i blaho svých obyvatel. Třeba Rusko se potácí v recesi a jeho veřejné rozpočty zatínají čím dál tím větší sekeru. Saúdská Arábie zvažuje zavedení daně z přidané hodnoty a omezuje rozsáhlé sociální programy, jimiž drží na uzdě své místy radikálně muslimské obyvatelstvo. Jedním z mála velkých producentů, jimž současná nízká cena až tolik nevadí, je Írán.

Jsou tedy klasická paliva na vítězné vlně?

Rozhodně, vliv nízkých cen pohonných hmot má celkově blahodárný účinek. Přímo nebo nepřímo se totiž odrážejí v ceně většiny zboží i služeb. Tedy to, co domácnosti a firmy ušetří na benzinu či naftě, mohou utratit za jiné zboží či služby nebo ušetřit.

Kdo zůstal v poli poražených?

Nad současnými cenami paliv příliš nejásá například výzkum a výroba alternativních pohonů v dopravě. Když jsou totiž ceny fosilních paliv tak nízké,

motivace vyvíjet čistší a efektivnější technologie zákonitě klesá.

Patří tedy alternativy k ledu?

Nikoli, právě jim patří budoucnost v dopravě, až ropa dříve nebo později skutečně dojde. Její aktuální nízké ceny tak jen okamžik, kdy si většina z nás

půjde pro svůj první elektromobil, oddálí pouze o několik let.

Vývoj cen ropy

Černé zlato bylo na dlouhodobých maximech v polovině roku 2014, kdy barel vyšel na 115 dolarů. Kvůli novým způsobům těžby zejména v Americe se rozšířilo získávání ropy z břidlic či ropných písků. Rostoucím zásobám a politice Saúdské Arábie, která chtěla snížením ceny vyhodit americkou konkurenci ze sedla, spadly ceny ropy až na hodnoty pod 30 dolarů za barel na přelomu let 2015 a 2016. Nedávné šestitýdenní zmátoření cen, které nastalo po oznámení čtveřice velkých producentů (Katar, Rusko, Saúdská Arábie a Venezuela) o omezení těžby, ukončil nezájem Íránu. Ten se k dohodě nejen nepřipojil, ale navíc vyhlásil, že svoji produkci zvýší až čtyřnásobně. Spolu s vysokými zásobami ropy v USA právě toto oznámení Íránu posílá již několik dní ceny ropy opět dolů. Aktuálně se pohybují okolo 38,5 dolaru za barel.

Alternativní paliva: Udrží se jen plyn?

Nízké ceny klasických fosilních paliv nijak nepřispívají k rozšíření alternativ. Jak si stojí?

Elektřina

Pokles ceny elektřiny lehce oživuje naděje na posílení pozice elektromobility zejména ve městech. Masovějšímu rozšíření ale stojí v cestě vyšší pořizovací ceny vozidel a také prozatím chabé rozšíření dobíjecích stanic mimo města a hlavní tahy. Existuje však plán za pomoci dotací tuto síť rozšířit – Česko má připravené desítky milionů na podporu pořízení elektromobilů i dobíjecích míst. Ta chce podpořit i energetická společnost E.ON, která do roku 2017 připravuje rozšíření sítě i podél dálnic. „Chceme propojit současné ostrovy rychle dobíjecí infrastrukturou,“ říká Michael Fehn ze společnosti E.ON. Vzniknout by mělo minimálně patnáct nových stanic, kde by dobití baterií nemělo přesahovat půlhodinu. Argumenty příznivců zelené energie brzdí to, že elektřina není tak čistá, jak se tvrdí – záleží totiž na jejím zdroji. „Vnímáme rozdíl mezi energií z norské hydroelektrárny a z polských tepelných elektráren,“ říká Ivan Indráček z Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Dotační pobídka

Stát hodlá podpořit nákup elektromobilů v tuzemských firmách dotacemi z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nákup elektromobilů se státní podporou se vztahuje na vozy nižší střední třídy a dodávky, dotace na jeden vůz může dosáhnout až 70 procent ceny. Minimální výše dotace činí 70.000 Kč a maximum pro vozový park jedné firmy jsou tři miliony korun. Vedle toho budou moci firmy žádat o příspěvek na budování neveřejných dobíjecích stanic. Minimální výše dotace je 50.000 Kč. Firmy se budou moci o dotace v celkové výši 80 milionů korun hlásit od dubna do konce července.

LPG

Na trhu bude LPG jako vedlejší produkt zpracování ropy přítomno i nadále. Nízkými cenami na čerpacích stanicích, jež se pohybují mezi 10,50 až 14

korunami za litr (aktuální průměr činí 12,30 Kč), láká zejména majitele starších vozů s původně benzinovým pohonem. Nevýhodou pro zájemce o novější vozidla připravená na provoz na LPG už z výroby je jejich nedostatek na českém trhu.

CNG

Stlačený zemní plyn je v Česku korunním králem alternativních paliv. Láká především jeho nižší cena (17,95 Kč za metr krychlový), která by se podle Markéty Schauhuberové ze společnosti RWE rozhodně neměla v brzké době zvyšovat. Zájem podporuje rostoucí rozšíření čerpacích stanic, aktuálně jich je však pořád jen 111. Mají ale přibývat rychleji než dřív. Silně rostou i registrace nových vozidel. „Jen loni se jich objevilo více než 4000,“ říká Schauhuberová.

Víte, že…

… za loňský rok objem prodeje CNG pro dopravu přesáhl 43 milionů m3? V roce 2014 nečinil odbyt ani 30 milionů.

… počet vozidel na CNG dosahuje v Česku už 13.000 kusů?

… do konce letošního roku by se měl počet plnicích stanic zaokrouhlit na 150?

Náš verdikt

Vítězové: Nafta, Natural 95 Nízké ceny, výhledově ropa příliš nepodraží, daně zůstanou stejné.

Žádné zlepšení CNG, LPG: stále sice levnější než benzin a nafta, roste počet čerpacích stanic i provozovaných vozidel, ale nenahrává mu zvyšování spotřební daně.

Poražení E85, bionafta, směsná bionafta Mizí z nabídky. Biosložky jsou drahé, navíc ceny fosilních paliv spadly. Při vyrovnaných cenách jsou ze hry.

O mýtech a slepých uličkách

„Alternativní paliva částečně vyklízejí pozice, z trhu ale nikdy úplně nezmizí,“ myslí si prezident Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Jak se projevují aktuální rekordně nízké ceny klasických paliv na trhu s alternativními pohony?

Čistá bionafta B100, směsná bionafta B30 a lihobenzinová směs E85 rychle opouštějí trh. To je zřejmé.

Co za tím stojí?

Zejména zvýšení sazby spotřební daně u těchto paliv od ledna letošního roku. A ani kdyby sazba daně zůstala stejná jako před rokem 2016, moc by to nepomohlo. Jejich atraktivita by kvůli aktuálně nízkým cenám fosilních paliv byla i tak výrazně nižší.

Takže definitivně končí?

S hodnocením bych počkal minimálně do poloviny roku 2017, kdy má sazba daně zase mírně klesnout. Její případný návrat na čerpací stanice bude záviset i na aktuálních cenách nafty.

Alternativám vévodí CNG. Tomu doba také nepřeje?

Situace u CNG mi trochu připomíná solární boom nebo slepou uličku biopaliv první generace. Vynáší se rozvoj sítě čerpacích stanic i narůstající počet

vozů na tento pohon. Ale je tu i řada mýtů: rozhodně není dostupnějším zdrojem než ropa. Tu lze získat na řadě míst celého světa a snadno ji dopravit do Evropy. Pro plyn se musí napřed vybudovat plynovod, nebo jej zkapalnit a teprve následně přepravovat.

U čerpacích stanic ale o plyn zájem je.

Jenže si musíme uvědomit, že zemní plyn není ani levnější, veškerý cenový efekt je způsoben téměř nulovou spotřební daní. Pokud by z něj stát získával totéž co z nafty nebo benzinu, byl by neprodejný.

Mohl by být ještě levnější?

Ovšem, stačí si porovnat vývoj cen pro konečné spotřebitele. Zemní plyn na trhu klesá stejně jako nafta a benzin. Ale ceny CNG pro automobily u nás klesly jen symbolicky až počátkem letošního roku. To ukazuje, že tento trh je na rozdíl od klasických paliv velmi málo konkurenční a umožňuje několika hráčům držet si nepřiměřeně vysoké marže. A není ani šetrnější k životnímu prostředí.

To myslíte vážně?

Emise skleníkových plynů, které byly jedním z prvních impulzů pro jeho zavedení do dopravy, jsou prakticky srovnatelné s naftou – dokonce mírně horší. Během těžby a transportu totiž dochází k únikům metanu do atmosféry. Ten je výrazně horším skleníkovým plynem než CO2. Nebo u prachových částic diesel kupodivu dosahuje mnohem lepších výsledků, než je předepisováno normou – emise jsou v porovnání s vozy Euro 3 a staršími v podstatě zanedbatelné.

Jaká je situace u LPG?

LPG, což je novější název pro propan-butan, bude na trhu dostupný stále, i kdyby se spotřeba zemního plynu výrazně zvýšila a naopak klesla u ropných paliv. Kopíruje totiž díky silnému konkurenčnímu prostředí na čerpacích stanicích ceny mezinárodního trhu.

Tedy velký návrat?

Ne tak úplně, nevýhodou LPG v Česku je nedostatečná nabídka nových vozů s tímto pohonem. Ne každý chce si kupovat ojetinu, a ještě investovat do přestavby.

David Šprincl Petr Barták
Diskuze (68)
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2016 11:01
Re: LPG
Tabulka dole na stránce je celkem výstižná [odkaz]

Jednoznačně CNG ale v určitých případech..
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2016 10:37
Re: Ahá! Tak už chápu, proč "moderní" motory mají v praxi vy
Jj s každou další generací turbomotoru s papírově nižší spotřebou se přezouvám a shánim těžší cihly :-)
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2016 10:34
Re: Ceny rastu?
Jj z reálnej hodnot 23 až 31 se prostě spočítá průměr :-)

Jak bys to navrhoval dělat? ;-)
Avatar - Ronault.
26. 3. 2016 09:40
LPG
Nejsem fanoušek konspiračních teorií, ale pokud je CNG tak nevýhodné (čemuž bych i věřil, i z topení v domech se často pro velkou venu klidí stranou), proč nám jej takty automobilky cpou? Resp.automobilky nebo jen některé? Tak nabízí je VW a Mercedes, tuším Opel...z Francie ani jedna a jediní věrní LPG zůstali taliáni, ti ale pokud vím mají v nabídce i CNG.
Proč jsou tedy všichni kromě německých značek stranou? Proč se tak odmítá LPG...kdyby automobilky chtěly, tak do nabídky LPG dají, technicky to nebude až takový problém...
Jestli náhodou skopčáci nemají zdroje zemního plynu a ropy ne...
26. 3. 2016 09:04
Re: Ahá! Tak už chápu, proč "moderní" motory mají v praxi vy
Aha. A počítám že Mustang je provozován ve stejném režimu jako Fiesta.
Myslím že se dá čekat, že u auta - byť malého, které se používá i na mestské poskakování pro rohlíky kilometr tam a zpátky se studeným motorem - bude spotřeba vyšší. To je samozřejmě příklad - jak auto využíváte knónkrétně nevím, ale je jasné že mustanga kupuješ na jiný účel než fiestu.
Na týden si s manželkou prohoďte auta a pak argumentuj spotřebou - na spotřebu má největší vliv styl využívání a řidič...