Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání s třetím měsícem loňského roku spadl o 342 jednotek (-7,3 %). Zatímco loni našlo nové majitele 4.693 nových aut, letos jich bylo 4.351.
Nekorunovaných královen Fabií se tentokrát prodalo 1.221, což je ale jen 28,1 % ze všech. Druhé místo okupuje malý levný sedan od Renaultu Thalia s vysokými 483 kusy. Podílem přesáhl jako druhý a poslední magických 10 %, má 11,1 %. Následuje „historická krabice“ od Fordu (429, 9,9 %). Fusion sice příliš krásy nepobral, ale díky akčním nabídkám se mu daří i na sklonku kariéry. Současný ceník začíná na 229.900 Kč za model Comfort s motorem 1,4/59 kW. Za ním se umístil Hyundai i20, který má celkem 355 registrací a 8,2 %. Druhý Ford, jmenovitě mnohem modernější Fiesta, uzavírá nejlepší pětici (296, 6,8 %).
V meziročním porovnání s březnem 2011 najdeme u Fabie záporné znaménko a u něj poměrně vysoké číslo. V rámci celého českého trhu druhý nejprodávanější model mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 18,9 %. Prodalo se o 285 malých škodovek méně. Na druhém místě máme pro změnu postup: registrace tureckého sedanu s diamantem ve znaku jsou vyšší o 65 (ze 418, tedy +15,6 %). V tomto trendu bohužel další dva soupeři nepokračují. Třetí Fusion tedy zaznamenal pád o 12,4 %. Před rokem našlo své zájemce rovněž hodně slušných 490 aut, letos o 61 méně. Následuje ještě výraznější sešup v podání Hyundaie i20 (-22 %, respektive ztráta rovné stovky vozů). Ford Fiesta si připsal opačnou, tedy kladnou hodnotu. Získal výrazných 118 kusů (+66,3 %) ze 178 loňských.
Jak to vypadá mezi měsíčními šplhouny? V absolutních číslech má nejvíce právě zmíněná Fiesta. Titul procentního skokana však putuje do Jižní Koreje díky Riu od Kie. Žádný div, nová generace pomohla tomuto modelu vystřelit z 58 na rovných 170 aut (+193,1 %) a celkově skončil v březnu sedmý. Na Top 5 ovšem Rio alespoň prozatím nemá. Přes sto procent vykazuje ještě Honda Jazz. I když se pohybuje ve spodních patrech pořadí, přesto ji zmiňme. Hlásí +108,3 %, před dvanácti měsíci našlo majitele jen shodou okolností dvanáct praktických „skoro-MPV“, letos 25. Úspěšný měsíc má za sebou také nedávno podruhé modernizovaný Fiat Punto (+61,3 %).
Procentní propadák hledejme na 21. příčce aktuálního žebříčku. Největším „loserem“ je Nissan Micra, který ztratil 71,6 % (ze 67 na 19 aut). Čtvrté generaci K13 se po uvedení na trh na podzim 2010 docela dařilo, nyní se ale karta obrací, což je určitě škoda. Více než poloviční ztrátu zaznamenala ještě Mazda 2, ze které se také bohužel stává čím dál vzácnější úkaz na našich silnicích. Co se kusů týče, vykazuje největší snížení Fabia před i20 a Fusionem. Následují Ibiza a Peugeot 207 (oba -53).
Pokles trhu za první čtvrtletí roku 2012 se zastavil na -3,7 %, což je stále optimistické, byť po únoru měl ještě mizivých -0,9 %. Své zákazníky našlo 10.404 automobilů této třídy místo 10.804. Meziročně tedy segment ztratil rovné čtyři stovky nových aut.
V celkovém čtvrtletním pořadí vede Fabia s 3.359 exempláři (její podíl klesl o 3 % na 32,3 %). Druhý je stále Hyundai i20 (950, 9,1 %), ale už se musí třást před třetí Thalií (906, 8,7 %). Na čtvrtou příčku se díky březnu vyhoupl Fusion (784 kusů, 7,5 %). Páté místo okupuje druhý modrý ovál: Fiesta (599, 5,8 %). Peugeot 207 se z průběžné čtyřky odporoučel až na sedmičku, předstihl jej i Volkswagen Polo.
Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí už 11,5 % (minule jen 6,6 %), loni se jich prodalo o 436 méně. Hyundai i20 má oproti tomu i nadále více registrací, polepšil si ještě alespoň o 17,1 % (+139). Thalia hlubokou ztrátu zmírnila na -32,7 %, ani s tou se ovšem rozhodně chlubit nemůže (před rokem 1.347, letos o 441 méně). Fusion se sice vyšvihl až na pomyslnou bramborovou medaili, má ale -7 % (-59). Fiesta se naopak zlepšila (+34,3 %), vykazuje optimistických +153 aut.
Ve statistice ročních skokanů ovšem všechny doslova drtí nové Rio, a to jak na procenta, tak i kusy (+139,8 %, 386 místo 161, tedy +225). Střídání stráží je zde hodně znát. Citroën DS3 je vyloženě okrajovou záležitostí. Byť jeho výrazné postupy v meziměsíčním (800 %) i meziročním (180 %) porovnání mohou leckomu udělat radost.
Propadákům v absolutních číslech dominuje Fusion před Fabií. Audi A1 má pak -68 registrací a Micra -55. Nejmenší u nás prodávaný Nissan si pohoršil o 51,9 %, v patách jsou mu pomalu odcházející Mitsubishi Colt (-48 %) a Mazda 2 (-40,5 %). Následují Audi A1 (-37,8 %) a Peugeot 206 (-35,7 %). Ten svou kariéru po neskutečných takřka 14 letech končí.
Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá, ostatně tato situace je v segmentu obvyklá. Nejprodávanějším malým autem s naftovým motorem je tradičně domácí zástupce s okřídleným šípem (154 registrací, podíl na celkových je nižších 12,6 %). Na druhém místě najdeme Peugeot 207 s 45 auty s motory HDi (vysokých 30,4 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Polo s 16 kusy (jen 6,2 %).Alespoň desítku naftu spalujících vozů překročil ještě Renault Clio (15, 14,7 %). Prodala se i jediná hybridní Honda Jazz.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2012 | 1-3/2012 | 3/2012 | 1-3/2012 | |
Škoda FABIA | 1221 | 3359 | 28,1% | 32,3% | |
Renault THALIA | 483 | 906 | 11,1% | 8,7% | |
Ford FUSION | 429 | 784 | 9,9% | 7,5% | |
Hyundai i20 | 355 | 950 | 8,2% | 9,1% | |
Ford FIESTA | 296 | 599 | 6,8% | 5,8% | |
Volkswagen POLO | 258 | 589 | 5,9% | 5,7% | |
Kia RIO | 170 | 386 | 3,9% | 3,7% | |
Seat IBIZA | 166 | 352 | 3,8% | 3,4% | |
Peugeot 207 | 148 | 538 | 3,4% | 5,2% | |
Opel CORSA | 120 | 185 | 2,8% | 1,8% | |
Toyota YARIS | 109 | 274 | 2,5% | 2,6% | |
Renault CLIO | 102 | 311 | 2,3% | 3,0% | |
Citroën C3 | 101 | 215 | 2,3% | 2,1% | |
Fiat PUNTO | 100 | 175 | 2,3% | 1,7% | |
Dacia SANDERO | 92 | 257 | 2,1% | 2,5% | |
Chevrolet AVEO | 63 | 144 | 1,4% | 1,4% | |
Audi A1 | 29 | 112 | 0,7% | 1,1% | |
Honda JAZZ | 25 | 54 | 0,6% | 0,5% | |
Peugeot 206 | 20 | 45 | 0,5% | 0,4% | |
Suzuki SWIFT | 20 | 54 | 0,5% | 0,5% | |
Nissan MICRA | 19 | 51 | 0,4% | 0,5% | |
Citroën DS3 | 9 | 14 | 0,2% | 0,1% | |
Mazda 2 | 7 | 22 | 0,2% | 0,2% | |
Mitsubishi COLT | 6 | 13 | 0,1% | 0,1% | |
Lancia Y | 2 | 11 | 0,0% | 0,1% | |
Ostatní modely | 1 | 4 | 0,0% | 0,0% | |
CELKEM | 4351 | 10404 | 100,0% | 100,0% |