Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
V první pětce malých vozů se letos stabilně drží kromě Fabie také Hyundai i20 a Thalia. V březnu se mezi nejlepší vrátily oba Fordy.

Trh v meziročním srovnání s třetím měsícem loňského roku spadl o 342 jednotek (-7,3 %). Zatímco loni našlo nové majitele 4.693 nových aut, letos jich bylo 4.351.

Nekorunovaných královen Fabií se tentokrát prodalo 1.221, což je ale jen 28,1 % ze všech. Druhé místo okupuje malý levný sedan od Renaultu Thalia s vysokými 483 kusy. Podílem přesáhl jako druhý a poslední magických 10 %, má 11,1 %. Následuje „historická krabice“ od Fordu (429, 9,9 %). Fusion sice příliš krásy nepobral, ale díky akčním nabídkám se mu daří i na sklonku kariéry. Současný ceník začíná na 229.900 Kč za model Comfort s motorem 1,4/59 kW. Za ním se umístil Hyundai i20, který má celkem 355 registrací a 8,2 %. Druhý Ford, jmenovitě mnohem modernější Fiesta, uzavírá nejlepší pětici (296, 6,8 %).

V meziročním porovnání s březnem 2011 najdeme u Fabie záporné znaménko a u něj poměrně vysoké číslo. V rámci celého českého trhu druhý nejprodávanější model mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 18,9 %. Prodalo se o 285 malých škodovek méně. Na druhém místě máme pro změnu postup: registrace tureckého sedanu s diamantem ve znaku jsou vyšší o 65 (ze 418, tedy +15,6 %). V tomto trendu bohužel další dva soupeři nepokračují. Třetí Fusion tedy zaznamenal pád o 12,4 %. Před rokem našlo své zájemce rovněž hodně slušných 490 aut, letos o 61 méně. Následuje ještě výraznější sešup v podání Hyundaie i20 (-22 %, respektive ztráta rovné stovky vozů). Ford Fiesta si připsal opačnou, tedy kladnou hodnotu. Získal výrazných 118 kusů (+66,3 %) ze 178 loňských.

Jak to vypadá mezi měsíčními šplhouny? V absolutních číslech má nejvíce právě zmíněná Fiesta. Titul procentního skokana však putuje do Jižní Koreje díky Riu od Kie. Žádný div, nová generace pomohla tomuto modelu vystřelit z 58 na rovných 170 aut (+193,1 %) a celkově skončil v březnu sedmý. Na Top 5 ovšem Rio alespoň prozatím nemá. Přes sto procent vykazuje ještě Honda Jazz. I když se pohybuje ve spodních patrech pořadí, přesto ji zmiňme. Hlásí +108,3 %, před dvanácti měsíci našlo majitele jen shodou okolností dvanáct praktických „skoro-MPV“, letos 25. Úspěšný měsíc má za sebou také nedávno podruhé modernizovaný Fiat Punto (+61,3 %).

Procentní propadák hledejme na 21. příčce aktuálního žebříčku. Největším „loserem“ je Nissan Micra, který ztratil 71,6 % (ze 67 na 19 aut). Čtvrté generaci K13 se po uvedení na trh na podzim 2010 docela dařilo, nyní se ale karta obrací, což je určitě škoda. Více než poloviční ztrátu zaznamenala ještě Mazda 2, ze které se také bohužel stává čím dál vzácnější úkaz na našich silnicích. Co se kusů týče, vykazuje největší snížení Fabia před i20 a Fusionem. Následují Ibiza a Peugeot 207 (oba -53).

Pokles trhu za první čtvrtletí roku 2012 se zastavil na -3,7 %, což je stále optimistické, byť po únoru měl ještě mizivých -0,9 %. Své zákazníky našlo 10.404 automobilů této třídy místo 10.804. Meziročně tedy segment ztratil rovné čtyři stovky nových aut.

V celkovém čtvrtletním pořadí vede Fabia s 3.359 exempláři (její podíl klesl o 3 % na 32,3 %). Druhý je stále Hyundai i20 (950, 9,1 %), ale už se musí třást před třetí Thalií (906, 8,7 %). Na čtvrtou příčku se díky březnu vyhoupl Fusion (784 kusů, 7,5 %). Páté místo okupuje druhý modrý ovál: Fiesta (599, 5,8 %). Peugeot 207 se z průběžné čtyřky odporoučel až na sedmičku, předstihl jej i Volkswagen Polo.

Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí už 11,5 % (minule jen 6,6 %), loni se jich prodalo o 436 méně. Hyundai i20 má oproti tomu i nadále více registrací, polepšil si ještě alespoň o 17,1 % (+139). Thalia hlubokou ztrátu zmírnila na -32,7 %, ani s tou se ovšem rozhodně chlubit nemůže (před rokem 1.347, letos o 441 méně). Fusion se sice vyšvihl až na pomyslnou bramborovou medaili, má ale -7 % (-59). Fiesta se naopak zlepšila (+34,3 %), vykazuje optimistických +153 aut.

Ve statistice ročních skokanů ovšem všechny doslova drtí nové Rio, a to jak na procenta, tak i kusy (+139,8 %, 386 místo 161, tedy +225). Střídání stráží je zde hodně znát. Citroën DS3 je vyloženě okrajovou záležitostí. Byť jeho výrazné postupy v meziměsíčním (800 %) i meziročním (180 %) porovnání mohou leckomu udělat radost.

Propadákům v absolutních číslech dominuje Fusion před Fabií. Audi A1 má pak -68 registrací a Micra -55. Nejmenší u nás prodávaný Nissan si pohoršil o 51,9 %, v patách jsou mu pomalu odcházející Mitsubishi Colt (-48 %) a Mazda 2 (-40,5 %). Následují Audi A1 (-37,8 %) a Peugeot 206 (-35,7 %). Ten svou kariéru po neskutečných takřka 14 letech končí.

Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá, ostatně tato situace je v segmentu obvyklá. Nejprodávanějším malým autem s naftovým motorem je tradičně domácí zástupce s okřídleným šípem (154 registrací, podíl na celkových je nižších 12,6 %). Na druhém místě najdeme Peugeot 207 s 45 auty s motory HDi (vysokých 30,4 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Polo s 16 kusy (jen 6,2 %).Alespoň desítku naftu spalujících vozů překročil ještě Renault Clio (15, 14,7 %). Prodala se i jediná hybridní Honda Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období3/20121-3/20123/20121-3/2012
Škoda FABIA1221335928,1%32,3%
Renault THALIA48390611,1%8,7%
Ford FUSION4297849,9%7,5%
Hyundai i203559508,2%9,1%
Ford FIESTA2965996,8%5,8%
Volkswagen POLO2585895,9%5,7%
Kia RIO1703863,9%3,7%
Seat IBIZA1663523,8%3,4%
Peugeot 2071485383,4%5,2%
Opel CORSA1201852,8%1,8%
Toyota YARIS1092742,5%2,6%
Renault CLIO1023112,3%3,0%
Citroën C31012152,3%2,1%
Fiat PUNTO1001752,3%1,7%
Dacia SANDERO922572,1%2,5%
Chevrolet AVEO631441,4%1,4%
Audi A1291120,7%1,1%
Honda JAZZ25540,6%0,5%
Peugeot 20620450,5%0,4%
Suzuki SWIFT20540,5%0,5%
Nissan MICRA19510,4%0,5%
Citroën DS39140,2%0,1%
Mazda 27220,2%0,2%
Mitsubishi COLT6130,1%0,1%
Lancia Y2110,0%0,1%
Ostatní modely140,0%0,0%
CELKEM435110404100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
15. 4. 2012 22:59
jirka
No tohle mi nepodsouvej..to je úplně jiná debata..já mluvím o cca roční ojetině ještě se zárukou tak jak najdeš i u prodejců Renaultu...beru argument, že nové je nové, ale zrovna u thálie mi to prijde hloupost....
Avatar - rohYpnol
15. 4. 2012 20:13
Re: Jirka
S tvojí logikou se rovnou můžeš prát, proč nekoupí místo nové Thalie raději třeba 3-letého Ceeda nebo 10-letého Pašíka atp.
Prostě nové je nové. Je to v záruce, rizikovost koupě je minimální a nikdy už menší nebude. Člověk si vůz sám zajede a ví celou dobu, co se s ním dělo. Právně je auto bez vad. To nikdy, NIKDY, koupí vozu z druhé ruky 100% nezajistíš. A když máš hluboko do kapsy, tak si prostě lapsus nemůžeš dovolit, protože pak třeba dalších 10 let budeš v p....
Já bych to tedy nazval jako velmi zodpovědné chování. I proto Thalie :yes:
15. 4. 2012 17:32
Re: Jirka
ano ale to je při financování renault finance..hodně těchle lidí kupují auta po prodeji starého, vybráním stavebního spoření atd a moc se nemají k leasingu../ netvrdím, že to tak je vždycky/ Máš pravdu, že to kupují na delší dobu, ale prostě nechápu, proč prostě trvat na fungl novém autě v případě thalie a nekoupit rači rok starou po prvním poklesu ceny..Navíc, když jim vlastně vůbec nejde o produkt jako takový - viz nákup thálie...
Avatar - rohYpnol
15. 4. 2012 16:59
Re: Jirka
Nemyslím. Expression Pack Advantage při započtení dodatečné slevy při financování (OK, peníze z tebe stejně vytáhnou...) jsme na 150 tis. a ve výbavě máš vše potřebné (na daný segment). Jaký smysl má tedy jetá třeba za 130-140 tis.?
Že podpisem a vyjetím ze salónu přicházíš o desetitisíce? A koho si myslíš, že tohle bude trápit? Ztrácíš jen virtuální peníze, protože vůz má stále hodnotu nového vozu, jen tržní cena je jiná. Pokud ale používáš danou věc, je pro tebe důležitá hodnota (vyjetím ze salónu je to stále ten jistý vůz se stejnými vlastnostmi...), cena tě zajímá až při prodeji.
A na jak dlouho si myslíš, že thalii kupují? Já bych to viděl tak dalších 10-15 let. Dřívější nákup pro tuto skupinu lidí prostě nepřichází v úvahu.
15. 4. 2012 16:43
Re: Jirka
no dobrá, ale co nehorázný pokles ceny ? kupující těchle aut chtějí auto co nejlevnější a jsou mu schopni odpustit spoustu věcí...neodsuzuju to, ale nechápu, proč člověk, co se snaží ušetřit jen podpisem dobrovolně přijde o x desítek tisí ? navíc za těch dejme tomu 150 tisíc má to auto dost chabou výbavu a při nákupu jetého / a dá se sehnat v dobrém stavu/ a bude určitě lépe vybavené....