Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (36)
Vývoj odbytu nových osobních a lehkých užitkových aut na českém trhu v roce 2009 kopíruje průběh známý z minulého roku. Jsou zde však dva rozdíly. Prodává se asi o 12 % méně vozů a struktura se výrazně změnila ve prospěch osobních automobilů.

V červnu 2009 se prodalo celkem 17.421 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.023 ks méně než v červnu minulého roku. Pokračoval přesun poptávky od aut kategorie N1 k osobním vozům (M1). Lehká užitková vozidla zaznamenala meziročně pokles (-4.512 ks), když se jich prodalo jen 1.137 ks, osobních vozů se prodalo 16.284 ks (+2.489 ks).

Zatímco v červnu 2008 měla lehká užitková auta (kategorie N1) podíl 29 % na celkových registracích, letos v červnu to bylo jen 6,5 %. Příčiny této změny jsou známé - nové daňové předpisy uvolnily pravidla pro firemní klientelu v oblasti odpočtů DPH, ale zřetelný je i vliv menšího zájmu o nákup nových aut zejména ze strany firem. Podle představitelů SDA se poptávka firem letos meziročně zmenšila o čtvrtinu.

Oživení trhu si prodejci slibují od zvažovaného šrotovného a také od zrychlení odpisů pro automobily, které má začít platit od podzimu do poloviny příštího roku. "Zhruba od poloviny listopadu se kvůli možnosti zrychlených odpisů dá očekávat zvýšená poptávka firemních zákazníků. Druhou vlnu očekáváme na konci prvního pololetí příštího roku," uvedl generální ředitel Kia Motor Czech Vít Pěkný.

Registrace nových automobilů v červnu

V červnu pokračoval propad registrací domácího výrobce, i když 6% snížení odbytu není ve srovnání se ztrátami z minulých měsíců velká tragedie. Další skalp si odváží z červnové statistiky Ford, jako nejúspěšnější dovážená značka. Podařilo se mu prodat 2.229 vozů, což je o 12,5 % více než v minulém roce. Klíčem k úspěchu je, jako už mnohokrát v minulých měsících, model Fusion. V červnu jich zákazníci odebrali 869 ks, druhým nejžádanějším Fordem byla Fiesta s 364 ks.

Na Ford tentokrát nikdo z dovozců nestačil, ale nejblíže mu byl Volkswagen. Prodej nového Pola (142 ks) se teprve rozbíhá, a tak tahounem prodejních počtů je Golf (279 ks) a Passat (294 ks). Renault během první poloviny letošního roku přezbrojil a má tak jednu z nejmladších modelových řad. Ceny jsou obvykle nižší než před rokem, ale s výprodejovými nabídkami na levné skladové Thalie a starou generaci Megane přesto můžou soupeřit jen těžko.

Prapor čtvrté značky v pořadí dovozců - Kie - drží stále Cee'd (557 ks), Citroën prodává hodně MPV, konkrétně C3 Picasso (76 ks) a C4 Picasso (96 ks), dobrý výsledek si připsala i řada C4 (104 ks). Hyundai se ani přes velmi atraktivní akční nabídky nedokáže dostat se svou i30 přes Cee'd, v červnu se prodalo 364 ks.

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc červen 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 6/2009 6/2008 [ks] [%] 6/2009
1. Škoda 4734 5035 -301 -6,0% 27,2%
2. Ford 2229 1982 247 12,5% 12,8%
3. Volkswagen 1366 1453 -87 -6,0% 7,8%
4. Renault 1028 1314 -286 -21,8% 5,9%
5. Kia 921 672 249 37,1% 5,3%
6. Citroën 805 934 -129 -13,8% 4,6%
7. Hyundai 741 815 -74 -9,1% 4,3%
8. Peugeot 635 1059 -424 -40,0% 3,6%
9. Opel 571 557 14 2,5% 3,3%
10. Fiat 569 716 -147 -20,5% 3,3%
11. Chevrolet 554 427 127 29,7% 3,2%
12. Mercedes-Benz 410 483 -73 -15,1% 2,4%
13. Toyota 364 535 -171 -32,0% 2,1%
14. Audi 343 305 38 12,5% 2,0%
15. Suzuki 338 442 -104 -23,5% 1,9%
16. Seat 230 220 10 4,5% 1,3%
17. Dacia 221 469 -248 -52,9% 1,3%
18. BMW 189 286 -97 -33,9% 1,1%
19. Honda 188 284 -96 -33,8% 1,1%
20. Nissan 183 301 -118 -39,2% 1,1%
21. Volvo 146 153 -7 -4,6% 0,8%
22. Mazda 133 338 -205 -60,7% 0,8%
23. Mitsubishi 124 157 -33 -21,0% 0,7%
24. Subaru 86 127 -41 -32,3% 0,5%
25. Iveco 35 80 -45 -56,3% 0,2%
26. Alfa Romeo 26 23 3 13,0% 0,1%
27. Jeep 23 25 -2 -8,0% 0,1%
28. Lada 22 19 3 15,8% 0,1%
29. Porsche 18 16 2 12,5% 0,1%
30. Dodge 17 9 8 88,9% 0,1%
31. Jaguar 15 14 1 7,1% 0,1%
31. smart 15 7 8 114,3% 0,1%
33. Land Rover 12 15 -3 -20,0% 0,1%
34. Lancia 10 2 8 400,0% 0,1%
35. Lexus 8 21 -13 -61,9% -
36. Chrysler 7 15 -8 -53,3% -
36. Renault Trucks 7 22 -15 -68,2% -
36. Saab 7 8 -1 -12,5% -
39. Infiniti 4 0 4 - -
39. Ferrari 4 5 -1 -20,0% -
41. Mini 3 8 -5 -62,5% -
41. Kaipan 3 0 3 - -
41. Maserati 3 3 0 0,0% -
44. Ssangyong 2 7 -5 -71,4% -
45. Cadillac 1 0 1 - -
46. Hummer 0 4 -4 -100,0% -
- Celkem - Jiné značky 71 77 -6 -7,8% 0,4%
- Celkem 17421 19444 -2023 -10,4% 100,0%

40% propad červnových registrací značky Peugeot bude chtít nový ředitel prodeje - Vladimír Vošický - rychle napravit. Dlouholeté zkušenosti z vedení české pobočky Fordu mu v tom budou jistě nápomocny. Z Peugeotu by se tak mohla stát další značka TOP 10, která se aktivně zapojí do ostré cenové konkurence, která panuje od loňska na českém trhu. První změny v cenících řad 207 a 308 to již naznačily.

Klid před bouří mají asi u Opelu, který by mohla do první desítky dovozců vymrštit nová Astra. To však nastane nejdříve v závěru roku, ne-li až v roce příštím. Zatím prodejci lákají na Corsy (128 ks), starší Astry (129 ks) a nové Insignie (114 ks). Bouře už naopak bouří u Chevroletu. První měsíc znamenal pro Cruze skvělých 92 registrací.

Ve druhé červnové desítce překvapují pády Toyoty (-32 %), Suzuki (-23,5 %), Dacie (-54 %) nebo Mazdy (-60 %).

Registrace nových automobilů - průběžné výsledky za 1. pololetí roku 2009

V prvním pololetí se u nás prodalo 92.100 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 105.126 vozů (OA+LUV). Meziročně tak trh ztratil 12,3 % ze svého objemu. Významnou měrou k tomu přispěl pokles prodeje vozů značky Škoda (-5.927 ks, tj.-19,6 %), který ale automobilka kompenzuje na exportních trzích a zejména tam, kde běží podpůrné programy formou šrotovného.

Ford si drží plánovaný cíl 10% podílu na trhu a je vedoucí dováženou značkou. Třetí je s větším odstupem Volkswagen, který meziročně ztratil 550 registrací. Čtvrtý Renault naopak téměř pětinu registrací získal. Takřka dokonale vyrovnané výsledky prezentují korejské značky Hyundai a Kia, z dua Citroen-Peugeot je na tom lépe první jmenovaný, avšak obě značky zaznamenaly meziroční propad prodeje. To se ostatně týká i 9. Fiatu. Chevrolet uzavírající první desítku má díky modelu Cruze našlápnuto. Další chystané novinky by jej mohly v elitním TOP 10 značek udržet.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-6/2009 1-6/2008 [ks] [%] 1-6/2009
1. Škoda 24340 30267 -5927 -19,6% 26,4%
2. Ford 9322 8363 959 11,5% 10,1%
3. Volkswagen 7418 7968 -550 -6,9% 8,1%
4. Renault 6604 7197 -593 -8,2% 7,2%
5. Hyundai 4604 4685 -81 -1,7% 5,0%
6. Kia 4594 4022 572 14,2% 5,0%
7. Peugeot 4196 5311 -1115 -21,0% 4,6%
8. Citroën 4018 5676 -1658 -29,2% 4,4%
9. Fiat 2798 3550 -752 -21,2% 3,0%
10. Chevrolet 2409 2359 50 2,1% 2,6%
11. Toyota 2277 2927 -650 -22,2% 2,5%
12. Opel 2239 2781 -542 -19,5% 2,4%
13. Suzuki 2034 2146 -112 -5,2% 2,2%
14. Mercedes-Benz 1912 2496 -584 -23,4% 2,1%
15. Audi 1764 1788 -24 -1,3% 1,9%
16. Honda 1558 1458 100 6,9% 1,7%
17. Seat 1329 1406 -77 -5,5% 1,4%
18. BMW 1313 1548 -235 -15,2% 1,4%
19. Mazda 1215 1862 -647 -34,7% 1,3%
20. Nissan 1210 1533 -323 -21,1% 1,3%
21. Dacia 1028 1321 -293 -22,2% 1,1%
22. Volvo 938 757 181 23,9% 1,0%
23. Mitsubishi 789 945 -156 -16,5% 0,9%
24. Subaru 613 568 45 7,9% 0,7%
25. Iveco 229 394 -165 -41,9% 0,2%
26. Lexus 112 124 -12 -9,7% 0,1%
27. Alfa Romeo 103 106 -3 -2,8% 0,1%
28. Porsche 97 112 -15 -13,4% 0,1%
29. Land Rover 89 202 -113 -55,9% 0,1%
30. Lada 87 109 -22 -20,2% 0,1%
31. Jeep 84 138 -54 -39,1% 0,1%
32. Jaguar 80 84 -4 -4,8% 0,1%
33. Chrysler 57 80 -23 -28,8% 0,1%
34. Dodge 56 61 -5 -8,2% 0,1%
35. Renault Trucks 44 93 -49 -52,7% -
36. Mini 43 46 -3 -6,5% -
37. Ssangyong 42 49 -7 -14,3% -
38. Lancia 38 13 25 192,3% -
39. smart 34 63 -29 -46,0% -
40. Saab 28 56 -28 -50,0% -
41. Ferrari 17 18 -1 -5,6% -
42. Maserati 17 19 -2 -10,5% -
43. Infiniti 9 0 9 - -
43. Hummer 9 37 -28 -75,7% -
45. Cadillac 7 28 -21 -75,0% -
46. Kaipan 4 8 -4 -50,0% -
46. Santana 4 8 -4 -50,0% -
48. KTM 3 0 3 - -
49. Rover 1 8 -7 -87,5% -
- Celkem - Jiné značky 284 236 48 20,3% 0,3%
- Celkem 92100 105026 -12926 -12,3% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (36)
13. 7. 2009 22:06
Re: Cruze 5dv. liftback
Porovnej zadní světla tohoto liftbacku se sedanem. Mě to připadá, že ty světla jenom někdo zmenšil ve photoshopu a uravil ten C sloupek, ale možná se pletu.

Až budu mít čas tak si nad těma fotkama sednu a zahraji si hru "najdi 5 rozdílu" :-)
13. 7. 2009 10:17
Re: Cruze 5dv. liftback
podla mna rozdiel je akurát v c stlpiku kde chyba plastová krytka na pokračovanie okna. Ani insignia nemá velký rozdiel medzi sedanom a liftbackom.
Avatar - Katikakus
12. 7. 2009 19:23
Re: Cruze 5dv. liftback
Jo, tn sterac standardem nemusi byt. U octavky je za priplatek >:D
11. 7. 2009 19:13
Re: Cruze 5dv. liftback
No že bude liftback tomu věřím, že už je vyrobený i tomu věřím, ale že je to to auto na fotce do doufám že ne. To ten sedan vypadá lepé. ;-\
11. 7. 2009 12:10
Re: Cruze 5dv. liftback
To auto je v skutočnosti vyrobené a má to byť konečná podoba. Na trh to príde začiatkom roka 2010. Mám potvrdené že ludia od importéra ČR ho už videli. Ten zadný stierač neviem či bude ale už som videl aj octaviu bez.