Český trh v červnu 2009: Pořadí značek
V červnu 2009 se prodalo celkem 17.421 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.023 ks méně než v červnu minulého roku. Pokračoval přesun poptávky od aut kategorie N1 k osobním vozům (M1). Lehká užitková vozidla zaznamenala meziročně pokles (-4.512 ks), když se jich prodalo jen 1.137 ks, osobních vozů se prodalo 16.284 ks (+2.489 ks).
Zatímco v červnu 2008 měla lehká užitková auta (kategorie N1) podíl 29 % na celkových registracích, letos v červnu to bylo jen 6,5 %. Příčiny této změny jsou známé - nové daňové předpisy uvolnily pravidla pro firemní klientelu v oblasti odpočtů DPH, ale zřetelný je i vliv menšího zájmu o nákup nových aut zejména ze strany firem. Podle představitelů SDA se poptávka firem letos meziročně zmenšila o čtvrtinu.
Oživení trhu si prodejci slibují od zvažovaného šrotovného a také od zrychlení odpisů pro automobily, které má začít platit od podzimu do poloviny příštího roku. "Zhruba od poloviny listopadu se kvůli možnosti zrychlených odpisů dá očekávat zvýšená poptávka firemních zákazníků. Druhou vlnu očekáváme na konci prvního pololetí příštího roku," uvedl generální ředitel Kia Motor Czech Vít Pěkný.
Registrace nových automobilů v červnu
V červnu pokračoval propad registrací domácího výrobce, i když 6% snížení odbytu není ve srovnání se ztrátami z minulých měsíců velká tragedie. Další skalp si odváží z červnové statistiky Ford, jako nejúspěšnější dovážená značka. Podařilo se mu prodat 2.229 vozů, což je o 12,5 % více než v minulém roce. Klíčem k úspěchu je, jako už mnohokrát v minulých měsících, model Fusion. V červnu jich zákazníci odebrali 869 ks, druhým nejžádanějším Fordem byla Fiesta s 364 ks.
Na Ford tentokrát nikdo z dovozců nestačil, ale nejblíže mu byl Volkswagen. Prodej nového Pola (142 ks) se teprve rozbíhá, a tak tahounem prodejních počtů je Golf (279 ks) a Passat (294 ks). Renault během první poloviny letošního roku přezbrojil a má tak jednu z nejmladších modelových řad. Ceny jsou obvykle nižší než před rokem, ale s výprodejovými nabídkami na levné skladové Thalie a starou generaci Megane přesto můžou soupeřit jen těžko.
Prapor čtvrté značky v pořadí dovozců - Kie - drží stále Cee'd (557 ks), Citroën prodává hodně MPV, konkrétně C3 Picasso (76 ks) a C4 Picasso (96 ks), dobrý výsledek si připsala i řada C4 (104 ks). Hyundai se ani přes velmi atraktivní akční nabídky nedokáže dostat se svou i30 přes Cee'd, v červnu se prodalo 364 ks.
Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc červen 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 6/2009 | 6/2008 | [ks] | [%] | 6/2009 |
1. | Škoda | 4734 | 5035 | -301 | -6,0% | 27,2% |
2. | Ford | 2229 | 1982 | 247 | 12,5% | 12,8% |
3. | Volkswagen | 1366 | 1453 | -87 | -6,0% | 7,8% |
4. | Renault | 1028 | 1314 | -286 | -21,8% | 5,9% |
5. | Kia | 921 | 672 | 249 | 37,1% | 5,3% |
6. | Citroën | 805 | 934 | -129 | -13,8% | 4,6% |
7. | Hyundai | 741 | 815 | -74 | -9,1% | 4,3% |
8. | Peugeot | 635 | 1059 | -424 | -40,0% | 3,6% |
9. | Opel | 571 | 557 | 14 | 2,5% | 3,3% |
10. | Fiat | 569 | 716 | -147 | -20,5% | 3,3% |
11. | Chevrolet | 554 | 427 | 127 | 29,7% | 3,2% |
12. | Mercedes-Benz | 410 | 483 | -73 | -15,1% | 2,4% |
13. | Toyota | 364 | 535 | -171 | -32,0% | 2,1% |
14. | Audi | 343 | 305 | 38 | 12,5% | 2,0% |
15. | Suzuki | 338 | 442 | -104 | -23,5% | 1,9% |
16. | Seat | 230 | 220 | 10 | 4,5% | 1,3% |
17. | Dacia | 221 | 469 | -248 | -52,9% | 1,3% |
18. | BMW | 189 | 286 | -97 | -33,9% | 1,1% |
19. | Honda | 188 | 284 | -96 | -33,8% | 1,1% |
20. | Nissan | 183 | 301 | -118 | -39,2% | 1,1% |
21. | Volvo | 146 | 153 | -7 | -4,6% | 0,8% |
22. | Mazda | 133 | 338 | -205 | -60,7% | 0,8% |
23. | Mitsubishi | 124 | 157 | -33 | -21,0% | 0,7% |
24. | Subaru | 86 | 127 | -41 | -32,3% | 0,5% |
25. | Iveco | 35 | 80 | -45 | -56,3% | 0,2% |
26. | Alfa Romeo | 26 | 23 | 3 | 13,0% | 0,1% |
27. | Jeep | 23 | 25 | -2 | -8,0% | 0,1% |
28. | Lada | 22 | 19 | 3 | 15,8% | 0,1% |
29. | Porsche | 18 | 16 | 2 | 12,5% | 0,1% |
30. | Dodge | 17 | 9 | 8 | 88,9% | 0,1% |
31. | Jaguar | 15 | 14 | 1 | 7,1% | 0,1% |
31. | smart | 15 | 7 | 8 | 114,3% | 0,1% |
33. | Land Rover | 12 | 15 | -3 | -20,0% | 0,1% |
34. | Lancia | 10 | 2 | 8 | 400,0% | 0,1% |
35. | Lexus | 8 | 21 | -13 | -61,9% | - |
36. | Chrysler | 7 | 15 | -8 | -53,3% | - |
36. | Renault Trucks | 7 | 22 | -15 | -68,2% | - |
36. | Saab | 7 | 8 | -1 | -12,5% | - |
39. | Infiniti | 4 | 0 | 4 | - | - |
39. | Ferrari | 4 | 5 | -1 | -20,0% | - |
41. | Mini | 3 | 8 | -5 | -62,5% | - |
41. | Kaipan | 3 | 0 | 3 | - | - |
41. | Maserati | 3 | 3 | 0 | 0,0% | - |
44. | Ssangyong | 2 | 7 | -5 | -71,4% | - |
45. | Cadillac | 1 | 0 | 1 | - | - |
46. | Hummer | 0 | 4 | -4 | -100,0% | - |
- | Celkem - Jiné značky | 71 | 77 | -6 | -7,8% | 0,4% |
- | Celkem | 17421 | 19444 | -2023 | -10,4% | 100,0% |
40% propad červnových registrací značky Peugeot bude chtít nový ředitel prodeje - Vladimír Vošický - rychle napravit. Dlouholeté zkušenosti z vedení české pobočky Fordu mu v tom budou jistě nápomocny. Z Peugeotu by se tak mohla stát další značka TOP 10, která se aktivně zapojí do ostré cenové konkurence, která panuje od loňska na českém trhu. První změny v cenících řad 207 a 308 to již naznačily.
Klid před bouří mají asi u Opelu, který by mohla do první desítky dovozců vymrštit nová Astra. To však nastane nejdříve v závěru roku, ne-li až v roce příštím. Zatím prodejci lákají na Corsy (128 ks), starší Astry (129 ks) a nové Insignie (114 ks). Bouře už naopak bouří u Chevroletu. První měsíc znamenal pro Cruze skvělých 92 registrací.
Ve druhé červnové desítce překvapují pády Toyoty (-32 %), Suzuki (-23,5 %), Dacie (-54 %) nebo Mazdy (-60 %).
Registrace nových automobilů - průběžné výsledky za 1. pololetí roku 2009
V prvním pololetí se u nás prodalo 92.100 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 105.126 vozů (OA+LUV). Meziročně tak trh ztratil 12,3 % ze svého objemu. Významnou měrou k tomu přispěl pokles prodeje vozů značky Škoda (-5.927 ks, tj.-19,6 %), který ale automobilka kompenzuje na exportních trzích a zejména tam, kde běží podpůrné programy formou šrotovného.
Ford si drží plánovaný cíl 10% podílu na trhu a je vedoucí dováženou značkou. Třetí je s větším odstupem Volkswagen, který meziročně ztratil 550 registrací. Čtvrtý Renault naopak téměř pětinu registrací získal. Takřka dokonale vyrovnané výsledky prezentují korejské značky Hyundai a Kia, z dua Citroen-Peugeot je na tom lépe první jmenovaný, avšak obě značky zaznamenaly meziroční propad prodeje. To se ostatně týká i 9. Fiatu. Chevrolet uzavírající první desítku má díky modelu Cruze našlápnuto. Další chystané novinky by jej mohly v elitním TOP 10 značek udržet.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-6/2009 | 1-6/2008 | [ks] | [%] | 1-6/2009 |
1. | Škoda | 24340 | 30267 | -5927 | -19,6% | 26,4% |
2. | Ford | 9322 | 8363 | 959 | 11,5% | 10,1% |
3. | Volkswagen | 7418 | 7968 | -550 | -6,9% | 8,1% |
4. | Renault | 6604 | 7197 | -593 | -8,2% | 7,2% |
5. | Hyundai | 4604 | 4685 | -81 | -1,7% | 5,0% |
6. | Kia | 4594 | 4022 | 572 | 14,2% | 5,0% |
7. | Peugeot | 4196 | 5311 | -1115 | -21,0% | 4,6% |
8. | Citroën | 4018 | 5676 | -1658 | -29,2% | 4,4% |
9. | Fiat | 2798 | 3550 | -752 | -21,2% | 3,0% |
10. | Chevrolet | 2409 | 2359 | 50 | 2,1% | 2,6% |
11. | Toyota | 2277 | 2927 | -650 | -22,2% | 2,5% |
12. | Opel | 2239 | 2781 | -542 | -19,5% | 2,4% |
13. | Suzuki | 2034 | 2146 | -112 | -5,2% | 2,2% |
14. | Mercedes-Benz | 1912 | 2496 | -584 | -23,4% | 2,1% |
15. | Audi | 1764 | 1788 | -24 | -1,3% | 1,9% |
16. | Honda | 1558 | 1458 | 100 | 6,9% | 1,7% |
17. | Seat | 1329 | 1406 | -77 | -5,5% | 1,4% |
18. | BMW | 1313 | 1548 | -235 | -15,2% | 1,4% |
19. | Mazda | 1215 | 1862 | -647 | -34,7% | 1,3% |
20. | Nissan | 1210 | 1533 | -323 | -21,1% | 1,3% |
21. | Dacia | 1028 | 1321 | -293 | -22,2% | 1,1% |
22. | Volvo | 938 | 757 | 181 | 23,9% | 1,0% |
23. | Mitsubishi | 789 | 945 | -156 | -16,5% | 0,9% |
24. | Subaru | 613 | 568 | 45 | 7,9% | 0,7% |
25. | Iveco | 229 | 394 | -165 | -41,9% | 0,2% |
26. | Lexus | 112 | 124 | -12 | -9,7% | 0,1% |
27. | Alfa Romeo | 103 | 106 | -3 | -2,8% | 0,1% |
28. | Porsche | 97 | 112 | -15 | -13,4% | 0,1% |
29. | Land Rover | 89 | 202 | -113 | -55,9% | 0,1% |
30. | Lada | 87 | 109 | -22 | -20,2% | 0,1% |
31. | Jeep | 84 | 138 | -54 | -39,1% | 0,1% |
32. | Jaguar | 80 | 84 | -4 | -4,8% | 0,1% |
33. | Chrysler | 57 | 80 | -23 | -28,8% | 0,1% |
34. | Dodge | 56 | 61 | -5 | -8,2% | 0,1% |
35. | Renault Trucks | 44 | 93 | -49 | -52,7% | - |
36. | Mini | 43 | 46 | -3 | -6,5% | - |
37. | Ssangyong | 42 | 49 | -7 | -14,3% | - |
38. | Lancia | 38 | 13 | 25 | 192,3% | - |
39. | smart | 34 | 63 | -29 | -46,0% | - |
40. | Saab | 28 | 56 | -28 | -50,0% | - |
41. | Ferrari | 17 | 18 | -1 | -5,6% | - |
42. | Maserati | 17 | 19 | -2 | -10,5% | - |
43. | Infiniti | 9 | 0 | 9 | - | - |
43. | Hummer | 9 | 37 | -28 | -75,7% | - |
45. | Cadillac | 7 | 28 | -21 | -75,0% | - |
46. | Kaipan | 4 | 8 | -4 | -50,0% | - |
46. | Santana | 4 | 8 | -4 | -50,0% | - |
48. | KTM | 3 | 0 | 3 | - | - |
49. | Rover | 1 | 8 | -7 | -87,5% | - |
- | Celkem - Jiné značky | 284 | 236 | 48 | 20,3% | 0,3% |
- | Celkem | 92100 | 105026 | -12926 | -12,3% | 100,0% |