Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2011: Střední třída patří Superbu, Passatu a Mondeu

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
TOP 3 ve střední třídě se nemění, oproti loňsku ztratily japonské vozy, do formy se vrátil Opel Insignia a prosazuje se i nováček Peugeot 508.

Červnový trh v této kategorii vykazuje ztrátu 6,8 %, před rokem bylo nově zaregistrováno rovných 1.600 vozů, letos 1.491 (-109 ks).

Na prvních třech místech měsíčního žebříčku se nic nezměnilo. Zvítězil opět Superb, tentokrát se 455 kusy. Druhý Passat si připsal 287 a třetí Mondeo 186 vozů.

Čtvrté místo patří Opelu Insignia s 84 novými registracemi a pátý je Peugeot 508, který má na kontě 72 aut. Pomalu se propadá Renault Laguna (až osmý). Před ním je dokonce i nové Volvo S/V 60. Pro něj je 61 přírůstků a sedmá příčka výsledkem z říše snů.

Ve srovnání s loňským šestým měsícem si Superb pohoršil o 15,4 %, loni bylo zaregistrováno vysokých 538 kusů. Druhý Passat zaznamenal naopak zisk 12 vozů, letos tedy vykazuje +4,4 %. Mondeo má meziroční pokles o 4,6 % (ze 195 exemplářů v červnu 2010, tedy -9). Opel Insignia si polepšil o 133,3 % (z 36 registrací o 48), šplhounem se ale nestal. Peugeot 508 zatím porovnávat nelze.

Střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období6/20111-6/20116/20111-6/2011
1.Škoda SUPERB455255830,5%35,8%
2.Volkswagen PASSAT287116819,2%16,4%
3.Ford MONDEO18682212,5%11,5%
4.Opel INSIGNIA843115,6%4,4%
5.Peugeot 508722564,8%3,6%
6.Audi A4702784,7%3,9%
7.Volvo S60/V60611804,1%2,5%
8.Renault LAGUNA552833,7%4,0%
9.Audi A5471753,2%2,5%
10.Mercedes-Benz C411542,7%2,2%
11.BMW 3241841,6%2,6%
12.Subaru LEGACY221771,5%2,5%
13.Citroën C5201371,3%1,9%
14.Mazda 6161241,1%1,7%
15.Toyota AVENSIS151211,0%1,7%
16.Honda Accord8290,5%0,4%
17.Alfa Romeo 1597260,5%0,4%
18.Lancia DELTA5240,3%0,3%
19.Kia Magentis4150,3%0,2%
20.Jaguar X-Type330,2%0,0%
20.Volvo C703100,2%0,1%
-Ostatní modely61030,4%1,4%
-CELKEM14917138100,0%100,0%

Titul Skokan roku tentokrát patří Volvu řady 60. Aktuální generace se začala coby sedan nabízet právě před rokem, letos si však polepšila o 51 aut (+510 %) z deseti. Trojciferný nárůst má kromě švédského zástupce a Insignie ještě Lancia Delta (o 150 % více). V případě hatchbacku, který se pohybuje na rozhraní segmentů, se ovšem jedná o kusovou záležitost, polepšil si ze dvou na pět přírůstků.

Nelichotivá nálepka propadáku náleží Seatu Exeo (z 11 na pouhé dva vozy, tedy -81,8 %), následuje jej Toyota Prius (-71,4 %, ze 7 na 2). Z těch zástupců, kteří se vešli do aktuální Top 20, je na tom nejhůře Toyota Avensis (-62,5 %, 15 exemplářů místo 40). Nadpoloviční ztráty ovšem mají i Mazda 6, trojkové BMW a Subaru Legacy.

Vznětové Superby si v červnu odvezlo rovných 400 nových majitelů (87,9 % z celkových registrací).

Pro volkswageny střední třídy s motory TDI se rozhodlo 267 zákazníků (93 %), dalších pět zvolilo ekologickou variantu CNG..

Naftové Mondeo má na kontě 103 vozů (jen 55,4 %), jeden další spaluje bioethanol E85. Mnohem více tvoří turbodiesely u Opelu Insignia, ten vykazuje 69 kusů a 82,1 %. 65 registrací aut se vznětovými motory u Peugeotu 508 znamená pro tento model 90,3 %.

Mondeo se tedy obvyklým statistikám vymyká, největší podíl mají jako obvykle Passaty.

Půlroční statistika

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první půli roku 2010 mírně zmenšil: o 0,7 %, ze 7.187 na 7.138 aut (-49).

V tentokrát ostře sledovaném pořadí za prvních šest měsíců vede Škoda Superb s 2.558 exempláři (její podíl je 35,8 %) před Volkswagenem Passat (1.168, 16,4 %), třetí je Ford Mondeo (822, 11,5 %).

Na první trojku tedy tradičně nikdo nemá, čtvrtou příčku obsadil i v tomto přehledu Opel Insignia (311, 4,4 %). Pátý je první zástupce země galského kohouta: Renault Laguna (283, 4 %). Lví pětsetosmička je zatím sedmá, ale pokud se jí bude dařit jako dosud, do první pětky se může dostat co nevidět.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 203 vozů (+8,6 %). Passat je ovšem v záporných číslech (o 11,2 % méně, -147 kusů oproti loňsku). Evropská vlajková loď modrého oválu získala 36 aut, tedy 4,6 %. Opel Insignia vykazuje nárůst 26,4 %, respektive 65 aut. Také Laguna se zatím zlepšila, byť jen o 5,6 % (+15 registrací).

Králem skokanů a tím pádem absolutní jedničkou v půlročním účtování je Volvo série 60. Švéd vykazuje +1.400 %, místo dvanácti se jich prodalo rovných 180! Postupů najdeme v tabulkách opravdu minimum a Jaguar X-Type, který vyskočil o polovinu, je rozhodně raritou, neboť se již dávno nevyrábí. To už ale nemůžeme říci o Mercedesu třídy C, který má navíc za sebou modernizaci. Ta se odrazila v nárůstu 42,6 %, rozhodlo se pro něj o 46 klientů více, loni jich bylo 108, letos 154.

Hitparádě propadáků dominují výprodeje a modely, jejichž produkce již skončila. Fiat Croma, Peugeot 407 a Mercedes CLC mají přes -80 %. Poté již následují zástupci segmentu, kterým ukončení produkce rozhodně nehrozí. Toyota Prius má -79,2, hybrid si koupilo jen 11 Čechů místo 53. Situace Saabu 9-3 (-61,5 %) není vzhledem k jeho konstrukčnímu stáří a finančním problémům výrobce nijak překvapivá, ostatně, saaby nikdy nebyly masovým zbožím. Zato Seat si od upraveného Audi A4 předchozí řady s označením Exeo sliboval určitě více. Jenže letos sedany a kombi našly jen 61 majitelů, což je o 37 méně než loni. A to znamená -60,7 %.

Podíly jednotlivých značek v nejnižší manažerské třídě jsou následující: domácí Škodě patří necelých 36 %, Volkswagenu přes 16 a Fordu 11,5 %.

Čtvrté je Audi (6,4 %) a pátý Opel, který překročil 4 %. Následují Francouzi Renault a Peugeot, BMW, Volvo a nejúspěšnější japonská značka, kterou je Subaru. Japonci dohromady mají jen necelých 7 % trhu, italské a jihokorejské automobilky zatím paběrkují a produkce výrobců zpoza Atlantiku se vytratila úplně, pokud tedy pomineme kořeny Fordu.

Střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-6/20111-6/2010[ks][%]1-6/2011
1.Škoda SUPERB255823552038,6%35,8%
2.Volkswagen PASSAT11681315-147-11,2%16,4%
3.Ford MONDEO822786364,6%11,5%
4.Opel INSIGNIA3112466526,4%4,4%
5.Renault LAGUNA283268155,6%4,0%
6.Audi A4278341-63-18,5%3,9%
7.Peugeot 5082560256-3,6%
8.BMW 3184220-36-16,4%2,6%
9.Volvo S60/V60180121681400,0%2,5%
10.Subaru LEGACY177257-80-31,1%2,5%
11.Audi A5175189-14-7,4%2,5%
12.Mercedes-Benz C1541084642,6%2,2%
13.Citroën C5137169-32-18,9%1,9%
14.Mazda 6124165-41-24,8%1,7%
15.Toyota AVENSIS121189-68-36,0%1,7%
16.Honda Accord2951-22-43,1%0,4%
17.Alfa Romeo 1592636-10-27,8%0,4%
18.Lancia DELTA2418633,3%0,3%
18.SEAT Exeo2461-37-60,7%0,3%
20.Peugeot 40722171-149-87,1%0,3%
-Ostatní modely85230-145-63,0%1,2%
-CELKEM71387187-49-0,7%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Avatar - Righ
29. 7. 2011 23:55
Re: OT: ceny
Ja ale "nechci", aby byly VW nebo Skoda lepsi nez Ford, nemam pro to nakonec duvod. Snad jedine v pripade Skody, protoze ji fandim jako domaci automobilce, ktera dava praci desetitisicum lidi a vyznamne se podili na cesky ekonomice. I tak bych ale nemel problem uznat, ze nekdo dela lepsi auta nez ona (nakonec ve spouste pripadu tomu tak je). Pochopitelne ani z druhy strany nemam duvod "prat to" Fordu.

Ber to proste tak, ze jsem o tom presvedcen na zaklade svych nijak zvlast zaujatych poznatku a zkusenosti, pricemz subjektivni nazor zadnyho novinare na tom nic nezmeni. Nikomu pritom neberu, aby dal prednost Fordu, to posledni, co bych chtel, je, abysme meli vozovej park unifikovanej jak nekde v Koreji. Jasny, Mr. Ford? ;-) :-)
Avatar - Righ
29. 7. 2011 23:47
Re: OT: ceny
Presne tak, proto je moje volba jaka je. ;-)
Avatar - white label
29. 7. 2011 17:52
Re: Hm
Možné je všechno, stejně jako to, že tě ten výrazný optimismus příští rok naopak přejde... ;-)
29. 7. 2011 17:34
Re: Hm
Posmívat se korejcům, když se ještě ani nezačali prodávat...no, takový zvláštní... Je sice možný, že tak dopadnou, ale je stejně možný, že se budou pohybovat okolo první pětky, takže vysmívání bych nechal až na dobu, kdy se tvoje předpovědi vyplní...
Avatar - pario
28. 7. 2011 17:31
Re: polrocne hodnotenie
Súhlasím, ale ja napríklad mám rád na aute šíber. A doplať si ho u Japoncov. To musíš kúpiť tu najlepšiu výbavu aj keď z toho polovicu nepotrebujem.