Český trh v srpnu 2010: Focus v čele dovozové nižší střední
Srpnový trh se v meziročním srovnání ocitl v zisku, dosáhl +12,3 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.375 vozů, letos 3.791, tedy o 416 více.
Hledáte v první pětce Cee'd, či Golf? Tentokrát marně. Vládla tradičně domácí Škoda Octavia s 1.356 kusy. Na druhé pozici (a první mezi importy) ovšem neskončil jako minule francouzský sedan Renault Fluence, ale překvapivě Ford Focus. Dosáhl na 340 exemplářů. Třetí Hyundai i30 měl 273 registrací, čtvrté místo obsadil zmíněný Renault Mégane, od i30 jej ale dělilo jen deset nových vozů (263). Pátý je další Renault: již vzpomenutý Fluence s 255 kusy. Golf je na pro něj atypické šesté příčce, Cee'd je sedmý.
První Octavia si ve srovnání s osmým měsícem roku 2009 polepšila o minimálních 18 aut, tedy +1,3 %. Focus dosáhl také kladného výsledku, navíc poměrně výrazného. Loni jich bylo zaregistrováno 205, letos o 135 více (+65,9 %). Současná akční nabídka začíná na částce 279.900 Kč za pětidveřovou verzi Trend Plus s motorem 1,4 Duratec/59 kW. Hyundai i30 má o 15 jednotek méně (-5,2 %). Renault Mégane naopak vylétl o 75,3 % (+113 aut, loni jen 150). Fluence zatím vynecháváme, první dva se objevily až v prosincových statistikách.
Největší postup uplynulého měsíce si připisuje Chevrolet Cruze. Ten se zlepšil o 84,6 %. V srpnu 2009 se prodalo 26 vozů, zatímco teď si jich Jihokorejec s americkými geny připsal na konto 48.
Ve statistikách najdeme ještě jeden model, který je na tom mnohem lépe, navíc se jedná znovu o Chevrolet. Je jím předchůdce Cruze Lacetti, jeho navýšení +450 % (z 2 na 11 kusů) je ale spíše perličkou a raritou.
Propadák musíme znovu hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely a ve znaku má dvě véčka, jednoduché a dvojité. Volkswagen Jetta ztratil -66,7 %, do svých garáží si jej postavil jen jeden nový majitel místo tří. Nejhorším v této statistice mezi první pětadvacítkou je BMW jedničkové řady s -65,6 % (z 32 registrací na pouhých 11). Ztrátu přes 50 procent má také Citroën C4 (-54,5 %, o 55 méně, loni 101).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2010 | 1-8/2010 | 8/2010 | 1-8/2010 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1356 | 17093 | 35,8% | 45,3% |
2. | Ford FOCUS | 340 | 1965 | 9,0% | 5,2% |
3. | Hyundai i30 | 273 | 2152 | 7,2% | 5,7% |
4. | Renault MEGANE | 263 | 2135 | 6,9% | 5,7% |
5. | Renault FLUENCE | 255 | 949 | 6,7% | 2,5% |
6. | Volkswagen GOLF | 200 | 2622 | 5,3% | 7,0% |
7. | Kia CEE´D | 154 | 2964 | 4,1% | 7,9% |
8. | Dacia LOGAN | 150 | 1414 | 4,0% | 3,7% |
9. | Peugeot 308 | 144 | 1182 | 3,8% | 3,1% |
10. | Toyota AURIS | 143 | 748 | 3,8% | 2,0% |
11. | Opel ASTRA | 113 | 804 | 3,0% | 2,1% |
12. | Honda CIVIC | 53 | 495 | 1,4% | 1,3% |
13. | Audi A3 | 48 | 348 | 1,3% | 0,9% |
13. | Chevrolet CRUZE | 48 | 354 | 1,3% | 0,9% |
15. | Citroën C4 | 46 | 518 | 1,2% | 1,4% |
16. | Mazda 3 | 33 | 344 | 0,9% | 0,9% |
17. | Fiat BRAVO | 28 | 284 | 0,7% | 0,8% |
18. | Seat LEON | 24 | 353 | 0,6% | 0,9% |
19. | Mitsubishi LANCER | 22 | 203 | 0,6% | 0,5% |
20. | Alfa Romeo GIULIETTA | 20 | 39 | 0,5% | 0,1% |
21. | Fiat LINEA | 14 | 79 | 0,4% | 0,2% |
22. | BMW 1 | 11 | 230 | 0,3% | 0,6% |
22. | Chevrolet LACETTI | 11 | 34 | 0,3% | 0,1% |
24. | Subaru IMPREZA | 9 | 68 | 0,2% | 0,2% |
24. | Toyota COROLLA | 9 | 80 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 24 | 268 | 0,6% | 0,7% |
- | CELKEM | 3791 | 37725 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 13 %, počty nových aut stouply z 33.382 jednotek na 37.725. Tato kategorie je na tom tedy i nadále velmi dobře.
V celkovém pořadí od ledna vede po osmi měsících Octavia s 17.093 kusy (její spadl na 45,3 %). Druhá příčka stále náleží Cee'du (2.964, 7,9 %), třetí je evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (2.622, 7 %). Na čtvrtém místě najdeme Hyundai i30 (2.152, 5,7 %), páté pořadí okupuje Mégane s minimální ztrátou 17 registrací (2.135, podíl má totožný jako Jihokorejec z Nošovic). Na prvních pěti místech se tedy od minule nic nezměnilo. Přes magickou tisícovku jsou ještě Focus, Logan a Peugeot 308, Fluence už do ní chybí jen zhruba padesátka.
V meziročním srovnání získala vedoucí Octavia 3.435 vozů (+25,2 %), Kia zatím prodala o 313 Cee'dů méně (-9,6 %) a Golf si naopak polepšil (+26,7 %, o 552 kusů více). Hyundai i30 získal pouhé 1 % (loni 2.131, letos +21), do plusu se dostal v červnu. Mégane se naopak propadl o značných 774 exemplářů, tedy -26,6 %, toto číslo ale naštěstí pro něj stále klesá.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.080 (79,7 % z celkových registrací). Mimochodem, tři nové bestsellery z Mladé Boleslavi spalují zemní plyn, tedy CNG. Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první srpnové pětky jsou o hodně nižší: Ford Focus 57 (16,8 %), Hyundai i30 75 (27,5 %), Renault Mégane měl 47 (17,9 %) a jeho tříprostorová verze s odlišným designem Fluence 59 (23,1 %).