TEST Chevrolet Aveo: první jízdní dojmy
I když se Chevrolet mimo svou domovinu prezentuje jako globální značka, všechny vozy, které se v nejbližší době pod touto značkou představí mimo USA, budou pocházet z Koreje. Převzetím části koncernu Daewoo Motor, se do rukou GM dostaly výrobní kapacity, které současná jednička na světovém trhu využívá pro expanzi na rozvíjející se trhy. Korejská pracovní síla je stále ještě dostatečně levná na to, aby výrobce mohl těžit z nákladové konkurenční výhody, takže v Koreji se dále staví a budují nové továrny. Tou poslední je motorárna v Gunsanu, kde se již vyrábí italské diesely VM Motori, pro nejnovější modely Chevroletu.
Aveo: první z nové vlny
Nový Chevrolet Aveo je prvním automobilem, který vznikl v režii nového vlastníka. Kompaktní sedan byl současně prvním samostatným projektem nového designerského centra v jihokorejském Bupyongu. Zadáním bylo připravit automobil s tříprostorovou karosérií, robustní konstrukcí, ale přitom s relativně sportovním designem.
Nový Chevy se neobešel bez výrazné masky chladiče s bohatým chromováním. I když cena je důležitým argumentem Avea, mají všechny modely nárazníky v barvě karosérie. Mimo základní verze jsou také kliky a kryty zrcátek v barvě, na odtrhové hraně zádě je decentní ale efektní spojler. Celkově tak patří design k tomu lepšímu, co se nyní ve třídě malých sedanů nabízí.
Aveo nahrazuje tříprostorovou verzi Kalose. Vnější rozměry pochopitelně proti předchůdci povyrostly, když délka nyní měří 4310 mm (+75 mm), šířka 1710 mm (+ 40 mm) a výška 1505 mm (+ 10 mm), ale skutečný význam těchto hodnot vynikne až ve srovnání s nejbližšími konkurenty. Těmi jsou nedávno představená Honda City, Dacia Logan a Škoda Fabia sedan. Uvážíme-li, že Dacia je svými vlastnostmi i cenou přeci jen poněkud níže, je Aveo velmi silnou kartou Chevroletu, protože v pěkně zabaleném kabátu nabízí pořádný kus auta.
Chevrolet Aveo a nejbližší konkurence | Chevrolet Aveo 1.2 | Dacia Logan | Honda City | Škoda Fabia sedan |
Délka [mm] | 4310 | 4247 | 4390 | 4232 |
Šířka [mm] | 1710 | 1740 | 1690 | 1646 |
Výška [mm] | 1505 | 1525 | 1485 | 1449 |
Rozvor [mm] | 2480 | 2630 | 2450 | 2462 |
Rozchod kol vpředu [mm] | 1450 | 1466 | 1455 | 1435 |
Rozchod kol vzadu [mm] | 1430 | 1456 | 1455 | 1424 |
Poh. hmotnost [kg] | 997 | 1050 | 1045 | 1085 |
Užitečná hmotnost [kg] | 493 | 485 | 465 | 515 |
Zavazadlový prostor [l] | 400 | 510 | 500 | 438 |
Základní cena [Kč] | cca 250.000,- | 199.900,- | 339.000,- | 249.900,- |
Interiér znamená krok kupředu
Moderně a nápaditě navržený interiér je vzhledem k cenové kategorii do které vůz míří, překvapivě dobře zpracovaný. Vnitřní prostor Avea má dostatečné dimenze, cestující se na žádném sedadle nemačkají, k dispozici jsou pohodlná sedadla, kterým by prospělo výraznější boční vedení, vnitřní šířka odpovídá průměru třídy.
Řidič má bohužel zásadní problém s nalezením optimální polohy za volantem díky tomu, že volant je umístěn příliš blízko přístrojové desky a možnost podélného nastavení navíc není k dispozici. Osoba za volantem se tak chtě nechtě dostává do takřka neustálého kontaktu pravé nohy s přístrojovou deskou nebo středovou konzolou.
Zavazadlový prostor o objemu 400 litrů je dobře přístupný, zvětšit jej lze sklopením zadních opěradel, přičemž sedáky zůstávají na svém místě a vzniká mírně nakloněná ložná plocha.
Jízda je největším překvapením
Jestliže jsme dosud byli zvyklí na měkce komfortní naladění všech korejských Chevroletů, Aveo pochází již z jiné líhně. Evropsky čitelný podvozek je, především ve verzích vybavených nadstandardními koly z lehkých slitin, příjemným překvapením. Odpružení zůstává komfortní, ale náklony v zatáčkách jsou přitom minimální, při dynamické jízdě není patrné ponořování, ani nadnášení přídě. Věříme, že Aveo nebude mít ani po vytížení užitečnou hmotností výrazné problémy s ovladatelností, či stabilitou.
Zákazníci budou vybírat nejdříve pouze mezi dvěma zážehovými čtyřválci, které známe již z řady Kalos. Základní motor o objemu 1150 cm3 podává v 6000 ot./min výkon 53 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 104 Nm při 4400 ot./min. Dynamika jízdy není pochopitelně příliš oslnivá, avšak proti tříválcovým pohonným jednotkám tento motor vyniká kultivovaností chodu a podle výrobce přitom spotřebuje průměrně pouze 6,4 l benzínu na 100 kilometrů jízdy. I s neslabším motorem lze běžně cestovat stotřicetikilometrovou rychlostí, ale výhoda nízké spotřeby se tím vytrácí, protože jedete téměř na plné zatížení.
Silnější alternativou je šestnáctiventilový čtyřválec 1399 cm3, který dává již slušných 69 kW nejvyššího výkonu. V praxi je motor podobně nevýrazný, pro pocit jeho ochotnější reakce na pohyb pedálu akcelerátoru je třeba udržovat ručku otáčkoměru ve střední a horní oblasti použitelného rozsahu. I zde se konstruktérům povedlo motor dobře utlumit, posádka je tak ušetřena nadměrného hluku i vibrací.
Slabším místem obou motorových verzí jsou manuálně řazené převodovky. Menší motor má převodovku s polohou řazení zpětného chodu v kulise vpravo vzadu, ten druhý je spojen s převodovkou s řazením zpětného chodu vlevo vpřed. U zkoušených, pořád ještě syrových vozů, bylo řazení nepřesné a u silnějšího vozu jsme zaznamenali obtíže při řazení třetího převodového stupně.
Ve městě potěší měkká spojka, která nebude problémem snad pro žádného uživatele. Ani přes rozměrný „třetí prostor“ za zadním oknem, zůstává výhled z Avea nadprůměrně dobrý a řidič má stále přehled o tom, kde která část vozu končí.
Zpestřením nabídky bude možnost objednání verze s automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a čtyřmi dopřednými stupni, realizovanými planetovými soukolími. Kombinovaná spotřeba přitom s motorem 1.4 (69 kW) dosahuje slušných 7 litrů na 100 km.
Chevrolet Aveo - přehled modelové nabídky | 1.2 | 1.4 | 1.4 AT |
Zdvihový objem [cm3] | 1150 | 1399 | 1399 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 53/5400 | 69/6200 | 69/6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 104/4400 | 130/3400 | 130/3400 |
Max. rychlost [km/h] | 157 | 176 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,7 | 11,1 | 11,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 6,7 | 7,0 |
Nadějné vyhlídky
Chevrolet věří, že se ročně ve střední a východní Evropě prodá 20 až 25 tisíc vozů Aveo. Novinka se bude prodávat ve více než 120 zemích celého světa. Předchozích sedanů modelové řady Kalos se v roce 2004 prodalo asi 91 000 kusů, což představovalo 43 procent z celkových 208 000 prodaných modelů řady Kalos. Chevrolet předpokládá, že nejdůležitějšími zeměmi pro Aveo bude Španělsko, Rusko, Ukrajina, Turecko a země jihovýchodní Evropy. Pomáhat by v tom měla kombinace příznivé ceny a nabízené hodnoty, na kterou zákazníci stále velmi slyší.
Výbava základních verzí bude skromná, podle zveřejněných východoevropských specifikací předpokládáme, že bude obsahovat řidičův airbag, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, asymetricky dělená opěradla zadních sedadel a snad trochu překvapivě také audiosoustavu s CD přehrávačem, který bude schopen přehrát také formát MP3. Mezi příplatkovými položkami zůstanou další airbagy (čelní pro spolujezdce a 2 boční), posilovač řízení, ABS, klimatizace, mlhová světla, dálkové ovládání rádia na volantu nebo vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka.
Přesné ceny dosud nejsou známy, ale očekává se startovací cena na úrovni čtyřdveřového Kalose, což by odpovídalo částce přibližně 250 tisíc korun. První vozy by se na českém trhu měly objevit již v březnu.