Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Captiva 2,0 D - plus minus dobré SUV

Libor Zezulka
Chevrolet vstoupil do atraktivního, ale silně konkurenčního segmentu SUV s Captivou. Jak jezdí toto jednovaječné dvojče Opelu Antara s dvoulitrovým turbodieselem a pětistupňovou automatickou převodovkou?

Kdyby se narodil o dva roky dříve, říkali by mu Daewoo. Teď ale nosí na kapotě obrovský znak Chevroletu a cítí se mnohem lépe. Kdysi na jeho sourozence nahlíželi v Evropě z vrchu, ukazovali si na ně a vysmívali se jim. Kdysi (vlastně ještě nedávno) měla celá jeho rodina existenční potíže, protloukala se na starém kontinentu jak mohla a snažila se ustát nerovný souboj s fyzicky a hlavně psychicky silnější konkurencí. Už to vypadalo, že tenhle nerovný boj vzdá a vrátí se zpátky do Koreje, pak se však zjevil velký General Motors.

Unavené a vyčerpané rodině poskytl finanční zdroje, dodal sebevědomí a nedlouho poté, co jim našel v Evropě lukrativní práci, doporučil vyměnit v některých evropských zemích jméno Daewoo za Chevrolet. Po Daewoo se slehla zem a s ním zmizela i pověst korejského šuntu. Změnu vnímání klientů však nezpůsobila pouze rošáda se jmény, ale především výrazné zlepšení kvality vyráběných produktů. Chevrolet či Daewoo, chcete-li, směřovaný americkým koncernem General Motors, se vydal na novou cestu.

Koncernové pozadí dovolilo sdílet celou řadu komponent a vyrábět kvalitnější auta za stejné, či snad ještě nižší ceny. Nový vlastník a nová značka zároveň umožnila korejské rodině vstupovat do nových segmentů s vidinou velkého úspěchu a přestat se obávat výpadů ambiciózních krajanů, Japonců nebo Evropanů. Pod křídly General Motors tato rodina například zaútočila v lukrativním segmentu SUV s modelem pojmenovaným Captiva.

Američan, Evropan nebo Korejec?

Stalo se z toho trochu klišé, jemuž výsledek někdy odpovídá málo a někdy vůbec. Říkat Evropanům, že automobil XY „vznikl s ohledem na jejich požadavky a přání“, že jim „přesně padne do oka a do ruky“, se stalo velmi populárním ustáleným rčením. Korejské automobilky staví v Evropě jeden výrobní závod za druhým, svá vývojová centra tu mají už delší dobu, takže není důvod těmto tvrzením nevěřit. Někdy Evropan zhýčkaný měkčenými plasty, skvěle odhlučněnou kabinou, komfortním podvozkem a přitom vynikajícími jízdními vlastnostmi skutečně dostane do ruky auto, které jakoby ani nemělo ne-evropský původ.

suv chevrolet testy suv chevrolet testy
 

Například taková Kia Cee´d se nejen tváří, ale i chová jako Evropanka a kdyby nebylo nešťastného jména, bude se skvěle vyjímat vedle suverénů Focus, Golf či Astra. Chevrolet nebo lépe řečeno General Motors se vydal s novou Captivou stejným směrem jako Kia se svým Cee´dem, také on chtěl ušít auto na míru evropským zákazníkům. Na rozdíl od Cee´du však Captiva přichází na svět v Koreji, a to pod taktovkou amerického vlastníka, což vtisklo autu docela exotickou příchuť.

Chevrolet bude možná do roztrhání těla tvrdit, že nová Captiva má evropský design, ale můj dojem je takový, že se v autě mísí několik vlivů – americký, korejský a evropský. Dle mého názoru převažuje americká záliba v robustnosti, neohroženosti a vyzývavosti. Captiva se zepředu tváří jako průbojný Američan, přitom však v sobě nezapře dynamiku Evropana a trochu potrhlosti Korejce. Takto napsáno to asi zní divně, ale ve skutečnosti, a ostatně i na fotografiích, Captiva vypadá velmi dobře.

Designérům naštěstí nedošla inspirace u přídě, ale pokračovali v kreativní práci dál. Navrhli velice hezkou siluetu s vyváženými poměry délky kapoty, střechy a předních a zadních převisů, a své dílo zakončili lehce kýčovitou, ale proporčně vyváženou zadní částí. Chevrolet si úspěšně pohlídal i praktické aspekty designu. Karoserii ladných křivek výborně obtéká vzduch, dveře se otevírají do dostatečného úhlu, v optimální výšce se zastaví i víko zavazadelníku. Nakládací hrana leží relativně vysoko, ale s tím se v segmentu SUV často špatně něco dělá.

Sdílení komponent na tři způsoby

Existuje několik přístupů ke sdílení komponent v rámci různých značek jednoho koncernu. Můžete za 1) sdílet platformy, motory, převodovky a obecně takové díly, které zákazník nevidí a nemůže se tudíž rozčilovat, že utratil hromadu peněz za auto, jež vypadá jako auto o polovinu levnější. Můžete také za 2) sdílet všechny komponenty uvedené v prvním případě a k tomu přidat i některé části interiéru – plasty, řadicí páku, páčky směrových světel a stíračů či ukazatele přístrojové desky, zkrátka drobnosti, kterých si klient nevšimne, nebo jim nebude přikládat význam.

No a nebo můžete zariskovat a sdílet téměř všechno ve všem. Chevrolet zariskoval a jsem docela zvědavý, jaké budou v dlouhodobém horizontu reakce zákazníků. Nedávno jsem měl možnost krátce projet faceliftovaný Saab 9-5 a lehce jsem se zděsil, když mi zrak spočinul na středové konzole osazené prvky, jež vídám v našem redakčním městském „přibližovadle“ – Chevroletu Aveo. Levá strana auta byl charakteristický Saab, pravá strana charakteristické Aveo. No budiž, i mistr tesař se utne.

Pak jsem ovšem sedl do nové Captivy a naskytl se mi stejný pohled. Středová konzola s levnými prvky. No a aby toho nebylo málo, v době psaní tohoto testu sedlám další nový Chevrolet – Epica – a hádejte co, i on má s minimálními úpravami stejnou středovou konzolu. Chápu, že většina klientů asi nebude mít s přístupem Chevroletu potažmo General Motors problém, ale osobně dávám přednost filosofii některých konkurentů - sdílet pokud možno nenápadně tak, aby nikdo nic nepoznal.

Dobrý, ale s chybami

Dobrá, opusťme vody subjektivní a podívejme se na praktickou stránku. Tak třeba ona středová konzola. Tlačítka na ní umístěná jsou velká, dobře přístupná a označená. Ale – zhasnutí světel s sebou přináší ztlumení osvětlení displeje audiosystému. V noci díky tomu zelený text tolik nezáří, ale ve dne naopak kvůli tomuto opatření nevidíte vůbec nic. Nezbývá než nastavit vše večer a ráno hádat, co se na displeji zobrazuje.

suv chevrolet testy suv chevrolet testy
 

Rozmístění údajů na displeji v horní části středové konzoly není úplně nejlepší, zorientovat se v záplavě znaků a údajů dá docela práci. Těžko také nějak hlasitě chválit ovládání palubního počítače tlačítkem vedle displeje a vůbec zobrazování údajů palubního počítače na tomto displeji. Zkušenosti ze stovek testů jiných vozů ukazují, že nejlepším místem na zobrazování údajů palubního počítače je rozměrný displej posazený mezi ukazateli přístrojové desky.

Z chybiček, které mi v Captivě dosti znepříjemňovaly život, musím ještě zmínit chybějící aretaci středové loketní opěrky. Je skvělé, že můžete opěrku prodloužit, ale co je vám to platné, když se za minutu sama vrátí do původní polohy. Tak a teď zase trochu chvály. Interiér Captivy oplývá prostorem, řidič, spolujezdec i pasažéři vzadu mají dostatek místa do všech stran, sedačky třetí řady jsou však jako obvykle spíše nouzové.

V Captivě vás čeká hezká a přehledná přístrojová deska, pohodlné, bohatě dimenzované přední sedačky s dostatečným rozsahem nastavení, ale poměrně nevýrazným bočním vedením, a příjemné a dobře zpracované materiály. Těšit se můžete na měkčené plasty a sympatický dekor v imitaci hliníku. S odkládacími plochami to mohlo být lepší, chválím například praktickou přihrádku v horní části středové konzoly.

Benzín nebo nafta?

Jednou z hlavních slabin korejských automobilek či alespoň většiny z nich, byla a často zůstává omezená nabídka pohonných jednotek. Nový Chevrolet Captiva na tom v tomto směru není o nic lépe, zájemce si může vybírat pouze mezi zážehovým čtyřválcem 2,4 l (100 kW při 5000 ot./min.) a vznětovým čtyřválcem 2,0 l (110 kW při 4000 ot./min., 320 Nm při 2000 ot./min.). Captiva si svým vzhledem i pohotovostní hmotností 1770 kg přímo říká o naftový šestiválec, ale zatím se musí spokojit s jeho benzínovou variantou.

Testovaný model dorazil vybaven vznětovým dvoulitrem se zdvihovým objemem 1991 cm3 a moderní technologií přímého vstřikování paliva common-rail. Původ motoru by bylo možné vystopovat v italském agregátu VM Motori, který byl dále vyvíjen a přizpůsobován potřebám korejských Chevroletů. Nemusím vám asi vysvětlovat, že 110 kW výkonu a 320 Nm točivého momentu není na automobil kategorie SUV s hmotností téměř 1,8 tuny a navíc vybaveným automatickou převodovkou mnoho. Nemusím vám asi zdůrazňovat, že Captiva není s dvoulitrovým turbodieselem žádný dravec.

suv chevrolet testy suv chevrolet testy
 

Ano, maximum točivého momentu dostupné v 2000 otáčkách odvádí dobrou práci a dovoluje robustní „súvéčko“ odlepit z místa docela svižně, pokud ovšem chcete předjíždět nebo zrychlovat ve vysokých rychlostech, obrňte se trpělivostí. Vůz potřebuje nějaký čas na to, aby požadované rychlosti dosáhl, předjížděcí manévr navíc vyžaduje přehledný úsek a dost času na přípravu a samotné provedení. Neberte to však jako chybu jednotky, ale prostě fakt související s parametry motoru a kategorií auta.

Motor samotný hezky táhne od nejnižších otáček, nevykazuje zlozvyky některých turbodieselů, takže nekope ani nepíská, na své okolí mluví příjemným tlumeným hlasem a když už začne křičet, dá se stále poslouchat. Znám sice i příjemnější a lépe utlumené naftové motory, ten v Captivě však určitě spadá do nadprůměru….například i spotřebou. Klidná jízda rovná se spotřebě okolo 8 litrů, dynamická jízda vyžaduje až 11 litrů, v kombinovaném cyklu můžete jezdit za příjemných 8 – 8,5 litrů paliva.

Američan z Vysočan

Houpavý Američan, rozevlátý Korejec nebo jistý Evropan? Jak Chevrolet naladil podvozek svého nového SUV, upřednostnil komfort nebo stabilitu v zatáčkách a ve vysokých rychlostech? Odpověď zní – ani jedno ani druhé. Chevrolet naladil podvozek auta tak, aby dobře tlumilo nerovnosti, i když větší nerovnosti ústí v slyšitelné rázy. Zároveň ale platí, že se vůz zbytečně nenaklání v zatáčkách a suverénně zvládá jízdu ve vysokých rychlostech. Jistěže Captiva v zatáčkách nepředvádí tanec jako BMW X3, jistěže náklony v zatáčkách přesahují náklony X5, ale to srovnáváme nesrovnatelné.

suv chevrolet testy suv chevrolet testy
 

V rámci své třídy se Captiva chová naprosto standardně, v zatáčkách se mírně nakloní, ale vytyčený oblouk opíše jistě. Ve vysokých rychlostech trochu vzroste aerodynamický hluk, nicméně opět na úroveň snesitelnou. Volantem musíte hodně kroutit, abyste se do ostré zatáčky vměstnali, pomalejší převod řízení vám bude trochu na obtíž i při parkování. Komutativnost řízení Captivy nic moc neříká, komunikační šum občas vzniká i na trase mezi řidičem, plynovým pedálem, automatickou převodovkou a motorem.

Převodovka řadí většinou bezchybně, hladce a relativně rychle. Adekvátně reaguje na kickdown a ruční volbu stupňů v sekvenčním režimu. Občas, snad i kvůli hmotnosti auta a „síle“ motoru, měla ovšem problém nalézt správný převodový stupeň a hledala a hledala, až nalezla. To se naštěstí stávalo zřídka. Captiva potěšila docela ostrými brzdami s malým sklonem k vadnutí. Mírný terén tahle čtyřkolka zvládá hravě, obtížnější terén ráda nemá.

4635 mm velké plus

Hledáte velké SUV za příjemnou cenu? Záleží vám na designu, prostornosti a praktičnosti, chcete jezdit úsporně a cítit se bezpečně? Potom máte několik možností a jedna z nich se jmenuje Chevrolet Captiva. Opravdu velké (4635 mm) plus.

První cena vozu 696.600,-Kč (2,0 diesel, 110 kW, LS base)
První cena vozu s testovanou motorizací 696.600,-Kč (2,0 diesel, 110 kW, LS base)
Základní cena testovaného vozu 974.900,-Kč (2,0 diesel, 110 kW, LT high)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 987.900,-Kč (2,0 diesel, 110 kW, LT high)

Plusy

  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • příjemné sedačky
  • úsporný motor
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dobrý poměr výbavy a ceny

Minusy

  • ovládání palubního počítače
  • slabé podsvícení displeje audiosystému (při zapnutých světlech)
  • chybějící aretace loketní opěrky
  • rázy od kol (na větších nerovnostech)
Libor Zezulka
Chevrolet Captiva 2,0 D
Cena základní sestavy 974 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední mlhové světlomety, stálý pohon všech kol, ABS, kontrola trakce TCS s DCS, stabilizační systém ESP, automatická pětistupňová převodovka, filtr pevných částic, 17palcová litá kola, prahová lišta z nerezového materiálu, výškově a podélně stavitelný volant, kožený potah sedadel, elektricky ovládaná, vyhřívaná a elektricky sklápěná vnější zpětná zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor, palubní počítač, tempomat, audiosystém Deluxe – měnič na 6 CD, automatická klimatizace, elektrický předhřev motoru, zadní parkovací asistent. Kč
Cena testované sestavy 987 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+ 13.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 6.5 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 930
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1820 / 685
Rozměr pneu: 235/60 R17
Chevrolet Captiva 2,0 D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4635
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1755
d) rozvor (mm): 2705
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano