Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Cruze hatchback: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Jako jediní v Česku jsme vyzkoušeli všechny nabízené motorizace krátkého Cruze. Jak v korejském Golfu jezdí osmnáctistovka a dvoulitrový turbodiesel?

Minulý týden jsme měli možnost seznámit se, jako první novináři v ČR, s hatchbackem osobně. Základní zážehová šestnáctistovka potvrdila své kvality, stejně jako pětidveřový Cruze. Jak ale jezdí Cruze se silnějšími agregáty? V rozpáleném Chorvatsku jsme vyzkoušeli obě zbývající motorizace.

Hatchback

Ještě než vyrazíme na rozpálený chorvatský asfalt, pojďme si zrekapitulovat fakta týkající se hatchbacku, tedy samozřejmě konkrétně jeho kufru.

Po otevření pátých dveří najdeme velkorysý vstup do zavazadlového prostoru, který pojme nadprůměrných 413 litrů. To je sice o 37 litrů méně než v případě sedanu, zde však můžete jednoduše sklopit sedadla a získat tím využitelný prostor 883 litrů. Po sklopení sedadel rovná ložná plocha nevznikne, při nakládání delších zavazadel je třeba překonat zhruba pěticentimetrový schůdek.

Chevrolet Cruze 4dv. vs. 5dv. - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr Limuzína Hatchback
Délka [mm] 4597 4510
Šířka [mm] 1788 1797
Výška [mm] 1477 1477
Rozvor [mm] 2685 2685
Rozchod vpředu [mm] 1545 1544
Rozchod vzadu [mm] 1558 1558
Objem zavazadelníku [l] 450 413

Velké, dobře vyztužené plato unese i větší zatížení, zavazadlový prostor od prostoru posádky odděluje opravdu pečlivě. Lehce vypouklá záď hatchbacku slibuje více prostoru na zadních sedadlech, což se potvrdilo. Vzadu nechybí místo ani pro hlavu (nad sedákem 93 cm), ani pro kolena. Dělená lavice je měkká a velice pohodlná, sedák má délku 45 cm, jeho hrana je však položena podobně nízko (32 centimetrů) jako v sedanu a proto dospělým pasažérům stehna moc dobře nepodpírá. Vnitřní šířka ve výši loktů je stejná jako u sedanu, tedy 141 centimetrů.

Zavazadelník nabízí nadprůměrnou prostornost a pravidelný tvar. Nakládací hrana je sice trochu výš (71 cm) a schod za ní také není nejmenší (19 cm), ale délka 82 cm, výška po plato 50 cm i šířka 102 cm, spolu s dostatečnou hloubkou a dostatečnou průchozí výškou pod zvednutým víkem (185 cm), potěší každého zákazníka. Až si říkáme, že Cruze variantu kombi opravdu skoro ani nepotřebuje.

Motorizace

Jako první jsme vyzkoušeli atmosférickou osmnáctistovku o výkonu 104 kW, která umí nabídnout nejvyšší točivý moment 176 Nm ve 3800 min-1.

Líbí se nám citlivé řízení, jedno z nejlepších v segmentu levných aut nižší střední třídy. Hluchá oblast kolem středové polohy není velká, díky optimální strmosti je možné vůz držet v jízdním pruhu jen občasnými drobnými korekcemi a přitom nemuset ručkovat v případě nutnosti vyhýbacího manévru. Motor má na dnešní poměry lehce jadrnější zvuk, než na jaký jsme zvyklí z moderních downsizovaných jednotek. To nepovažujeme za chybu, delší sportovní jízda by však mohla být díky tomu u spolujezdců přijímána s nevolí...ne každý najde ve zvonivém projevu čtyřválcového agregátu zalíbení. Těsně pod čtyřmi tisíci přijde při razantní akceleraci drobné zakolísání tahu (zhruba v oblasti nejvyššího točivého momentu), pak ale motor sympaticky zatahuje až za šest tisíc otáček. Spotřeba se během naší jízdy (4 osoby na palubě, klimatizace naplno) po okresních silnicích pohybovala mezi sedmi a půl a osmi litry Naturalu.

Lehká spojka zabírá postupně, pětistupňový manuál s masivní hlavicí (k dispozici je i šestistupňový automat) má dobře vymezené dráhy a kromě gumového odporu v mezipoloze si není na co ztěžovat. Brzdy mají stejně jako u dieselu poněkud mdlejší nástup, brzdný účinek je však bez připomínek.

A srovnání se šestnáctistovkou? Silnější benzinový agregát nabídne dostatečnou dynamiku i při obsazení vozu čtyřmi osobami, byť divoké předjíždění v kopcích zde rozhodně nepřipadá v úvahu. Cenové navýšení 20.500,- Kč oproti motoru 1,6 však může některým zákazníkům znesnadnit výběr. Má cenu si za 13 kW a 22 Nm připlácet? Podle našeho názoru je zde klíčové, jak hodláte s vozem jezdit. Jsou v plánu rodinné výlety s velkým nákladem? Pak berte osmnáctistovku...nebo raději diesel.

Chevrolet Cruze hatchback 1,6 16V (91 kW): První kontakt

Dvoulitrový diesel nás mile potěšil svým dobrým utlumením a nadprůměrnou kultivovaností. Na druhou stranu bychom dle dynamického projevu vozu netipovali výkon 120 kW a 360 Nm, jednotka sice netrpí příliš velkou turbodírou, avšak pocitově za udávanými údaji poněkud zaostává. Řazení je stejně dobré jako u benzinové verze (dokonce o strupeň lepší), až u dieselu jsme si však všimli pomalejší synchronizace druhého převodového stupně. Spotřeba se na stejné trase a za stejných podmínek jako v případě osmnáctistovky pohybovala kolem hranice 6,5 litru nafty na 100 ujetých kilometrů.

Vzhledem k základní ceně 383.400,- Kč pravděpodobně nebude vznětový dvoulitr u levného hatchbacku často vyhledávanou motorizací. Zvláště poté, co nyní potenciálním kupcům prozradíme, že Cruze hatchback během příštího roku dostane i vznětový agregát o objemu 1,7 litru. A ten bude, vzhledem k současnému nastavení cen, pravděpodobně k mání za cenu srovnatelnou s benzinovou osmnáctistovkou.

Ceny a výbavy na českém trhu

Níže vidíte přehled a ceny nabízených výbav a motorizací. Při přímém srovnání se sedanem se výbavy lehce liší.

Verzi hatchback je již možné objednávat (standardní čekací doba bude kolem tří měsíců), dealeři se však předzásobují a to především vozy ve výbavě LT+.

Základní výbava LS nabízí bohatý standard. Nechybí ESP, šest airbagů, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač a rádio.Za klimatizaci je potřeba připlatit 15 tisíc korun. Kola mají sice jen ocelové disky, pneumatiky jsou ale standardně rozměru 205/60 R16.

U verze LT je klimatizace již standardem. K tomu se přidává tempomat, elektrické stahování zadních oken a další položky. Až od LT+ jsou k dispozici všechny motory. Přívlastek Plus znamená navíc litá kola, přední mlhovky a zadní parkovací senzory. LTZ má 17palcová kola, automatickou klimatizaci, USB, Bluetooth a chromovou lištu pod okny. Jako jediná tato výbava umožňuje doobjednat navigaci (22.300,- Kč).

Chevrolet navíc nabízí dvě speciální edice. LT+ WTCC má proti LT+ navíc sadu spoilerů, 17palcová kola a modrý interiér Sonic Blue. LTZ+ WTCC ke standardu LTZ přidává také spoilery, dále čalounění červenou kůží a vyhřívání předních sedadel.

Chevrolet Cruze hatchback - ceny na českém trhu
Motor 1,6 16V 1,8 16V 1,8 16V 2,0 VCDi 2,0 VCDi
Převodovka 5M 5M 6A 6M 6A
Zdvihový objem [cm3] 1598 1796 1796 1991 1991
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 91/6200 104/6200 104/6200 120/3800 120/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 154/4200 176/3800 176/3800 360/1750 360/1750
Max. rychlost [km/h] 190 200 195 205 209
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,0 10,1 10,4 8,5 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,6 7,4 5,6 6,3
Cena LS [Kč] 274.900,- - - - -
Cena LT [Kč] 300.900,- - - - -
Cena LT+ [Kč] 316.400,- 336.900,- 366.900,- 383.400,- -
Cena LT+ WTCC [Kč] 343.400,- - - - -
Cena LTZ [Kč] - 373.200,- 403.200,- 431.200,- 461.200,-
Cena LTZ WTCC [Kč] - 432.200,- - - -
Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Avatar - spesini
2. 10. 2011 11:13
Cruze Hatchback
Hezčí než sedan :yes:
22. 9. 2011 09:26
Re: Prevodovka
Bohužel, s vozem jsme neměli možnost jet po dálnici
22. 9. 2011 08:51
Prevodovka
Mna by zaujimal udaj, kolko otaciek to ma pri tachometrovej dialnicnej stotridisiatke.....vie niekto? Autor clanku by mohol doplnit sem do diskusie?
Avatar - -TEAC-
7. 9. 2011 08:20
Re: Převodovka
Děkuji. :yes:
6. 9. 2011 16:01
Re: Převodovka
Ježiš...Omlouvám se, od Fiatu mají 1.3 CDTi... Moje chyba... :-)