TEST Citroën C4 2,0 HDi – Pro starší a pokročilé
Citroën C4 druhé generace prošel redakčním testem již třikrát. Ve všech všech případech se jednalo o vozy vybavené zážehovými motory (1,6 VTi, 1,6 THP a 1,4 VTi).
Turbodiesel pod kapotou C4 tak má na Auto.cz svou premiéru a hned napoprvé jde o špičkový čtyřválec 2,0 HDi (110 kW), tedy nedražší provedení, které na českém trhu pořídíte za nejméně 509.900,- Kč.
Konzervativec
Citroën šel v nižší střední třídě téměř vždy svou vlastní cestou. Modely této francouzské značky nikdy nebyl problém odlišit od produkce konkurence. Stačí se ohlédnout do nedávné minulosti na první generaci C4, Xsaru nebo ZX.
Nyní je vše jinak. Citroën se od davu v nižší střední třídě úspěšně odpoutal prostřednictvím modelu DS4, zatímco C4 poslušně sklopila uši a zařadila se. Výsledkem je konzervativně střižený pětidveřový hatchback, který už nikoho nebude pobuřovat svým designem jako první generace C4, ale zároveň ani nevyvolá tolik nadšení těch nejvěrnějších Citroënářů.
Nevýrazné a většinou tmavé laky karoserie, jejichž paleta vyvolává vzpomínku na počátky Škody Favorit, spolu se siluetou karoserie dělají z C4 naprosto nenápadný vůz. V případě tohoto modelu můžete zapomenout na obdiv okolí, většina ostatních účastníků silničního provozu vám nebude věnovat pozornost a nejen ti slabozrací si C4 bez problému spletou s Golfem.
Od německé konkurence se Francouzi odlišují okázalými tvary a efektními detaily, které jsou ale místy zdobné až příliš.
Téměř prémie
Interiér jsme chválili již v předchozích testech C4 a u verze se vznětovým motorem v nejvyšším stupni výbavy to nebude jiné. Mezi hlavní zbraně v boji s konkurencí patří vnitřní prostor, který se řadí k největším ve třídě. Ke špičce patří i použité materiály a ergonomie. Provedení Exclusive navíc přidává i trochu více elegance v podobě dvoubarevné palubní desky a výplní dveří. K mírnému zvýšení pocitu exkluzivity v interiéru přispívá čalounění kombinací látky s kůží a kovové prvky na volantu, palubní desce a dveřích.
Přední sedadla mají velké sedáky i opěradla a výrazné ale měkké boční vedení. I přes poměrně měkké čalounění nabízejí tato sedadla slušnou oporu i při delších cestách. Přední část interiéru navíc k pohodlnému cestování přispívá bohatou nabídkou prostoru srovnatelnou s některými vozy střední třídy.
citroen testy nizsistredni Cestující na zadních sedadlech mohou počítat s pohodlným rozměrným sedadlem, jehož sedák je umístěn příjemných 380 mm nad podlahou. Podobně jako přední cestující i ti zadní mají dostatek prostoru podélně i na šířku. Díky lehce klesající linii střechy nemají pasažéři s výškou přes 180 cm nad hlavou prostoru nazbyt, ale krčit se rovněž nemusí. Ke stísněnosti luxusnějšího DS4 má tento cestovní oddíl daleko!
Objem ničím nenahradíš
Toto přísloví se sice vztahuje k motorům, ale v případě československé obliby poměřování velikosti zavazadelníku to platí dvojnásob. Citroën C4 v základním uspořádání s plnohodnotnou rezervou pod podlahou nabízí objem 380 litrů a pravidelný tvar, připomínající užitkovostí spíš absentující verzi kombi. Po sklopení děleného zadního opěradla se pak může Cé-čtyřka pochlubit 1183 litry.
citroen testy nizsistredni Mezi nedostatky lze u zavazadlového prostoru zařadit nákladovou hranu, která je 710 mm nad zemí a současně 170 mm nad podlahou zavazadelníku. Při přepravě větších předmětů pak nepotěší jednodílný sedák, kvůli kterému opěradla po svém sklopení vytváří poměrně vysoký schod a nakloněnou rovinu.
Poctivý dvoulitr
Jestli vás nebaví downsizing a současně chcete sílu v nízkých otáčkách, jste u tohoto dvoulitru na správné adrese. Výkonové parametry motoru 2,0 HDi (110 kW, 340 Nm) dnes už patří k průměru ve třídě, ale čísla rozhodně nejsou tím, čím chce Citroën zaujmout.
Na rozdíl od benzinového motoru, nabízeného výhradně s robotizovanou šestistupňovou převodovkou, je 2,0 HDi pod kapotou C4 vždy spojen s manuálním řazením. To opouští známé neduhy převodovek PSA. Novinkou jsou poměrně dobře vymezené dráhy, malá vůle páky v kulise i přiměřené dlouhé a hladké přechody mezi jednotlivými polohami.
Špičkové je odhlučnění relativně velkého motoru. Hladina hluku od pohonné jednotky je na velmi nízké úrovni a zvyšuje se pouze v případě potřeby rychlejší akcelerace. Přeplňovaný vznětový čtyřválec se může pochlubit vyrovnaným chodem, téměř neslyšným volnoběhem a dobrým utlumením za jízdy.
citroen testy nizsistredni Točivý moment se pohodlně dávkuje, nad volnoběžnými otáčkami roste pozvolna, plynule, ale při tom dost rychle na to, abyste už pod 2000 min-1 mohli použít zátah, který od motoru tohoto objemu čekáte.
Loudavá jízda rychlostí 100 km/h posílá motor na šestku do ještě komfortních 1750 min-1, při dálničních 130 km/h se otáčky zvýší na 2250 min-1. Bez velkého úsilí lze dosáhnout průměru pod 5 l/100 km, cestování na dálničním limitu znamená odběr 6,7 l/100 km.
Kočárem jezděte s rozvahou
Nastavení podvozku je typicky francouzské. Karoserie se při přejezdech příčných nerovností lehce zhoupne a při rychlejších průjezdech zatáčkami se naklání.
Dobrý povrch znamená dobrou úroveň jízdního pohodlí. Na horších silnicích obtěžuje auto ne zrovna dokonalým tlumením všech nerovností a hlukem, který vytváří zadní náprava při přejezdech děr, zpomalovacích pásů nebo železničních přejezdů.
Někdo sice může namítat, že s výkonem 110 kW by C4 měl být i přes naftu v nádrži alespoň lehce sportovně naladěn, ale v tomto případě je výkon určen především pro rychlé a pohodlné cestování po dálnici.
Dvoulitrový turbodiesel zvyšuje pohotovostní hmotnost na 1320 kg a všechna kila navíc jsou soustředěna nad přední nápravou. Ano, tušíte správně, zatáčky tento podvozkový setup nemiluje. Výsledkem je postupně přicházející nedotáčivost a záliba v poklidnější jízdě. Technicky velmi podobný podvozek DS4 s vlastnostmi C4 ostře kontrastuje.
S kilogramy navíc si naštěstí dobře poradí brzdy, které na sešlápnutí brzdového pedálu reagují bezprostředně a lze je snadno dávkovat.
C4 za půl míče
Komu udělá C4 za půl milionu radost? Je to celkem jednoduché.
Citroën totiž má zákazníky roztříděny celkem pěkně. Dynamicky založení řidiči, kteří chtějí Citroën taky řídit, půjdou po DS4. To klasika, s velkým interiérem a houpavým i když ne vždy dokonale utlumeným podvozkem, udělá radost starším řidičům, kteří by možná jinak hledali ve vodách větších aut.
Ano, když se vzdáte některých vlastností dospělých sedanů, může v jistém ohledu tento Citroën plnit roli velkého auta skoro-střední třídy. K prostornému a hodnotně vypadajícímu interiéru dostanete navíc výkonný ale současně snadno zvladatelný, tichý a úsporný turbodiesel.
Hodnota je v pořádku, pokud přijmete premisu, že silné auto nemusí mít sportovní podvozek. Cenovku vysvětluje nejen okázalý vzhled a slušné jízdní parametry, ale taky velkorysá výbava.
První cena vozu | 294.900,- Kč (1,4 VTi 95, 70 kW, Attraction) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 509.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive) |
Základní cena testovaného vozu | 509.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 581.900,- Kč (2,0 HDi 150, 110 kW, Exclusive) |
Plusy
- Nadprůměrný prostor interiéru do šířky a délky
- Dobrý kvalitativní dojem z interiéru
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
- Velká a dobře tvarovaná sedadla
- Velký zavazadelník
- Jízdní pohodlí na dobrém povrchu
- Velký objem palivové nádrže
Minusy
- Chování auta a pohodlí na horším povrchu
- Horší tlumení rázů
- Bouchání zadní nápravy se přenáší do interiéru
- Vysoký práh zavazadelníku, nedělený sedák druhé řady
- Méně místa na zadních sedadlech do výšky
- Horší výhled vzad