Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 Cactus: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (119)
Příchodu Citroënu C4 Cactus předcházela řada upoutávek. Nyní je automobil tady a my jej poprvé vyzkoušeli na nizozemské půdě, ve městě Andrého Citroëna - Amsterdamu.

Odhalování Citroënu C4 Cactus bylo vskutku napínavé. Automobilka nás nejdříve navnadila krátkou videoukázkou systému Airbump, poté zveřejnila detail přední části karoserie a teprve pak až celé auto. Již po první statické prezentaci, která proběhla v únoru v Paříži, bylo jasné, že C4 Cactus rozvíří každodenní šeď přemíry známých hatchbacků. Tak se také stalo, o čemž jsme se přesvědčili v rámci prvního novinářského testování v Amsterdamu.

Design nemá obdoby, Cactus boduje

Již s příchodem rodinného MPV C4 Picasso bylo vcelku jasné, že standardy dosavadního designového jazyka Citroënu půjdou stranou. Ačkoliv je C4 Cactus stavbou karoserie odlišný především v přední části, která přináší nezvykle rozvržené světlomety, na zmíněné MPV trochu odkazuje. Ztvárněním zadních sloupků karoserie jako by si konstruktéři vzali příklad z modelu DS5.

Všechno je navíc okořeněno unikátním systémem Airbump. Ten tvoří vzduchové váčky na bočních dveřích a náraznících, které mimo estetického přínosu představují ochranu proti nepříjemným ťukancům a odřeninám, kterým se čas od času zkrátka nevyhnete. Vybírat můžete mezi čtyřmi odstíny (Black, Gray, Dune a Chocolate), což ve spojení s deseti barvami laku karoserie přináší široké možnosti individualizace.

Citroën C4 Cactus na délku měří 4157 milimetrů a je postaven na platformě, kterou využívá také crossover Peugeot 2008. Rozvor náprav 2595 mm je o pouhých 13 milimetrů kratší než u modelu C4, což nabízí dostatečný vnitřní prostor v podélném směru. Téměř shodná je také výška 1490 milimetrů (C4 má o milimetr méně), stylový a prostorný hatchback je tím pádem na světě.

Bez displeje ani ránu

Nová generace modelů koncernu PSA (Peugeoty 2008, 308 a Citroëny C4 Picasso a Grand C4 Picasso) dala jasně najevo, jakým směrem se bude ubírat vývoj interiérů. Extravagantní C4 Cactus však vedle displejů přináší také řadu vychytávek, které v dnešním pojetí nemají obdoby.

V prvé řadě je to přístrojová deska, která se oprostila od všech přebytečných tlačítek. Pokud zvolíte motor ve spojení s manuální převodovkou, napočítáte jich na středové konzole pouhých čtrnáct (pilotovaná se ovládá dalšími třemi spínači). Prvních sedm je přidruženo sedmipalcovému dotykovému displeji, který vedle multimediálního centra Multiciti Connect (kdo ví, zda bude i pro náš trh) zobrazuje navigační systém, klimatizaci, obrazový výstup parkovací kamery a veškerá důležitá nastavení. Obrazovka navíc komunikuje v českém jazyce a je standardem pro všechny linie výbav.

Jedná se o stejný princip, který najdete v Peugeotu 308, včetně jednoho nešvaru – displej se nedá rozdělit, aby zobrazoval více nabídek najednou. Mnohdy si tak musíte vybrat, zda například sledovat navádění navigace či upravit teplotu klimatizace. Spodními sedmi tlačítky ovládáte vyhřívání oken, stabilizační systém a výstražné světlomety, případně systém stop/start, je-li jím vozidlo vybaveno (platí pro zážehové motory PureTech 82 a PureTech 110).

Tím to však nekončí. Před nekruhovým volantem našel místo druhý displej, zobrazující rychlost, nastavení tempomatu či rádce vhodných převodových stupňů. Otáčkoměr byste však hledali marně, stejně jako teplotu chladicí kapaliny (případně oleje) či klasický palubní počítač, který se zobrazuje na centrálním displeji po stisknutí tlačítka na pravé páčce pod volantem. C4 Cactus zkrátka řidiči řekne jenom to nejdůležitější, co v automobilce uznali za vhodné.

Mezi hlavní zbraně Citroënu C4 Cactus patří bohatý vnitřní prostor v podélném směru („za sebe“ si sedne i 180 cm vysoký pasažér), skvělá přední sedadla připomínající oblíbená křesla z obývacího pokoje a řada vybroušených detailů. Vždyť jenom vnitřní madla dveří, kterým automobilky občas nevěnují moc pozornosti, vypadají jako z luxusního cestovního kufru. Velká prosklená střecha nepotřebuje díky čtyřvrstvé tepelné a UV ochraně klasickou clonu (do interiéru neproniká tolik světla a tepla). Zadní dveře, byť u nichž lze okna pouze vyklopit, nabídnou objemné schránky pro odložení drobností (a úsporu dalších jedenácti kilogramů). Dokonalý výhled z kabiny zajistí stírače Smart Wash s ostřikovači přímo na konci gumové lišty.

Pro největší unikát se však opět vrátíme ke spolujezdci – jeho airbag totiž není umístěn v přístrojové desce, ale ve stropu (technologie Airbag in roof). Díky tomu vznikla na klasickém místě objemná schránka na drobnosti a ušetřil se prostor pro kolena. Chytré, že?

Euro 6 v ofenzivě

Nabídka pohonných jednotek je složena ze sedmi agregátů (čtyři zážehové, tři vznětové). Základní agregát PureTech 75 (1,2 l/55 kW a 118 N.m) však na českém trhu nekoupíte. Pokud se chcete vyhnout atmosférickému tříválci a vznětové motory vás nelákají, doporučujeme vyzkoušet turbomotor PureTech 110 se standardně dodávaným systémem stop/start a emisní normou Euro 6. Jedná se o zcela nový tříválec objemu 1,2 litru, výkonu 81 kW v 5500 otáčkách za minutu a točivém momentu 205 N.m v 1500 min-1.

Stejně jako v ostatních případech se budete muset spokojit pouze s pětistupňovou manuální převodovkou (kromě motorů PureTech 82 S&S a e-HDi 92, které spolupracují s pilotovanou skříní ETG), to však z hlediska běžného denního použití nepředstavuje větší riziko. Rychlosti jsou sice delší a o přesnosti a délce drah řazení by se dalo debatovat, motoru to však nebrání v plynulém zátahu od nízkých otáček (pocitově, otáčkoměr totiž chybí).

Konstruktérům se navíc povedlo takřka dokonale odbourat nevyvážený běh, který je pro většinu tříválců denním chlebem. Typické „kovové“ zvuky proto slyšíte až ve vyšších otáčkách a pokud automobil sledujete zvenčí, zaregistrujete dokonce náznaky jemného „šestiválcového“ dunění. Tříválec navíc nemá s automobilem o pohotovostní hmotnosti 1095 kilogramů mnoho práce, ba co víc – ostřejší režim mu ani trochu nevadí.

Není to totiž pouze o sto deseti koních pod kapotou, ale především o nízké hmotnosti. Automobilka uvádí, že se ve srovnání s klasickým hatchbackem C4 podařilo ušetřit okolo 200 kilogramů. Největší úbytek přitom zajistila volba platformy 1 a její optimalizace (67 % použitých dílů pochází z platformy 1, byť řada dalších prvků vzešla z nového koncernového základu EMP2), další kilogramy „zmizely“ díky použití vysokopevnostní oceli, hliníku nebo nového postupu laserového svařování.

Citroën C4 Cactus - zážehové motory
Motor PureTech 82 PureTech 82 S&S PureTech 110 S&S
Převodovka 5M ETG5 5M
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1199
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4
Výkon [kW/min-1] 60/5750 60/5750 81/5500
Točivý moment [N.m/min-1] 118/2750 118/2750 205/1500
Emisní norma Euro 5 Euro 6 Euro 6
Pohotovostní hmotnost [kg] 1040 1050 1095
Maximální rychlost [km/h] 167 172 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 15,0 9,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,6 4,3 4,6
Citroën C4 Cactus - vznětové motory
Motor e-HDi 92 BlueHDi 100 BlueHDi 100 82g
Převodovka ETG6 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1560
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2
Výkon [kW/min-1] 68/4000 73/3750 73/3750
Točivý moment [N.m/min-1] 230/1750 254/1750 254/1750
Emisní norma Euro 5 Euro 6 Euro 6
Pohotovostní hmotnost [kg] 1130 1145 1145
Maximální rychlost [km/h] 182 184 184
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 10,7 10,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 3,5 3,4 3,1

Sečteno a podtrženo, automobil na silnici působí velmi lehkým (možná až hravým) dojmem a zároveň posádce zachovává vysokou míru komfortu, která je vozům Citroën vlastní. Jistě, proměnný elektrický posilovač připravil řidiče takřka o veškerou zpětnou vazbu ve volantu, řízení však reaguje rychle a cizí mu není ani přesnost. Posádku navíc netrápí vnější aerodynamický hluk a riziko nepředstavují ani použité šestnáctipalcové pneumatiky Michelin Energy Saver o rozměru 205/55. Jednak totiž auto v zatáčkách skvěle podrží, valivý hluk je v normě a vyšší profil pomáhá při filtrování větších nerovností.

Uvidíme však, co odhalí „padesát odstínů šedi“ českých okresek nebo vyčnívající panely na dálnici D1. Na silnicích v okolí Amsterdamu jsme nervozitu karoserie v zatáčkách či rázy od podvozku (vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena) při přejezdech retardérů nezaznamenali.

Na závěr pár slov o spotřebě. Citroën sice uvádí, že si nejúspornější C4 Cactus vystačí s pouhými 3,1 litru na 100 km (BlueHDi 100 82 g), testovaný zážehový tříválec PureTech 110 však musíte „zalévat“ o trochu častěji. V kombinovaném cyklu (průběh zkušební trasy mu zhruba odpovídal) jsme se totiž nepodívali pod šest litrů, byť jízdní styl nebyl tak docela „eko“ a motor si dosud odkroutil jenom něco málo přes 2000 kilometrů.

Závěr

Ačkoliv to na začátku vypadalo, že dělá Citroën s odhalováním nového C4 Cactus zbytečné tajnosti, vyplatilo se. Automobil totiž přináší zajímavá technická řešení, která dosud žádná jiná značka neuvedla a již minimálně po stránce designu se jedná o něco nevídaného. Karoserie a interiér se nemusejí nutně líbit každému, stejně jako plně digitální přístroje, může to však být právě ten způsob, jakým na přesyceném trhu prorazit. Otázkou zůstává základní cena, kterou se však dozvíme patrně až s koncem letních prázdnin - vůz se totiž na českém trhu objeví oficiálně od 5. září.


Jan Mička
Diskuze (119)
30. 6. 2014 20:01
Nakup
Tak a ted mi reknete prosim nejaky duvod proc si ho nekoupit ...

Jinak sem slusne v * a pudu ho objednat - prijde mi fakt pekne a neotrele na popojizdeni do mesta, stoji par korun (520k uplne se vsim pri prepoctu z sk cen).

Vubec ho nepotrebuju, ale nemuzu si pomoct.
27. 6. 2014 11:05
Komenty
Jak tuhle diskuzi čtu,tak je to jen o hádkách a osočování. A takhle je to u každé. A pořád ti samí. Nechcete si to jít vyříkat u piva a nespamovat tuhle stránku nesmyslama? Být adminem, tak to vše vymažu a uživatele zablokuju... Fakt jak malí kluci... :no:

Jinak to auto se povedlo... Jsem zvědav,jak u nás obstojí.
Avatar - Francuz
27. 6. 2014 10:46
Re: priserny vzhlad
Naprosty suhlas s tym predoslym modelom C4, tiez mi moc nerezal, az po FL to bolo pomerne OK, co sa vonkajsieho dizajnu tyka, interier uz tak moc nie. Na novej C4 si dali dost zalezat :-) Diesel nemam pre to lebo jazdim casto kratke trasy a motor by som skor trapil ako vyuzil jeho potencial tak pre to C4 1,6VTI. A tym dieslom som chcel povedat len tolko ze vsetci rozpravaju o poruchovosti benzinovych PSA motoroch ale ja tie poruchy nebadam.
27. 6. 2014 08:27
Re: priserny vzhlad
No u mě je pouze jeden model C4 rv 2013 - můžu říct že spousta lidí mě odrazovala právě "ze zkušeností" a já jsem na to teda přihlížel při výběru - frantíci=křáp. Být trochu méně samostatně smýšlející možná bych dneska jezdil v něčem jiném... Na druhou stranu upřímně nevypadat nový model tak jak vypadá tak starou verzi v jakémkoliv provedení bych nebral - prostě mi nesedí, naopak tento nový si mě hned získal svým vzezřením, samozřejmě i cenou protože nové auto prostě koupí člověk kolikrát za život že... A já naopak mám diesel a jsem upřímně maximálně spokojený... Začínajíc spotřebou, přes prostornost a vůbec provedení interiéru, velikost kufru ideální, vzhled už jsem zmínil... a k jízdním vlastnostem spousta lidí říkala že to je zlé, ale mě to opravdu tak nepřijde :-) Takže za mě osobně bych klidně můj model doporučil - minimálně vyzkoušet než každý začne kafrat o něčem o čem se akorát dočte... Piece :-!
Avatar - Francuz
27. 6. 2014 08:07
Re: Kachní rodinka
No musim sa zas Soulu zastat exKolegyna to ma, ten starsi model a nestazovala sa :-) mozno len zly kus chytil. Ale Soul nie je dizojnovo tak pekny ako Cactus, a Cactus je teraz novinka, ja predpokladam ze cena pojde dole. A ako som uz pisal zlavy predajcovia vedia dat :-)