Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS: Letos slaví šedesátiny

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
Slavné „déeska“, Francouzi přezdívaná Bohyně, letos slaví kulaté výročí. Pokud chcete být při tom, navštivte výstavu Rétromobile v Paříži ve dnech 4. až 8. února. Bude to stát za to.

Každý, kdo někdy viděl Fantomase, zná i Citroën DS, vždyť to byl jeho služební vůz. Poprvé se objevil v roce 1955, kdy musela jeho technika a design působit jako z jiné planety. Však se také ve výrobě v různých modifikacích udržel do roku 1975, tedy dlouhých 20 let. A to už přitom rok vyjížděl z továrny nástupce, řada CX...

Vyražte do Paříže

Na pařížském výstavišti se díky podpoře značkového klubu Amicales Citroën představí vedle tří modelů řady DS také dvojice luxusních kupé SM, které vznikaly v letech 1970 až 1975 ve spolupráci s Maserati (někdy se vozu proto přezdívá Citroën-Maserati).

A protože je značka DS dnes také skvělým nástrojem marketingu, neopomene Citroën vystavit rovněž moderní model DS3 Cabrio, jenž však s původními vozy této řady nemá pranic společného, tedy kromě označení a výrobce.

Osobně si myslím, že značka DS měla být vyhrazena úplně jiným modelům Citroënu, například luxusní C6, která je v zásadě nepřímým pokračovatelem slavné DS (mezi nimi byly kromě zmíněného CX ještě modernější XM).

Co bude k vidění

Vůz DS 19 z roku 1959 v původní konfiguraci a s kabinou upravenou pro potřeby německého trhu a čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou. Dalším má být DS 21 Cabriolet z roku 1968 v bílém odstínu Carrare a červeným koženým čalouněním.

Třetí DS vystavenou na Rétromobile má být luxusní model DS 20 Pallas z roku 1973, tedy jeden z pozdějších exemplářů. Opět s polosamočinnou převodovkou, střešním oknem a lakem karoserie Tholonet.

Další v pořadí je kupé SM z roku 1971. Jde o konkrétní vůz, jenž byl původně majetkem marockého krále Hassana II. Jak asi očekáváte, je takzvaně „v plné palbě, včetně klimatizace, hi-fi audiosoupravou Continental Edison atd.

Poslední z historiků je SM z roku 1972 vybavené řízením DIRAVI (DIrection à RAppel asserVI). Tedy řízení s aktivním vracením volantu na střed. Rovněž jde o první systém s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy. Tedy jakýsi předchůdce Servotronicu, samozřejmě s vyloučením elektroniky.

Posledním vystaveným modelem bude DS 3 Cabrio Ultra Prestige. Ale to už je současnost...

Tomáš Dusil
Diskuze (13)
2. 2. 2015 14:33
Re: Bohyňa
Problémem PSA je, že se orientoval převážně na Evropský trh, což se dost podepsalo na prodejích, myslím, že v současné době prodeje obou značek již stoupají, PSA vyvíjí nové modely, novou techniku a celkově je na vzestupu. Obě značky mají obrovkou historii a nemůže se vždy nepřetržitě dařit...
Avatar - wakantanka
2. 2. 2015 13:40
Re: Bohyňa
To je síce pravda, že ich zachránili pred krachom, ale absolútne nezvládli manažovanie týchto dvoch značiek na svetových trhoch v rámci jedného koncernu. Som si vedomý potreby znižovania nákladov ich rozhodením na viacero modelov v rámci koncernu, ale všetkého veľa škodí a sčasti súčasná a nedávno minulá produkcia PSA je toho žiarivým príkladom. Bohužiaľ.
2. 2. 2015 11:55
nádherný
strašne pekné je to dsko, keby urobili reinkarnáciu, mohlo by to uspieť.
2. 2. 2015 10:09
Re: Bohyňa
Rodina Peugeot Citroen zachránila před krachem, jinak by už žádný Citroen nebyl. Kolik jste si zakoupil vozů udávajících směr v poslední době, abyste podpořil značku?
1. 2. 2015 21:42
Re: Bohyňa
Nemýlíte se. Mýlí se petrumr.