Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS: Letos slaví šedesátiny

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 1. 2. 2015 • 06:47
47
13
Zobrazit náhledy (47)
Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS Citroën DS
Slavné „déeska“, Francouzi přezdívaná Bohyně, letos slaví kulaté výročí. Pokud chcete být při tom, navštivte výstavu Rétromobile v Paříži ve dnech 4. až 8. února. Bude to stát za to.

Každý, kdo někdy viděl Fantomase, zná i Citroën DS, vždyť to byl jeho služební vůz. Poprvé se objevil v roce 1955, kdy musela jeho technika a design působit jako z jiné planety. Však se také ve výrobě v různých modifikacích udržel do roku 1975, tedy dlouhých 20 let. A to už přitom rok vyjížděl z továrny nástupce, řada CX...

Vyražte do Paříže

Na pařížském výstavišti se díky podpoře značkového klubu Amicales Citroën představí vedle tří modelů řady DS také dvojice luxusních kupé SM, které vznikaly v letech 1970 až 1975 ve spolupráci s Maserati (někdy se vozu proto přezdívá Citroën-Maserati).

A protože je značka DS dnes také skvělým nástrojem marketingu, neopomene Citroën vystavit rovněž moderní model DS3 Cabrio, jenž však s původními vozy této řady nemá pranic společného, tedy kromě označení a výrobce.

Osobně si myslím, že značka DS měla být vyhrazena úplně jiným modelům Citroënu, například luxusní C6, která je v zásadě nepřímým pokračovatelem slavné DS (mezi nimi byly kromě zmíněného CX ještě modernější XM).

Co bude k vidění

Vůz DS 19 z roku 1959 v původní konfiguraci a s kabinou upravenou pro potřeby německého trhu a čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou. Dalším má být DS 21 Cabriolet z roku 1968 v bílém odstínu Carrare a červeným koženým čalouněním.

Třetí DS vystavenou na Rétromobile má být luxusní model DS 20 Pallas z roku 1973, tedy jeden z pozdějších exemplářů. Opět s polosamočinnou převodovkou, střešním oknem a lakem karoserie Tholonet.

Další v pořadí je kupé SM z roku 1971. Jde o konkrétní vůz, jenž byl původně majetkem marockého krále Hassana II. Jak asi očekáváte, je takzvaně „v plné palbě, včetně klimatizace, hi-fi audiosoupravou Continental Edison atd.

Poslední z historiků je SM z roku 1972 vybavené řízením DIRAVI (DIrection à RAppel asserVI). Tedy řízení s aktivním vracením volantu na střed. Rovněž jde o první systém s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy. Tedy jakýsi předchůdce Servotronicu, samozřejmě s vyloučením elektroniky.

Posledním vystaveným modelem bude DS 3 Cabrio Ultra Prestige. Ale to už je současnost...

Související články

Témata
2. 2. 2015 14:33
Re: Bohyňa
Problémem PSA je, že se orientoval převážně na Evropský trh, což se dost podepsalo na prodejích, myslím, že v současné době prodeje obou značek již stoupají, PSA vyvíjí nové modely, novou techniku a celkově je na vzestupu. Obě značky mají obrovkou historii a nemůže se vždy nepřetržitě dařit...
Avatar - wakantanka
2. 2. 2015 13:40
Re: Bohyňa
To je síce pravda, že ich zachránili pred krachom, ale absolútne nezvládli manažovanie týchto dvoch značiek na svetových trhoch v rámci jedného koncernu. Som si vedomý potreby znižovania nákladov ich rozhodením na viacero modelov v rámci koncernu, ale všetkého veľa škodí a sčasti súčasná a nedávno minulá produkcia PSA je toho žiarivým príkladom. Bohužiaľ.
2. 2. 2015 11:55
nádherný
strašne pekné je to dsko, keby urobili reinkarnáciu, mohlo by to uspieť.
2. 2. 2015 10:09
Re: Bohyňa
Rodina Peugeot Citroen zachránila před krachem, jinak by už žádný Citroen nebyl. Kolik jste si zakoupil vozů udávajících směr v poslední době, abyste podpořil značku?
1. 2. 2015 21:42
Re: Bohyňa
Nemýlíte se. Mýlí se petrumr.
Články odjinud