TEST Citroën DS4 1,6 THP – Když pejsek s kočičkou umí
DS bývala Bertoniho bohyní. Dnes tato zkratka označuje virtuální značku Citroënu, která se drží hesla Different Spirit. Pod číslicí 4 se ukrývá model, který není jen značně jiný než běžná C4 ale liší se i od menšího sourozence DS3.
Kompaktní Citroën pro 21. století nově interpretuje avantgardní podstatu značky. Kreativně navržená karoserie kombinuje prvky zavedených kategorií – mohla by být běžným hatchbackem, ale rezignuje na praktické aspekty tohoto typu. Aby byla kupé, přebývá ji jeden pár dveří a chybí ponton, a jako SUV vypadá jen náznakem.
K tomu se přidává podvozek, který konečně dokáže držet i v zatáčkách krok s konkurencí, a v případě verze THP s manuální převodovkou také silný benzinový motor o rovných 200 koních.
A tak zatímco Peugeot má ryzí kupé RCZ, Citroën vyráží do boje o náročného zákazníka s takto nezvyklým mixem. Konkurence se hledá těžko – snad je jí Alfa Romeo Giulietta nebo Audi A3. Za zajímavý nápad Francouzům tleskáme. Ne každý potřebuje hatchback, který bude vzorem praktičnosti, ale kdo by nechtěl auto, které se líbí a dokáže zaujmout?
Uvnitř ale nadšení poněkud chladne. Aby DS4 uvnitř nabídla maximum, je potřeba objednat kožené čalounění Havana a palubní desku obšitou kůží – v součtu za 64 tisíc korun. Ani jedno ale testovaný vůz nemá, místo toho na nás čeká černá palubní deska z měkčeného plastu převzatá přímo z C4 a druhé nejvyšší provedení čalounění spoléhá na poněkud divokou kombinaci černé a bílé kůže.
Celkový dojem je přesto pozitivní, po přesednutí z C4 ale málo výjimečný. Sedí se sice vysoko, ale sedadla nabízí příjemně sevřené boční vedení. Interiér vyvolává dojem kvality, který podporuje volbou materiálů – volant s perforovanou kůží, decentní kovový dekor nebo černé čalounění stropu se snaží přiblížit vůz prémiové kategorii.
Kdyby Citroën věnoval víc péče jednotlivým detailům, nebudeme se zdráhat označit jeho počin za prémiový. Bohužel se nelze ubránit rozpakům, když plasty na středovém tunelu při tlaku zboku povrzávají, když boční okna při zajetí do dobře odhlučněného plastového rámu plesknou a když se schéma řazení vyražené do kožené hlavice řadicí páky začíná už po osmi tisících kilometrech vytrácet.
To jsou ale jen drobné kaňky na kráse. Citroën vykročil správnou cestou, když vsadil na kvalitu zpracování a seriózní design. Problémem DS4 není ani tak přímá konkurence (k interiéru Alfy Romeo Giulietta lze směřovat více výhrad než u Citroënu) jako sourozenec z vlastní stáje – C4 totiž dokáže v nejvyšších verzích nabídnout skoro to samé.
A jen pro úplnost: ano, okna v zadních dveřích nelze stáhnout ani vyklopit – ale kdo to v autě určeném primárně pro dva opravdu potřebuje? To spíš zamrzí nemožnost připlatit si za střešní okno. Citroën tuto záležitost odbyl standardně instalovanou položkou panoramatické čelní okno, které zasahuje k hlavám předních pasažérů.
Na silnici DS4 pracuje velmi podobně již zmíněné Alfě. Jízda je tuhá, ale stále pohodlná. Jednoduše se vyvaruje natřásání posádky, ale i pohupování. Překvapivá je hlavně kvalita odpružení ve spojení s nízkoprofilovými 18palcovými pneumatikami. Opravdu velké nerovnosti dá samozřejmě stylový Citroën pocítit, na směr jízdy ale vliv přesto nemají.
Radost ze svezení podporuje vynikající přilnavost, výborná odolnost proti bočnímu přetížení, přesně reagující řízení a přesvědčivý účinek brzd. Potěší i na francouzský vůz nečekaně přesná kulisa řazení s malými vůlemi a přesným pohybem páky. Horší je to už ale se spojkou, která funguje na více méně náhodném principu. Kdyby byl její chod jistější a záběr přesnější, nechyběla by dynamickému svezení s DS4 příslovečná třešnička.
Odečtená spotřeba paliva | Citroën DS4 THP |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 7,4 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 3000 |
Průměrná rychlost jízdy 100km/h [l/100 km] | 5,8 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] | 2500 |
A motor? 200koňová šestnáctistovka přeplňovaná dvoukomorovým turbodmychadlem jede v DS4 pěkně. Na její služby je spoleh ve všech režimech – těsně nad volnoběhem i před červeným polem. Volbu převodového stupně si proto neurčují možnosti pohonné jednotky, ale nálada řidiče na konkrétní zvukovou frekvenci motoru.
Nevýhodou kombinace silného motoru a pohonu předních kol je tahání za volant při plné akceleraci ze zatáček. Tento způsob interakce ale k rychlým kompaktním předokolkám jaksi patří… Mimo této drobné výhrady ale nejsilnější turbo skvěle ladí k cestovně-dynamickému charakteru auta. Výsledek je působivější než u větší, dražší a co do techniky podvozku složitější C5.
Čekat od DS4 sportovní výkony je zbytečné – kompaktní obratnost, velmi jisté jízdní vlastnosti a silný motor jsou ale jistotou, kterou doplňuje komfort v německém slova smyslu. Zajímavý mix hothache a cestovního auta je navíc zjemněn luxusními prvky a poněkud přiostřen stylistickými narážkami na kategorii SUV.
První cena vozu | 459.900,- Kč (DS4 VTi Design) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 654.900,- Kč (DS4 THP Sport) |
Základní cena testovaného vozu | 654.900,- Kč (DS4 THP Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 715.500,- Kč (DS4 THP Sport) |
Plusy
- Působivý a originální vzhled
- Kvalitní design, materiály a až na drobné výjimky zpracování interiéru
- Výborné odhlučnění interiéru
- Vynikající tlumení nerovností a překonávání bočního přetížení
- Dobré jízdní vlastnosti, snadná ovladatelnost
- Přesné řazení, účinné brzdy
- Silný motor, odpovídající jízdní dynamika
Minusy
- Špatný výhled vzad z místa řidiče
- Temný interiér v zadní části, omezený výhled ze zadních sedadel
- Rázy v řízení od předních kol na špatném povrchu
- Okna v zadních dveřích, která není možné spustit
- Příliš velké množství ovládacích prvků na volantu
- Vyšší cena
- Nedostupnost některých „prémiových“ prvků výbavy