Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS5 HYbrid4 – Pětka hybrid

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 16. 1. 2013 • 04:51
57
27
Zobrazit náhledy (57)
Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5
Pokud hrajete golf, pak víte, že pětka hybrid je pro mnohé hráče pomocníkem k nezaplacení. Sedí tahle přezdívka i na Citroën DS5 s elektromotorem?

Model DS5 vám rozhodně není neznámý, v redakčním testu jsme jej představili jak s benzinovým, tak naftovým motorem. Dnes má motory dva: bateriemi zásobený elektromotor dostal na starosti zadní nápravu, zatímco v přední části vozu pracuje klasický dvoulitrový turbodiesel. Přesto si dovolím, než se pustíme do hybridních hrátek, alespoň malé shrnutí dojmů z interiéru.

Nepraktické letadlo

Interiér DS5 je pěknou ukázkou řemeslně zvládnuté extravagance. Člověk si připadá jako v kokpitu letadla: přední cestující odděluje masivní středový tunel, nad sedadly jsou individuálně ovládaná střešní okénka (připomínající prosklení kabiny starších dopravních letadel) a i podoba ovladačů a displejů se v letectví bezpochyby alespoň volně inspirovala. Připočtěte kvalitní zpracování i celkově prémiový pocit a výsledek je jasný: co se týká designu, není Citroënu v interiéru co vytknout. Zploštělý volant sice sám v oblibě nemám, avšak proti gustu...

citroen hybrid testy strednitrida citroen hybrid testy strednitrida
 

S místem uvnitř je to horší, zde si ale stěžují hlavně vysocí lidé. Normálně rostlý Evropan nikde hlavou nenaráží, nicméně stále se cítí trochu stísněně. Je to pochopitelně o zvyku, například majitelé BMW 1 by kabinu možná naopak považovali za zbytečně prostornou. DS5 se mohl pochlubit sedadly s do polštářků „řasenou“ kůží. To je moc pěkné na dotyk i pohled, jenom pozor na drobečky. Sedadla jsou dostatečně velká, pohodlná (avšak naštěstí ne příliš měkká) a nabídnou také trochu bočního vedení. Tady v podstatě není co vytknout, kdyby šlo sedadlo ještě o něco přiblížit k podlaze, bylo by to na čistou jedničku.

Průhledový informační displej (bez kterého se dnes neobejde žádná stíhačka) je barevný, takže například „ekologickou“ jízdu s odpojeným spalovacím motorem poznáte díky zmodrání zobrazované hodnoty rychlosti hned, bez koukání po dalších displejích. Navolená rychlost tempomatu se pak na HUD pod tou reálnou ukazuje zeleně. Zajímavostí je absence otáčkoměru v kapličce přístrojů, zde se usadil digitální ukazatel využití hybridního systému. Nechybí ani zajímavé zobrazení aktuálního toku energie; tedy zda právě motor pohání přední kola sám nebo s elektromotorem, dobíjí baterie či je vypnutý a s autem hýbe pouze elektřina nebo setrvačnost.

Voličem na středovém panelu si můžete určit, zda necháte hybridní management na počítači (režim Auto), máte náladu na sport (režim Sport se snaží z obou agregátů vyždímat to nejlepší), chcete, aby elektromotor pracoval stále (4WD) či plánujete jet pouze s využitím nastřádané elektřiny v akumulátorech (mód ZEV, tedy Zero Emission Vehicle, je dostupný do 60 km/h). O tom však ještě bude řeč v následující kapitole. Vedle otočného voliče je miniaturní posuvná páčka voliče automatu.

citroen hybrid testy strednitrida citroen hybrid testy strednitrida
 

Ještě se bohužel musím zmínit o velké slabině, nedostatečném počtu odkládacích prostor. Klasické držáky, určené pro kelímky či PET lahve do objemu 0,5 litru, jsou pouze ve dveřích. Sice pěkně osvětlené, ale prostě jenom dva. Na středovém panelu je mělký popelník a pokud máte něco dalšího na odložení, musíte využít útroby středové loketní opěrky.

Hybrid v praxi

Místo komplikovaného spojování elektrického pohonu a spalovacího motoru na jedné hnací nápravě zvolila automobilka jednodušší koncepci. Spalovací motor pohání i nadále přední kola a na zadní kola směřuje točivý moment elektromotoru. Toto rozdělení umožňuje jednoduché připojování a odpojování obou motorů a také lze jejich výkon v případě potřeby jednoduše sečíst a využít všechen najednou. Jako vedlejší efekt je touto cestou kompenzována absence pohonu všech kol.

U DS5 HYbrid4 připadá většina práce turbodieselu 2,0 HDi o výkonu 120 kW. Na zadní nápravě se přidává 27 kW, dohromady tedy vznětový motor a elektromotor dávají přesně 200 koní. Nejvyšší dostupné maximum točivého momentu je 500 N.m: 300 na předních a 200 na zadních kolech. Elektromotor, invertor, měnič, Ni-MH akumulátory a další příslušenství se nacházejí v zadní části vozidla. Se zbytkem pohonného systému je tato skupina spojena jenom kabeláží, hybridní verze tak nevyžaduje zásadní modifikaci karoserie.

Převodovkou pro hybrid je šestistupňový robotizovaný manuál, což téměř vždycky znamená problémy. Znatelné přerušení toku síly a škubání je navíc přítomné i na vyšší převodové stupně. Ve sportovním režimu se celý proces zhorší tím, že automatika vytáčí motor do nesmyslných (alespoň to tak vnímám) otáček, čímž diskomfort při řazení samozřejmě prohlubuje. Trochu lepší je to s aktivovaným pohonem všech kol 4WD, kdy elektromotor přece jen trochu vykrývá výpadky v tahu naftového agregátu. Pro úplně nejlepší výsledky je potřeba řadit si manuálně páčkami pod volantem a pracovat citlivě s pedálem plynu. Připojování elektromotoru sice citlivý řidič pozná, avšak nijak výrazně to posádku neruší.

citroen hybrid testy strednitrida citroen hybrid testy strednitrida
 

Kvalita jízdy je díky zadní víceprvkové nápravě (na rozdíl od zkrutné příčky u jiných modelů) znatelně lepší než u ostatních DS5. Zvýšil se jízdní komfort, byť ani nadále se krátké nerovnosti a propadlé kanály podvozku příliš odfiltrovat nedaří. Auto se v zatáčce najednou chová o něco neutrálněji, za což vděčí nejen sofistikovanější technice, ale také přidané hmotnosti v oblasti zadní nápravy. Brzdy nemají s autem o pohotovostní hmotnosti 1,8 tuny problémy, jejich dávkovatelnost je však vzhledem k náhlému účinku nižší.

Měření spotřeby zcela jistě ovlivnily nízké teploty, panující po čas testu, protože prostor pro cestující je prostě potřeba vytopit. Jízda v okolí hlavního města znamenala spotřebu 6 litrů nafty na 100 km, klidné cestování po prázdné okresce ukázalo odběr přibližně pěti litrů paliva na každých 100 kilometrů. To není špatné, byť papírové hodnoty jsou ještě o něco optimističtější. Přes centrum Prahy jde i v největší zácpě proplout s nějakými sedmi litry nafty. Tady je na místě využívat elektrický mód ZEV: zásoba energie vystačí na zhruba dva kilometry jízdy, což například znamená, že na cestě z práce sjedete z hlavní silnice a v elektrickém režimu dojedete přes různé „obytné zóny“ (kde stejně nemůžete jet moc rychle) až ke garáži. Horší to je ráno, protože i když si baterie při příjezdu nevybijete, stejně „zadarmo“ nepojedete. ZEV mód tehdy nefunguje, protože motor se musí alespoň trochu zahřát. Stejné to ostatně je také u aut se systémem start-stop, kde elektronika taktéž nedovolí při zastavení vozu motor zhasnout.

Nenechte se zmást fotografiemi, které byly pořízeny ještě před příchodem zimy: během testování uhodily poměrně silné mrazy a v noci teplota klesla i hluboko pod mínus deset stupňů. To s sebou neslo zajímavý úkaz, kdy mráz „nesedl“ těsnění kolem dveří a auto tak na nerovnostech začalo vrzat. Ošetření gumového těsnění je maličkostí, nicméně nevzpomínám si, že bych s tím měl u jiného nového vozu v minulosti problém.

Závěr

Abych odpověděl na úvodní otázku: je DS5 Hybrid4 opravdu „pomocníkem k nezaplacení“? Já myslím, že ano, a to doslova... Pochybuji, že o jeho koupi bude uvažovat někdo jiný než movitý milovník značky, toho času až po uši zblázněný do hybridních technologií. Většinu ostatních odradí cenovka či malá užitná hodnota. Buď půjdou k jiné značce (za tyhle peníze už mohou v klidu brousit i v prémiových vodách), nebo se spokojí s některou výrazně levnější konvenční verzí. Jenže ta jim zase nenabídne stejně kvalitní svezení.

citroen hybrid testy strednitrida citroen hybrid testy strednitrida
 


První cena vozu707.900 Kč (1,6 e-HDi 115 Design, 84 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.004.900 Kč (Hybrid4 120+27 kW, Style)
Základní cena testovaného vozu1.104.900 Kč (Hybrid4 120+27 kW, Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.173.600 Kč (Hybrid4 120+27 kW, Sport)

Plusy

  • Výrazný design, za kterým se lidé otáčejí
  • Esteticky zdařilý interiér
  • Rozsáhlá sériová výbava testované verze Sport
  • Pohodlná přední sedadla
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Méně přehledná karoserie
  • Pomalá automatická převodovka
  • Omezený prostor na zadních sedadlech

Témata
Citroën DS5 HYbrid4
Cena základní sestavy 1 104 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a hlavové airbagy, Úchyty dětských autosedaček Isofix, Samočinné zamykání dveří za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), Nouzové brzdění, ESP, Pomoc při rozjezdu ve svahu ( Hill Start Assist ), Intelligent Traction Control – ITC, Elektrická parkovací brzda, Palubní počítač a ukazatel vnější teploty, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná boční okna s ochranou proti přiskřípnutí, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Výškově a podélně nastavitelný volant, Akustické čelní sklo, Zatmavená zadních okna, Automatická dvouzónová klimatizace, Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, Diody denního svícení, Dešťové čidlo, Samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, Nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů ( funkce "Guide Me Home"), Stí̌rač zadního okna, Autorádio RD5 s přehrávačem MP3 (6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack, konektor USB), Lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 - 1/3, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s manuální bederní opěrkou, Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, Odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech dveří, Pack Look: maska chladiče v černé barvě s chromovaným logem, přední nárazník v barvě karoserie s chromovaným dekorem ve spodní části, chromovaný dekor přídě zaoblený do tvaru šavle, okenní lišty bočních dveří a sloupky dveří v černé lesklé barvě, kryty a stojky vnějších zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, Chromované boční ochranné lišty, Head-up displej, Dvě chromované koncovky výfuku atd. Kč
Cena testované sestavy 1 173 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (17.900 Kč), Pack Club: Čalounění v luxusní kůži Club v provedení Bracelet s centrální částí sedáku a opěradla ve tvaru "náramku", elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s pamětí polohy pro řidiče, vyhřívaná přední sedadla ve třech stupních, elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče s masážní funkcí, manuálně nastavitelná délka přední části sedáku pro řidiče a spolujezdce, kaplička sdruženého přístroje čalouněná kůzíi, kožený volant s prošíváním, vkládané textilní koberečky (35.900 Kč), Hi-fi Denon (14.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 27 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 4 / 3.9
Emise CO2: 91
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 325 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1781 / 559
Rozměr pneu: 235/45 R18
Citroën DS5 HYbrid4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4530
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1513
d) rozvor (mm): 2727
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - Misanick
19. 1. 2013 14:13
Re: flase
Nedokážu si představit, že bych za jízdy měl pít horké kafe z kelímku a během řízení se ho pokoušet vytahovat z nějakého pochybného držáku na palubní desce, nejlépe v místech, kde bude překážet při manipulaci s rádiem, navigací nebo ovládáním klimatizace. Na běžnou petku bohatě poslouží kapsy ve dveřích nebo schránka před spolujezdcem. Všechny nápoje by během jízdy měly být v uzavřeném obalu, aby při akceleraci nebo brždění nedošlo k jejich rozlití do elektronických součástí vozidla, potahy nebo na posádku.
18. 1. 2013 10:13
flase
nechapem tu modu hladat odkladacie otvory pre flase. keby to bolo nejake pracovne auto tak ok, ale u tohoto? To je ako keby som hladal u rolls roycu otvor pre flase. Kua a kde je otvor pre motorovu pilu? Take auto by som si nekupil, nema otvor pre motorovu pilu.
BTW, ked uz v aute pijete, preco sa aj nenajete, nabuduce poprosim skritizovat aj chybajucu vyklapaciu dosticku na volante pre krajanie slaniny/ odlozenie bagety
Avatar - positivemind
16. 1. 2013 19:32
Re: Odkladaci prostory
Jel jsi někdy delší trasu? Absence jakéhokoliv držáku na středové konzole je tristní, tady se očividně nepočítá s tím, že je tohle nějaký cesťák.
16. 1. 2013 19:24
Re: kokpit jak v letadle?
Ze ti chyba volant a LCD na mieste spolujazdca si mal hned povedat >:D
16. 1. 2013 16:29
Re: Odkladaci prostory
Tak jsem asi necivilizovaný buran >:D Každý den, si udělám ranní kávu a tu si beru do auta na cestu do práce. Vzhledem k poměrně dobře řešenému středovému panelu v civicu 8.g, kde je roletka skoro od fofrklacku až po loketní opěrku a kde v prostoru pod roletkou jsou "posouvací" dorazi na hrníčky/kelímky/piksly s kefírem atd. si bez problému vetknu hrnek a jedu. Vzhledem k výškovému řešení řadička/loketka/středový tunel zde nepřekáží ani ta 0,5l petka. No jo, a to je to jen 7 let co jsem utekl z Prahy a už jsem tak moc zpustnul a zburanovatěl >:-[]
Jo a prach a špína. Neni problém, většina aut má přeci vnitřní gumové dno přihrádek vyndavací. Pravda, že někteří jednodušší jedinci to nepochopili a třeba u hyundai jim přišlo směšné, že tam ta guma není přidělaná.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku