Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtvrtina českých řidičů špatně vidí, měli by zajít k očaři

David Bureš David Bureš 20. 9. 2013
4
V rámci kampaně Bezpečnost za volantem – péče o zrak byl českým řidičům po celé republice měřen zrak. Výsledky jsou znepokojující.

Čeští řidiči mají problémy se zrakem. Jeden ze sta řidičů takřka nevidí, čtvrtina šoférů má větší či menší potíže především za tmy a šera, kvůli kterým by měli zajít k očnímu lékaři. Vyplývá to z měření zraku provedeného Mezinárodním sdružení optiků a optometristů ve spolupráci s BESIPem a Policií ČR.

Výzkum zjistil, že třetina řidičů trpí šilháním. Více než čtvrtina šoférů má potíže s prostorovým viděním, 24 % zkoumaných řidičů mělo pouze jedno ostře vidoucí oko nebo bylo těžce tupozrakých (tací vidí objekty jakoby v mlze). Téměř 44 % osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti, průměrný věk takových řidičů je 51 let.

„Znepokojivou, avšak očekávatelnou zprávou je prokazatelně vyšší zastoupení starších řidičů ve skupinách s nejhorší zrakovou ostrostí,“ uvedl ředitel BESIPu Roman Budský.

BESIP upozorňuje na to, že mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo očních čoček. Autoři výzkumu se tak domnívají, že tito lidé si potíže s očima neuvědomují, popřípadě je nijak neřeší.

Na silnici mohou být špatně vidící řidiči velkým nebezpečím. „Když jeden řidič spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat,“ upozorňuje Budský. Problém může nastat, když se takoví šoféři potkají například v hustém provozu na dálnici.

Měření zraku probíhalo v rámci kampaně Bezpečnost za volantem – péče o zrak. Řidiči si svůj zrak mohli změřit na 17 místech po celé republice, této možnosti využilo 589 lidí, jejichž průměrný věk byl 45 let. Testování bylo prováděno zdarma, zájemcům při zjištění negativních nebo varujících výsledků nehrozil žádný postih, bylo jim však doporučeno, aby navštívili očního lékaře.

V rámci očního testu bylo zjišťováno, zda řidiči dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, a to každým okem zvlášť i oběma dohromady. Zkoumáno bylo rovněž prostorové vidění, které je důležité například pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel.

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Policajti kontrolujou zrak řidičů?
Banjo
| 23. 9. 2013
A nechtějí kontrolovat řidičům třeba taky peristaltiku střev? Ta by mohla taky hrát roli...
Ale vážně - tohle by snad měli řešit doktoři.
Avatar - Stejsn
A dalsi třetina ke gynekologovi,
Stejsn
| 21. 9. 2013
protože se na silnici chová jako pítscha. :-!
Avatar - dr.biker
Oční prohlídky
dr.biker
| 20. 9. 2013
Tato kampaň je sice dobrá věc, třeba někteří řidiči si uvědomí, co se může stát kvůli jejich špatnému zraku a tak zajdou na oční. Ale problémem je, že někteří lidé, kteří dělají autoškolu a jdou k lékaři pro potvrzení, že jsou schopni řídit automobil, dostanou toto razítko, aniž by byli vyšetřeni. Třeba můj bratr teď dělá autoškolu, byl u praktické lékařky, která se ho pouze zeptala, jestli nemá nějaké problémy (závratě, šeroslepost, jestli dobře vidí. atd.), ale zrak mu nezkoušela. Jelikož nechodí na kontroly zraku, tak kdoví, jak můj bratr vidí. Zkrátka zaplatil poplatek, dostal razítko a tím to končí. To je špatně, měly by se zpřísnit prohlídky.