Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst – Když chcete hodně auta za co nejméně peněz

Stanislav Švarc
Diskuze (40)

Dacia Jogger je s námi zhruba jeden rok, i za tak krátkou dobu se ale zajímavým způsobem změnila.

Design, interiér


Jogger totiž - stejně jako ostatní modely rumunské značky – v loňském roce prošel designovou úpravou reflektující novou identitu Dacie. Dostal tedy novou masku chladiče s bílými prvky a především čerstvým logem automobilky, které spojuje stylizovaná písmena D a C. Mně se nový minimalisticky působící znak Dacie moc líbí a myslím, že celkově modifikace přídě vozu prospěla.

Další změna se týká cen. Jogger za ten rok na českém trhu docela výrazně podražil. Zatímco v prosinci 2021 základ začínal na částce 373.500 Kč, nyní startuje na 417.500 Kč. K navýšení cen došlo také na vrcholu nabídky, což dokládá testovaný exemplář - pětimístné provedení v nejvyšší výbavě Extreme s litrovým motorem TCe 110 stojí nejméně 499.500 Kč, v době uvedení na trh to bylo jen 438.000 Kč.

Takže jedna zpráva dobrá, jedna špatná. V jádru jinak Jogger samozřejmě zůstává stejným autem, které je trochu kombíkem (má praktický zavazadelník), trochu MPV (má prostorný a až sedmimístný interiér) a trochu crossoverem (auto nabízí světlou výšku 200 mm). Na platformě CMF-B postavený vůz rozměry zapadá do nižší střední třídy, i když při osobním setkání působí mohutněji. S délkou 4547 milimetrů je však kratší než kupříkladu Škoda Octavia Combi (4689 mm) nebo dokonce Hyundai i30 kombi (4585 mm).

Designově i stavbou Jogger představuje opravdu zajímavého křížence. Přední část odpovídá sourozencům Sandero/Logan (jiný je nárazník a Jogger dostal ještě nelakované díly, které mají přisypat špetku SUV charakteru), a to až po B-sloupek. Zbytek tvoří svébytná část karoserie, kterou od té „erární“ odděluje také výrazný střešní schůdek. Část za předními sedadly je tedy nejen dlouhá, ale navíc i o dost vyšší. Výška Joggeru právě díky tomu činí 1674 mm.

Video se připravuje ...

Tak trochu jezevčík

Z profilu pak vyloženě vynikne mimořádně dlouhý rozvor dosahující 2897 mm. Zadní náprava je opravdu hodně vzadu a dojem „jezevčíka“ ještě umocňuje krátký zadní převis. Toto řešení ale přináší několik výhod, například konstruktérům umožnilo Jogger vybavit rozměrnými zadními dveřmi, které významně usnadňují přístup k sedadlům ve druhé řadě. A asi nemusím zdůrazňovat, že pomáhají i v případě nastupování k sedačkám ve třetí řadě, pokud je jimi auto vybaveno. Naše bylo, jak už víte, jen pětimístné. Dalším plusem je skutečnost, že šířku lavice ve druhé řadě neomezují podběhy, které jsou až za ní. Lavice tak nabízí plnohodnotné sezení pro tři cestující.

Podběhy zasahují jen do zavazadlového prostoru, ten je ale i tak obrovský. V případě pětimístné varianty základní objem činí 708 litrů, délka ložné plochy přesahuje jeden metr a více než metrová je i šířka právě mezi podběhy. Místo pro náklad potěší také úctyhodnou výškou.

Mezi praktické detaily v kufru patří držák na hever, háčky na tašky a elastické úchyty po stranách. Naše auto bylo vybaveno gumovou vanou, která však z nějakého důvodu nepokrývá celou podlahu a končí kus před lavicí ve druhé řadě. Umím si představit, že se některé druhy nákladu z vany vykutálejí pod sedadla. Výtku mám k provedení krycí rolety, jež postrádá otvor pro uchopení. Zatáhnout ji jednou rukou, když v té druhé něco držíte, představuje docela problém.

Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst

Trojmístná lavice ve druhé řadě je dělená v poměru 2/3:1/3, a nemá jen sklopná opěradla, ale Dacia navíc přidala možnost ji ještě překlopit směrem dopředu. Pak Jogger uveze až 1819 l. A potěší zhruba dvoumetrovou ložnou plochou.

Přestože se Dacii povedlo na půdorysu kompaktního kombíku vytvořit opravdu prostorné auto, cestující na sedadlech ve druhé řadě (v našem případě zadních) trochu doplácejí na převzetí přední části z běžných osobáků Sandero/Logan a potřebu Jogger nabídnout také v sedmimístné verzi a přitom ještě s použitelným zavazadelníkem.

Lavice je proto ukotvena poměrně vpředu, takže pasažéři na ní usazení nemají k dispozici tolik prostoru pro nohy, kolik bychom od auta s ambicí odehrát roli dopravního prostředku pro pět dospělých asi očekávali. Není to žádný průšvih, se 182 cm jsem měl za sedadlem nastaveným pro sebe ještě drobnou rezervu, ale ani zázrak. Joggeru by podle mě slušela posuvná sedadla ve druhé řadě, chápu však, že ve voze těchto rozměrů, se sklopnou lavicí ve druhé řadě a navíc vyvíjeném s ohledem na co nejpříznivější cenu, nemůžeme mít všechno.

U zkoušeného provedení dojem navíc kazily sklopné stolky upevněné k opěradlům předních sedadel, které zabírají až moc místa a prostor pro nohy docela citelně ubírají. Kdyby byl Jogger můj, určitě bych je z opěradel sundal, zvlášť když působí tak nějak vachrlatě a o jejich praktické použitelnosti celkem pochybuji. Posádce by se však mohlo líbit, že se sedí hodně vysoko, takže cestující mohou sedět s narovnanou postavou, nad hlavou budou mít stále spoustu místa a navíc dostanou skvělý výhled. Je ale škoda, že Dacia dozadu nezabudovala USB porty pro dobíjení telefonů nebo tabletů, v rodinném autě by se podle mě hodily.

Přední část kabiny představuje klasiku v podání Dacie s klasickými fyzickými ovladači, pěkně čitelnými analogovými budíky, přehledným palubním počítačem, nekomplikovaným multimediálním systémem s 8palcovou dotykovou obrazovkou (podporuje Apple CarPlay a Android Auto) a především celkově velice dobrou ergonomií. Zajímavým nápadem je odnímatelný držák telefonu vedle displeje infotainmentu, líbí se mi, že si do něj můžete mobil upevnit na výšku i na šířku a že se hned pod ním nachází USB port. Na druhou stranu telefon v držáku může částečně zakrývat přístrojový panel.

Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst

Materiálům samozřejmě dominují jednoduché a tvrdé plasty (což nemusí být nutně špatně, pokud budou vykazovat trvanlivost), jejichž jednotvárnost nabourávají dekory z tkaniny. Ty sice vyhlížejí moc hezky, ale jsou hodně nepraktické. Hrubá a částečně světla textilie totiž bude chytat - snad až vyloženě pohlcovat - všechny možné nečistoty. Udržovat ji čistou, zejména v oblasti madel ve dveřích, bude podle mě pořádná šichta. Drobnou výtku mám ještě ke kapsám ve dveřích a odkládacímu prostoru v loketní opěrce - mohly by být větší. Opěrka navíc trochu překáží jednomu ze dvou držáků nápojů ve středové konzoli.

Z auta je slušný výhled dopředu a do stran, dozadu je to o něco horší – i přes zrcátko. Celkem mi vyhovovala přední sedadla, přestože nenabízejí bůhvíjak výraznou boční podporu a chybí jim nastavitelná bederní opěrka, a zmínit musím slušnou výbavu vrcholného provedení Extreme. Zahrnuje například automatickou klimatizaci, bezklíčový přístup a startování, zadní parkovací kameru, výškově a podélně nastavitelný volant nebo DAB rádio, které bohužel pravidelně ztrácelo signál. Připlácet se musí za navigaci, přední parkovací senzory, rezervní kolo či vyhřívaná předních sedadel, to je mimochodem dvoustupňové.

Motor, jízdní vlastnosti


Stačí tříválec?

Dacia pro Jogger nabízí dva litrové tříválce a brzy dorazí ještě hybrid. Nejdostupnější motorizací je litrové TCe 100 ECO-G, schopné jezdit také na LPG, mně však tentokrát společnost dělal dražší tříválec – výhradně benzinová jednotka TCe 110.

Turbodmychadlem přeplňovaný motor s hliníkovým blokem, vodou chlazenými výfukovými svody, přímým vstřikováním a variabilním časováním ventilů z objemu 999 kubických centimetrů poskytuje nejvyšší výkon 81 kW při 5000 až 5250 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 200 Nm mezi 2900 až 3500 min-1. Jogger se s ním podle údajů výrobce rozjede až na 183 km/h a z nuly na 100 km/h akceleruje za 10,5 sekundy. Oba motory můžete mít výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou.

Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst

V praxi tříválec působí vcelku příjemně. Z nízkých otáček se sbírá poměrně ochotně, těsně před třemi tisíci otáček pak zřetelně ožije a příjemně táhne přes druhou polovinou otáčkoměru. Nenabízí pochopitelně nějak dramatické zrychlení, ale akceleruje více než důstojně a nemusíte se obávat, že vám předjetí třeba kamionu zabere celou věčnost.

Je však potřeba počítat s drobnou prodlevou po sešlápnutí plynového pedálu, turbodmychadlem přeplňovaný tříválec se prostě musí před výkonem „nadechnout“.

A občas se mu také musí vyjít vstříc podřazením, potřebuje poslat do otáček. V těch vyšších pak nejen slušně zatáhne, ale zaujme navíc poměrně jadrným zvukem. Tříválec dovede držet rychlost i v mírném stoupání na dálnici na šestku, když však budete chtít zrychlit, budete muset zařadit nižší kvalt. A podobně tomu je také v táhlých stoupáních. Nutnost podřazovat se samozřejmě mění v závislosti na obsazení vozu, naložený Jogger vyžaduje práci s řadičkou výrazně častěji. Řazení bohužel nepůsobí úplně precizně, během testu jsem bojoval především s dvojkou, občas nechtěla hned zapadnout.

Rozhodně ale platí, že 81kW tříválec na největší Dacii bohatě stačí. Při dálniční stotřicítce na šestku točí asi 2600 otáček a není výrazně hlučný. To ho spíš přehluší aerodynamický svist a ruchy od kol. Celkově je však cestování na dálnicích naprosto v pohodě, minimálně cestující vpředu spolu mohou konverzovat, aniž by museli zvyšovat hlas. A mimochodem - díky dlouhému rozvoru Jogger ve vyšších rychlostech působí příjemně stabilně.

Špatná není spotřeba. Nejvíc paliva si litrový turbomotor žádal na dálnici, v průměru 7,5 l/100 km. V Praze Jogger jezdil za 7,4 l/100 km a mimo velká města a dálnice za 6,2 l/100 km. Kombinovaná spotřeba činila 7,1 l/100 km. Troufnu si tedy tvrdit, že ať už budete Jogger TCe 110 používat jakkoli, dlouhodobě se spotřeba bude pohybovat nejčastěji mezi 6 až 8 l/100 km.

Slušný komfort

Podvozek Dacie Jogger působí docela komfortně a dobře zvládá většinu klasických nerovností, nerozhodí ho standardně rozbitá česká silnice s různými výmoly, záplatami nebo vyjetými kolejemi. Teprve po vymetení výraznějších děr nebo při přejezdu série větších nerovností se podvozek dokáže ozvat. Není to nic hrozného, přesto bych si uměl představit důkladnější odhlučnění od spodku vozu. Snad důležitější však je, že auto „nedrncá“, neuskakuje, kola o výmoly nezakopávají a dokonce i ta velká karoserie působí tuhým dojmem.

Jízdní vlastnosti jsou takové „spotřební“. Jogger samozřejmě nemá ambice zasypat řidiče lavinou nadšených emocí, je to prostředek sloužící k převozu čehokoli kamkoli. Řízení je trochu mdlé a docela dlouhé, o projevu řadičky už byla řeč, auto velice snadno podléhá nedotáčivosti a i když dlouhý rozvor významně přispívá ke stabilitě, současně způsobuje pocit, že šoférujete skoro dodávku. Společně s dlouhým řízením (což je vlastně také důsledek konstrukce s přední částí z modelů Sandero/Logan doplněnou o nápravu umístěnou daleko vzadu) Jogger tak trochu nutí najíždět si jiným způsobem do zatáček. A víc točit volantem.

Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst

Asi vás tedy nepřekvapí, že auto nepůsobí zrovna obratným dojmem. Zadní náprava se za předkem spíš vozí jako vlek, takže vůz se o ní v zatáčce nemůže úplně opřít. A tím nemyslím, že by se nějak výrazně v zatáčkách a při změnách směru hýbala karoserie, to ne, ta je usazena docela hezky, spíš jde o to, že vám Jogger neumožní řídit ho plynem. Po uvolnění akcelerátoru tu totiž nedochází k zatížení zadní nápravy, takže vám to nijak nepomůže s utažením oblouku. Velká Dacia se s nadsázkou řečeno řídí jen volantem. Ale asi mi to ani nevadí, podstatnější je komfort a stabilita.

Důležitá informace se týká brzd. Pětimístné provedení dostalo menší brzdové kotouče vpředu (vzadu jsou vždy bubnové brzdy) než sedmimístná varianta, průměr mají 258 mm. A není to žádná sláva, docela snadno se unaví a na horské silnici plné ostrých zatáček jsem měl až moc brzy dojem, že Jogger moc dobře nebrzdí.

Závěr


Závěr

Dacia Jogger je hodně zajímavým autem, které boduje především poměrem mezi nabídkou praktického prostoru a cenou. V tomto ohledu je stále, i přes výrazná zdražení v posledních měsících, bezkonkurenční. Snahu o co největší dostupnost sice logicky doprovázejí jisté ústupky, například v podobě použitých materiálů (tvrdé plasty, zvláštní koberce), chybějící prvky výbavy (třeba USB porty pro cestující vzadu) nebo omezenou variabilitu (nemožnost posouvat lavici ve druhé řadě), neřekl bych ale, že je některý z nich vyloženě zásadní.

Na druhou stranu cena testovaného auta už se pohybuje na úrovni klasických kombíků nižší střední třídy, které přece jen udělají v interiéru o něco lepší dojem. Ale zase nebudou tak prostorné a praktické...

Nejlevnější verze modelu 417.500 Kč (Dacia Jogger TCe 100 ECO-G Essential 5 míst)
Základ s testovaným motorem 475.000 Kč (Dacia Jogger TCe 110 Expression 5 míst)
Testovaný vůz bez příplatků 499.500 Kč (Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst)
Testovaný vůz s výbavou 542.700 Kč (Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst)

Plusy

  • Celkový vnitřní prostor
  • Praktičnost
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Poměrně živý motor
  • Dostatečný komfort
  • Ergonomie
  • Spotřeba
  • Zajímavý poměr cena/praktičnost

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Průměrné místo ve druhé řadě sedadel
  • Absence USB portů ve druhé řadě
  • Odkládací prostory by mohly být větší
  • Slabší brzdy
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (40)

Doporučujeme

Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst
Cena základní sestavy 499 500 Kč
Výbava základní sestavy 16" kola z lehké slitiny, hands-free karta pro bezklíčový přístup a startování, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, sklopné stolky na opěradlech předních sedadel, textilní koberečky, anténa ve tvaru žraločí ploutve, odnímatelný držák telefonu, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový senzor, tempomat, Media Display (8" dotyková obrazovka, rádio DAB, Apple CarPlay, Android Auto, bluetooth, 4 reproduktory), modulární střešní lišty, volant potažený umělou kůží, podélně a výškově nastavitelný volant, zadní parkovací senzory, zatmavená zadní okna, asistent rozjezdu do kopce, LED denní a potkávací světlomety, světelný senzor, omezovač rychlosti, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a další. Kč
Cena testované sestavy 542 700 Kč
Výbava testované sestavy Lak šedá Urban (15.700 Kč), Paket Media Nav (navigace s mapovým pokrytím, přední výškové reproduktory; 8.500 Kč), Paket Technologie Extreme (elektronická parkovací brzda, středová loketní opěrka, systém hlídání mrtvého úhlu, přední parkovací senzory; 10.000 Kč), rezervní kolo (4.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (5.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2900 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 188
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 708 / 1819
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1251 / 387
Rozměr pneu: 205/60 R16
Dacia Jogger TCe 110 Extreme 5 míst
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4547
b) šířka (mm): 1784
c) výška (mm): 1674
d) rozvor (mm): 2897
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1055
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 485
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 635
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 2. 2023 20:25
špatné překvapení
Srovnával jsem s Grand Scenic a Jogger vyloženě nechci.
Z venku pěkný auto, zevnitř nanic.

Při testovací jízdě mě po pár minutách začala bolet od hluku kol hlava, přitom motor jede líp, než 1,6 i od zpoda a je tichý. Po chvíli se ozvala zezadu manželka, že jde strašný hluk od kol zezadu, prostřední dítě divně zkroucený, protože mělo nohy na nějakém tunelu, navíc byli jak sardinky - Jogger má o 5cm vzadu užší prostor než Scenic.Sedačky vypadají jak papundekl potažený hadrem.
Bezpečnost při kolizi odhadovat nechci.

Při odjezdu jsem si uvědomil, jak máme krásně tichý auto, teda byl to Espace, s tím jsem to srovnávat nechtěl, ale přijeli jsme s ním, takže to mělo vliv na dojem.
navíc Esp. zvládl roztlačení Scanii na přechodu pro chodce na výbornou a to se u rodiny počítá.
Dacie by byla asi poloviční.

Chtěl jsem a už nechci.
Avatar - Mikesus
4. 2. 2023 13:05
Re: Sympatické, ale...
Jo. Mne to poprvé překvapilo, kdyz jsem vyndal sedcky z corolly a nemohl je namontovat v Camry. Prostě se tam nevešly. No a pak do superbu ne a dokonce ani do lexu RX nebo NX minulých generaci. Tak jsem začal být docela zoufalý a hledal, co místo toho, až budou mít všichni velké sedačky. Jen podsedaky nechci.
2. 2. 2023 10:56
Re: Sympatické, ale...
nerikam, ze se nikam nevejdou, jen, ze automobilky se k teto skutecnosti (3 deti v druhe rade) staveji trochu macessky a je skoda ,z e to neni ani jako alternativa. Presne to ted resi svagr v Superbu. Dve detska uz prakticky na podsedaku a jedno jeste v plne sedacce. Prostredni misto uz je problem, takze se chysta vymenit za neco jako SMAX, Rifter, ev 5008, idealne Vecko/novy Multivan , ale to uz ma nad moznosti sveho rozpoctu..
Avatar - Mikesus
1. 2. 2023 23:33
Re: Sympatické, ale...
Kdyz chceš vozit v dodávce prosím. Ale netvrď, že se jinam nevejdou, protoze tam nejsou 3 samostatná sedadla. O tom, ze kdyz tam je hrbolek, že tam nemůže sedět pohodlně kdyz stejně sedí ve své sedačce pomlčím.
Ano souhlasím( osobne vyzkoušeno), že do třeba superbu 3 detske sedačky nedostanu, stejně tak do octavky nebo kodiaqu a spousta jiných aut. Ale třeba taková corolla, která se tu zmiňovala, a říkal jsi, že to jsou auta pro 2 sedačky, tak jsem je tam měl vsechny 3. U ceedu nemohu sloužit, ten jde mimo moji sféru zájmu.
Takze já se jen ohrazuji na tvůj nesmysl, že do kombiku nedáš 3 dětské sedačky, protoze nemá 3 samostatná sedadla. Ne každý chce jezdit v dobytčáku.
1. 2. 2023 23:24
Re: Sympatické, ale...
Budes se divit, ale mám.a všechny v sedačkách.Ono ne do moc aut se to 3 sedačky vejdou vedle sebe , na druhou stranu jsou různé sedačky a ovek musí být trošku obezřetný pri výběru A právě kvůli těm prostředním mistrům jsem přesel z SUV na "dodávku", kde dle tvého vyjádření, je vozím jako "baliky".No, věz , že tady mají pohodlí takové. , kterém si vsechna SUV mohou nechat jen zdat ..o praktičnosti nemluvě .Chapu limitaci šířky ,ale ono i ve střední třídě můžeš mit omezení také, už jen umístěním isofixu na krajních sedadlech a možnosti usazení 3 sedačky mezi nimi, na většinou výrazne užším sedáku ..