Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol

Ladislav Čermák
Letošní podzim přinesl novou nejsilnější motorizaci, vrcholnou výbavu a mírný facelift. Jak jezdí Logan se stopětikoňovým motorem? A co umí Dacie za 350 tisíc?

Rumunský korunní princ oslavil dva roky na českém trhu. Již se prodalo pět tisíc Loganů, z původních tří verzí s jediným motorem je nyní deset možných kombinací pěti výbav a čtyř agregátů. Letošní podzim přinesl novou nejsilnější motorizaci, vrcholnou výbavu a mírný facelift. Jak jezdí Logan se stopětikoňovým motorem? A co umí Dacie za 350 tisíc?

Logan 1.6 16V

Pod kapotou Dacie se historicky poprvé objevil šestnáctiventilový motor. Jednovačková konstrukce, osazená na blok původní dvouventilové šestnáctistovky, přinesla citelný nárůst výkonu. Montáž relativně moderního agregátu dokladuje rostoucí prestiž značky, i když vzhledem k ceně lze na českém trhu očekávat jen marginální podíl na celkových prodejích.

Vybírali jsme

V ceníku Loganu se za rok, tedy od doby, kdy jsme testovali tehdejší vrcholnou šestnáctistovku, odehrály jisté změny. V první řadě se mírně zvýšila cena základního Loganu, který již nestojí pod 200 tisíc, více je třeba zaplatit i za základní diesel (279.900 místo 270.900,-). Zdražení zřejmě souvisí se zavedením ABS do standardní výbavy, zůstává však možnost všechna provedení objednat bez ABS a ušetřit tak 4.500,-. Dvouventilovou šestnáctistovku již není možné koupit ve výbavě Ambiance, za tento příjemný motor je nyní třeba dát minimálně o 29 tisíc více, protože je k mání již výhradně jako Lauréate. Dražší jsou nyní příplatky – metalíza, airbag spolujezdce, mlhovky a klimatizace stojí více cca o 10 – 15 %, levnější je naopak základní CD přehrávač. Logan nemilosrdně zdražuje, ostatně může si to zřejmě při svých prodejních úspěších dovolit. Pohled do statistik ovšem prozradí, že za letošních prvních deset měsíců se prodalo v ČR o 36% Loganů méně, než za stejné období loňského roku...

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni V úrovních výbav pro český trh přibyly dvě položky – Ambiance+, která je o 10 tisíc dražší než Ambiance a přidává posilovač řízení; tato změna je ryze kosmetická, protože již dříve bylo možné do Ambiance za stejnou sumu servo dokoupit – a nový vrchol, námi testované provedení Prestige, nedílně spojené s další novinkou, vrcholným motorem 1.6 16V o výkonu 77 kW. Je o 20 tisíc dražší, než Logan 1.6 8V Lauréate, ovšem přidává druhý airbag, zadní elektrická okna, kožený potah volantu, hodnotnější hlavici řadicí páky a pohlednou povrchovou úpravu středové konzoly. Silnější motor je tak prakticky zadarmo a na první pohled se zdá Prestige jako výhodná nabídka. Dalším důvodem již čtvrtého testu Loganu je mírný facelift, který mu přinesl několik příjemných novinek. Bez zajímavosti není, že dnes testovaný Prestige stojí pouze o tisícovku více, než loňský Lauréate s osmiventilovou šestnáctistovkou a bez doplňků, vyhrazených pro Prestige, tedy koženého volantu a řadicí páky a bez přidaných ozdob exteriéru i interiéru.

Vzhled

Loganu je již dobře známý, setkání s praktickým Rumunem se na českých silnicích stalo všední příhodou. Povědomé, geometricky jednoduché tvary stále nevyvolávají žádné přehnané emoce, pozitivní ani negativní; tříprostorové, relativně vysoké auto si na nic nehraje, a bude vypadat stejně prakticky i za deset let. Nutno poznamenat, že mezi nejlevnějšími sedany stále patří mezi to hezčí zboží. Zádi prospělo změněné víko kufru s odtokovou hranou, nová vrcholná výbava Prestige si přinesla tři nové, elegantní odstíny (tmavě šedou metalízu jsme si vyzkoušeli), lakované detaily karoserie (narozdíl od Lauréate i zrcátka, ochranné lišty a masku), bílé kryty zadních blikačů a nový design 15“ litých kol (jsou za příplatek), romanticky pojmenovaný Bolšoj. Tím se Logan přiblížil prestižnějším konkurentům, ovšem na prakticky střižených hranatých tvarech se nám více líbil prosvítající černý plast. K Loganu s jeho tržním zaměřením se nám zdál také přiměřenější. Loganu také dle našeho názoru líp sluší světlejší barevné odstíny.

Přístup

do prostorného vozu se trochu změnil k lepšímu. Jednou z nejpodstatnějších změn letošní modernizace se stalo přidané tlačítko k otevírání kufru zvenčí, které dramaticky zjednodušilo manipulaci se zavazadly. S nově tvarovaným víkem bohužel nezmizela nepříjemná nectnost – jednoduché pantové závěsy se slabými pružinami, které taktak udrží víko zdvihnuté, mu při prudším otevření dovolí odrazit se od horních dorazů a udeřit nakládající osobu do ruky nebo hlavy. Mírné vylepšení prodělala logika centrálního zamykání; zamčené dveře se při zatažení za vnitřní kliku již otevřou, celý vůz se přitom neodjistí.

Uvnitř

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni nás kromě zcela maximální výbavy, dostupné pro Logan, očekávaly i příjemné novinky. Nové, tmavé čalounění s kontrastním vzorem působí elegantněji, vzorovaný dekor středové konzoly s koženou řadicí pákou a přidanými odkládacími plochami pro nápoje přidaly trochu „západního“ střihu. I tak ovšem na tvarech, kvalitě a provedení je stále citelně znát nízkonákladovost celého projektu. Útulností vnitřek příliš nevyniká a tvarování některých panelů, zejména přístrojové desky a výplní dveří, se asi do učebnic automobilové architektury nedostane. Přesto se posádka cítí poměrně příjemně a všichni vidí velkými okny hezky ven.

Posez

Cestu v prostorném interiéru může bez zvláštní úhony absolvovat pětice dospělých. Na všech místech budou mít dost místa pro hlavu, vzadu je napříč centimetrů také dostatek a plochá zadní lavice nenadržuje dvěma krajním sedícím. Poněkud kritičtěji jsme se zaměřili na komfort předních sedadel, která se nám s ročním odstupem již nezdála tolik pohodlná. Urostlejší řidič si stěžoval na nedostatečně tuhé opěradlo – příliš měkké polštářování pouštělo jeho záda do kontaktu s vnitřní konstrukcí, která se navíc při zapření prohýbala a ještě k tomu slyšitelně skřípala. Hlavová opěrka je příliš vzadu, což omezuje její praktickou využitelnost. Rozměry sedadla jsou jinak dostatečné a čtyřsetkilometrová cesta nestála zvýšenou únavu. Zaznamenali jsme ovšem nepříjemný neduh – slabá izolace nejen že pouští dovnitř zejména na dálnici nepříjemná kvanta decibelů, zejména na zadní sedadla. Odtamtud se také ozývaly hlasité protesty proti zimě; několika otvory a kolem dveří tam velice nepříjemně táhne a teplota vzadu byla o několik stupňů nižší, než vpředu. Sedět u dveří znamenalo obléct bundu a pléd přes nohy, jinak hrozilo nastydnutí, i když venku ještě nemrzlo.

Startujeme

nejnovější položku v nabídce loganovských motorizací a od prvních okamžiků nás zaujala sníženou mírou hluku a vibrací; obojí ovšem zůstává nepříjemně citelné a zejména zvuk složitějšího motoru již není tak zálibný, jako tóny, vyluzované jednoduchou osmiventilovou šestnáctistovkou. Daleko méně se chvěje řadicí páka s lanovody místo táhel. Při protúrování vědí uši posádky o každé otáčce, zejména nad hladinou 2.500 ot./min.. Pozoruhodné jsou – na dnešní evropský šestnáctiventil – ochota k rychlému vytáčení a omezovač, zasahující až při 6.800 otáček.

Jízda

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni poskytuje od prvních metrů velmi příjemný dostatek kroutícího momentu, dostupného již od nízkých otáček. Rozjezdy lze s poměrně citlivou spojkou realizovat zcela plynule již po krátkém tréninku, lehký vůz poskytuje příjemný dostatek síly již kousek nad volnoběhem. V praxi lze po městě cestovat padesátkou na pětku a poté šlápnout na plyn – vůz se poměrně čile sebere. Stejně lze i projíždět vesnicemi – i se zatíženým vozem není vůbec nutné podřazovat, při klidné jízdě šestnáctiventilový Logan zvládne na nejvyšší stupeň i táhlejší kopec. 77 kilowattů postavilo mnohdy podceňovanou Dacii jízdními výkony na rovinu naprosté většiny moderních kompaktních vozů, s nimiž se také řidič nejvýkonnějšího Loganu může směle pouštět do akceleračních duelů.

Překvapilo nás, že šestnáctiventilový agregát, od nějž jsme podvědomě čekali nutnost vytáčení, naopak ve spodní polovině otáček táhne ještě líp, než starší osmiventil. Ve skutečnosti je jen málokdy nutné točit více, než 4 tisíce otáček; není to ani příjemné, protože zejména v nejvyšší třetině je příboj decibelů do kabiny již mocný. S Loganem lze snadno předjíždět, na dálnici mu nedělají nejmenší problém rychlé výlety za stotřicetikilometrovou hranici. Při orientační zkoušce maximální rychlosti jsme na letišti dosáhli tachometrových 200 km/h, chyba rychloměru se pohybuje zhruba kolem + 8%.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Velmi příjemné je přesnější, lanovodové řazení, zvláštní připomínky nevyvolaly ani brzdy. Spotřeba se na dlouhé testovací trase, tvořené z 30% horskými okreskami, z 15% dálnicí a 10% městem (zbytek okresky různé kvality), ustálila na hodnotě 7,3 l/100 km. Dynamický městský provoz naopak odčerpá i více než devět litrů, k devíti se lze snadno dlouhodobě dostat i při jiném, než defenzivním jízdním stylu. Výsledek hodnotíme jako očekávaný.

Jízdní vlastnosti

Zatímco komfortně laděný, jednoduchý podvozek, vezoucí vysokou kabinu, víceméně bez problémů zvládal sílu všech tří slabších motorů, o třídu výkonnější šestnáctiventil už se občas podívá za hranice jeho možností. Při dynamické jízdě velmi brzo znervózní zadní náprava, která si navíc ráda odlehčí vnitřní zadní kolo v zatáčce. Vůz se v oblouku silně naklání a brzy se začne schylovat k nedotáčivému smyku. Nepříjemná je také citlivost na boční vítr a obtížná kontrola vozu při panickém brzdění. Naopak potěšilo přesné řízení s hydraulickým posilovačem, které by mohlo mít jen trochu strmější převod. Líbila se nám také příkladná pohlcovací schopnost nerovností a výmolů.

Závěr

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Logan je stavěný na klidnou a nespěchavou jízdu, kterou zvládá s přehledem. Komfortní podvozek vyhlazuje i početné série výmolů, graciézně se nese i po kočičích hlavách. Běda ale, kdyby se někdo nechal svést ke sportování, ke kterému láká výkonný motor – v rychlých obloucích čeká nejistota, při dálničních letech snadná ztráta směrové stability; ke všemu se přidává značný vnitřní hluk, ve vyšších rychlostech již velmi nepříjemný. Otázka ale zní, zda je do takového auta vůbec účelné kupovat svižný šestnáctiventilový motor s výkonem přes sto koní. Tu si musí každý zodpovědět sám – my mu napovíme, že při postupném dovybavování vyjde prakticky stejně draho, jako dosavadní dvouventil 1.6 l, proti kterému nabízí daleko více síly, kultivovanější projev, o něco nižší spotřebu a také prodloužený interval výměny oleje. Nevýhodou zůstává absence předpínačů bezpečnostních pásů, nemožnost dokoupit další ke standardním dvěma airbagům a chybějící pokročilé systémy aktivní i pasivní bezpečnosti.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Zatímco před rokem se nám Logan 1.6 Lauréate zdál jako výhodná nabídka, dnes je situace na trhu poněkud jiná; v cenové hladině jeho vyšších provedení narostla zdatná, zejména korejská konkurence, a mnoho větších modelů jiných značek drasticky zlevnilo. Pokud Vám nevadí dát za Logan 300 tisíc, což je suma, za kterou lze v nynějším čase podzimních slev koupit třeba i kompaktní model renomované evropské značky, pak je 1.6 16V velmi dobrou volbou. Je totiž prakticky stejně drahý, jako turbodiesel s podstatně horší výbavou (Ambiance+) a slabšími jízdními výkony, ovšem v dnešní době nafty, čím dál více dražší proti benzínu, se původně jednoznačné porovnání provozních nákladů začíná trochu rozmlžovat, zvlášť při menších kilometrických probězích. Pokud si, stejně jako my, myslíte, že přes 350 tisíc (cena testovaného exempláře) je za Logan moc, pak se buď spokojte s levnějšími provedeními, nebo prostudujte ceníky u konkurence.

Související články:

První cena vozu 204.400,- (1.4 55 kW, Logan)
První cena vozu s testovanou motorizací 285.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige)
Základní cena testovaného vozu 285.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 351.900,- (1.6 16V 77 kW, Prestige)

Plusy

  • spotřeba při klidné jízdě
  • točivý, pružný a silný motor se zátahem od nízkých otáček
  • vnitřní prostor
  • komfortní podvozek
  • robustní zpracování

Minusy

  • zima a hluk na zadních sedačkách
  • celkově slabá izolace
  • neintuitivní ovládání některých funkcí
  • motor rychlejší než podvozek
  • mezery v bezpečnostní výbavě
Ladislav Čermák
Dacia Logan 1.6 16V
Cena základní sestavy 285 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, lakované nárazníky, 15“ kola, airbag řidiče a spolujezdce (spolujezdcův s odpojovačem), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, vpředu výškově nastavitelné, imobilizér, posilovač řízení, palubní počítač, kontrolka nedovřených dveří, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní cirkulace vzduchu, centrální zamykání na DO, elektricky ovládaná okna, zpožďovač vnitřního osvětlení, tónovaná okna, kuřácký set, osvětlení zavazadelníku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, držáky nápojů vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 351 900 Kč
Výbava testované sestavy 15“ litá kola (+12.000,-), metalíza (+9.000,-), klimatizace (+35.000,-), autorádio s CD a mp3 + 4 repro (+10.000) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.9 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 465
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Logan 1.6 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1466
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano