TEST Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy
První Logan přijel v roce 2004, byl hranatý, žádný krasavec, ale méně náročné motoristy celého světa nadchl. Velké nové auto za pár korun, na to lidé slyší. Ještě víc než tento sedan zachutnal Evropanům odvozený hatchback Sandero. Doba ale žádá své. Co stačilo před osmi lety, už dnes nestačí. Aby mohla být nová generace pořád tak výhodná, ponechala si dostačující podvozkový základ předchůdce. Soustředila se na omlazení motorové palety, designu a rozšíření výbavy. Výsledek jsme posuzovali ve španělské Malaze.
Levné může být hezké
Designéři šli hodně do sebe, rumunské novinky vypadají na silnici vážně dobře. Jsou sympaticky zaoblené, působí robustně a v řešení zádě lze vystopovat inspiraci nejmodernějšími designovými trendy prémiových značek. Uvnitř na nás čekala logická kombinace jednoduchých funkčních tvarů, tvrdých plastů a maximální unifikace s ostatními modely. Celkový dojem se proti minulé generaci výrazně posunul, Dacia také odstranila hlavní ergonomické nedostatky. O něco lepší nám přišlo i zpracování.
Rozměry nových dacií | ||
Sandero | Logan | |
Délka x šířka x výška (mm) | 4058 x 1733 x 1518 | 4347 x 1733 x 1517 |
Rozvor (mm) | 2589 | 2634 |
Objem kufru (l) | 320 | 510 |
Hlavní devíza zůstává
Parádní prostornost interiéru patří nadále k přednostem dacií, dost místa zbylo i na zavazadla – 320 litrů u Sandera a 510 v případě Loganu. Orientace na rozvojové trhy s sebou nese výhodu, kterou český motorista obzvlášť ocení: pohodlné odpružení. Auta se musí poprat s rozbitými cestami třetího světa, a tak není divu, že si elegantně poradí s výmoly a hrboly evropských asfaltek. Jízdní vlastnosti přitom představují solidní standard. Na závodění to není, v rámci rychlostních limitů a uvažovaného využití se ale nemají dacie vůbec za co stydět. Řízení je naladěno tak akorát, řazení je přesnější a nad bezpečností jízdy nově bdí ESP. Navíc se zlepšilo odhlučnění pohonných jednotek, z pěti nabízených jsme vyzkoušeli hned tři:
0.9 TCe/66 kW
Poprvé se nový benzinový tříválec s turbem představil v Renaultu Clio, a hned si našel cestu i do dacií. Do tří tisíc otáček není charakteristický tříválcový zvuk postřehnutelný, nad touto hranicí už zní jadrněji, ale neruší. Odspodu to není žádný dravec, spíš šetří palivo. Pro výraznější zátah je třeba podřadit alespoň na trojku. Při dálniční stotřicítce točí motor 3250 otáček a posádku nijak neobtěžuje. Líbila se nám i spotřeba 6,6 l/100 km.
1.2 16V LPG/53 kW
Základní dvanáctistovku jsme vyzkoušeli v úpravě na LPG. Pokud nepatříte k zarytým spořílkům a příznivcům plynu, příliš argumentů pro koupi asi
nenajdete. Motor působí ospale, při rozjezdu má tendenci zhasínat a na dálnici duní. Jeho klasická benzinová verze se stane základní motorizací, a jak ji známe z jiných vozů, bude živější.
1.5 dCi/66 kW
V lehce terénním Sanderu Stepway jsme ochutnali silnější naftovou variantu známé patnáctistovky. Ze všech agregátů určených pro novou trojici nabízí nejlepší dynamiku i pružnost, běží tiše, kultivovaně a umí jezdit za spotřebu pět litrů nafty.
Skok jako hrom
Novinky se vyrábějí v rumunské továrně, na trh dorazí postupně. V Česku můžeme Sandero a Stepway kupovat od 5. prosince, Logan od února 2013.
Ceny zatím dovozce tají. Zjistili jsme však, že mají kopírovat aktuální nabídku, ale za podobné peníze nabídnou podstatně víc výbavy. ESP bude standardem všech verzí, stejně jako posilovač řízení, čtyři airbagy a dělená zadní sedadla – to je zásadní pokrok. Aktuální, ale holé Sandero startuje na 159 900 Kč.
Motory pro Sandero a Logan | |||||
0.9 TCe | 1.2 16V | 1.2 16V LPG | 1.5 dCi | ||
Zdvihový objem (cm3) | 898 | 1149 | 1461 | ||
Počet válců/ventilů | 3/12 | 4/16 | 4/8 | ||
Výkon (kW při ot./min) | 66/5250 | 55/5500 | 53/5500 | 55/4000 | 66/3750 |
Točivý moment (N.m při ot./min) | 135/2500 | 107/4250 | 105/4250 | 200/1750 | 220/1750 |
Převodovkaw | 5° man. | 5° man. | 5° man. | 5° man. | 5° man. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 | 156 | 154 | 164 | 173 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 11,1 | 14,5 | 15,1 | 14,6 | 12,1 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,2 | 5,9 | 7,5 (LPG) | 3,8 | 3,8 |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér
- Kultivovaný tříválec
Minusy
- Chybí podélné nastavení volantu
- Menší přední sedadla
- Dynamika verze na LPG