Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Sandero a Dacia Logan: První jízdní dojmy

Jiří Baborský
Diskuze (43)
Kromě bezkonkurenčního poměru ceny a užitné hodnoty přinášejí nové Dacie Logan a Sandero výrazně lepší estetický dojem.

První Logan přijel v roce 2004, byl hranatý, žádný krasavec, ale méně náročné motoristy celého světa nadchl. Velké nové auto za pár korun, na to lidé slyší. Ještě víc než tento sedan zachutnal Evropanům odvozený hatchback Sandero. Doba ale žádá své. Co stačilo před osmi lety, už dnes nestačí. Aby mohla být nová generace pořád tak výhodná, ponechala si dostačující podvozkový základ předchůdce. Soustředila se na omlazení motorové palety, designu a rozšíření výbavy. Výsledek jsme posuzovali ve španělské Malaze.

Levné může být hezké

Designéři šli hodně do sebe, rumunské novinky vypadají na silnici vážně dobře. Jsou sympaticky zaoblené, působí robustně a v řešení zádě lze vystopovat inspiraci nejmodernějšími designovými trendy prémiových značek. Uvnitř na nás čekala logická kombinace jednoduchých funkčních tvarů, tvrdých plastů a maximální unifikace s ostatními modely. Celkový dojem se proti minulé generaci výrazně posunul, Dacia také odstranila hlavní ergonomické nedostatky. O něco lepší nám přišlo i zpracování.

Rozměry nových dacií
 Sandero Logan
Délka x šířka x výška (mm) 4058 x 1733 x 1518 4347 x 1733 x 1517
Rozvor (mm) 2589 2634
Objem kufru (l) 320 510

Hlavní devíza zůstává

Parádní prostornost interiéru patří nadále k přednostem dacií, dost místa zbylo i na zavazadla – 320 litrů u Sandera a 510 v případě Loganu. Orientace na rozvojové trhy s sebou nese výhodu, kterou český motorista obzvlášť ocení: pohodlné odpružení. Auta se musí poprat s rozbitými cestami třetího světa, a tak není divu, že si elegantně poradí s výmoly a hrboly evropských asfaltek. Jízdní vlastnosti přitom představují solidní standard. Na závodění to není, v rámci rychlostních limitů a uvažovaného využití se ale nemají dacie vůbec za co stydět. Řízení je naladěno tak akorát, řazení je přesnější a nad bezpečností jízdy nově bdí ESP. Navíc se zlepšilo odhlučnění pohonných jednotek, z pěti nabízených jsme vyzkoušeli hned tři:

0.9 TCe/66 kW

Poprvé se nový benzinový tříválec s turbem představil v Renaultu Clio, a hned si našel cestu i do dacií. Do tří tisíc otáček není charakteristický tříválcový zvuk postřehnutelný, nad touto hranicí už zní jadrněji, ale neruší. Odspodu to není žádný dravec, spíš šetří palivo. Pro výraznější zátah je třeba podřadit alespoň na trojku. Při dálniční stotřicítce točí motor 3250 otáček a posádku nijak neobtěžuje. Líbila se nám i spotřeba 6,6 l/100 km.

1.2 16V LPG/53 kW

Základní dvanáctistovku jsme vyzkoušeli v úpravě na LPG. Pokud nepatříte k zarytým spořílkům a příznivcům plynu, příliš argumentů pro koupi asi

nenajdete. Motor působí ospale, při rozjezdu má tendenci zhasínat a na dálnici duní. Jeho klasická benzinová verze se stane základní motorizací, a jak ji známe z jiných vozů, bude živější.

1.5 dCi/66 kW

V lehce terénním Sanderu Stepway jsme ochutnali silnější naftovou variantu známé patnáctistovky. Ze všech agregátů určených pro novou trojici nabízí nejlepší dynamiku i pružnost, běží tiše, kultivovaně a umí jezdit za spotřebu pět litrů nafty.

Skok jako hrom

Novinky se vyrábějí v rumunské továrně, na trh dorazí postupně. V Česku můžeme Sandero a Stepway kupovat od 5. prosince, Logan od února 2013.

Ceny zatím dovozce tají. Zjistili jsme však, že mají kopírovat aktuální nabídku, ale za podobné peníze nabídnou podstatně víc výbavy. ESP bude standardem všech verzí, stejně jako posilovač řízení, čtyři airbagy a dělená zadní sedadla – to je zásadní pokrok. Aktuální, ale holé Sandero startuje na 159 900 Kč.

Motory pro Sandero a Logan
 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 16V LPG 1.5 dCi
Zdvihový objem (cm3) 898 1149 1461
Počet válců/ventilů 3/12 4/16 4/8
Výkon (kW při ot./min) 66/5250 55/5500 53/5500 55/4000 66/3750
Točivý moment (N.m při ot./min) 135/2500 107/4250 105/4250 200/1750 220/1750
Převodovkaw5° man. 5° man. 5° man. 5° man. 5° man.
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 156 154 164 173
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,1 14,5 15,1 14,6 12,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,2 5,9 7,5 (LPG) 3,8 3,8

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný tříválec

Minusy

  • Chybí podélné nastavení volantu
  • Menší přední sedadla
  • Dynamika verze na LPG

Jiří Baborský
Diskuze (43)
5. 11. 2013 15:07
Re: Kdyby...
je mi jasne, ze jsme prisel docela pozde, ale i tak napisu: mam VW Polo, r 2004, vzadu mam malinek kridylko s brzdovym svetle a kvete jako blahe pameti Feliny vzadu pod sklem, takze ani VW nebude echt kvalita
(pozn. auto nebylo nikdy bourane a je to v miste, ktere by ani byt poskozene byt nemohlo, leda totalni havarkou a to uz by bylo zase cele na vymenu)
27. 12. 2012 00:07
EU hvězdy
S motorem 0,9 turbo si to strčte do * :-)
25. 12. 2012 22:55
Re: Sandero live
"pomerne vysoky posaz (i v nejvyssi poloze)" tak si mel zkusit nejnizsi polohu
20. 12. 2012 23:15
zahada ve vybave
asi trochu mimo clanek a nevi nekdo proc neni v ceniku u verze stepway mozno dokoupit zadni elektricky okna a parkovaci asistent?
jen jsem zvedavy, protoze na vsech prezentacnich videich (i prvnich predvadeckach co jsou vsude na fotkach a videich) ma tuto vybavu i verze stepway (a to je to vlastne verze vychazejici z nejvyssi neoplastovany, kde to dokoupit lze)
20. 12. 2012 23:01
Re: Pokrok
a i kdyby felicie... 15 leta, ano rezne, ale co? na funkci odvezt z bodu a do bodu b za tu cenu to vliv nema, ze. (a ti felicie ma pozink, jak jsme nasel, napr. vyztuhy ve dverich jsou pozinkovane ;-) )