Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Sandero Stepway 1,6 – Dobrodružství jako životní standard

Ondřej Pavlůsek
Všem zájemcům o vůz se vzhledem SUV a velmi omezeným rozpočtem vyšla vstříc Dacia s modelem Sandero Stepway.

Dacia Sandero Stepway se představila v loňském roce pod značkou Renault jako model určený pro jihoamerický trh. V Evropě jsme se jí dočkali letos, když se její premiéra odehrála na květnovém autosalonu v Barceloně. Na český trh dorazila začátkem letošního července.

Nový přírůstek do rodiny pětidveřových hatchbacků Dacie samozřejmě nepředstavuje skutečné SUV, ale podobně jako Fabia nebo Roomster Scout nabízí atraktivní SUV-vzhled. Zájemci o tuto Dacii mohou vybírat ze dvou motorizací. S benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru (64 kW/90 k) přijde Sandero Stepway na 249.900,- Kč. V případě turbodieselu 1,5 dCi (50 kW/70 k) si prodejce řekne o 281.900,- Kč. V obou případech jsou prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky poháněna pouze kola přední nápravy.

Nejatraktivnější Dacia

Při hodnocení vzhledu současných Dacií se většina pozorovatelů shodne na tom, že Sandero Stepway působí ze všech nejatraktivněji. Zásluhu na tom má povedený design pětidveřové karoserie standardního modelu Sandero, jenž je vylepšen za použití nových nárazníků, lemů blatníků, nástavců prahů a podélných střešních lišt.

dacia testy malevozy dacia testy malevozy  

K zajímavějšímu výrazu Sandera Stepway přispívají i zatmavené hlavní světlomety, koncovka výfuku a 16palcová litá kola, která jsou součástí standardní výbavy. Na vzhled má kladný vliv i světlá výška zvětšená o 20 mm na 175 mm. V základní ceně této Dacie je zahrnut i jeden z trojice metalických laků. Zákazník tak při výběru vozů může volit mezi tmavou a světle šedou nebo červenou, jíž se honosil testovaný exemplář. K individualizaci vzhledu může posloužit jeden z šesti polepů C-sloupku karoserie.

Žádný zázrak

Za atraktivním exteriérem bohužel poněkud zaostává interiér. Prostor pro cestující a jejich zavazadla se od ostatních verzí Sandera liší prakticky jen jiným vzorem na čalounění sedadel. Palubní desce a výplním dveří z tvrdého plastu tak opět dominují tmavé barvy s doplňky ve stříbrné barvě. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče a ergonomickým slabinám stále vládne negativní sklon středové konzoly.

Dacie Sandero Stepway vychází z druhého stupně výbavy standardního hatchbacku s označením Ambiance. To se projevuje už při usednutí na místo řidiče, kdy můžeme zapomenout na volant stavitelný v jakémkoliv směru nebo výškově stavitelné sedadlo. Potíže s nalezením ideální polohy za volantem ovšem budou mít asi jen řidiči menšího vzrůstu. Zvláštní je skutečnost, že Dacia nenabízí u Sandera Stepway výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče ani za příplatek. Řidič se zde musí obejít také bez palubního počítače a elektricky stavitelných a vyhřívaných zpětných zrcátek.

Zájemci o rozšíření bezpečnostní výbavy o boční airbagy, které jsou pro všechny ostatní verze Sandera k dispozici za příplatek 4.500,- Kč, mají rovněž smůlu. Stepway se ovšem snaží zachránit situaci standardně montovanými mlhovými světlomety, elektricky ovládanými okny předních dveří, manuální klimatizací a autorádiem Pioneer DEH-2100 UB s podporou MP3 a čelním vstupem USB, které je nyní v ceníku, ale testovaný vůz jím ještě vybaven nebyl.

dacia testy malevozy dacia testy malevozy  

Hlavní předností interiéru je ovšem jeho prostornost v dané cenové kategorii. Plusové body si zaslouží i sedadla, která sice nemají téměř žádné boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Zadní sedadlo má standardně dělené opěradlo, což přispívá k variabilitě zavazadlového prostoru. Ten má v základním uspořádání objem 320 litrů a sklopením opěradel zadního sedadla se zvětší na 1200 litrů. Délka prostoru pro zavazadla v základním uspořádání je u podlahy 800 mm a po sklopení opěradla se při posunutí sedadla spolujezdce co nejvíce dopředu může prodloužit až na 1700 mm. Zvětšení světlé výšky sice prospívá vzhledu, ale nepříjemně zvyšuje nákladovou hranu zavazadelníků, která je 800 mm nad zemí.

Komfort i mimo asfalt

Testovaný exemplář Sandera Stepway měl pod svou kapotou uloženu známou benzinovou šestnáctistovku s osmiventilovou technikou o výkonu 64 kW (90 k), spolupracující s pětistupňovou převodovkou. Tato pohonná jednotka uděluje zvýšenému pětidveřovému hatchbacku na danou třídu poměrně slušnou dynamiku. Stepway ochotně akceleruje a se správně zvoleným převodovým stupněm předvádí i slušné pružné zrychlení. Při rychlosti 100 km/h na pátý rychlostní stupeň ukazuje otáčkoměr 3000 otáček za minutu a při 130 km/h stoupne počet otáček na 3900 za minutu.

Jízdní vlastnosti Sandera Stepway nejsou tím, čím by se Dacia měla v Evropě chlubit. Díky zvýšené světlé výšce a velmi měkkému odpružení není tato Dacia rozhodně velkým příznivcem rychlých průjezdů ostrými zatáčkami. To se pak karoserie začne výrazně naklánět, což vyžaduje, ve spojení s velmi nepřímým řízením, značnou dávku pozornosti a mnohdy i nesnadné korekce volantem.

Doménou Stepwaye jsou špatné cesty. Nově naladěný podvozek dokáže lépe než u ostatních verzí Sandera odfiltrovat nerovnosti na vozovce, jichž je na českých cestách stále dostatek. Na dálnici drží Stepway solidně směr, nezalekne se ani bočního větru, ale při změnách směru je dobré se připravit na pomalé reakce auta a určitou neposlušnost.

Naopak překvapivě slušné jsou schopnosti terénního Sandera mimo silnice se zpevněným povrchem. Při výletu na polní nebo lesní cestu ze svých cestujících rozhodně nevytřese duši a zde je možné jízdu označit za velmi pohodlnou.

dacia testy malevozy dacia testy malevozy  

K neduhům Dacie Sandero Stepway patří stejně jako u již dříve testovaných verzí pětidveřového hatchbacku s benzinovými motory vibrující plynový pedál. Mezi slabé stránky patří i odhlučnění interiéru. Zvukový projev motoru si posádka chtě nechtě užije od jeho 3000 min-1 a při výletu na dálnici se po překročení 120 km/h výrazně zvyšuje aerodynamický hluk.

Nízkonákladový lifestyle

dacia testy malevozy dacia testy malevozy Sandero Stepway představuje po designové stránce určitě nejatraktivnější model Dacie. O designu není pochyb, s podvozkem se ale raději nejprve seznamte na bezpečné trati. Všechna konkurenční SUV jezdí lépe, i když nemají jako tato Dacia pohon všech kol. Všechna jsou ale taky podstatně dražší.

Kdo bude jezdit hlavně mimo kvalitní silnice, po okreskách, lesních a horských cestách, bude z předností Stepwaye těžit nejvíce.

Zájemci o Sandero Stepway musí počítat s tím, že ve srovnání s verzí Sandero Arctica Music dostanou u motorizace 1,6 (64 kW) za cenu o 10.000,- Kč vyšší sice líbivější vůz, ale výrazně chudší výbavu. Dacia Sandero Arctica Music totiž za 239.900,- Kč nabízí standardně výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, kontrolku špatně zavřených dveří a postupné zhasínání vnitřního osvětlení. Všechny tyto položky nejsou pro Stepway dostupné ani jako příplatková výbava, což je škoda.

První cena vozu 179.900,-Kč (Sandero Access, 1,4, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 219.900,-Kč (Sandero Ambiance, 1,6, 64 kW)
Základní cena testovaného vozu 249.900,-Kč (Sandero Stepway, 1,6, 64 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 249.900,-Kč (Sandero Stepway, 1,6, 64 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Nízká cena

Minusy

  • Vibrující plynový pedál
  • Nepřímé řízení
  • Volant bez možnosti nastavení
  • Laciné materiály a jednoduchá řešení použitá v interiéru
  • Slabé odhlučnění interiéru
  • Horší ovladatelnost
Ondřej Pavlůsek
Dacia Sandero Stepway 1,6
Cena základní sestavy 249 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s brzdovým asistentem (AFU), airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech - výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), vnější zpětná zrcátka nastavitelná zevnitř, topení a ventilace (4 rychlosti), recirkulace vzduchu, klimatizace, „Pack Electrique“ (dálkové ovládání centrálního zamykání + el. ovládaná okna v předních dveřích), tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, tři stropní madla, osvětlení zavazadlového prostoru, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, odkládací schránka spolujezdce (8 l), držák nápojů na středové konzole, lem přední masky chromovaný, metalický lak, podélné střešní lišty, disky kol z lehké slitiny 16" Kč
Cena testované sestavy 249 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 64 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 6.1 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1095 / 466
Rozměr pneu: 195/55 R16
Dacia Sandero Stepway 1,6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4024
b) šířka (mm): 1753
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2588
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1469
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano