Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2005: už za pár dní na AUTO.CZ

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Zatímco my v Česku se budeme chystat na bujaré novoroční oslavy, ve španělské Barceloně bude startovat tradiční rallye Dakar. Několik stovek závodníků v automobilech, kamionech a na motocyklech budou usilovat o zdolání Dakaru na západním pobřeží Afriky.

Letos budou na startu čtyři české posádky.

Zatímco v našich zeměpisných šířkách příroda většinou usíná pod sněhovou přikrývkou, mrazem a zmrzlými rampouchy, na africkém kontinentu se v těchto dnech probouzejí pomyslní píseční muži, aby dodali sílu a požehnali štěstí všem účastníkům každoroční Rallye Paříž-Dakar. Ano, už je tu opět. Symbol dobrodružství, který posouvá hranici lidských možností ještě o něco dále, než je její limit. Saharským sluncem rozpálené a upocené dny střídající se s chladnými a temnými nocemi tohoto nehostinného kontinentu, jež je ukryt v dunách písečných, opět prověří fyzickou, psychickou i technickou připravenost desítek až stovek závodníků.

Ať už jsou to profesionálové, za kterými stojí majetné tovární týmy, či amatéři, kteří vynaložili několikaleté úspory podmiňující jejich účast, jejich chuť a odhodlání je žene dopředu jako hladové hyeny, aby si splnili svůj sen. Sen, který se neváže k vystoupení na bednu vítězů s věncem kolem krku na jedné ze třech vítězných příček, je to sen vůbec dokončit tento strastiplný, až zdraví nebezpečný závod a spatřit západní pobřeží Afriky, jež je omýváno blankytně třpytícími se vlnkami Atlantického oceánu. Tato mekka všech motoristů dobrodruhů je v jejich koránu zapsána pod názvem Dakar, hlavním městem Senegalu. Jak ale tento nápad vůbec vznikl?

Něco z historie

Myšlenka to šílená, krutá i nevděčná zrodila se před mnoha lety v hlavě jednoho muže s typicky francouzským jménem - Thierry Sabine. On to Francouz vlastně byl, avšak narozením a původem z Afriky. Možná tohle byla první trošku genetická pohnutka k tomu, aby hlavní město Francie, kankánu a Moulin Rouge spojil s divokou a na první pohled pustou krajinou subsaharského kontinentu. Nyní to bude už celých 26 let, kdy z pařížského Náměstí Svornosti vyrazil 1. 1. 1979 konvoj osmdesáti automobilů a osmdesáti sedmi motocyklů s cílem vytvořit legendu jménem Dakar.

O sedm let později, v roce 1986, si však Thierry Sabine vypil hořkost kalichu svého projektu a tragicky zemřel v helikoptéře v průběhu osmého ročníku rallye. Závod byl ale už natolik populární, že se přes tuto osudovou smyčku přehoupl a pokračoval i po smrti zakladatele. Po nějaké době však prošla soutěž ještě jednou a nejradikálnější změnou v celé své historii - po bok automobilů a motocyklů se ještě přidaly kamiony, které chtěly i přes svou robustnost dokázat, že jsou konkurenceschopnými stroji. A také byly a jsou, nejlepší výsledky těchto obřích trucků sahají i do první desítky těch nejrychlejších automobilů či motocyklů. Navíc jsou velice často využívány jako technická podpora ostatních účastníků zápolení, jelikož uvezou velké množství náhradních dílů a dalších materiálů.

Závod samotný měl již mnoho variant cest, převážně to byl však klasický model Paříž-Dakar. Velkou výjimkou, která mi utkvěla v paměti, byl přelomový rok 2000, kdy organizátoři nachystali opravdu velké sousto, a to přejezd celé Sahary ze západu na východ, z Dakaru až do Káhiry v Egyptě. V každém případě se ale vždy musí počítat s možnými problémy. Už několikrát se muselo improvizovat, to když hrozily teroristické útoky v problémových oblastech Nigeru a Mali. Tato rallye není opravdu žádné peříčko, zvlášť pro závodníky na motocyklu, kteří se musí spoléhat jen na sebe, disponují nejjednodušším vybavením. Ti bez technického zázemí navíc přes noc, když ostatní spí, opravují své "oře", aby mohli vůbec na druhý den vyrazit. Stojí to za to, když za účast zaplatí statisíce? Nejspíš ano. Dakar ale není jen pro svalnaté muže - dobrodruhy, účastní se ho i ženy.

Letos se startuje v Barceloně

Letošní 27. ročník bude výrazně kratší než minule, jezdce čeká celkem 8956 kilometrů, z toho 5431 kilometrů budou tvořit speciální rychlostní úseky. Minulý ročník měřil přes 11 000 km. Rallye oficiálně odstartuje 31. prosince a vyvrcholí 16. ledna. Úvod pouštního maratónu se přesune z Francie do Španělska, kde závodníky čeká v poslední den roku v Barceloně osmnáctikilometrový prolog. V průběhu rallye navštíví její účastníci pět zemí - po Španělsku také Maroko, Mauritánii, Mali a Senegal. Zřejmě nejtěžší úsek čeká závodníky ve dvanácté etapě, v níž pojedou z mauritánské Kiffy do hlavního města Mali Bamaka po trase dlouhé 819 kilometrů. "Etapy jsou kratší, ale jsou také náročnější. Bude tam množství písečných dun v těsném sledu," uvedl při oficiálním představení itineráře sportovní ředitel rallye Patrick Zaniroli. Během soutěže bude slavnostně vyřazeno číslo jedna na počest trojnásobného vítěze kategorie motocyklů Francouze Richarda Saincta, jenž zahynul v září při egyptské Rallye faraónů.

S ambiciózními plány půjde na start tým Nissan, který už oznámil složení posádek pro dakarskou rallye. Nový model Pickup 2005 bude řídit bývalý mistr světa Skot Colin McRae, jenž minule debutoval v soutěži dvacátým místem. co se týče českých posádek, ty budou letos na startu čtyři. Největší zastoupení budou mít Česi mezi kamiony, nebude chybět Karel Loprais, Tomáš Tomeček ani Martin Macík. Čtvrtým Čechem bude Ivo Kaštan, který bude sedlat motocykl KTM. Českých posádek ovšem mělo být víc, na motocyklu měl jet také Marek Podlipný a Oldřich Bražina, ovšem organizátoři je kvůli vysoké účasti nakonec museli škrtnout ze startovní listiny. Nezúčastní se ani Leoš Loprais, syn Karla, který měl svému otci krýt záda. Jeho start musel frenštátský Tatra tým přehodnotit kvůli jeho zdravotnímu stavu. Lékaři mu start nedoporučili.

Změny hlásí i Tomáš Tomeček, tento rok už nepojede pod brazilskou vlajkou Andreho de Azeveda. Tomečkovi se podařilo sehnat dostatek finančních prostředů, a tak usedne do tatry, kterou už dva roky staví, a bude tak závodit pod českou vlajkou. S De Azevedem ale bude i nadále spolupracovat. "Náš tým bude mít tři kamiony. Pojedu já, Andre a doprovod, který bude tradičně řídit Petr Vodák," prozradil čtyřiatřicetiletý Tomeček, který na posledním Dakaru skončil na šestém místě. Novinky hlásí i motocyklista Ivo Kaštan, který tentokrát pojede na tovární KTM pod hlavičkou rakouského týmu Gauloises KTM Sette. Motorka má obsah 450 cm3 a podle slov Kaštana se jedná o nejkvalitnější stroj, který měl kdy k dispozici. Vzhledem k tomu, že je členem továrního týmu, odpadá servis a další náročná péče o motorku, o kterou se musel v minulosti starat vlastními silami.

Stejně jako minulý rok, i letos vás budeme informovat o průběhu závodu, vždy po každé etapě najdete na AUTO.CZ stručné shrnutí a výsledky s aktuálním pořadím českých jezdců. Podrobné informace o závodě a on-line zprávy z tratě jsou na oficiální stránce soutěže www.dakar.com. Stránky českých týmů: Karel Loprais, Tomáš Tomeček, Martin Macík.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)