Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2006: startujeme na Silvestra

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 31. 12. 2005 • 13:57
20
31
Zobrazit náhledy (20)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Právě dnes startuje legendární Rally Dakar, která jako obvykle prověří schopnosti stovek jezdců na motocyklech, v autech a kamionech. Cílem není vyhrát, ale v pořádku dojet do cíle a hlavně přežít náročné podmínky saharské Afriky.

Hlavně přežít

Ano, slovo „přežít“ je tím správným varováním před jednou z nejnáročnějších motoristických soutěží, která si jen loni vyžádala dva lidské životy. Spárům divoké Sahary loni tragicky podlehli dva motocykloví jezdci (Jose Manuel Perez a Fabrizio Meoni), spousta dalších byla zraněna. Do absolvování dalšího Dakaru to ale jen málokoho odradí, každý se do závodu hlásí s vědomím, že je tu řada nebezpečí. Pokud chcete znát něco z historie dakarské rally, podívejte se na tento článek z minulého roku.

9043 kilometrů bolesti i štěstí

28. ročníku dakarské rally se tentokrát zůčastní 240 motocyklů, 188 automobilů a 80 kamionů. Na trase bude také dalších 240 asistenčních vozů. Start Rally Dakar 2006 je na Silvestra 31. prosince netradičně z Lisabonu a cíl je naplánován na 15. ledna v senegalském Dakaru na západním pobřeží Afriky, které je omýváno vlnami Atlantického oceánu. Letos čeká účastníky 9043 kilometrů, z toho 4813 km rychlostních zkoušek. Břehy Růžového jezera v Dakaru spatří sotva polovina, to je nepsané pravidlo této rally a svědčí o extrémní náročnosti celé soutěže.

Účastníci Rally Dakar 2006 absolvují dvě etapy v Evropě, po startu v Portugalsku se přesunou do španělské Malagy, odkud se po moři přepraví do Maroka. Na černém kontinentu jezdci projedou 5 států - vedle Maroka také Mauritánii, Mali, Guineu a Senegal. Nejdelší etapa čeká na startující 9. ledna, kdy se po jediném dnu volna vydají v Mauritánii z Nuakšottu do Kiffy (874 km). Nejkratší bude již tradičně poslední etapa v okolí Dakaru. Zde je mapa soutěže.

Program soutěže

Datum Výchozí bod > Cíl Spojovací Měřený Spojovací Celkem
31/12/05 Lisabon > Portimao 186 km 83 km 101 km 370 km
01/01/06 Portimao > Málaga 65 km 115 km 387 km 567 km
02/01/06 Nador > Er Rachidia 237 km 314 km 121 km 672 km
03/01/06 Er Rachidia > Ouarzazate 56 km 386 km 197 km 639 km
04/01/06 Ouarzazate > Tan Tan 187 km 350 km 282 km 819 km
05/01/06 Tan Tan > Zouérat 336 km 444 km 12 km 792 km
06/01/06 Zouérat > Atâr 10 km 499 km 12 km 521 km
07/01/06 Atâr > Nouakchott 34 km 508 km 26 km 568 km
08/01/06 Volný den
09/01/06 Nouakchott > Kiffa 30 km 599 km 245 km 874 km
10/01/06 Kiffa > Kayes 1 km 283 km 49 km 333 km
11/01/06 Kayes > Bamako 50 km 231 km 424 km 705 km
12/01/06 Bamako > Labé 197 km 368 km 307 km 872 km
13/01/06 Labé > Tambacounda 7 km 348 km 212 km 567 km
14/01/06 Tambacounda > Dakar 107 km 254 km 273 km 634 km
15/01/06 Dakar > Dakar 38 km 31 km 41 km 110 km
- Celkem 1 541 km 4 813 km 2 689 km 9 043 km

Změna navigace = vyšší bezpečnost

Výraznou změnou proti předchozím ročníkům bude nejen omezení maximální rychlosti na 150 km/h, což platilo už před rokem, ale především změny v navigaci, která v minulosti rally vždy hrála velkou roli. Od moderních zařízení GPS se nyní vrací k původním způsobům, které samy o sobě zmenší rychlost kamionů po trati. Ještě loni nebyly díky GPS velké problémy najít správnou trasu, ale teď se to posádkám ztíží. Jednotlivé navigační body se posádkám ukáží jen ve chvíli, kdy budou blíž než tři kilometry. A pokud tyto kontrolní body minou, hrozí jim penalizace.

Češi na Dakaru

Tradiční zastoupení na pouštní rally mají i Češi, tentokrát bude o dakarský cíl usilovat sedm českých posádek. Nejpočetnější zastoupení má Česko v kategorii kamiónů, kde se představí šestinásobný vítěz Karel Loprais s tatrou. Sen o triumfu živí i Tomáš Tomeček pilotující ve stejné kategorii rovněž tatru. "Věřím, že budeme konkurenceschopní a nejlepší proženeme," říká borec, který musel loni odstoupit. I proto letos pracoval na choulostivých poloosách předních kol, jež mu v minulosti připravily mnoho problémů. Třetím v kategorii kamionů je Martin Macík, jenž pojede s liazkou.

V ostrém závodě pojedou ještě dva čeští borci. Mezi motocyklisty to bude na stroji KTM Ivo Kaštan, který loni skončil na 38. místě a jako jediný Čech se dočkal cíle, mezi automobily pak s buginou nizozemské výroby Peter Jerie z České Lípy. Mimo soutěž pak pojedou v rolích doprovodných řidičů na strojích Tatra Martin Kahánek pro Karla Lopraise a Petr Vodák pro Tomáše Tomečka. Samozřejmě nebude chybět nikdo z tradičních legend dakarské soutěže, mezi věhlasnými jmény je nově Carlos Sainz, který je 26násobným šampiónem v rally, ale na dakarské rally bude nováčkem. Carlos pojede v barvách Volkswagenu s turbodieselovým speciálem Race Touareg 2, o kterém se více dozvíte v této zprávě.

Stejně jako minulý rok, i letos vás budeme informovat o průběhu závodu, vždy po každé etapě najdete na AUTO.CZ stručné shrnutí a výsledky s aktuálním pořadím českých jezdců. Podrobné informace o závodě a on-line zprávy z tratě jsou na oficiální stránce soutěže www.dakar.com. Stránky českých týmů: Karel Loprais, Tomáš Tomeček, Martin Macík.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku