Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2020: Macíkův Karel už vyrazil do Saúdské Arábie. Technickou přejímku má úspěšně za sebou

David Bureš
Diskuze (0)

Martin Macík mladší na Dakar 2020 vyráží s novou technikou. Závodní Iveco přezdívané Karel prošlo technickou přejímkou a je na cestě do místa konání.

Přípravy na Dakar 2020 vrcholí také v týmu Big Shock Racing, který na nadcházejícím ročníku slavné rallye nasadí dva stroje. Jedním je kamion Iveco posádky Martina Macíka mladšího a druhým motocykl KTM Jana Brabce. Oba speciály už prošly technickou přejímkou a jsou už na cestě do místa konání v Saúdské Arábii.  

Přejímky se tentokrát odehrály na okruhu Paul Ricard ve francouzském městečku Le Castellet, přičemž se mohly konat později než v minulých ročnících Dakaru. Přesun závodní techniky totiž nebude trvat tak dlouho, Saúdská Arábie je blíže než Jižní Amerika, a tak trajekt s naloženými závodními stroji mohl vyplout až později.

„Přejímkami jsme prošli hladce. Za ta léta už máme všechny potřebné náležitosti podchycené. Kontrolovala se povinná výbava, hasičáky, světla a také třeba umístění samolepek. A tady se organizátoři dostali s tátou trochu do křížku,“ popisuje Martin Macík mladší asi nejvyhrocenější situaci přejímek, kdy šéf týmu, Martin Macík starší, důrazným česko-anglickým proslovem k pořadatelům zabránil, aby byla jedna z potřebných nálepek umístěna na předním skle v místě, kde by posádce vadila ve výhledu. 

Macík tentokrát vyráží na Dakar s novým strojem, který nahrazuje dosavadní Liaz, přezdívaný Franta. Přezdívá mu Karel a je to speciál značky Iveco. Už nemá trambusovou karoserii, kabina je tudíž posunuta vzad, před ní se nachází motor, což na jednu stranu znamená zhoršený výhled, na druhou stranu větší komfort pro posádku.

Jestliže Aleš Loprais v novém stroji Praga V4S přešel na automatickou převodovku, Macík zůstává u manuálu. Motor má asi 1.100 koní a 4.500 N.m, přičemž velká část součástek stroje je vlastní vývoj. Karel je mimochodem 6.950 mm dlouhý a váží 8.500 kilogramů.

 „Bez problémů se odehrála i přejímka asistenčních vozů. Asistenční kamiony prošly rychle. U osobních novinářských aut, která musí splňovat podmínky FIA, protože se pohybují na závodní trati, byly technické kontroly srovnatelné se závodními vozy. Ale Big Shock Racing od roku 2008 používá stejné stroje, takže i zde vše proběhlo bez problémů,“ dodává k tomu týmový manažer Martin Pabiška. 

Snadno prošel technickou přejímkou i motocykl KTM 450 Rally Jana Brabce přezdívaný Anežka. „Všechno tu proběhlo nadmíru hladce. Kdyby stejně dobře proběhnul i Dakar, budu spokojený,“ hlásí Brabec, kterého do Francie doprovodil nový mechanik.

Tým Big Shock Racing nyní doufá, že jeho stroje dorazí do místa konání v pořádku. V přístavu Džidda si své svěřence vyzvednou 2. ledna.

Rallye Dakar 2020 je v pořadí už 42. ročník této slavné vytrvalostní soutěže. Poprvé se přesouvá do Saúdské Arábie, kam se stěhuje z Jižní Ameriky, kde už nebyl zájem o pořádání dalších rallye. Pořadatelé Dakaru mají se saúdskoarabskou vládou dohodu na konání minimálně pěti ročníků, v tom nadcházejícím se pojede výhradně v Saúdské Arábii, v následujících letech se ale soutěž může konat i v sousedských zemích. Trať pro rok 2020 měří 7.855 kilometrů, z toho 5.096 km budou měřené úseky.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly