Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2009: ohlédnutí za dvěma týdny těžkého boje českých posádek (+ fotogalerie)

Dariusz Szynder
Diskuze (1)
Přesunutí rallye do Jižní Ameriky bylo velkým překvapením, a samotní dakarští bojovníci nevěděli, co můžou od nových tras čekat. Písečné duny, stepí a hory v Argentině a Chile se ukázaly jako nejtěžší výzva v historii závodu.

Na trasu Rallye Dakar 2009 – Argentina-Chile se postavilo více než pět set vozidel. Po čtrnácti dnech těžkého boje do cíle dorazilo sto třináct motocyklů, třináct čtyřkolek, jednadevadesát automobilů a padesát čtyři kamionů.

Všichni soutěžící se shodli na tom, že letošní soutěž byla nejtěžší v celé třicetileté historii rallye. Pořadatelům se sice nepodařilo vyhnout problémům s organizací jednotlivých etap, ostatně některé z nich byly zrušeny. Přesto sázka na Jižní Ameriku vyšla. Soutěžící si pochvalovali o něco lepší zázemí než v Africe, ale především až euforické přijetí ze strany diváků. Všichni byli překvapeni mraky lidí, kteří fandili prakticky po celé trase rallye. Šok čekal soutěžící již první den, kdy je na startu vítalo zhruba půl milionu fanoušků. Soutěžící bez ohledu na svou národnost se zde na dva týdny stali národními hrdiny, a pomoc s rozbitým nebo uvízlým autem se pro Argentince a Chilany stala otázkou cti. Argentina a Chile prostě motoristický sport milují.

I přes těžké podmínky měla rallye své vítěze i poražené. Připomeňme si alespoň, jak se dařilo našim soutěžícím. Legendou Rallye Dakar je jméno Loprais. Bohužel Aleš Loprais letos do konečné klasifikace nezasáhl. Kvůli problémům s technikou musel před poslední etapou odstoupit. Do cíle nedojel ani další „tatrovák“ Tomáš Tomeček, který havaroval v deváté etapě. Porucha Liazu vyřadila i skvěle jedoucí posádku Spáčil / Kubeša / Lamač, která odstoupila ze sedmého místa. Na start páté etapy se již nepostavila posádka Macík / Kalina / Valtr jedoucí na Liazu. Současné s ní z rallye odstoupila i „rychlá asistence“ týmu KM Racing s Ladislavem Fajtlem za volantem Liazky. V soutěži se však statečně držely sponzorské Toyoty Hilux, které doprovázely týmové motorkáře a quadistu Josefa Macháčka.

Českou vlajku tak nakonec do cíle dovezl Robert Randýsek z týmu Offroadsport.cz. Symbolickým úspěchem českých barev je i celkově šesté místo Brazilce Andreho de Azevedy, který jel na Tatře připravené Letka Racing Týmem.

Překvapením rallye se stal soukromý jezdec Miroslav Zapletal z týmu Offroadsport.cz. S novým navigátorem Tomášem Ouředníčkem se mu při jeho druhém vystoupení na Dakaru podařilo dokončit na výborném sedmém místě a porazit mnohem zkušenější závodníky. Dobrý výsledek zajel i poslanec Jiří Janeček, který dokončil na 34. místě.

Kategorii čtyřkolek již popáté ovládl jednapadesátiletý Josef Macháček, který si na své konto letos připsal i čtyři etapová vítězství. Dařilo se i Oldřichu Bražinovi z Bodro Týmu, který dokončil rallye na výborném pátém místě.

Úspěšný závod odjeli i motocyklisté. Martin Macek jedoucí v barvách týmu Yamaha Europe dokončil na osmnáctém místě, Jan Froněk byl čtyřiačtyřicátý. Smůla se lepila na paty Davidu Pabiškovi z týmu KM Racing, který nakonec dokončil rallye na šedesátém pátém místě. Jeho týmový kolega Dušan Randýsek havaroval na trati čtvrté etapy a se zraněním kolena a pohmožděným hrudníkem byl převezen do nemocnice. Ze čtvrté etapy odstoupil také Ivo Kaštan (Offroad Centrum Team), který na sebe strhl pozornost médii z celého světa jako první motocyklista v historii jedoucí na mini motocyklu, tzv. „pitbike“. Třetí motocyklista týmu KM Racing, Slovák Ivan Jakeš skončil celkově čtyřicátý třetí.

Za vítěze se však mohou považovat všichni, kteří dojeli do cíle. Pokořili nejen těžkou trasu, ale dokázali se poprat i s technikou a sebou samými.

Dariusz Szynder
Diskuze (1)